Jump to content

Ligger du på Sjølyst? Sjekk båten din


ErikN

Recommended Posts

De jeg kjenner tigger, tar noen småjobber og er heldig som har fått hjelp av hyggelige folk. Den ene har kjøpt ei gammal campingvogn til dem og en annen lar dem stå utenfor huset sitt. Jeg for min del kan bare beklage at jeg ikke orker så mye mer enn å gi dem en hundrings i ny og ne. Nei, disse får ingen ting fra staten Norge.

 

Men jeg er selvsagt enig i at problemene med bostedsløse østeuropeere skal belyses, og som sagt så finner jeg heller ingen grunn til at disse problemene feies under teppet.

 

Vær så snill. la oss slippe dette grumset her på båtplassen som nettavisene er belemret med, og som gjør at de må stenge sine kommentar felt.

Helt enig. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er dette første gangen (vinteren 2013/2014) det skjer innbrudd på opplagsplassen på Sjølyst? Var innom der idag, mange båter i opplag på området på land, og mange i boblehavna på Sjølyst.

Må man regne med at det kan bli innbrudd hvis man har båten her på vinteren? Noen som vet om båtforeningen har vakthold her vinterstid?

Etter å ha lest denne tråden, virker jo denne plassen helt uholdbar for vinterlagring, enten det er i boblehavna eller på land på Sjølyst.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Men sjansen for at folk skal bosette eller gjøre innbrudd i båt i boblehavn er vel like stor, eller var dette et engangstilfelle for et par år siden. Noen som her på BP som har båter i opplag på Sjølyst som har erfaringer fra plassen?

 

Har de ikke låste dører ut på bryggene på Sjølyst? Stort sett alle havner har vel det nå for tiden...? Det vanskeliggjør uvedkommendes tilgang til båtene som ligger i bobleanlegg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Fint at denne tråden igjen er åpen for kommentarer. Denne oppførselen fortjener å bli belyst og ikke tiet ihjel. Den ble stengt ved forrige anledning. Er det noen som vet hvorfor den ble åpnet igjen?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kanskje for noen kommenterte en spesiell folkegruppe, det er vel ikke "lov" å gjøre her på berget. Men vi får vel holde oss unna hvem som innvanderte og ødelagte alle båtene.

Pratet med en som jobber på marinaen, han sa at de båtene som var innvandert for et par vintre siden var de som lå inntil Drammensveien på opplag på land. De var enkle å lure seg inn i uten å bli sett.

Han mente det ikke hadde vært noen problemer der etter dete. Dette er også kommentert for noen poster siden.

Men er det flere som har båter i opplag på Sjølyst, så er det jo fint med kommentarer fra de.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om problemer med de som ligger i boblehavn på sjølyst, men vet om flere som fikk "besøk" i båtene sine på på land også i fjor.

Virker generelt som innbrudd og herping av båter under opplag er et økende problem på østlandet og det skulle ikke forundre meg om det ikke blir bedre fremover med tanke på den situasjonen Norge og Europa er i....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Forrige båten hadde jeg i sommerhavn på Solvik (Sandvika), aldri innbrudd på sommeren der. På vinteren på Bispebrygga ved Ormøya, heller ikke der innbrudd. Vurderer i år (skal kjøpe større båt) Oppegård Båtforening ved Hvervenbukta, eller Sjølyst, begge i boblehavn. Men begynner å bli tvilende til Sjølyst. Skal ligge på sjøen (med interne kameraer, alarm osv). Begynner å igjen tenke på å ha båten på Solvik, men bakdelen der er at havnebassenget rundt Solvik fryser til allerede i desember pga brakkvann. Har fått plass i boblehavn på Sjølyst, og der er det stort sett isfritt, men som sagt, så begynner jeg å tvile mht til innbrudd. Er min frykt for boblehavn på Sjølyst ubegrunnet?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har nok blitt gjort en del sikkerhetstiltak etter hendelsen for to år siden. Blant annet er området blitt gjerdet inn med høyt og solid nettinggjerde. Før var det stort sett fri tilgang fra alle kanter. Med tresnekka Tora liggger jeg iallfall trygt. Tror ikke det er førstevalget for uteliggere.

 

Men jeg har etter råd fra lokale tatt med propellen hjem, da det visstnok er noen som stadig rasker med seg slikt. Og da snakker vi ikke om utlendinger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...