Jump to content

Sikker fortøyning ved brygga når forbipasserende båter lager sjø


Gammelstyrmannen

Recommended Posts

Jeg irriterer meg stadig av forbigående båter som ikke tar hensyn og lager store bølger når de passerer slik at min båt blir liggende å "jage" langs brygga og sliter på både fendere og brygge.

Så kom jeg over dette amerikanske systemet

 

http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?r=video_up&i=34585&vid=XmEk6TC-43E?rel=0

 

Noen som har erfaring med dette så ville jeg satt stor pris på å få høre fra dere .

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville satset på noe slik med den vinden som er ventet til Vestlandet på Julaften! :diving::smash:

 

bilde

 

Lars H.

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ut som det var like før den fremre stangen kom i kontakt med vindskjermen...

 

Har sett en lignende variant, men den er høyere med en slags omvendt U-design.

Tauene går opp rundt toppen på den omvendte U-en og ned gjennom brygga og forankret i lodd slik at den er upåvirket av tidevann.

 

I og med at fortøyningene er vertikale tror jeg ikke det er egnet for de mest værharde områdene (vind).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

...

 

http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?r=video_up&i=34585&vid=XmEk6TC-43E?rel=0

 

Noen som har erfaring med dette så ville jeg satt stor pris på å få høre fra dere .

 

Etter å ha sett videoen ville jeg ikke engang ha tatt sjansen på å forsøke å få erfaring med et slikt system.

Dette er rent leketøy i forhold til hva som skal til for å gi sikker fortøyning i vær og vind.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Burde i alle fall hatt et skikkelig feste, ser ut som bommene kun er festet med fire franske treskruer. Om det har blitt brukt gjennomgående bolter er likevel bommene farlig tynne, vil ikke tro de tåler skikkelig belastning verken den ene eller den andre veien. Det sier jeg etter å ha sett moderne og godt dimensjonerte utriggere knekke tvert av festene i vanlige vinterstormer her i Stavanger-området. Bommene i filmen hadde sannsynligvis ikke tålt en god kuling, i alle fall ikke over tid. Konseptet virker forsåvidt spennende :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er mange større yachter som bruker grove "fiskestenger" på samme måten. Da slipper tenderen å ligge inntil moderskipet

 

Men hva med noe så enkelt som 2 telefonstolper foran og bak båten for å holde den fra brygga. Har man trinser på fortøyningene så kan man jo dra inn og ut båten etter som. Man må jo selvsagt ha noen tamper i land også da :)

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en båt liggende i slike "fiskestenger" i et par år (uten noe problemer!) av mindre dimensjon enn disse synes å være laget av, men det var på en beskyttet kanal i Ft.Lauderdale og hvor dette var helt vanlig, men farvannet var jo svært så beskyttet da så igjen; det kommer an på.....!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar . Jeg har båten i åptafjorden og sør austen kan være hard så må not bruke vanlige fortøyninger når jeg ikke er på hytta. Da legger jeg også båten inne i en trygg molo.

Tenkte mest på når jeg var på hytta. Det er vist noen slike i Stavanger en plass så kanskje jeg må reise å se på disse samt snakke med brukerene.

Men igjen tusen takk for mange svar.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart en fordel å holde båten litt vekk fra brygga, men ... i tillegg til at greia virker spinkel, så er det som nevnt ovenfor også et problem i at fortøyningen ligger loddrett - dersom det skulle blåse kraftig, samme hva slags retning, så vil kreftene virke vinkelrett på fortøyningstauet, og det er lite heldig (dette avhjelpes dog noe av fjæringen - men jeg ser for meg at båten vil dunke kraftig i brygga under en solid pålandsvind). Kreftene på selve bryggefestet vil også bli forsterket siden man har en kraftarm her - det er en lite elegant konstruksjon slik sett.

 

Hadde jeg hatt en slik ville jeg nok komplementert med baugtrosse og aktertrosse, muligens spring, samt godt med fendring - da har kanskje innretningen noe for seg (innretningen vil virke som tiltenkt på godværsdager, på dager med vind tar den "normale" fortøyningen over) - men å stole utelukkende på en slik innretning ... da foreslår jeg at du først hører med forsikringsselskapet hva de mener om saken ;-)

 

Jeg har sett båter som holdes fortøyd et stykke fra brygga vha tilsvarende greier, men det var i mer solid utførelse. Som beskrevet i et annet innlegg over, et par telefonstolper kan nok gjøre nytten.

 

(tingen virker heller ikke å være dimensjonert for tre meters tidevannsforskjell ...)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du bare bruker denne plassen når du er på hytta, og den ikke egner seg i uvær uansett, så kan det ha noe for seg. Men jeg føyer meg til rekken av de som synes dette generelt var for spinkelt. Antagelig kan du lage til noe bedre selv, eller legge ut bøye/moringstau på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg irriterer meg stadig av forbigående båter som ikke tar hensyn og lager store bølger når de passerer slik at min båt blir liggende å "jage" langs brygga og sliter på både fendere og brygge.

 

Det eneste som er sikkert er vel denne typen BÅTLIFT, BÅTHEIS og så slipper en groing og flo og fjære.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skal ihvertfall ta bort bildekkene jeg har langs bryggaog erstatte de med fendere som ikke gir sorte riper. Noen gode forslag til slike ?

Da burde 60 - 70 mm trosse kunne brukes og så er de Gratis.

Bare og spørre ombord i de store båtene så får du fort 150 m.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En slik vil nok koste mer enn den smaker Tror nok jeg må satse på tradisjonell fortøyning og gode fendere. Skal ihvertfall ta bort bildekkene jeg har langs bryggaog erstatte de med fendere som ikke gir sorte riper. Noen gode forslag til slike ?

Det ble i en annen tråd nevnt at man unngår svarte riper ved å male bildekkene hvite.

 

Ellers er det anbefalt å alltid fendre fra båten og aldri bare fra brygga ved langtidsfortøyning, da fendere festet i brygga alltid vil forårsake en viss grad av riping.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...