Jump to content

Kan barn bruke oppblåsbar redningsvest?


soldeide

Recommended Posts

Eldste poden på 9 år trenger ny redningsvest til neste sesong. Selvfølgelig ønsker hun seg ikke vest av den gode gamle typen, men oppblåsbar som vi voksne har. Selv er jeg litt skeptisk. Hva om vesten ikke løser ut som den skal. Klarer barn å beholde roen å løse ut manuelt, eller i værste fall blåse opp? Går selvfølgelig an å prøve/øve på dette. Skjønner at det selvfølgelig er veldig individuelt, men håper noen med erfaringer og tanker rundt dette kan komentere. Kan jo nevne at hun er svømmedyktig.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke er komfortabel med å slippe arvingene ut på sjøen med oppblåsbar vest kan du kanskje lufte muligheten for "padlevest". De er enda litt mindre enn vanlige seilvester (med skumpaneler), så hvis dette aksepteres kan du utsette innkjøp av oppblåsbar vest litt til.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ser det er en viss fare for å virke en smule negativ her, men har blitt skuffet over oppblåsbare vester. Jeg ville ikke ha latt ungen min satse livet med en slik en. For all del, statistisk sett er nok slike vester god sort, men likevel.

 

Har ved selvsyn opplevd/sett et par slike vester ikke blåse seg opp. Dette var vester kjøpt samme sommeren som det ble "bruk" for dem, altså maks et par måneder gamle. Av kjent fabrikat. Det var visstnok noe feil med utløsermekanismen (uten at jeg har satt meg inn i hvordan den fungerer). Etter den gang har jeg naturlig nok ikke klart å stole helt på oppblåsbare vester. Ja, det går jo an å løse dem ut manuelt, men hva om man ikke får til dette? Gjerne man har dunket hodet på vei uti sjøen og derfor ikke får til å utløse vesten manuelt? Hva om man får panikk av å falle i sjøen og derfor ikke klarer løse ut vesten hvis selvutløseren skulle feile? Nei, etter min mening er oppblåsbare vester greit nok for voksne på dagtid, men ville ikke satset livet mitt på en slik i dårlig vær. En vest av "gammeldags" type fungerer uten å være avhengig av verken utløsermekanismer eller at folk klarer løse ting ut manuelt, derfor har jeg kun tradisjonelle flytevester og redningsvester ombord hos meg.

Link to post
Share on other sites

Jentungen på 5 Har selvoppblasbar etter at hun gikk i vannet med full vinterbekledning og vanlig vest, og ikke ble liggende rett vei. Men kanskje ikke det største problemet på sommeren.

Dobbelt så mye oppdrift og alt på rett side så hode garantert er opp. Viktig å trene endel med den hun ble klar over Hva som skjer når utløser blåser opp vesten. Og da får en også tillit til at dem blåser seg opp.

Edit: og hun kan svømme.

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett bort i fra om oppblåsbar funker på en 9-åring, så tror jeg at oppblåsbar er mye sikrere enn seilvest. Seilvest gjør jo ikke noe utover å holde deg flytende.

Når ungene mine kjører jolle så vi ikke ser dem, så må de bruke redningsvest type oransje... De er såpass i interesserte i jolla at det ikke er noe problem enda, de er mellom 8 og 11 år :-)

Link to post
Share on other sites

Ungane våre bruker oppblåsbar vest. Vi har godt velikehold på våre vester, så dei stoler vi på.

Vi har også testet vestene I basseng, fungerer veldig bra. Skifter patroner kvart andre år og da får ungane løyse vestane ut manuelt.

Men vi må jo ta våre valg.....

 

Greger

Link to post
Share on other sites

Så lenge ungene er habile svømmere så er vel en oppblåsbar vest grei skuring... men en må la ungene teste vestene og lære seg hva som hender når de blåser seg opp.. Dette gjelder forsåvidt ikke bare unger.. Det er mange som får seg en aha opplevelse når vesten blåser seg opp... Det er også viktig at vesten er riktig satt på, og stram og skrittstroppen stram nok.. Så en ikke opplever ubehageligheter.. Men dette blir ofte et kompromiss som må gjøres.. En vest er jo en "livsforsikring", og det er en fordel at man har rett "livsforsikring" egnet for det området man ferdes i, samt at man har satt seg inn i vilkårene for bruken.. Det er viktig at man har regelmessige øvelser...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vanlige oppblåsbare vester går fra 40kg. Men de må også passe på kroppen og bruk skrittstropp. (Det gjelder også voksene)

Utløserene vil altid løse ut. Hvis de ikke gjør det, er det grunnet dårlig vedlikehold.

 

Dette er grunnen tikl at noen vestprodusenter ikke produserer oppblåsbare vester til barn. Fordi de ikke "stoler" på at foreldrene gjør jobben med vedlikeholdet.

 

Fordelen med vanlige vester er at de fungerer uansett. Alternativ til tradisjonelle "seilvester" er paddlevester/jolle vester. Disse er meget behagelige å ha på.

Disse bruker våre barn, når vi følger med, og vi ikke trenger kragen:

 

http://www.sailtuv.no/products/baltic-dinghy-pro

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=399325

 

Fåes i flere størrelser og farger. Sitter utrolig på kroppen.

Link to post
Share on other sites

Barn med tradisjonell redningsvest kan skli rett ut av vesten fordi det ikke blir brukt skrittstropp.

 

Seilervester ol 50N har sjeldent skrittstropp og gir lite sikring ift redningsvest.

 

Redningsvest uansett merke og type kan dessverre i noen situasjoner ikke klare å snu en person i vannet - uansett alder på personen.

 

Har du prøvd å svømme med reningsvest så skjønner man hvorfor seilervester og lignende (50N) er flotte hjelpemiddel i mange situasjoner. Men man ligger lavt i vannet og rett opp og ned - glitrende til å redde seg selv ved på svømme tilbake i båten eller til land. Men er man bevisstløs er det dårlig trøst og hjelp i disse.

 

Men du verden hvor mye bedre de er alle de over enn ikke å bruke noe flytemiddel. Så hva skal til for å sikre at barn bruker en type redningsvest/flyemiddel som de vil bruke rett, og bruke alltid, mens de er i båt?

 

Dette er det ikke ett rett svar på. Ei heller slik at oppblåsbare er feil i alle situasjoner. Eller at man ikke tar sitt ansvar om man gir barna en løsning som er god for dem og deres bruk.

 

For alle praktiske formål vil en ISO sertifisert vedlikeholdt oppblåsbar redningsvest alltid blåse seg opp. Like sant/usant som at en tradisjonell redningsvest alltid redder livet til brukeren...

 

Tenk på bruken og bruk flytemiddel! Alltid!

Link to post
Share on other sites

Her var det mye svar :-)

Ser at mange sitter med de samme tankene som jeg har gjort meg. Problemet er egentlig ikke at hun ikke har villet bruke vesten hun har hatt. Det er ikke noe tema hos oss. Alle bruker vest i vår båt, både barn, og vi voksne. Er det bare en liten tur ut med båten for en badetur e.l så får hun bruke flytevest (uten krave), men på andre turer vil jeg at det skal brukes vest med krave. Nå som det er på tide med ny vest ønsker hun seg en selvoppblåsbar, og jeg skjønner jo at det er mere behagelig. Kanskje hun skal få teste de vi har før jeg bytter patron til våren. Er det noen som har anbefalinger til vest dersom det blir kjøp? Jenta er vel ca. 140 cm og ca 40 kg.

Link to post
Share on other sites

Mine barn bruker kun seilevester, og selvoppblåsbar er ikke noe tema. En av grunnene er at de er såpass glade i vann at de ofte hopper i det med klærne på, og liker å feks teste stabiliteten på jolla. Skulle de hatt selvoppblåsbare vester måtte jeg enten hatt et Arsenal med patroner og utløsertabeletter, eller dressert dem til å bli "snille barn" som ikke leker ved vannet. Førstnevnte har jeg ikke råd til, sistnevnte strider mot min tro på hvordan barn blir trygge og selvstendige på/ved sjøen.

Link to post
Share on other sites

Uten å foreslå spesielle produsenter så er det nyttig å kikke etter at de nyere typer av oppblåsbare vester er av kortere design på den delen som er vesten og henger foran på brystet. Slik at ikke vesten er så lang et den når henne til under hoftene...

De nyere designene har også en noe bedre vektfordeling ved at det er mere vest på ryggen slik at vekten av vesten ikke kun henger på nakken.

 

Se feks http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/uppblasbara-vastar/optima/

 

Vi bruker en type som ligner denne.

Link to post
Share on other sites

Utløserene vil altid løse ut. Hvis de ikke gjør det, er det grunnet dårlig vedlikehold.

 

For alle praktiske formål vil en ISO sertifisert vedlikeholdt oppblåsbar redningsvest alltid blåse seg opp. Like sant/usant som at en tradisjonell redningsvest alltid redder livet til brukeren...

 

Så at kun to måneder gamle vester ikke løser seg ut er grunnet dårlig vedlikehold? Kan informere om at i tilfellet jeg skreiv om tidligere hadde vestene ligget tørt lagret og kun blitt brukt ved noen få anledninger fra de ble kjøpt til dagen det ble bruk for dem. Enig med dem som skriver at barn må ha skrittstropp, men aldri om jeg kommer til å stole 100% på oppblåsbare vester igjen. Det skal ikke være slik at man skal være nødt å prøve om vesten fungerer når man kjøper ny oppblåsbar vest. For så å få den pakket igjen og montert ny utløser. Alternativt alltid kjøpe en ekstra oppblåsbar vest for å sjekke om patenten fungerer tilfredsstillende før man tar i bruk de vestene man egentlig har tenkt å bruke (for å dra det litt langt her..) Burde være unødvendig. En vest skal man kunne stole på, om den er ny eller gammel. Er den for gammel skal den kasseres og byttes med en ny.

 

Folk har forskjellige erfaringer. Ja, vet godt at oppblåsbare vester flest fungerer tilfredsstillende. Men slik jeg ser det har jeg ikke råd til å ta sjangsen.

Link to post
Share on other sites

En utløser skal skiftes jevnlig - noen skal skiftes årlig og andre annet hvert år. Dette står det mer om i bruksanvisningen for flyevesten. Jeg kjenner ikke til noen som har lengre intervall.

 

Og den skal testes for utetthet årlig ved å blåses opp manuelt.

 

Jeg tror det finnes utstyr med produksjonsfeil. Alt slags utstyr, også redningsvester, både tradisjonelle og oppblåsbare. Derfor er det lurt å gå over sømmer og sjekke utstyr som skal redde liv. Slik som utløsermekanismen på en oppblåsbar vest. Det kan man gjøre selv eller få en butikk til å sjekke mekanismen. Den er til stor del en mekanisk del som er fjærstyrt. Fjæren løses ut enten ved fukt eller trykk.

 

Utstyret bør testes - ja. Også en tradisjonell redningsvest.

 

Selv om du ikke har erfart at en tradisjonell redningsvest ikke har fungert, kan den faktisk gjøre det. Skrittstroppen kan løsne. Spennen som holder skrittstroppen kan brekke av. Og dermed kan man falle ut av redningsvesten. Og mest vanlig er jo problemer med flytematerialet og at den er feilkonstruert så den ikke snur brukeren i vann...gitt brukerens vekt/kledsel.

 

Jeg vil allikevel anbefale oppblåsbar redningsvest. Riktig brukt og vedlikeholdt.

 

Sofaseileren: glimrende eksempel på rett vest til rett bruk. Til lek i og ved vann er det mange gode seiler/padler vester (50N typen) som er aldeles glimrende!

Link to post
Share on other sites

En utløser skal skiftes jevnlig - noen skal skiftes årlig og andre annet hvert år. Dette står det mer om i bruksanvisningen for flyevesten. Jeg kjenner ikke til noen som har lengre intervall.

 

Og den skal testes for utetthet årlig ved å blåses opp manuelt.

 

Jeg tror det finnes utstyr med produksjonsfeil. Alt slags utstyr, også redningsvester, både tradisjonelle og oppblåsbare.

Forsåvidt greit at vesten skal testes årlig og at uløsermekanismen skal sjekkes/byttes, men etter 2 måneder? Det kaller jeg falsk trygghet. Ja, produksjonsfeil kan forekomme, men må si jeg foretrekker produksjonsfeil som er lettere å oppdage (som f.eks. sømmer og spenner på tradisjonelle redningsvester). Som sagt, for voksne i dagslys kan nok opplåsbar funke, men har dessverre selv lite tro på et produkt man må teste "live" etter man har kjøpt det for se om det fungerer. Og fungerer ikke utløseren første gangen har man ikke noen garanti for at den neste fungerer bedre. I nevnte tilfelle ble vestene levert tilbake og byttet i vester med fast flytemiddel. Var glad det ikke var i en alvorligere situasjon, da kunne det gått riktig galt.. Er veldig for å teste redningsvestene i vann med barna, både for at de skal vite hvordan ting fungerer og bli trygg på vesten, men også for med selvsyn se om den virker godt nok, som du sier med tanke på vekt, kledsel og selvoppretting. Seriøse tester er greit å ta hensyn til før kjøp :smiley:

 

TV2 påpeker her et viktig moment. Hvis automatikken svikter kan dette fort føre til panikk, spesielt hos barn. Fint med slike programmer som TV2-hjelper deg som tester hvilke vester man bør satse på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

At barn får panikk i bassäng uten vest er uvanlig. I de bassengene jeg har besøkt er det ofte barn i vannet uten redningsvest som leker helt fint. Uten vest eller panikk.

 

Men her har altså barn i basseng med vest som ikke virker (med vilje) panikk - jeg beklager om jeg lurer litt på hva det er de har fått til her.

 

Når man kjøper vest bør man undersøke den. Om den er to måneder gammel i eget eie så kan den allikevel ha ligget lenge på lager før man kjøper den. Jeg fikk skiftet til nye utløser mekanismer sist jeg kjøpte redningsvest fordi disse ville gå ut samme sommer som jeg kjøpte vestene. Det mente jeg var for dårlig. De ble selvsagt skiftet på stedet.

 

Og dersom en vest ikke fungerer - hva skal man lære da? At denne mekanismen bør man ikke stole på, at denne produsenten ikke er god, eller at alle oppblåsbare uansett merke, modell produsent for alltid er å betrakte som elending. Det er selvsagt skummelt når den ikke virker - det skal ikke skje - spesielt om man har gjort litt tilsyn - selv om den er "nykjøpt".

 

Det er skjedd mye utvikling på slike vester siden de kom på markedet. Selv redningsselskapet bruker dem. Med panikk eller ikke.

 

Jeg legger ved en test av ulike redningsvester - og en av disse kom ikke heldig ut! Den var oppblåsbar! MEn mange andre oppblåsbare kom bra ut av testen. Så skjær nå ikke av seg hodet over en kam mens man barberer seg! ;-)

http://www.mailspeedmarine.com/photo/11060147/99d00685521db24e928bb804c43bc025/PBO%20lifejacket%20test.pdf

Link to post
Share on other sites

At utløsermekanismen skal byttes hvert år er vel å ta hardt i. Det som skal byttes, nå hvert annet år, er den "tabletten" som benyttes på de to vanligste mekanismene som de fleste produsentene av disse vestene benytter. CO2-beholderen sjekkes for hull og veies for å sikre seg at denne er full. Det som er synd er at det er vanskelig å få kjøpt kun denne "tabletten" og da blir det nokså dyrt som trolig gjøre at en del kvier seg for å bytte hvert annet år, dessverre. Medlemmet Maritime båtutstyr har i flere år lovet å prøve å gjøre noe med dette, men aldri latt høre fra seg igjen om denne saken. Dette er litt som en printer til PC'n som koster bare litt mer enn å kjøpe ny blekkpatron.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når man kjøper vest bør man undersøke den. Om den er to måneder gammel i eget eie så kan den allikevel ha ligget lenge på lager før man kjøper den. Jeg fikk skiftet til nye utløser mekanismer sist jeg kjøpte redningsvest fordi disse ville gå ut samme sommer som jeg kjøpte vestene. Det mente jeg var for dårlig. De ble selvsagt skiftet på stedet.

 

Og dersom en vest ikke fungerer - hva skal man lære da? At denne mekanismen bør man ikke stole på, at denne produsenten ikke er god, eller at alle oppblåsbare uansett merke, modell produsent for alltid er å betrakte som elending. Det er selvsagt skummelt når den ikke virker - det skal ikke skje - spesielt om man har gjort litt tilsyn - selv om den er "nykjøpt".

Ser den, det er alltid lurt å undersøke ting man kjøper. Men synes likevel slikt burde være unødvendig da jeg går ut fra at kjøper man en dyr oppblåsbar vest av kjent merke (snakker ikke om Feiltema-kvalitet her) så skal den fungere når man tar den ut av butikken. Etter min mening. Da burde produsenten/leverandøren i så fall sørge for at butikkene tar tak før de leverer ut en nysolgt vest, det er snakk om liv her.

 

I tilfellet jeg snakker om kom de fram til at det var en feil på utløsermekanismen. Så ja, faller man uti kan man lære at man ikke bør stole på akkurat den mekanismen/produsenten, men spørsmålet er om det da ikke er for seint? Hvordan skal folk kunne vite at mekanismen fungerer før de slipper ut ungene sine med oppblåsbare vester, samme hvilket merke? Sjekker "folk flest" vestene sine så godt som vestene krever for å fungere? Hiver ungene på sjøen for å teste om selvutløseren fungerer, selv på splitter nye vester? Som Mouche skriver kan pris på service, og også ren glemming, føre til at en oppblåsbar vest ikke alltid er på stell. Kan glatt innrømme at jeg har blitt skremt av at noe (som jeg trodde skulle være) sikkerhetsutstyr ikke fungerte. Derfor synes jeg det er så mye greiere med de tradisjonelle vestene, spesielt med tanke på barn. De kan feile de også, men kjøper man en vest med gode selvopprettende egenskaper og ser over sømmer og slik tror jeg det skal mer til for at noe skal gå galt med en slik variant. Gjerne en testvinner.

Link to post
Share on other sites

At barn får panikk i bassäng uten vest er uvanlig. I de bassengene jeg har besøkt er det ofte barn i vannet uten redningsvest som leker helt fint. Uten vest eller panikk.

 

Men her har altså barn i basseng med vest som ikke virker (med vilje) panikk - jeg beklager om jeg lurer litt på hva det er de har fått til her.

...

 

I dette tilfellet er det forventningen om at vesten som skal blåse seg opp og som ikke gjør det, som skaper frykt/panikk. Det er en naturlig reaksjon.

I tillegg vil det i en reel situasjon være forskjell på om et barn hopper bevisst ut i vannet og om det faller ut i vannet. Å falle uventet ut i vannet kan fort forsterke frykten/panikken.

Det er nok umulig å gi ett konkret tall på hvor gammelt barnet burde være for at man skal kunne føle seg sikker på at det er i stanf til å utløse vesten manuelt dersom automatikken svikter, men jeg kommer i hvert fall til å øve mye før mine barn får en slik vest. (Fint å bruke gamle utbyttede CO2-patroner til dette:)

Link to post
Share on other sites

Ifølge innslaget/testen i TV2 slik det blir fremstilt;

De har fortalt et barn i en kontrollert situasjon at de skal ut i et basseng. Når de skal ut i bassenget har de på seg en oppblåsbar redningsvest som ikke skal blåse seg opp selv. Barna skal blåse opp vesten selv. De ble fortalt at vesten ikke skulle blåse seg opp selv.

 

Disse barna i denne konteksten fikk panikk. Med det over som utgangspunkt oppfatter jeg dette som tull.

 

Opplæring i bruk av vest er kjempebra! Lære seg hvordan man flyter og hvordan man kan svømme, ta på sprayhood og lignende er viktig - og jeg har stor tro på å teste å gjøre dette med alle klær på og ikke minst å komme seg opp i båten igjen dersom man faller i vannet. Bruke trapp eller hvordan man nå skal organisere å komme seg opp i båten igjen. Det gjelder voksne som barn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...