Jump to content

Ligger du på Sjølyst? Sjekk båten din


ErikN

Recommended Posts

Man kan se til båten sin på dagtid, men kan kan ikke forhindre innbrudd/ innflytting samme kveld med mindre man selv flytter inn i båten.

En stor andel båteiere er vel knapt innom båtene sine ila vinteren, noe manglende spor i snøen er et bevis på stort sett over alt.

 

Men at det har fått lov til å utvikle seg så voldsomt som på Sjølyst er for dårlig. Allerede tidlig i høst ble folk klar over mange innbrudd og innflyttinger.

 

Tror eneste måte å få bukt med problemet der vil være at båteierene går nattevakt 2-3 personer slik som i sommerhavnene. Ryktet ville vel da spred seg om at dette ikke lenger var et fristed, så ville de måtte finne seg et nytt sted å forsøple.

Og slik vil det nok dessverre forbli intil det blir satt krav til å kunne forsørge seg selv på lovelig vis om man skal oppholde seg her i landet...

 

Priser meg lykkelig over at båten min ikke står på Sjølyst, for da hadde jeg ikke fått meg til å forlate den et øyeblikk slik som ståa er nå.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her er det vel åpning for Arduino gjengen. Foreslår følgende som mulig oppgave på dugnad :

 

Utvikle en "klient", med bevegelsesdetektor og en nRF sender. Kvikner til ved bevegelse og sender melding til "server". Burde koste under 100-lappen å få til.

 

Utvikle en "server" med mottak, og nettverkskort med enkelt serielt interface

 

Klienten begynner å sende etter at sensor er aktivert, Serveren våkner opp innimellom og sjekker om det er radio aktivitet, hvis så.. kvitterer til sender, aktiverer internet router og sender melding til overvåker, enten e-mail eller aktivere melding på web side.

 

Mange har båtene sine i opplag på samme sted hvert år, og kjenner således mange andre som bruker samme opplagsplass.

 

Et data-SIM kort koster vel 20,- pr. mnd. eller noe slikt ? Blir da ca. 150,- i året for abonnement. som deles på deltagerene i systemet.

 

Billig system, som koster 100-200 kr. pr. deltager i oppstart, deretter bare fordeling av abonnements kostnad neste år.

 

Kan selvsagt også brukes om sommeren. nRF 433 MHz senderene har lang rekkevidde og vil kunne dekke et relativt stort område.

 

Any takers ?

 

PIR sensorer bestilt kl. 06:45 ! :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Trist for de som er rammet, men de fleste eierne er jo innom minst gang i uken og sjekker farkosten spesielt når det snør og i tillegg er det vel vakt i området som sjekker båtene ved mistanke.. Nå har det jo snødd en del i det siste, og selv bostedsløse østeuropeere lager spor i snøen når de går fra bilen til båtene.. Så dermed er det meget rart at ikke vakten eller eierne har oppdaget dette før det har gått så langt som dette.. om hver eier er innom en gang i uken og det er 150 båter, så burde det vel ha vært minst 20 personer i havner hver dag i snitt.. Disse må da ha sett noe :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen her som ikke er provosert av denne vandaliseringen? Det er heller ikke noe galt å si at dette er bostedsløse østeuropeere, dersom det er grunnlag for det. Det jeg ikke aksepterer er når man så til de grader går over streken slik du gjorde. (Forslag om å ta dem med på båttur med betong-tøfler) Du fortsetter også her og kaller dem søplefolk og ugress. Sånne kommentarer blir faktisk ikke engang godtatt på OT. Og sånne kommentarer gjør at VG-nett må stenge kommentarfeltet.

 

Beklager at jeg sier fra om dette, men det er nødvendig.

Betongtøffelkommentaren går jeg ut i fra at de fleste ikke tok veldig seriøst, men man skal vist vokte sine ord i visse kretser.....

Når det gjelder søplefolk har jeg alltid vært tilhenger av å kalle en spade for en spade. Når folk driter og søpler til annenmans eiendom (og sin egen temporære bolig) kan det vel ikke beskrives stort bedre enn søplefolk, eller enda bedre: drittfolk.

Ugress var ment i overført betydning ved at sigøynerene kommer tilbake så fort de blir fjernet. Ugress må som kjent tas med rot om det skal være håp om å bli kvitt dem. Merk deg at jeg ikke nevnte at gift også er et alternativ til å fjerne ugress :giggle:

Jeg går ut i fra at du ikke stiller spørsmålstegn ved hvorfor en snekker faktisk kalles en snekker og en spade en spade.........

Link to post
Share on other sites

 

I kommentarene på seilas.no er det en som sier han har båt i denne havnen og at denne "vaktsjefen" bare er en av båteierne som har hatt sin sesongpålagte vaktnatt i havnen.

 

Men jeg er jo enig i at det er merkelig om dette har pågått over lang tid hvis det er slik at de har en vaktordning i havnen enten den er basert på frivillighet eller er kommersiell. Jeg ville iallefall ha forventet at dette ble oppdaget og tatt tak i på en eller annen måte LENGE før de rakk å ramponere over et hundretalls båter.

 

Rett og slett for dårlig vakthold når dette ikke blir oppdaget. Det skulle seff. ikke være nødvendig med noe vakthold i det heletatt, men sånn er det nå engang ... dyr lærdom.

Link to post
Share on other sites

Betongtøffelkommentaren går jeg ut i fra at de fleste ikke tok veldig seriøst, men man skal vist vokte sine ord i visse kretser.....

 

Jepp, sånn for egen del er det ofte lurt å holde de mest søplete kommentarene for seg selv. De det gjelder leser neppe dette forumet likevel. Fåkka vaska båten hverken med skjellsord eller balltre heller ...

Link to post
Share on other sites

Teknisk sikring av dette er kostbart og det er ikke lett å få en god dekning eller å unngå feil alarmer.

(Har selv vært med på å sikre et større bygg ikke så langt fra dette stedet for en del år siden. Der nektet man å jobbe overtid pga. fryktfor gjerningspersonen som ble tatt, men som man ikke kunne gjøre noe med fordi vedkommende var soningsudyktig! Vi leverte en løsning hvor han ble oppdaget hver gang han prøvde seg. Det kostet penger, men var effektivt. Utvendig sikring er mere krevende enn innvendig sikring).

 

Enkle tiltak som bevegelses sensor for lys (muligens noe fysisk sikring så lyset garantert blir aktivisert ved ankomst) samt vakt med hund bør kunne være effektivt (flere runder i løpet av døgnet).

 

Ser at noen anbefaler å ikke låse. Vær klar over at det kan være et krav til avlåsing i dine forsikringsvilkår.

(Har du en båt med god fysisk skring så lås. Normalt ønsker de ikke oppmerksomheten som oppstår ved knusing av vinduer etc.)

 

Utrolig trist sak. Kanskje bra at man om båteier ikke oppdager noen som gjør dette!!!

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ser at noen anbefaler å ikke låse. Vær klar over at det kan være et krav til avlåsing i dine forsikringsvilkår.

 

Jeg hadde innbrudd i min gamle båt for en del år siden. Skyvedøra, som i en Princess fort koster 50 000,- var brutt opp med brekkjern og ødelagt.

Takstmannen fra forsikringsselskapet anbefalte meg for ettertiden å ikke benytte den originale solide dørlåsen, men heller henge på en billig wirelås eller annet som var enkelt å klippe over/bryte opp. Uansett hvor solid dør og dørlås du har; vill tyvene inn så kommer de seg inn. Med en enkel sykkellås var forsikringsvilkårene fremdeles oppfyllt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Man burde stilt opp alle disse som har vandalisert andres båter på rekke rad og gitt de en omgang med pryl, og lagt sammen mengden pryl for alle sammen, ganget det med to, og gitt vaktsjefen minst den mengden pryl for å ha gjort en helt fantastisk dårlig jobb.

 

 

Slik taler en ekte freds-engel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og hadde du fått slike ombord i din egen båt (har du en forresten, eller er du kun her for å vær uenig?) hadde du pent hjulpet dem ut av båten, gitt dem et gavekort fra Meny på mat før du blidt sendte dem videre???

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Merkelig at dette folkeslaget har et så ekstremt behov for å drite i eget reir. Greit nok at noen kanskje er desperate etter et sted å sove, men det er ingen unnskyldning for å ramponere stedet og drite og pisse over alt. Bostedsløse østeuropeere har dessverre for dem et fortjent dårlig rykte.

 

Mener jeg på tv i dag så fliken av et innslag der Røde Kors hadde rigget til oppvarmede telt med tilhørende faciliteter. Besøksantallet var 0, null. Altså ingen interesse å spore fra disse stakkarene som må sove ute, vandre fra sted til sted. Ulempen med Røde Kors er kanskje at det ikke er så enkelt å oppbevare egne og andres eiendeler der.

Link to post
Share on other sites

Og hadde du fått slike ombord i din egen båt (har du en forresten, eller er du kun her for å vær uenig?) hadde du pent hjulpet dem ut av båten, gitt dem et gavekort fra Meny på mat før du blidt sendte dem videre???

 

Det du bedriver her er kun forurensning av tråden, men; Jeg har alltid ført tilsyn med båten (e) jeg har/har hatt, og hadde jeg opplevd at noen hadde tatt seg til rette på denne måten i min båt (eller naboens båt) så hadde jeg meldt fra til de som har ansvaret for båtopplaget, sørget for at forholdet ble anmeldt til politiet samt umiddelbart forhørt meg med mitt forsikringsselskap hvordan jeg skulle forholde meg til sak den som er skjedd og hva de vil/kan dekke i henhold til polisen. Er du her bare for å krangle og være usaklig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som om politiet får gjort noe med dette ? Nok en sak å henlegge..? Nei, hva sier andres erfaring om det ? Jeg har mere tro på det forebyggende. Fjerne verdisaker og puter, samt ordnet vakthold. Innleid eller egeninnsats fra båteierne. Om skaden først er skjedd, er det for sent..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var inom på Sjølyst i går kveld for å se etter Tora. Hun var urørt, selvfølgelig. Ingen velger å bo i en liten trebåt når en kan velge blant tusen luksusbåter.

 

Jeg så ellers ikke noe unormalt, bortsett fra at gjerdet rundt området hadde blitt provisorisk forhøyet med armeringsnett og at bakinngangen mot gangveien var blitt behørlig sperret (av forstålige grunner). Det siste er en stor ulempe for oss som kommer gående fra retning Bygdøylokket. Nå blir det en stor omvei gjennom hovedporten. Håper vi får igjen snarveien til våren når vi har båten i Frognerkilen og parkerer bilen på Sjølyst.

 

Jeg har en mistanke om at denne saken har blitt blåst opp ganske kraftig, selv om det er liten trøst for dem som har fått herpet båten. Det er nok neppe 150 båter som er blitt fullstendig ødelagt, selv om mange har blitt frastjålet ting og brukt som lager for tyvgods.

 

Ellers er det vel heller ingen hemmelighet at det alltid har vært et problem med innbrudd og tyverier fra båter i opplag. Men problemet blir nok ikke mindre etter hvert som vi blir en del av det lovpriste "multikulturelle samfunnet". Kanskje ikke alle kulturer er like verdifulle?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen her som ikke er provosert av denne vandaliseringen? Det er heller ikke noe galt å si at dette er Rom-folk, dersom det er grunnlag for det. Det jeg ikke aksepterer er når man så til de grader går over streken slik du gjorde. (Forslag om å ta dem med på båttur med betong-tøfler) Du fortsetter også her og kaller dem søplefolk og ugress. Sånne kommentarer blir faktisk ikke engang godtatt på OT. Og sånne kommentarer gjør at VG-nett må stenge kommentarfeltet.

 

Beklager at jeg sier fra om dette, men det er nødvendig.

 

:thumbsup: thumbs up :thumbsup:

 

Takk !

Så vil jeg i den anledning poste et innlegg jeg hadde om samme emne, i en annen tråd - men som nå er tatt ned:

Selvfølgelig skal kriminelle handlinger dømmes - og til det har vi et lovverk. Men når en ønsker mer enn det, altså dømme en hel folkegruppe for noen av deres egne sine ugjerninger, begynner det å få svært ekle stigmatiserende undertoner.
For vi må aldri bli historieløse. Jødepogromene under den andre verdenskrig hadde ikke vært mulig uten den forutgående merking av dem som lavtstående og mindreverdig folkegruppe.
Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Det er klart mye kan gjøres for å forebygge sigøynerinvasjon i salongen: Fjerne alt av løsøre og verdi over skrapmetall, skru ned plottere, radioer, installere diverse alarmsystemer, betale for vakthold, eventuelt organisere vaktlag, osv......Spørsmålet er vel hvor mye forebyggende merarbeid og merkostnader som bør forventes at folk skal infinne seg med for å sikre eiendommene sine mot et folkeslag som er like respektløse ovefore annemans eiendom som de er lovlydige. Hvorfor skal en hel nasjon som før ikke behøvde å låse døra plutselig akseptere,- og tilpasse seg oppførselen (eller mangel på sådan) til et folk som hverken hører hjemme i dette klimaet, og som heller ikke har noen planer om å justere seg etter kulturen de oppsøker.

Det er ganske så opplest og vedtatt at de ikke har ønsker, forutsetninger eller en kultur som kan forenes med ærlig arbeide, ærgo må de livnære seg på kriminalitet, svindel og sosialhjelp. Med mindre de sendes tilbake til sine respektive land, og de resterende 500-1000 med norsk statsborgerskap aksepterer tvangsintegrasjon og får barna sine i skolelære vil dette forbli et økende problem. Klart dette er et svært sensitivt tema for våre politikere, men det er helt sikket at det ikke blir noe lettere i takt med utbredelsen av problemet.

Link to post
Share on other sites

Vi må i følge Dorsken ikke generalisere. Bostedsløse østeuropeere er jo ikke en særlig mer representativ folkegruppe enn andre når det gjelder kriminalitet. Eller?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-Kriminaliteten-som-folger-med-rumenerne-er-et-megaproblem-7068726.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10118549

Av og til må man bare kalle en spade en spade, og innrømme at de er overrepresenterte når det gjelder vinningskriminalitet. Et annet spørsmål er hvorfor de er det, og hvordan man kan hindre at det fortsetter å være det. Det må være lov å se realitetene uten å bli stemplet som rasist og/eller nazist. Det ødelegger debatten.

Link to post
Share on other sites

Disse innbruddene ble ikke oppdaget i går. Men det var først i går det ble en nyhetssak.Styreformannen sier til Aftenposten at han har pratet med atskillige som har hatt innbrudd de siste månedene, vaktmannen forteller om flere episoder der han har kastet hele familier ut av båtene.

Politiet på Majorstua skal ha vært der flere ganger.

 

Selv har jeg hatt båt i vinteropplag på Sjølyst i 17-18 år, inntil jeg de siste årene har foretrukket boblehavn, uten å bli frastjålet så mye som en skjøteledning. Vi må bare innse at det er nye tider her til lands, og at alt av verdi, ute som inne, bør boltes fast og påmonteres alarm. Det er globaliseringens bakside,

 

Men hadde jeg hatt båten på Sjølyst i dag, ville jeg vært rimelig forbanna om foreningene her har visst om dette hærverket i lengre tid, uten å ta affære, inklusive informere båteierne som har båter på opplagsplassen.

 

Til alle de som mener båteierne har seg selv å takke, dette burde man ha oppdaget:

Spor i snøen sier ingenting. De sier sjelden mye om støveleierens kriminelle legning. Lyder fra innsiden av en av de 1600 båtene forteller heller ikke om vedkommende er der ulovlig.

Problemstillingen er så ny at jeg tror få hadde tenkt seg muligheten at en gjeng øst-europeere skulle bo i stykker båten din vinterstid.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes Hulda hadde noen gode poenger her. Det nytter ikke å se etter egen båt om man møter slike kjeltringer. Man ofrer ikke liv og helse for en fysisk gjenstand. Det er heller ikke båtforeningens ansvar å gripe inn som noen hevder. Om man leier inn private vaktselskap så kan heller ikke de gjøre annet en å varsle politiet. Dette er faktisk politiets jobb. Alt annet er selvtekt og det er ulovlig.

 

"Vaktsjefen" har min fulle støtte. Han har varslet politiet og til og med anholdt kjeltringer og overlevert de til politiet. Hva mer kan man vente?

 

Så er det flere her som påberober at man skal installere alarm osv. Joda det hjelper på varslingen, men så lenge politiet er unnfallen så hjelper det ikke.

 

Dette handler om holdninger hos den enkelte og hva samfunnet som helhet ønsker å prioritere. I utgangspunktet skulle vi selvfølgelig gitt både bostedsløse østeuropeere og alle andre trengende både husly og mat, men vi kan ikke redde verden alene. Når det gjelder bostedsløse østeuropeere så har det vært prøvd med mange forskjellige ordninger uten at samfunnet har lykkes. Nå er det på tide at myndighetene tar grep. Myndighetene er meg og deg og det politiske system.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...