Jump to content

Spørsmål om rett stålpropell til Yamaha F50


jerognal

Recommended Posts

Orginal er 11 3/4x13 alu. Skal bytte fordi denne er begynt å slippe i vulken.

En bekjent kjøpte en Apollo Michigan 10 3/4x12 og var fornøyd.

Kan få en Solas New Saturn 11 1/4x12 for 2990,- ny her og vurderer denne, da det ikke er så mye dyrere enn USA.

Båt er yamarin 4730.

 

Så da spør eg om den Solas'en er et bra valg... både mtp pris og størrelse...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

originalpropellene på disse er ganske bra etter min erfaring, så ikke sikkert du får noe nevneverdig forbedring med stål om den gir rett turtall.

 

Ellers, ikke hørt noe spesielt ang disse Solas propellene...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gi oss erfaringer hvis du setter på stålpropeller!

 

Min erfaring er at båten begynner å "plane på kjølen" og vandre (chinewalking) og må følges opp når du tar ut alle 50 hk, dette selv med alu-propeller.

Komfort-høy-fart er derfor noen knop under max-fart. Så jeg har foreløpig latt være å bytte.

Hvilke egenskaper vil du forbedre?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er endelig Solas-propellen prøvekjørt. Fantastisk forbedring i forhold til orginalpropellen. Skyter i plan som et olja lyn. Planingsturtallet er senket betraktelig og toppturtall 5900. Maks skal være 6000. Orginalpropellen gav 5500 maks turtall. Knopmåling med GPS ikke utført, men båten går MYE bedre. Dette var en propell midt i blinken for meg.

Regner med at forbruket går ned og nå som båten planer mye lettere...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, begge gir sin maks fart innenfor anbefalt rpm til motoren. Dvs at begge propellene skal overføre energi som tilsvarer ca 50hk i vannet. Så det er ikke nødvendigvis være slik at høyere rpm gir mer fart.

 

Da skal det ikke være forskjell i hastighet grunnet annet enn design på propellen. Legg også merke til kommentaren om at det blir chine walk etc ved høye hastigheter. Det opplevde ikke trådstarter med Solas sitt design. Propellutforming betyr mye for båtens oppførsel i sjøen. Og for marsj- og toppfart.

Link to post
Share on other sites

Legg også merke til kommentaren om at det blir chine walk etc ved høye hastigheter. Det opplevde ikke trådstarter med Solas sitt design. Propellutforming betyr mye for båtens oppførsel i sjøen. Og for marsj- og toppfart.

 

hvor leste du det med chine walk? Men klart, utforming har mye å si for oppførselen generelt.

 

Nei, høyere rpm gir ikke nødvendigvis mer fart, ei heller gir mer stigning nødvendigvis mer fart. Men min erfaring med disse 4T motorene er at de trives med propell som gir turtall i øvre del av maks anbefalt turtallsområde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I dag kjørte jeg litt mer iom at det var dørgende stille på fjorden. Med litt tilt fikk eg faktisk 6000 rpm akkurat og klokket inn 29,8 knop på gps. Kom aldri over 27 med org. propell. Chinewalk var helt fraværende.

Båten holder seg i plan under 4000 rpm. Vil tro det var sånn 3700-3800 på rolig cruising....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Min 4730 holder seg i plan med turtall ned til 3300 med en person ombord og originaler propeller., spørs hva du mener med plan...

 

Men akselerasjonen hos deg er selvsagt blitt bedre med en propeller der du oppnår fullt turtall.

Det betyr at du tidligere hadde for høy stigning eller for stor propeller i forhold til vekt, båt og motorytelse

I tillegg griper en presisjonspropeller bedre i vannet.

Ivar, det var jeg som erfarte chinewalk-tendenser ved toppfart og mye uttrimming av motoren, ellers begynner den å overplane.

 

Jerognal, fint om du beskriver om hvor godt den sitter i vannet hvis du heiser motoren. Yamahas fartstester er vel ved 2 hakk opp.

Ta biter det kanskje litt dårlig eller kaviterer i svinger. Hadde vært fint med en sammenligning på det også.

 

Hvor kjøpte du propelleren og kan jeg spørre hvor mye den kom på inkludert frakt og evt avgifter?

Link to post
Share on other sites

2990,- inkl frakt. Kjøpt i Norge hos Seven Seas Marine.

 

Har el.tilt på motoren så hvor mange hakk den er opp er umulig å si.... Om den kaviterer i toppfart og tilt med sving er ikke aktuelt å teste ut. Kjører ikke slik. Her er det kosefart med den tilten som passer i aktuelle sjøforhold.

 

Skjønner ikke hvordan du klarer å holde den i plan på 3300 rpm. Enten er turtelleren din bananas eller min. :lol:

 

Merker iallefall stor forbedring i forbuket kontra tidligere. Brukte iallefall 5 ltr mindre på den vanlige turen i havet.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hakk opp = hvor høyt motoren er montert på akterspeilet. Beste er å sjekke når båten er på land, trim motoren så kavitasjonsplata er parallell med bunnen, legg evt på en list og se hvor mye den ligger over / under

Motor høyere opp = mer turtall og fart - så lenge propellen har grep og man får kjøling. Neppe noen vits å prøve på ekstrem-montering her

 

 

 

Men akselerasjonen hos deg er selvsagt blitt bedre med en propeller der du oppnår fullt turtall.
Det betyr at du tidligere hadde for høy stigning eller for stor propeller i forhold til vekt, båt og motorytelse

Enig, her ville man nok også oppnådd merkbar forbedring bare med "originalpropell" i rett størrelse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ah slik ja. Nei det må bli sånn på husken. Er tre år siden jeg hadde motor av og overhalte diverse. Men husker at kavitasjonsplaten står litt over kjølen iallefall. Og at det er noen cm fra toppen av akterspeil til klaven eller hva man skal kalle det...

 

Ang. dim orginalpropell så går jeg bare ut fra at den som stod på er det båt og motor ble levert med, men klart jeg aner jo ikke da motor og båt er kjøpt godt brukt. org. propellen så iallefall ut til å være like godt brukt som motoren. :-))

Kanskje andre kan svare på om de har 11 3/4x13 alu?

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge Yamaha körfakta:

Yamaha F50 modell 2000 på Yamarin 4730 med 2 personer ombord (antagelig uten dregg og utstyr) gjør 31 knop ved 5800 omdr/min, 2 cm hevet, utveksling 13:24 og propeller 11 1/8 x 13"-G. Det er vel standard alu-prop'en tror jeg.

Båten veier bare 370-380 kg og motoren 104 kg.

 

Du har altså større diameter 2/8" = 0,6 cm og 1" =2,5 cm mindre stigning.

Det virker da riktig at du får god akselerasjon, høyt turtall og litt mindre fart.

 

At du oppnår 6000 omdr så betyr at motoren jobber lett.

Hvis du tilter veldig mye for å motvirke overplaning ut så kan du kjenne at båten blir litt ustødig/vinglete. Båten flater lite i vinkel i V-bunnen helt bakover og stabilisatorene (skrogforlengerne) på skrogets yttersider i hekken tar lite ned i vannet i forhold til kjølen.

I tillegg er det ikke stepp i skroget så langt bak. Båten kommer da litt høyt i vannet og den begynner å danse lett fra side til side.

 

På denne vil jeg anta at det er overplaningsegenskapene som må kompenseres med ut-tilting som først og fremst påvirker chine walking, særlig når motoren er så "liten" som 50 hk.

Propellernes form bidrar mer eller mindre til vri-krefter på båten som starter chine walking.

 

Overplaningsegenskapene er nyttige i middels planefart så man slipper å tilte motoren mye innover.

 

Forøvrig er det liten økning i forbruket på denne båten i planefart.

Forbruket liter/knop mellom 4300 til 5800 omdr. er fra 0,45 til 0,52 i følge Yamaha.

 

Hvis du har minsket forbruket betraktelig så er nok det i hovedsak fordi din gamle propeller var for "tung" for motoren.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...