Jump to content

Død Wallas 1800 B fra 1977 - noe å bruke tid og penger på?


Seilaren

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt båt der det er montert en Wallas 1800B fra 1977.

Jeg får ikke liv i varmeren. Ikke går viften. Ikke tikker pumpen. Ikke lyser diodene på bryterpanelet.

Alt er altså helt dødt som om det ikke får strøm. Men jeg har koblet på alle mulige måter rett på batteri, så det er ikke problemet...

 

Her er bryterpanelet

bilde

 

Baksiden av panelet

bilde

 

Eg har byttet ut sikkerbiten, og koblet opp på nytt etter originalt koblingsskjema, uten at det hjalp noe som helst.

 

Her er varmen

bilde

 

Hva skal jeg gjøre?

Bruke mer tid på apparatet, eller er 37 år gamle varmere søppel?

Mistenker at det er ødelagte komponenter i bryterpanelet. Det dette mulig å få tak i enda? Wallas fører ikke så gamle reservedeler, som jeg kan finne på hjemmesiden deres vertfall... :rolleyes:

 

Link to post
Share on other sites

Hum.. Batteri er fulladet, og det er ingenting som vitner til liv overhode...

Båten har lagt ubrukt i 2 år, og det har vært fuktig miljø ombord. Selve varmeren ser helt fin ut, men panelet ser ut som det er irret. Er redd bryterne i panelet er ødelagte, og at det er der problemet ligger.

Er det mulig å koble utenom panelet for å teste om jeg får viften eller pumpen til å gå, for å se om det er håp..?

Link to post
Share on other sites

Det er jo utrolig tilfredsstillelse å få noe gammelt til å funke, så jeg ville ihvertfall gjort et forsøk.

 

Har du feilsøkt med multimeter?

Får den strøm helt frem? Hvor stopper strømmen? Kan være greit å åpne brenneren å se om veke og glødetråd er ok først som sist, så vet du at når du får ordnet strømmen helt frem, så er det glødetråden det står på...

Link to post
Share on other sites

Mener ganske sikkert at jeg har min gamle eber d3 liggende på et lager i sandviken. Den skal være komplett,men fusket mye på slutten...kan være det er en bagatell,og kansje ikke.

Ser du bor i Hordaland.vil du ha den skal du få den.den var det ny fødepumpe på om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Nei nei nei nå gir du for fort opp :) du har hele søndagen på deg! Hehe

 

Klok av skade så vet jeg at man skal velge sine "kamper" med gammelt utstyr. Men om det viser seg at den funker med enkle grep så er det vel ikke store forskjellen på en wallas fra 77 og 2014 :)

 

Men kan vi gratulere med ny båt ? Den grønne på bildet har du vel hatt lenge?

Link to post
Share on other sites

Men om det viser seg at den funker med enkle grep så er det vel ikke store forskjellen på en wallas fra 77 og 2014 :)

 

Ehh, skal vi se........ Brennkammer, varmeveksler, brennluftvifte, hovedvifte, kretskort, bryterpanel, rustfritt "karosseri" og skruer, overopphetingstermostat, etterkjølingstermostat, drivstoffpumpe, eksosgjennomføring (langt mindre og "smekrere").

 

Større forskjell enn du tror Eureka :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hade en Walas 1800B en gång och man får nog konstatera att den är tämligen outdated jämfört med moderna värmare.

 

Var tillika krävande när det gällde bränslet, någon speciellt ren variant av lysfotogen vill jag minnas.

Annars ylade den...

 

Inte mycket att våga tid och pengar på skulle jag säga.

 

 

:nonod: :nonod: :nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bryterne kan du jo bare kople forbi, for å se om det er der feilen ligger? Evt en runde med multimeter og 5-56. Ikke sikkert den lar seg ordne, men å kaste den hvis feilen kun er en dårlig kontakt blir litt dumt. Sjekk også om det er en termosikting på varmeren som har koplet ut. Et par timers feilsøkning på en vindfull dag er den vel verdt...

 

Det er jo alltid artig å finne ut hvordan ting funker;-)

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk også om det er en termosikting på varmeren som har koplet ut. Et par timers feilsøkning på en vindfull dag er den vel verdt...

Joda, men noen timer feilsøking har det vel blitt allerede.. Lar den stå for ha ha noe å "potle" med i sommer.

Sliter med motoren også, så får prioritere den først :-)

 

Gratulerer med ny båt :clap:

Takk, takk :-)
Link to post
Share on other sites

Motoren først er nok en grei prioritering ja. Jeg har også en defekt varmer som følgte med båten. Den er nå demontert og ligger i garasjen i tilfelle jeg skulle slippe opp for ting å skru på en gang i framtiden. Men egentlig så trenger jeg den ikke, varmelokket på Wallasen gjør nytten som varmekilde hos meg. Men der er jo artig å få ting til å virke igjen da, så lenge det ikke tar fokuset bort fra viktigere oppgaver...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg fikk kjøpt en deffekt wallas for en billig penge.. 1800 sail.. service verkstedet hadde gitt beskjed for dyrt for å fixe..

 

Vifta lagde ulyd og glødern var borte, kjøpte service sett og bytta ut dem vifta med en kraftig pcvifte som gikk på 12v.

 

Brenner fint, test kjørt over lang tid blåste ut med rundt 80grader mener jeg det var, ingen røykt.. så om noen er intressert så står denne i garasjen.. fult brukbar komplett. trekker og mindre strøm nå en orginalt iom. at det er brukt en høyeffektiv vifte :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...