Jump to content

Skjæring av glass (lage nye vinduer)


Muhammed

Recommended Posts

Jeg skal lage nye vinduer på vindskjermen på tresjekta mi. Jeg har skjært glass før men har ikke noen opplæring i dette, sist jeg skjærte glass brukte jeg vanvittige mengder med glass, skar meg til blods og var rimelig varm i kålrabien over lengre perioder. er det noen som har noen tips til skjæring av glass? PS jeg er av den typen som gjør alt selv, og det kommer ikke på tale å få skjært ut vinduene hos en glassmester. Pleksiglass er uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

For det første spørst det hvor tykkt glass du skal skjære.

I allefall bør du ha en god glasskjærer med olje og en god linjal.

Skal du ha avrundede hjørner må dette skjæres etter mal eller for frihånd.

Og så trengs en stor posjon tålmodighet. :wink:

Lykke til.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Sist jeg skulle skjære glass (i annet enn små rektangler), var jeg også innstilt på å klare alt sjøl. Måtte til sist ty til en glassmester, men også han fikk problemer! Fordelen der var at vi hadde avtalt pris på forhånd, slik at alt ødelagt glass og alt mislykket arbeid fra hans side ikke kostet MEG noe.

Anbefaling: bit i det sure gresset og bestill glass og la glassmesteren selv ta mål!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med herdet glass er ikke så bra.

Dette fordi man ikke kan få glasset med en gang siden det må kuttes før det herdes. Dvs lang ventetid og dyr pris. Jeg måtte bet. 400kr for et lite stykke herdet glass på ca. 30*25. Plexi er bedre å jobbe med siden det er litt elastisk. Man kan forme og herje på med varme. Man kan gravere inn i plexiglasset, og det koster en brøkdel mindre enn herdet glass. Det blir fort riper i plexi glasset, men bortsett fra det tror jeg (for min del) at plexi er veien å gå..

Link to post
Share on other sites

Eg har skore litt glass (er veksthusgartnar av yrke...)

 

I tillegg til råda til Quantum har eg et par tillegg:

 

Skjer kun ein gong, og trykk glasskjeraren så hardt ned at du får eit godt riss heile vegen. Rissar du fleire gonger skader du glassskjeraren. Underlaget som glasset ligg på skal vera plant, slik at heile glasset har kontakt med underlaget. Når du skal bryta, synes eg det er lettast å starta frå ein ende, ikkje midt på. Skal du skjera bort smale striper eller skjera kurver, kan det og svara seg å banka lett på undersida av glasset, med hovudet på glasskjeraren slik at glasset sprekk opp mot risset i glasset før du bryt.

Link to post
Share on other sites

Meget gode råd fra Nils som jeg applauderer!

Men sørg for å ha rikelig med glass på lager.....

Min proffe leverandør skulle lage et lite speil til meg med innvendig vinkel, lykkes på 5. forsøk! (Hvis du tror eder og forbannelser hjelper, så prøv med stigende styrke - det gjorde han - og han er proff på glass!)

Link to post
Share on other sites

Takk fint med noen nye og gode råd. For meg er det ikke aktuelt å bruke herdet glass eller pleksi, jeg ønsker å lære meg dette for det er sikkert ikke siste gangen vinduer skal lages. Det kan jo skje at man er uheldig og knuser et vindu senere og da vil det være fint om man kan lage et nytt på et svisj.

Naboen min med en nesten helt identisk båt fikk laget nye vinder av pleksi i fjor, det betalte han 3000 kr for med pakninger, (6 vinder). Det er gratis for meg a lage vinduene selv for jeg har tilgang på glass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Blir ikke plexiglass veldig stygt når det står ute i direkte sollys? Blir falmet/sprekkete?

 

Jovisst! Har sett mange båter der man har valgt plexiglass for enkelhet skyld. De blir ripete, hvitaktige i overflate samt får megder med småsprekker med tiden om de står i spenn. Dessuten buler de vilkårlig uover og innover, alt ettersom. Ser litt simpelt ut, synes nå jeg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var uheldig for to år siden og fikk knust et vindu, men jeg brukte pleksi fra et gammelt campingvognvindu. Det har holdt seg meget bra. Men jeg lurte litt på... går det å bruke type Dremel-verktøy til å skjære glass? Da er jo ikke buer noe problem.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en heksekunst å skjære glass hvis man har et ordentlig sted og stå, gjør grundige forberedelser og er nøyaktig. Og det er faktisk ganske gøy.

 

Det som er viktig, etter min mening, er å passe på at man lager "risset" riktig på første forsøk slik at men har relativt store biter å "brekke av". Det er utrolig vanskelig å justere noen mm etterpå, da må man slipe. Det er også viktig å få jevne "riss" slik at bruddflatene blir rene.

 

Dremel kan jo være et fint verktøy hvis men trenger å lage pene kanter på ruta!

 

NB: Beskyttelsesbriller er et must og det er lurt å ha etpar tykke arbeidshansker når glasset skal håndteres.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...