Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen


båtløskar

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hvor går man med denne sekken når en kommer til kai?kildesortere muligens bæsj,papir,plastsekk,latekshansker,skjære hyssingstumpen av tampongene.

Burde kanskje tatt innholdet opp i en 20liters bunnstoffspann og sette på kaien.Blir garantert stjålet.

Tvi tvi å lukka te

 

Godt spørsmål. Om en kun lar mannsjit og papir gå i bøtta så er det vel biologisk/matavfall som kan gå til kompostering? Dvs kastes som matavfall?

 

Ellers skulle jeg tro at det går i vanlig søppel, "restavfall"? 

 

På den andre siden, tror jeg har til gode å oppleve en havn med kildesortering... Så svaret er vel at sekken går i søpla sammen med annen søppel en har. Og da trenger en vel ikke "Tvi tvi og lukka te" ;-)

Link to post
Share on other sites

Dersom man installerer en "natures head", så regner jeg med at man har et ønske om "miljøvennlig håndtering". Det innebærer nødvendigvis kompostering. Dersom man kvitter seg med mannsjiten i et kildesorteringssystem så innebærer det "matavfall". Nå er det imidlertid ikke alltid like populært å motta "humanure" i slike anlegg. Jeg regner imidlertid med at det er greit, dersom det er snakk om relativt luktfri "vare".

 

Et annet alternativ er kanskje å dumpe det i skog? Så lenge det er et godt stykke unna nærmeste sti eller rekreasjonsområde og det er snakk om luktfri vare ser jeg ikke noe problem med dét - det bør vel være et av de mest miljøvennlige alternativene?

Link to post
Share on other sites

Nå bor jeg på Vestlandet, og her er ikke det tema (ennå)annet enn å lense septiktank når man er lengst mulig fra land.Når jeg set at det blir foreslått å kaste septikavfall

I vanlig boss container på land,med fare for at sekker blir punktert,dette står I solen I dagevis,og kanskje får avrenning fra containere og utover bakken,så tror jeg dette vil ødelegge trivselen I området.Containerområdet vil minne mer om et toalettområde fra mer sydligere breddegrader.

Link to post
Share on other sites

Har jo brukt denne doen fra Natureshead en sesong nå ,har dessverre ikke bilde av "produktet" ,men det er alt annet en blaut masse ,er nærmest som hagejord,tar med søppelsekken ,tømmer det sammen med hageavfallet i kompostbingen ,er jo ikke så mye masse,hadde greit gått i en Kiwi bærepose om åpningen hadde vært stor nok .!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

står I solen I dagevis,og kanskje får avrenning fra containere og utover bakken,så tror jeg dette vil ødelegge trivselen I området.Containerområdet vil minne mer om et toalettområde fra mer sydligere breddegrader.

 

Uttørka sjit iblanda papir osv er ikke veldig hissige greier.

 

Det du beskriver høres mer ut som om noen har tømt portapottien sin i en container ;-)

Link to post
Share on other sites

I vanlig boss container på land,med fare for at sekker blir punktert,dette står I solen I dagevis,og kanskje får avrenning fra containere og utover bakken,så tror jeg dette vil ødelegge trivselen I området.Containerområdet vil minne mer om et toalettområde fra mer sydligere breddegrader.

Dette er snakk om delvis kompostert, delvis uttørket, luktfritt materiale. Yuck-faktoren er vel høyst tilstedeværende dersom man vet hva slags avfall som er blitt kastet, men ellers ser jeg ikke noe problem med det.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg det rett at du ikke trenger kjøre viften som stjeler 2Ah i døgnet konstant ?  Jeg har solcelle på båten så ser for meg at den kunne kjørt ofte, men ikke nødvendigvis de dagene vi ligger flere dager på ett skjær og tærer på strøm-kapasiteten.

 

Dette er jo en fin måte å utvide kapasiteten på septik. Urin kan gå til den gamle septiktanken (min er max 50 liter), som kan tømmes midftjords når man er underveis, mens resten i verste fall kan tømmes under en busk hvis man ligger i uthavn når den er full.

 

Fungerer patenten greit også i den kalde delen av året ? Kan man gå fra den med innhold hvis det er fare for frost ?

Link to post
Share on other sites

Brukte ikke vifta i det hele tatt,koblet den til for å se om den virket,koblet bare den medfølgende slangen opp på stussen jeg hadde laget på den org.avtrekksventilen der var det god naturlig trekk ,åssen dette virker på den kalde årstiden kan jeg ikke uttale meg om ,men det er jo ivertfall ikke noe å tenke på ang.drenering og ting som kan fryse i stykker såsant at urinbeholderen er tømt !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...