Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

Ja, da har det blitt min tur til å prøve meg med en slik tråd! Riktignok setter jeg ikke i gang ennå, men regner med å begynne i løpet av slutten av januar/begynnelsen av februar.

 

Jeg lager denne tråden fordi jeg i dag oppdaget det jeg vel egentlig hadde en mistanke om, nemlig at det er en lekkasje i en av vinduene på styrbord side. Såvidt jeg kan se har vannet rent ned på innsiden av skrogbekledningen og deretter ned på dørken. Som jeg var inne på i tråden min om boblehavn har jeg stusset litt over at det har vært litt fuktig i kabinen og etter et innlegg fra index i den tråden gikk jeg i dag kabinen veldig nøye etter i sømmene - bokstavelig talt!

 

bilde

Sorry for et litt dårlig bilde, jeg gikk nok litt for tett på og glemte å ta et bilde fra litt mer avstand, men dette viser det forreste vinduet på styrbord side. Skrogbekledningen er ujevn og boblete under på hele delen av listen som dere ser på bildet.

 

bilde

Her har jeg løftet en flik av skrogbekledningen helt nede ved sitteplassen. Man ser tydelig fuktskader der.

 

bilde

Igjen, tydelige fuktskader.

 

Resultatet er at jeg nok blir nødt til å fjerne skrogbekledningen på styrbord side ettersom det er fukt under. Babord side ser bra ut, og såvidt jeg kan se er det også tett i taket. Men jeg tenker som så at skal jeg først skifte skrogbekledningen så kan jeg vel ta en skikkelig gjennomgang og fjerne alt, vaske grundig, pusse og male og legge på nytt. Og det er ingen vits i å gjøre det bare på den ene siden!

 

Ikke minst fordi det uansett har vært planen min på sikt å skifte ut bekledningen ettersom jeg ønsker en annen farge. Opprinnelig hadde jeg ikke tenkt å gjøre dette før til neste år, eller året der igjen, men ettersom skadene nå er oppstått og jeg har planer om turbruk og overnatting til sommeren, så kan ikke kabinen være helsefarlig!

 

Dermed kan det hende at jeg må endre litt på rekkefølgen av oppussingsplanene mine, vi får se hva jeg rekker og har råd til nå i vinter/vår. Båten skal nemlig være klar til hyppig bruk når hovedsesongen starter!

 

Jeg ser ikke på dette som noen katastrofe. Fikk båten veldig rimelig, selv med dette i tankene, og skrogbekledning koster da ikke allverdens i forhold til mye annet. Egentlig gleder jeg meg til å ta fatt! Har jo sett på andre oppussingstråder der man har røsket vekk innredning og bekledning og avslørt hvordan det ser ut under, og da har jeg flere ganger tenkt at jeg måtte gjøre noe sånt også. Det skjer altså nå, noe tidligere enn beregnet! Bare håper jeg unngår å skifte taket, for det både liker jeg og det ser helt fint ut. Skal ta en grundig sjekk av det neste gang.

 

Egentlig hadde jeg i vår bare tenkt å gjøre to ting, nemlig legge inn septiktank og pusse på treverket. I og med at jeg nå skal ta en kraftig renovering av kabinen, noe som også vil inkludere omtrekking av madrassene, vil jo septiktanken også komme på plass, men det kan hende jeg utsetter uteplassen til neste år, og konsentrerer meg om kabinen.

 

Skal aldri si aldri, ser jo at flere får blod på tann når de først starter, men jeg vil jo ha en funksjonell båt i april, og økonomien setter uansett noen grenser, men foreløpig ser dette ut til å bli planen!

 

Når det gjelder skrogbekledning tar jeg gjerne imot tips på hva jeg skal bruke. Ønsker å bytte farge fra hvitt til noe i blått eller vinrødt, men har ikke helt bestemt meg ennå bortsett fra at det IKKE blir hvitt, grått eller off-white! Jeg funderer også på om det er noe poeng å legge isolasjon først? Bekledningen som er nå er jo bare limt rett på glassfiberen. Har lest at isolasjon også kan bidra til en tørr og behagelig kabin? Blir riktignok noen ekstra kroner, men når jeg først skal legge nytt så...men da må jeg vel nesten gjøre det i taket også? Og det hadde jeg lyst til å unngå...

 

Link to post
Share on other sites

Deilig med prosjekttråd. Dessuten er det mye lettere å følge opp spørsmål og svar fordi enkeltstående problemstillinger fort forsvinner i mengden. Riktignok flyter ting kanskje litt ut, men men.. :)

 

Jeg er nok en av de som har snakket varmt om skorgisolasjon, og jeg kan ikke få rost det nok. Om du i tillegg maler skrogsiden opp igjen, om det i dag er rett inn på glassfiberen, så får du nok meget god heft.

Jeg opplever båten som lunere, raskere å varme opp, krever mindre tilført varme, samt at det blir mindre støy fra omgivelsene.

 

Jeg ser at Maritim fortsatt har tilbud på skrogisolasjon.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/polstring-skottbekledning

Den har jeg brukt, samt Armaflex. Maritim sin er veldig god å jobbe med og du får helt fine og nøyaktige skjøter. Ferdig med lim og du kutter til med kniv.

 

Det blir fort noen kroner å spare om du kjøper nå.

 

Videre, skrogbekledning i annen farge enn standard hylle vare er ikke lett å få tak i. Og får du tak i det, så er det pinadø knalldyrt. vi snakker 2 og 3 gangen vanlig trekk fordi det ofte er spesialtrekk, Alkantara eller hva det nå heter.

Så da er det kanskje å bite i det sure eple, og prioritere...

 

Forresten, var det du som opplevde at roret " gikk i lås" når du gav motorkraft bakover i sommer?

Fant du ut av det?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Videre, skrogbekledning i annen farge enn standard hylle vare er ikke lett å få tak i. Og får du tak i det, så er det pinadø knalldyrt. vi snakker 2 og 3 gangen vanlig trekk fordi det ofte er spesialtrekk, Alkantara eller hva det nå heter.

Så da er det kanskje å bite i det sure eple, og prioritere...

Ja, jeg ser den, men samtidig har jeg lyst til å sette mitt eget preg på båten når jeg først setter i gang fra scratch... Skal sjekke priser, og finner jeg ut at det blir altfor ille får jeg eventuelt ta en revurdering.

Forresten, var det du som opplevde at roret " gikk i lås" når du gav motorkraft bakover i sommer?

Fant du ut av det?

Det var nok meg ja! :blush: Fikk vel egentlig ikke noen annen forklaring på det enn at det er ganske vanlig hvis man ratter for mye på ei snekke...Har prøvd å unngå det! Og det var nok ikke i sommer, men i oktober....skjønt, været var vel nesten bra nok da til å kalles for sommer...

Jeg ser at Maritim fortsatt har tilbud på skrogisolasjon.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/polstring-skottbekledning

Den har jeg brukt, samt Armaflex. Maritim sin er veldig god å jobbe med og du får helt fine og nøyaktige skjøter. Ferdig med lim og du kutter til med kniv.

 

Det blir fort noen kroner å spare om du kjøper nå.

 

Har tittet på den isolasjonen ja, den virker fin og grei. Men jeg må prøve å beregne hvor mye jeg trenger!

Når det gjelder skrogbekledning tenkte jeg litt på denne, kanskje:

http://www.nevotex.no/commerceportal/default.asp?BaseTarget=%2Fcommerceportal%2Fproduct%2Easp%3FPageNo%3DPRODUCTCARD%26Catalog%3DNevotex%26ProductId%3D2069002

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo flott med et lite spark bak for å sette i gang et prosjekt, men tror ikke du trenger å være redd for at båten er helseskadelig, om du har fått litt jordslag pga en lekkasje. Jeg så på en Randesund ColinArcher med tredekk for noen år siden. Omfattende lekkasjer hadde ført til store soppangrep under dekk, og når jeg tok våtromssertifikat som prosjektleder var det mye fokus på helseskader ved fukt og muggangrep. Jeg tok derfor foto av soppangrepene, og mailet over til et av de anerkjente firmaene som er eksperter på slikt ( tror det var mycoteam) og overraskende nok var han jeg snakket med der ganske laidback. Skrape av, sørge for at området var tørt, og joda gjerne lufte litt. Og joda. Måtte gjerne bruke noe forran munnen hvis jeg ville det...

Har ikke helt forstått logikken, kanskje fordi man ikke regner båt som helårsbolig?

 

Jeg kommer til å surre litt med isolering og skrogtrekk i min båt i vinter, og jeg tror vi ligger i samme havn (Oksval?) så du må gjerne ta kontakt. Jeg kommer til å gå for dette isolasjonsmaterialet: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41829185

Link to post
Share on other sites

Flott med flere skrogtrekk-tråder! Jeg har fjernet noe skrogtrekk som var løsnet på prosjektbåten, og da jeg skulle ha det av så var det helt porøst/ raknet. Dilemmaet er at hvis jeg skal gå videre på skrogsiden så er der trekk som virker helt og fint, som ikke er fuktskadet - og som sitter som h...

 

Så jeg vurderer en kombiløsning: fjerne, og legge nytt trekk der det løsner lett, og beholde det gamle der det sitter fint - forutsatt at det dreier seg om hele, avgrensede felt - og så like felt på begge sider. Ble dette forståelig?

 

Forresten Pequod, din store interesse for sjøen og båten - og åpenbare lykke ved å ha fått deg båt er en inspirasjon for meg. Der snakkes om båtglede og seilglede - men kanskje vi skulle snakke om båtlykke også!

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo flott med et lite spark bak for å sette i gang et prosjekt, men tror ikke du trenger å være redd for at båten er helseskadelig, om du har fått litt jordslag pga en lekkasje.

 

Nei, det er jeg forsåvidt enig i, men siden jeg først har fått den lekkasjen og skal prøve å få tettet den, synes jeg det er greit å gjøre ting skikkelig med en gang og ikke vente til det eventuelt blir verre. Og akkurat den jobben med å fjerne gammel bekledning og fikse opp under, male og legge på isolasjon og ny bekledning tror jeg selv skal gå greit. Er mer skeptisk til om jeg får til dette med septiktank...Og nedpussing av treverk og slikt grugleder jeg meg også til!

 

Uansett går jeg til dette med skrekkblandet fryd. Har aldri vært noe spesielt praktisk anlagt, men klarer å montere Ikea-hyller og kommoder... :smiley:

Jeg kommer til å surre litt med isolering og skrogtrekk i min båt i vinter, og jeg tror vi ligger i samme havn (Oksval?) så du må gjerne ta kontakt. Jeg kommer til å gå for dette isolasjonsmaterialet: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41829185

Det stemmer nok ja! Det høres jo kjempemessig ut! Jeg kommer antakelig til å bruke den isolasjonen som Maritim selger, siden den er selvklebende og andre har god erfaring med den, så tror jeg det er en grei start slik at jeg oppnår "mestringsfølelsen" før jeg går over på mer avanserte (for meg i alle fall) saker... :smiley:

Så jeg vurderer en kombiløsning: fjerne, og legge nytt trekk der det løsner lett, og beholde det gamle der det sitter fint - forutsatt at det dreier seg om hele, avgrensede felt - og så like felt på begge sider. Ble dette forståelig?

Forstår hva du mener ja! :smiley: I mitt tilfelle er det jo slik at jeg uansett ønsker en annen farge, så da tar jeg hele ruklet....

Forresten Pequod, din store interesse for sjøen og båten - og åpenbare lykke ved å ha fått deg båt er en inspirasjon for meg. Der snakkes om båtglede og seilglede - men kanskje vi skulle snakke om båtlykke også!

Jøss, jeg? Inspirasjon? Det var jo veldig hyggelig å høre! :smiley: Og jeg er helt enig, det er absolutt båtlykke det dreier seg om! Jeg har jo tenkt i mange år på at det ville vært fint å ha båt, men av mange ulike grunner har jeg aldri tatt det siste skrittet. I 2012 begynte jeg å se litt på båter på Finn, og i fjor tok det jo helt av og endte med kjøp. Og jeg har ikke angret et eneste sekund! Det har du vel skjønt... :giggle:

Og for å begynne med å avspore min egen prosjekttråd allerede før den er ordentlig i gang: Hva er egentlig den runde greia bak roret godt for?

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er en såkalt .... vi kaller det propelldyse, det heter nozzle på engelsk, og dersom den ligger rundt propellen heter det gjerne shroud eller Kort Nozzle.

 

Når den sitter på roret er den styrbar, og det ser vel egentlig litt hjemmemekk ut på bildet, men det er jo helt vanlig på større båter, og endrer gjerne fremdriftskarakteristikken noe i og med at man ofte får bedre skyv på lave turtall, mens i høyere hastigheter er det gjerne fordelaktig uten slike dyser ettersom det lager ekstra motstand.

 

Brukes alltid på taubåter ettersom de trenger mye skyv i lave hastigheter, og vannstrømmen dirigeres mer konsentrert ut bakover

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm det siste bildet ditt, ser nesten ut til at propellen har spist litt i fremkant av roret ditt? -kan det være årsaken til at det gikk i lås? Er det bevegelse i propell/ asling langskips?

Var så konsentrert om å fjerne tauet rundt propellen at jeg ikke la merke til/så så nøye på det andre, men når jeg studerer bildet nøyere nå,så ser jeg jo det du nevner. Har ikke lagt merke til noen bevegelse i akslingen, men har jo ikke tenkt over det. Skal sjekke nærmere neste gang jeg er ute med båten! Skal uansett skifte pakning tenkte jeg når båten skal opp til våren for å rengjøres, og da skal jeg at en nærmere titt på ror og propell!

Det er en såkalt .... vi kaller det propelldyse, det heter nozzle på engelsk, og dersom den ligger rundt propellen heter det gjerne shroud eller Kort Nozzle.

 

Når den sitter på roret er den styrbar, og det ser vel egentlig litt hjemmemekk ut på bildet, men det er jo helt vanlig på større båter, og endrer gjerne fremdriftskarakteristikken noe i og med at man ofte får bedre skyv på lave turtall, mens i høyere hastigheter er det gjerne fordelaktig uten slike dyser ettersom det lager ekstra motstand.

 

Brukes alltid på taubåter ettersom de trenger mye skyv i lave hastigheter, og vannstrømmen dirigeres mer konsentrert ut bakover

 

 

Aha! Hva man lærer her på forumet! :smiley: Takker for oppklaring! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ibsen og Lie på midtveien ved Granerud er fantastisk dyktige på alt av omtrekk mm. Hadde alt av puter og benker inne der sist år på gamle båten,

selvsagt rett før vi solgte den. Fikk et knasende godt tilbud på en ny en. Hilsen en som ligger litt lengre ut på B brygga.

Link to post
Share on other sites

Ibsen og Lie på midtveien ved Granerud er fantastisk dyktige på alt av omtrekk mm. Hadde alt av puter og benker inne der sist år på gamle båten,

selvsagt rett før vi solgte den. Fikk et knasende godt tilbud på en ny en. Hilsen en som ligger litt lengre ut på B brygga.

Hehe, enda en som ligger i Oksval båthavn! :smiley: Kan du gi en pekepinn på kostnadsnivået for en slik omtrekking? Jeg tenker på begge førerstolene og sofa akter samt madrassene inne i kahytten. For stolene og sofaen kommer jeg antakelig til å kjøpe inn stoffet som skal brukes selv. Har en konkret designide selv, og det vil sikkert gjøre det dyrere, men det tror jeg er verdt det.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kraften på roret er det helt vanlig at roret "låser seg" dersom en bakker med motorkraft og stort rorutslag. Vi som har snekke med sleperor og rorkult merker det veldig godt. På Tora har det gått så hardt for seg at roret sprakk.

 

Når det gjelder hakket i fremkant av roret tipper jeg at dette er laget med hensikt for at en skal komme til i bakkant av propellen for å skifte sinkanode(?).

 

Når det gjelder fuktigheten ombord tror jeg som andre at det neppe er helsskadelig om du bruker båten som den er. Og før du går i gang med å fikse opp innvendig bør du være sikker på at du har fikset lekkasjen(e).

 

Lykke til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette var utgangspunktet, hvor interiøret var gammelt og gått ut på dato for lengst, selv om det var tatt pent vare på,

 

bilde

 

Så ble alle puter byttet med nye, med ny skumgummi inni og nye trekk, samt rygg "puten" på begge sider fikk ny polstring og nye finerlater bak, samt nytt trekk.

Vi bestilte i tillegg 3 ekstra puter som vi ikke hadde fra før, etter mål for å kunne lage heldekkende solseng.

Mye jobb altså, og summen kom på 16 båtlapper. Helt grei pris det synes jeg. Man kunne selvsagt ha valgt en mye rimeligere skai/skinn, da vi valgte en

skikkelig slitesterk og fargeekte en som skulle holde lenge. Lite visste vi da at båten ble solgt bare måneder etterpå.

Så prisen kan du regulere noe selv. Førerstol og passasjerstol var hvite fra maritim.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Omtrekking er spinndyrt på en i utgangspunktet billig båt. Gjør det selv - lær nye ting - og husk å bytte skumgummien i samme slengen. Nye fine trekk koster uansett penger og masse arbeidstimer,, og det er dumt om putene fortsetter å lukte mugg/ inneholde muggsporer fra gammel skumgummi.

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder fuktigheten ombord tror jeg som andre at det neppe er helsskadelig om du bruker båten som den er. Og før du går i gang med å fikse opp innvendig bør du være sikker på at du har fikset lekkasjen(e).

 

Jepp, skal gå grundig gjennom allerede denne uka, jo fortere jeg får tettet, jo bedre. Har sjekket endel andre poster og ser at Tec-7 anbefales av flere. Jeg har forøvrig aluminiumslister på vinduene, er det noe spesielt jeg bør være obs på da?

Dette var utgangspunktet, hvor interiøret var gammelt og gått ut på dato for lengst, selv om det var tatt pent vare på,

 

bilde

 

Så ble alle puter byttet med nye, med ny skumgummi inni og nye trekk, samt rygg "puten" på begge sider fikk ny polstring og nye finerlater bak, samt nytt trekk.

Vi bestilte i tillegg 3 ekstra puter som vi ikke hadde fra før, etter mål for å kunne lage heldekkende solseng.

Mye jobb altså, og summen kom på 16 båtlapper. Helt grei pris det synes jeg. Man kunne selvsagt ha valgt en mye rimeligere skai/skinn, da vi valgte en

skikkelig slitesterk og fargeekte en som skulle holde lenge. Lite visste vi da at båten ble solgt bare måneder etterpå.

Så prisen kan du regulere noe selv. Førerstol og passasjerstol var hvite fra maritim.

 

bilde

Så virkelig flott ut dette! Takk for tips og informasjon!

Omtrekking er spinndyrt på en i utgangspunktet billig båt. Gjør det selv - lær nye ting - og husk å bytte skumgummien i samme slengen. Nye fine trekk koster uansett penger og masse arbeidstimer,, og det er dumt om putene fortsetter å lukte mugg/ inneholde muggsporer fra gammel skumgummi.

Ja, jeg er klar over at det nok blir dyrt hvis man skal tenke på den måten. Men det er jo uansett mye som må gjøres på en såpass gammel båt, og jeg er villig tilå investere det, selv om jeg vet at jeg nok ikke får særlig igjen for det ved et salg i framtiden. Men så vil jeg jo pusse opp for min egen skyld og sette mitt eget preg på båten, ikke tenke på verdien ved et salg eller tenke i kroner og øre hele tiden. Et pengesluk har jeg nok uansett skaffet meg!

 

Tror ikke jeg skal prøve å gjøre dette selv, er ikke så praktisk anlagt at jeg tror jeg vil få til noe slikt, og dessuten har jeg en helt spesifikk idé på hvordan det skal se ut, og det tror jeg er noe over mine evner...

 

Takk for tipset om å skifte ut skumgummien - der har du nok et stort poeng! Og da kan jeg kanskje også få noe som er enda bedre og gir bedre sitte- og liggekomfort enn det som ble levert i 1974 etter datidens standard! :smiley:

Link to post
Share on other sites

vurder om du vil bruke butyltape på vinduene. Jeg har ikke brukt det selv til det men det er vel et av produktene som egner seg godt. Medlemmet Vanntro har stålkontroll på slikt, og det finnes en meget lærerik tråd om tette og limemasser. Terrostat er vel også noe som er nevnt.

Fordelen med disse to midlene er at de herder ikke, men holder seg elastisk. Har selv brukt butyl på rekkestøtter foreløpig. Det er også brukt butyl i sammenføyningen mellom over og underskrog på min seilbåt. Den er fortsatt elastisk etter 30 år.

 

Er båten din luktfri?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha fikset lekkasjene først og fremst, så ser du når båten har tørket opp om du trenger å rive noe. Jeg beholdt mitt skrogtrekk etter å hatt avfukter i båten noen uker etter at den var tettet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eureka kom meg i forkjøpet på Butylbånd. Har brukt det, og mener det er svært mye bedre enn tec7.

Beste rimelige skumgummi tror jeg er å kjøpe de nest billigste skumplastmadrassene på IKEA. Mener dette er langt billigere enn om du kjøper "rå" skumgummi i spesialforretning.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du bør bruke Tec7, butylbånd eller andre ting for å tette avhenger av hvor lekkasjen er. Og å finne ut hvor vannet kommer inn er ikke lett. Listene har spor som gjør at vannet kan komme ut helt andre steder enn der det kommer inn. Ettersom du har lekkasje et sted bør du også sjekke nøye rundt alle vinduer for å se om det kommer frem vann andre steder. Sjekk godt i akterkant av begge vinduer, på gulv i toalettrommet og i / under bunnhylle i skap babord.

 

Om det kun er den "lille" lekkasjen du har funnet til nå er jeg usikker på om jeg ville gått så drastisk til verks å demontere mye for å fikse den. Om du først begynner å demontere lister risikerer du at det oppstår lekkasje andre steder (Gammel tetning "sprekker" fort ved bevegelse). Det kan også være vanskelig å få skrudd ut listene, skruene på innsiden kan sitte veldig. Ser ut på bildet ditt som at disse skruene er skrudd opp (evt prøvd skrudd opp) noen ganger før, spora ser ut til å være dårlig. Så lekkasjen er muligens forsøkt tettet før.

Når vannet kommer ut i front vil jeg tro at lekkasjen enten er i toppen mellom list og skrog eller langt frem mellom gummilist og vindu. (Litt avhengig av hvordan båten din ligger i vannet. Er den tung i front kan vannet renne fremover langs bunnlisten.)

 

Jeg ville først prøvd meg med Captain Tolley mellom gummi og vindu, og da spessielt i skjøten på gummilisten lengst frem.

 

Neste steg kan være å fuge med Tec7 i ytterkant av vinduslister, mellom glassfiber og list. Se innlegg 48 her. (Står også litt om vinduer før i den samme tråden.)

 

Om det fortsatt ikke er tett må du gå mer drastisk til verks. Og det er litt jobb, spesielt med det fremste sidevinduet ettersom det er montert i spenn (skroget buer noe).

Er nok mulig men ikke anbefalt å gjøre når båten ligger på vannet.

Om du kommer så langt at du skal ha ut vindu vil ikke jeg anbefale butylbånd. Jeg benyttet Vindustetningsmasse fra Würth mellom gummi og list, den ble anbefalt av flere glassmestere.

 

Ser du vurderer andre farger en lyst skrogtrekk. Husk at det vil gjøre at rommet føles en del mindre enn med et lyst skrogtrekk. Samtidig er det svært lite skrogtrekk som er synlig med unntak av taket.

 

Mener forresten jeg betalte i overkant av 20 båtlapper for samtlige puter med ny skumgummi med unntak av førerstol. Denne kjøpte jeg ny fra Maritim.

Legger ved et par bilder av skrogtrekk og puter.

 

bilde

 

bilde


Redigert:

Tok en titt til på bildet ditt, og det er vel ikke helt sikkert at lekkasjen er i vinduet?

Har du merket at det er fuktig rundt vinduet, eller ser du kun at vannet kommer ut i bunn av skrogtrekk?

 

Det er flere mulige steder vannet kan komme inn, f.eks. overgang ved fenderlist.

Redigert av svalerød (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha fikset lekkasjene først og fremst, så ser du når båten har tørket opp om du trenger å rive noe. Jeg beholdt mitt skrogtrekk etter å hatt avfukter i båten noen uker etter at den var tettet...

Jepp, det er absolutt planen. Må finne ut hvor det kommer fra og få tettet så fort som mulig.

 

Tok en titt til på bildet ditt, og det er vel ikke helt sikkert at lekkasjen er i vinduet?

Har du merket at det er fuktig rundt vinduet, eller ser du kun at vannet kommer ut i bunn av skrogtrekk?

 

Det er flere mulige steder vannet kan komme inn, f.eks. overgang ved fenderlist.

Takk for langt og interessant svar! Suger til meg info som en svamp! :smiley:

 

Når det gjelder vannet, så er skrogtrekket i underkant og foran det forreste vinduet på styrbord side litt bølgete og bulete, så det ser ut som om det kommer vann inn der, og at vannet renner ned langs skroget og ned der madrassen ligger. Det er fuktig på toppen der. Deretter renner det ned under sittekassen eller hva man nå kaller det som madrassen ligger på....

 

Og jeg mener å se at det er mer vann på styrbord side enn på babord.

 

Når det gjelder farge på skrogtrekk ser jeg poenget ditt med lyst kontra mørkt trekk. Har allerede tenkt på det, men ville syntes at det kunne vært litt "kult" med noe annerledes enn det alle andre har. Men det kan jo hende at jeg kan la den kreativiteten "gå utover" førestolene og aktersofaen istedenfor... :smiley:

Er båten din luktfri?

Ja, jeg kan ikke si at det lukter spesielt merkelig i kabinen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...