Jump to content

Fortøyning - brest og bølger/tidevann


tobixen

Recommended Posts

"Fortøy for storm" heter det - og de fleste anbefalinger og bøker der ute anbefaler at man legger spring fra baug og hekk, samt baugtrosse og aktertrosse - og brest, i allefall akter. Videre skal det være litt slakk på alle fortøyningene - brest skal være "litt stram", men fortøyningen skal ikke legge press på fenderene.

 

Jeg har veldig negative erfaringer med brest (og særlig akterbrest) under bølgegang - dersom bresten ikke er stram nok, så blir det voldsomme rykk på båten. I tillegg må man justere lengden frekvent mtp tidevannsforskjeller (særlig da jeg bodde nordpå) - og dersom man "fortøyer for storm", så er det jo ofte fordi man har planer om å forlate båten eller sove i den - det er jo alt annet enn kompatibelt med tidevannsendringer.

 

Det blir til at jeg stort sett ikke gidder bruke brest - og dersom jeg bruker brest, så er det alltid med strekkavlaster (gummidemper), og med lengst mulig tau (strekker gjerne bresten over til motsatt side), og aldri dersom jeg forlater båten (eller sover) på steder som kan være utsatt for tidevann.

 

Er det bare jeg som er sær, eller hvordan ordner andre seg med brest?

Link to post
Share on other sites

I situationer med megen vind væk fra kajen har jeg brugt brest. Ellers har jeg haft svært ved at holde båden inde mod kajkanten. Ellers må jeg sige, at jeg har brugt mine små, mobile rykaflastere fere gange. De har reddet min nattesøvn mere end en gang! Jeg har to p.t. men tror at Nissen skal have et par til med i år.

Link to post
Share on other sites

Det hender jeg hiver opp brest akter ved sterk vind fra visse retninger, ellers synes jeg også det fort blir mye rykk med brest. Selv med strekkavlaster. Fordelen med brest for min del er at båten da kan ligge langt inne i båsen uten at den ligger og gnurer i fendrene på siden. Uten brest må akterfortøyningene strammes såpass kraftig opp at båten blir liggende lengre ute enn jeg liker (akterfortøyningene hos meg går framover til festene i utriggerne). Der jeg ligger synes jeg det er greiere å justere de andre fortøyningene i forhold til springet som jeg har knytet til faste lengder.

 

Ellers gjør jeg som MajorAndy; ligger jeg f.eks. longside med kraftig fralandsvind kan brest være greit å bruke for å unngå at skuta blir liggende så langt fra kaien. Her i Stavanger-området er det som regel ikke så veldig stor forskjell på flo og fjære, så trenger ikke justere fortøyningene like mye som lengre nord. Hadde det vært stor tidevannsforskjell hadde jeg nok unngått å bruke brest til annet enn ved fortøyning ved flytebrygger.

 

Opplever ellers at det er greit om akterfortøyningene (som går framover mot festet på utriggerne) og springene framover er like stramme. Hvis de ikke er det oppstår det lett en slags pendeleffekt og båten blir liggende og rykke i fortøyningene. Det blir det samme om man ligger longside og akterfortøyningen går bakover. Da er min erfaring at springet bakover også bør være like stramt som akterfortøyningen for at båten skal bevege seg jevnest i vindråsene. Brest i denne sammenheng kan påvirke balansen mellom spring og akterfortøyninger, derfor er det greit å prøve seg litt fram til hvor stramt bresten skal være for å unngå så mye rykking og pendling.

Link to post
Share on other sites

I situationer med megen vind væk fra kajen har jeg brugt brest.

Da får man brestene naturlig stramme, og unngår kanskje rykk. Det er kanskje ikke så meget bølgebesvær heller ved sterk fralandsvind.

 

Ellers har jeg haft svært ved at holde båden inde mod kajkanten.

... men det er jo ikke så nøye dersom man skal sove, nesten en fordel å ligge litt unna kaia :-)

 

jeg har brugt mine små, mobile rykaflastere fere gange.

https://www.google.no/search?q=rykaflastere :-)

 

Noe slikt som denne: http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/fortoyningsfjar/smart-snubber-fortoyningsfjar-inntil-16mm-tau ?

 

Jeg så den i forgårs, og vurderte å bestille - ser nytten i å kunne slenge noe på et tau uten at det er nøye planlagt på forhånd. Strekkavlastere kan ha sin nytte ved longsidefortøyning ved gjestebrygge, samt på baugtau ved fortøyning til akterbøye, selv om det ikke er særlig normalt i bruk :-)

 

Denne sesongen har jeg hatt strekkavlastere nærmest "fast montert" i alle fire hjørner av båten, med karabinkrok - og strukket fortøyningstauet fra strekkavlasteren til kaia. Min spanske gjest insisterte derimot på å tilbakeføre tauene og stramme tauet ved kryssholtet. Det virker litt mot sin hensikt å ha fortøyningstau med strekkavlaster, men retur uten strekkavlaster ...

Link to post
Share on other sites

Det virker litt mot sin hensikt å ha fortøyningstau med strekkavlaster, men retur uten strekkavlaster ...

 

Ja, og da gnager tauet der det går gjennom ringen på bryggen hver gang strekkavlasteren strekker seg.

Greit at det kan gnage gjennom ringen, men jeg mener det er feil og si at det virker litt mot sin hensikt.

Reidar

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som er sær, eller hvordan ordner andre seg med brest?

 

bruker nesten aldri brest, synes som du det blir mye rykking. legger heller på spring fra kryssholt midtskips også. med flere fortøyningstau blir det flere smårykk som ikke gjør noe, enn færre store, som er ubehagelig. brest blir jo så korte også at man ikke får utnyttet den lille elastiteten som er i tauverket heller.

Link to post
Share on other sites

For meg blir dette ofte litt for teoretisk. I uthavner blir det som regel å fortøye til de punktene som finnes. Da blir de sjelden brest uansett. Ellers er det min erfaring at brest er veldig uhensiktsmessig i moderat vind og bølger fordi det da blir rykk og napp hele tiden. I veldig sterk sidevind, derimot ...

Link to post
Share on other sites

Hvis man vil ha brest uten rykk kan man bruke en avlang fender til rykkdemper med tauet til motsatt side av båten. Tre tauet igjennom enden på fenderen, 2-4 runder rundt og igjennom det andre øyet.

Da har du en rykkdemper som strekker seg 20-50 cm alt etter antall runder og størrelse på fenderen.

Sliter litt på gummien i øyet på fenderen, men fungerer bra også om du henger i en bøye uten annen fjæring.

Vanlige rykkdempere har mye mindre forlengelse og mer bråstopp enn en fender.

 

Hvis det passer slik kan man la tauet ligge over en fender som legges oppå rekka. Demper mye rykk når den klemmes flat.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...