Jump to content

Rulleforseil - Rull det riktig vei !


Bidevind

Recommended Posts

Hei !

Forteller her min "blemme" slik at andre kan unngå den samme.

 

Fikk for tre år siden nytt rulleforseil som (ubetenksomt) ble rullet samme vei som det gamle seilet.

Etter tre års bruk ser jeg at alle spileposene har fått små hull oppe og nede.

Sender til leverandøren som fikser dette og kan fortelle at det skyldes at seilet er rullet gal vei.

Solskyddet har da også vært vendt innover under denne tiden.

 

Så hvis det er flere like ubetenksomme, har de her et tips!

Link to post
Share on other sites

Ja, da jeg bestilte seil i fjor var seilmakeren nøye på at jeg måtte vite hvilken vei det skulle rulles inn. På min båt rulles det motsatt vei av det vanlige sa han (uten at jeg husker hvilken vei som er den vanlige her og nå). En annen ting er at moderne seil gjerne har en "revekompensator" (tror jeg det heter) som skal sørge for at seilet ikke mister formen helt når det rulles inn litt. Revekompensatoren mister litt av effekten hvis seilet er rullet inn feil vei. Ble jeg fortalt.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke akkurat vanskelig å se om det er rullet riktig vei, .....Men jeg kan jo ikke skjønne hvordan dette påvirker spileposene?

Nei, det er ikke vanskelig når man er klar over det og tenker på å sjekke det.

Jeg gjorde ikke det. Min feil, helt klart, men sånn er det av og til med ting man ikke er klar over.

 

Hvorfor det påvirker spileposene vet jeg ikke. Har kun fått foreløpig tilbakemelding om at det er det som er årsaken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...