Jump to content

Hvor mye kan en King's Cruiser 29 krenge?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Ja, som jeg nevnte i den parallelle "yachting monthly crash test"-tråden; hvor mange av oss har egentlig opplevd mastehavari? Jeg har aldri hatt wirekutter ombord i båten - det kommer vel etterhvert, men det er ikke øverst på prioriteringslista.

 

Jeg vil imidlertid hevde at et velfungerende og godt dimensjonert anker med tilstrekkelig tau er svært viktig å ha ombord i en seilbåt med ikke-fungerende motor :-)

Link to post
Share on other sites

Nå er starten på denne tråden hvor mye en 29-foter kan krenge, før den eventuelt går rundt og muligens blir der. Med alt utstyret denne stakkars 29-foteren burde hatt om bord, ville den sannsynligvis trillet rundt i stilla. Detter riggen, winch den tett til skroget og la den henge der med noen fendere inntil det løyer. Og så videre. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre båten sikker. Jeg er mye mer redd for et propananlegg som ikke er i henhold til forskriftene og/eller ikke er vedlikeholdt. 'Det har jo gått så bra så lenge'-filosofien har ikke videre klangbunn hos meg. Om en plast/alu/stålbåt kun er utsatt for havets krefter, så skal det mye til før den søkker. For en plastbåt må jo brann om bord være et skrekkscenario.

 

For mange år siden var jeg borti en båt med et hysterisk mannskap som hadde vært kastet rundt to/tre ganger ute i Skagerrak. Rorhavari og greier så vidt jeg husker. Tror det var i Skagen de var. Men de overlevde med glans.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...