Jump to content
tormodt

hjelp til kalkulering av motoravgift for båt

Recommended Posts

tormodt   
tormodt

Hei!

 

Finnes det en "import kalkulator" for innførsel av båtmotor?

 

Sitter her å surrer med båt drømmen min jeg, og regner ustanselig på det meste :crazy:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
REM   
REM

Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.

Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Highfield 310 Båttype: Motor Båtlengde: -15 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LG5790

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
tormodt   
tormodt

Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.

Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.

<{POST_SNAPBACK}>

 

så man betaler ikke slagvolum avgift på en båtmotor, kun hk avgift?

 

når det kommer til moms så er det altså som du skriver (innkjøp+frakt)*moms?

Har intrykk fra alt annet jeg har impotert at momsen skal regnes på til slutt på at (så vår kjære stat kan få mer panger til IKKE å bruke på sikkerhet, veier og sykehus :headbang: ) så ut i fra et slik ressomang så skulle det bli ((innkjøpspris*HK avgift)+frakt)*moms..

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
REM   
REM

så man betaler ikke slagvolum avgift på en båtmotor, kun hk avgift?

((innkjøpspris*HK avgift)+frakt)*moms..

<{POST_SNAPBACK}>

Nei ingen volumavgift på båtmotorer "kun" HK-avgift.

Formelen di mener jeg bestemt er feil. HK-avgiften legges på i sluttleddet. Du skal ikke momse av denne avgiften.

((Innkjøpspris+frakt)*moms) + HK-avgift

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Highfield 310 Båttype: Motor Båtlengde: -15 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LG5790

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Slagskibet   
Slagskibet

Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.

Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er vel ikke hk avgift på mariniseringsutstyr ?? Hvis du importerer "industri" motor så skal hk avgift betales når den mariniseres mener jeg å ha lest.

Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
M/Y Ellen Marie   
M/Y Ellen Marie

Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.

Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ikke helt korrekt.

 

Avgiftssatsen er kr. 135/hk på alle motorer (og for alle hestene) som er på 9 hestekrefter eller mer.

 

For mer utfyllende info og detaljer se denne linken

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Båtfabrikat/modell: Sun 33 FB Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LJ2510 MMSI: 257510570

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

Du finner baatplassen.no's importkalkulator her. Denne er riktignok ikke oppdatert med endringer i hk-avgift (nå 135,00) og moms (25%) fra 01.01.2005, men ellers korrekt. (Lite hint til noen i teknisk. :wink: )

Redigert av Jens_P
Bostedskommune: Vestfold, Holmestrand Båtfabrikat/modell: Ibiza 21 Weekender Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
SveinHa   
SveinHa

Det er vel ikke hk avgift på mariniseringsutstyr ?? Hvis du importerer "industri" motor så skal hk avgift betales når den mariniseres mener jeg å ha lest.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du leter litt innimellom fruktvin og mjød i Tollvesenets "Avgift på båtmotorer 2005" så står det ganske tydelig:

Fra 1. januar 2005 skal det i henhold til lov 19. mai

1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen

ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer

(framdriftsmotorer) med kr 135,00 pr. hk. Som båtmotor

anses også motorblokker til slike.

Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk.

Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt.

Departementet kan gi forskrifter om avgrensing og

utfylling av denne bestemmelsen.

Tidligere var satsen kr 132.- pr hk + MVA. Finner ikke at der står noe om MVA nå lenger men det skulle nå forundre meg svært så mye om den har falt bort uten 25% øking av hk avgiften.....

 

Der er IKKE avgift på mariniseringsutstyr (nåja, moms slipper du ikke unna) og ved marinisering til privat bruk slipper du unna hk-avgiften også:

Privat marinisering

(jf. forskriften § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en

motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres)

faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom

dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig

marinisering anses som avgiftsplikt tilvirkning

slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten,

er det dersom det ved annonsering eller på annen

måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår

avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

 

Jeg har diskutert dette her nokså inngående med tollvesenet i Haugesund for noen år siden og har fått veldig klare svar på at import av bilmotor som så mariniseres til privat bruk er avgiftsfritt. Som tolleren sa det så var ikke de fagfolk på båtmotorer men de ville nok oppdage om en båtmotor var strippet for marinisering for å slippe unna avgiften. Dukker der opp en kasse med mariniseringsutstyr 2 uker senere må du nok regne med måtte forklare en del......

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Daskekladden 505 Excel Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Slagskibet   
Slagskibet

Slik jeg leser det du siterer kan en motor marinseres uten hk avgift så lenge du eier den selv. Problemet oppstår når du selger båten,da må motoren ut da? Upraktisk,så sånn sett er Tollvesenets

i Haugesund sin tolkning ganske fornuftig og forståelig.

Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
SveinHa   
SveinHa

Slik jeg leser det du siterer kan en motor marinseres uten hk avgift så lenge du eier den selv. Problemet oppstår når du selger båten,da må motoren ut da? Upraktisk,så sånn sett er Tollvesenets i Haugesund sin tolkning ganske fornuftig og forståelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noe problem å selge båten heller, kun hvis du gjør det VESENTLIG oftere enn normalt. Da begynner det å ligne på næringsvirksomhet og avgiftsfritaket bortfaller.
Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Daskekladden 505 Excel Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
LALUNA II   
LALUNA II

Du finner baatplassen.no's importkalkulator her. Denne er riktignok ikke oppdatert med endringer i hk-avgift (nå 135,00) og moms (25%) fra 01.01.2005, men ellers korrekt. (Lite hint til noen i teknisk.  :wink: )

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ga besked til Andreas om feilen på kalkulatoren

.....den er justert opp til dagens takster nå :seeya::flag:

 

 

 

Takk til Teknisk (INGAR) :cheers:

Bostedskommune: Vest-Agder, Songdalen Båttype: Har ikke båt Kallesignal: LJ3032 MMSI: 257568870 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
vanntrivsel   
vanntrivsel
Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.

 

 

FEIL

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
vanntrivsel   
vanntrivsel

Er motoren/blokka en båtmotor eller annonsert som båtmotor eller tiltenkt bruk i båt, skal det betales hk-avgift. Man kan innføre en båtmotor som delemotor uten å betale hk-avgift, men da må man slå hull i blokka, slik at den aldri kan brukes mer.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Trophy   
Trophy

Tenk deg om før du importerer brukt motor. Mange er ikke godkjent for de nye kravene til støy og utslipp :smash:

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Maxum 4100 SCB Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×