Jump to content

Solcellepanel eller 1kw agregat


Hantoen

Recommended Posts

Hvis batterikapasitet er problemet så vil jeg tro at mer batterikapasitet er løsningen. Ihvertfall hvis du har landstrøm og/eller ok lading fra motoren. Ett par batterier ekstra tar vel ikke mer plass enn agregatet, og koster mindre.

 

Men hvis du mangler lading er det jo anderledes. Da er sikkert solcelle best, for agregatet må du jo være tilstede for å bruke. Upraktisk når du kommer hjem søndag kveld med tomme batterier...

 

Men solcelle gir vel mindre enn du forbruke, der og da så hvis du først allerede er strømtom så er vel agregatet mest effektivt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har solcellpanel og er godt fornøyd med det, men man får sjelden optimal effekt av et slikt panel.

Det er avhengig av vinkel og retning mot sola til enhver tid. Kjøp i tilfelle så stort (i W) som mulig.

En annen fordel med solpanel er at det vedlikeholdslader batteriene når båten ikke er i bruk.

En annen ting du kan gjøre for å få bedre lading er å montere en dynamo til.

En til startbanken og en til forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Mener batterikapasitet er ok, har 3* 100a forbruk+ startbatteri. Når disse er ladet opp kan jeg ligge ute 2 døgn...Problemet kommer det neste døgnet når jeg har gått 2-3t og legger meg i uthavn igjen. Får ikke på nok strøm liksom...Båten er en Sollux 825 tc med 77 hk yanmar, 55 A Hitachi dynamo. Ladespenningen er 14,4v på fulladet bank.

Link to post
Share on other sites

 

 

Extra dynamo og solcelle

 

Helt enig i denne. 55A dynamo er ikke stort.

Bruk denne dynamoen til å lade startbanken, så monterer du en større (90-120A) dynamo til forbrukslading. (pluss solcelle)

En kjøretid på 2-3t er nok alt for lite til å hente batteriene helt opp igjen, så dette blir egentlig en ond sirkel.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stort forbruk har du pr. døgn når du ligger i uthavn?

Må innrømme at jeg har mye å lære når det gjelder strøm...Noe tall på forbruk har jeg ikke, men det er typisk: kjøleskap kontinuerlig, Wallas 3200 morgen og kveld, trykkvannspumpe, litt lys nå og da, en DVD film til guttene... Sånn ca.
Link to post
Share on other sites

Disse tre 100AH forbruksbatteriene dine, hvor gamle er de? Er det standard bly/syre-batterier med propper for etterfylling av destillert vann, og i så tilfelle: Har du passet på at de ikke er gått tørre?

 

Med ditt forbruk burde du ikke ha noen problemer med å kunne ligge 2 nye døgn etter en tur på 2 - 3 timer (dersom du da ikke da har gått disse timene på tomgangshastighet). 55A dynamoen til Hitachi er slettes ikke noen dårlig dynamo, selv om jeg byttet ut min til en 70A Valeo-dynamo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

selv så har jeg et lite agr fra obs bygg.900w kont/1000w kortvarig. er bygget for elektronisk utstyr påstås det i manualen. stillegående,kompakt og lettstartet. 220v og 12v uttak. brukt i campingvogna og litt i båten.det blir bare brukt hvis jeg ligger øde til slik at ikke naboer blir forstyrret.

Link to post
Share on other sites

Mener batterikapasitet er ok, har 3* 100a forbruk+ startbatteri. Når disse er ladet opp kan jeg ligge ute 2 døgn...Problemet kommer det neste døgnet når jeg har gått 2-3t og legger meg i uthavn igjen. Får ikke på nok strøm liksom...Båten er en Sollux 825 tc med 77 hk yanmar, 55 A Hitachi dynamo. Ladespenningen er 14,4v på fulladet bank.

Nyttig tillegsinformasjon her. Bruksmønsteret ditt krever mye ladestrømstrøm over kort tid. Det får du ikke med den dynamoen

Teoretisk har du 150Ah tilgjengelig fordelt på 48 timer. Det vil si at du ligger på ca 3 At forbruk hele tiden. Høres litt høyt ut men fult mut mulig. Det kan også være at batteriene er litt slitne og da er regestykket sannsynlig.

 

Teoretisk med 55A dynamo klarer du maks 100At lading på en 2-3 timers tur. Du har altså et manko på minst 25 Ah I døgnet.

Dette kan løses på flere måter:

 

1 Sette inn en ekstra dynamo eller byte ut den du har med en 80 eller 100 A dynamo

2 Kombinere punkt en med et 50W solcellepanel for å toppe batteriene

3 Kjøpe aggregat og batterilader som utnytter aggregatet fullt ut. I KW aggregate burde klare 60 Amp lader. Om du allerede har en 30A ombord kan du bare koble en ny 30 A I parallel

 

Aggregat gir størst frhet her, da du slipper å gå med båten I det hele tatt, Men dette generer en god del støy.

Link to post
Share on other sites

Byttes alle pærer til led, samt at man har et moderne 12V led tv hjelper dette mye på strømmen, sjekk også at det er nok lufting bak kjøleskapet slik at det ikke blir unødig varmt der. Mange kjøleskap blir nesten hermetisk lukket inne og der blir det fort 40++ grader og mye strøm går fløyten. Under kalesjen kan en mobil gassovn brukes, de varmer godt og lukter ikke. Oppstart av dieselvarmere trekker en del strøm.

Med et 100W solcellepanel burde du kunne greie deg fint.

 

Har selv 2x 115 AH batterier + 85 W solcelle. Med litt forsiktighet holder dette flere dager i havn. Det er stort sett Septiken som legger begrensning på liggetid. Har dog en mye kraftigere dynamo.

 

På populære steder blir det ikke akkurat stående ovasjon hvis man drar på land et bensinagregat som står og bråker.

Link to post
Share on other sites

Eg har 2x200Ah kombinert forbruk og startbank, og 2kw bærbart bensinagregat til nødbruk. Eg har lyst på solceller for å "slippe ned skuldrene" slik at eg er tryggere på å ha startstrøm.

Burde egentlig hatt batterimonitor...og/eller eget startbatteri.... Men eg har også ein 24V 150Ah bank som driver "båten"(pumper/viskere/lanterner/thruster) så derfor har eg startkabler ombord i tilfelle eg må låne strøm fra 24V til oppstart :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper jeg også kommer til å montere solcellepanel til sommeren. Det blir fort lite strøm når man er på 4 ukers seilferie og alltid ligger på svai.

Jeg kommer til å gå for "fast" montering med litt justeringsmuligheter bak på hekken, og derfor av den stive typen.

Jeg har tenkt at 140W burde være passe, og siden den fysiske størrelsen er av mindre betydning for meg så er det virkningsgaden når solen står skrått inn som er av mest betydning i tillegg til generell bra kvalitet.

De jeg har så langt har fått inntrykk av at kommer fra seriøse produsenter er:

http://www.watski.no/Solpanel-115HI

http://www.hjertmans.se/article/naps-solpanel-145w

http://www.alternativenergi.no/sacred_solar_h%C3%B8yeffektive_100w_solcellepanel_104x53cm.html

 

Hvilke andre burde jeg se nærmere på?

Link to post
Share on other sites

Disse tre 100AH forbruksbatteriene dine, hvor gamle er de? Er det standard bly/syre-batterier med propper for etterfylling av destillert vann, og i så tilfelle: Har du passet på at de ikke er gått tørre?

 

Med ditt forbruk burde du ikke ha noen problemer med å kunne ligge 2 nye døgn etter en tur på 2 - 3 timer (dersom du da ikke da har gått disse timene på tomgangshastighet). 55A dynamoen til Hitachi er slettes ikke noen dårlig dynamo, selv om jeg byttet ut min til en 70A Valeo-dynamo.

. Da var ungene i seng og Kveldens Baatplassen økt kan starte....2 av batteriene er vedlikeholdsfrie blybatt fra 2009, det tredje er eldre og står kronglete til, så det kommer jeg også til å bytte til samme type vedlikeholdsfritt (Biltema). Hvor handlet du 70 Ah dynamo Lars H? Du har jo samme motor som meg.
Link to post
Share on other sites

Nå er det 15 år siden jeg kjøpte Valeo-dynamoen, så du får nok ikke tak i lik dynamo nå lenger. Jeg mener å huske at jeg kjøpte den et sted i nærheten av Nordstrand i Oslo, husker ikke navnet. Samtidig kastet jeg ut regulatoren og koblet til en Ladac ekstern regulator.

 

I år har jeg kjøpt ny PDAR Sterling regulator for ytterligere å optimalisere ladingen. Samtidig kjøpte jeg ny Victron 25A landstrømlader og to 140Ah Euroglobe Heavy Duty åpne bly/syre batterier til forbruk.

 

Når du sier vedlikeholdsfrie batterier, er det slike fullstendig lukkede batterier? De siste jeg hadde (utmerkede Sønnak batterier) trodde jeg også var vedlikeholdsfrie, så jeg fylte ikke efter med vann. Men det var det faktisk mulighet til, så etter kun 6 år var de temmelig tørre og modne for utskifting. Fullstendige koblingsskjema for lading og det hele slik jeg har det finner du her. Jeg har også 2 stk 68W solcellepaneler fast montert på fordekket.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Solpaneler er så billige nå at de slår ut både kullkraft og olje (for ikke å snakke om atomenergi -selv uten at de betaler for avfall etc.). Se på Solarbuzz.com for dagspris men det ser ut som om man kan få gode paneler til langt under 1 USD pr. Watt når man kjøper større kvanta (regulatorpris kommer i tillegg).. For å få max utbytte må de stå vinkelrett på solinnstrålingen, men med billige paneler er det plassen som begrenser mer enn kostnaden. Aggregatbråk kan fikses, f.x. ved å bruke brenselscelle istedet men kapitalkostnad pluss driftskostnad kan vanskelig måle seg med gratis solstrøm de neste 20 årene.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Har stort sett bare testkjørt aggregatet siden jeg monterte dette.

Monterte 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator siste dag før ferien (2009). Koplet det til den ene batteribanken ”B” 2x 140AH

Byttet også kjøleskap inn med et Isotherm 85 ltr ASU i (2009 )

Er fornøyd enda med dette opplegget.

Ved landligge mister jeg 1% om natten holder (hode godt over vann om dagen hvis solskinn)

 

PS.

Når kjøleskapet ikke har noe i fryseboksen, mener er jeg at kjøleskapet trekker mindre strøm i manuell og regulatoren stilt til kl 3 - halv 4.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har omtrent samme bank som deg og forbruk vil jeg tro. Jeg har et aggregat og er superfornøyd med det. Jeg skal også montere noen solceller for å få med de få dagene med sol. Erfaringen min sier at når det er overskyet og regn så går det mest strøm, da er det herlig med aggregat. Aggregatstrøm kan også deles med andre som har behov der du ligger.

 

Bakdelen er selvsagt støy for for andre dersom du ligger ved land, derfor får det sjelden bruk hvis vi ligger i utehavn der det kan forstyrre. Men det er mye bedre å la det gå en time "oppi skogen" enn å kjøre dieselsvinet der alle ligger etter min mening. På svai er det ikke noe problem, da står det i gummijolla og henger laaangt bak.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Solpaneler er så billige nå at de slår ut både kullkraft og olje (for ikke å snakke om atomenergi -selv uten at de betaler for avfall etc.). Se på Solarbuzz.com for dagspris men det ser ut som om man kan få gode paneler til langt under 1 USD pr. Watt når man kjøper større kvanta (regulatorpris kommer i tillegg).. For å få max utbytte må de stå vinkelrett på solinnstrålingen, men med billige paneler er det plassen som begrenser mer enn kostnaden. Aggregatbråk kan fikses, f.x. ved å bruke brenselscelle istedet men kapitalkostnad pluss driftskostnad kan vanskelig måle seg med gratis solstrøm de neste 20 årene.

 

p.

 

Vil ikke si at prisene til seasea.no er skremmende heller. 1700,- for 100w, en dum regulator til 640,- så er du i gang og har regulator stor nok til å kunne utvide noe i ettertid. Dvs 2340,- for 100w med regulator.

 

Om en bare skal sikre at batteriene er fulle når man tar båten i bruk så er kanskje 50w til 995,- pluss en dum regulator til 365,- godt nok.

 

Dette er vel nesten for småpenger å regne i båtsammenheng. Hadde slitne batterier i snekka i våres og burde vel egentlig bytta hele banken (to forbruk, ett start) men monterte opp 50w pluss dum regulator og var på 5 ukers ferie uten landstrøm sist sommer uten strømmangel eller tull. Og spreke batterier hver gang båten skulle tas i bruk uten å måtte ha landstrøm er kjekt.

-------

Har slitene batterier i seilbåten nå men satser på panel til våren så får vi se om batteriene går en sesong til, eller mer.

Link to post
Share on other sites

Når en har korrekt lading og aldri tapper batteriene ned under 30 - 50%, er det null problem med levetid på opp mot 10 år for standard åpne bly/syre batterier. En kan si hva en vil om Sønnak, men Sønnak-batteriene jeg hadde før de jeg mishandlet varte i 9 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Føler meg ikke overbevist om at Sønnak er av like god kvalitet I dag, som de var tidligere. Forrige innlegg var myntet på Euroglobe og Victron. Kan godt hende at PDAR også er bra men har ingen erfaring med disse produktene selv. Meg igjen med den oppfølging og blottlegging av Sterling som Jørg viser her på forumet ville jeg ikke vært bekymret. Der er det hjelp å få om man sliter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...