Jump to content

Navionics Boating HD 2014-app på Samsung Galaxy Tab2 10.1"


Seastar

Recommended Posts

Hei :sailing:

Forleden dag hjalp jeg en kamerat som hadde ønske om en enkel kartløsning på sitt nettbrett som bare hadde blitt liggende ubrukt i en skuff.....!

 

Jeg har tidligere vært borti diverse brett og forskjellige kombinasjoner av app'er og kart!

 

Synes mye av det har vært heller dårlig, og spesielt når det gjelder visningen av kartene på skjermen, så har frustrasjonen vært stor, - det har i mange tilfeller manglet helt essensielle opplysninger som har med sikkerheten å gjøre, og det er jo et dårlig utgangspunkt hvis man skal bruke dette til "seriøs" navigasjon!

 

 

Etter å ha lest igjennom div. tråder her på forumet og for egen del forkastet mange av forslagene og alternativene, så falt valget altså på dagens utgave av Navionics sin app beregnet for HD visning av kart for nettbrett.

 

Jeg lastet ned den gratis appen "Navionics Boating HD" og det gikk strømlinjeformet og intuitivt også i neste omgang når jeg skulle kjøpe /laste ned den kartpakken jeg ønsket.

Valget "Norway" var det som egnet seg best for min båtkamerat, -dekker hele Norge inkludert også Svalbard.

 

Et stort pluss her med denne appen er at kartene lagres på maskinen, for sikker bruk når man måtte ønske og uten behov for å være på nett og stadig måtte foreta "store nye nedlastinger" til enhver tid........!

 

Etter mine tidligere dårlige erfaringer så var kartene i denne pakken meget bra og detaljert i forhold til det meste annet som kan brukes som referansegrunnlag per dato på dette nivået!

 

 

Etter min mening helt klart verdt de 420,- kronene som betales online for nedlastingen av disse HD kartene (Vektorkart) til Navionics Boating HD -appen!

 

NB!

Jeg bruker selv OpenCPN kartprogrammet for Win-laptop, og har satt sammen et opplegg som passer til mitt behov om bord i båten.

 

Som en ekstra backup til (nød-)navigasjon om bord og/eller kanskje mest av ren nyskjerrighet for de som har behov for et enklere opplegg som kan brukes til "seriøs navigasjon" skal jeg nå kjøre dobbel dekning på "plotter" fronten, for å teste ut også denne nettbrett-appen i.f.t OpenCPN programmet på laptop'en denne båtsesongen.

 

Slettet derfor alt av tidligere testede og "vrakede alternativer" på mitt eget nettbrett, og kjøpte meg "Navionics Boating HD" -appen med "Norway" -kartpakken også til bruk på mitt eget nettbrett!

 

Det ser lovende ut og virker stabilt og uten så mye "pes" med stadige nedlastinger av kart og andre unødvendige stressfaktorer, og det skal nå testes ut skikkelig og sammenlignes med min opencpn installasjon på en win-laptop (siste BETA testversjon) på et nytt tur/retur hurtigrute-cruise til Bergen en av de første dagene.......!

 

OBS!

Utviklingen går jo stadig fremover med bedre app'er og muligheter også på nettbrett-bruksområdet, men det jeg i utgangspunktet stusser over er at de ikke har fått implementert "kurs opp"- funksjon i kartvisningen i denne app'en!

 

Har derfor sendt avgårde en mail på oppgitt developer-epostadresse, - så da får vi vel høre hva som eventuelt ligger i kortene i den videre utviklingen......!

 

 

Setter pris på å få høre andres meninger og erfaringer i praktisk bruk av denne app'en og event. synspunkter på kartene, - og om de "er gode nok" til å kunne stoles på under navigering i nye og ukjente områder/farvann?

 

Ship o'hoi :sailing::seeya::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte denne i sjærgården ifjord.. funker helt kurrant.. eneste jeg savner er mulighet å fjerne info som ikke er relevant.. feks.. stein på 20m dyp.. er godt detaljert.. kanshe litt for mye til tider da mesteparten bare står som et punkt i kartet og du må trykke på den for og få opp detaljer..

 

Mulig jeg er blond å ikke kartvant men, hadde vært greit å kunne vaska vekk grunner og skjær på 10m dyp...da det ikke blir relevant for mitt bruk..

Link to post
Share on other sites

Hei shyggen!

 

Har ikke fått tid foreløpig til å teste/sette meg noe mere inn i bruken av denne app'en i praksis..........!

 

Skal som sagt få litt mere bruker-erfaringer med plusser og minuser på en fin sjøtur snart......... men det er jo i utgangspunktet meget begrensede funksjoner og tilkoblingsmuligheter som bl.a. AIS og lignende!

 

Men mange trenger vel ikke noe annet enn posisjonsbestemmelse og en funksjon som fungerer for brukbare tracks, waypoints og lagrede egne ruter som utgangspunkt for planlagte turer....!

 

Du må forsøke forskjellige innstillinger for "sikkerhetssone" som påvirker hvordan visningen av kartet blir, - og jeg la merke til at den initially var satt til 20 meter?

 

Du får prøve deg frem og uansett gjøre deg godt kjent med betydningen av de forskjellige "tegnene/markeringene" som brukes i denne appen!

 

Lykke til! :thumbsup::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg satte sikkerhetsdybde til 2m bare for å teste.. uten at dette fjernet noe info.. denne sto til 10m som standard hos meg.. har leitet igjennom appen for og finne flere innstillinger ang. dybde men, ser ikke ut til å finne de..

 

Installert på Tab og telefon, alltids kjekt med litt backup :)

Link to post
Share on other sites

Hei M/S Bastard!

 

Det var jo artig at en av de virkelige veteranene på dette forumet kommer inn med synspunkter...., man skal høre på de med litt erfaring vet du!

 

Det er som du sier meget lettvint og greit både "å sette opp", meget enkelt og rett frem, - og da er det ferdig til bruk.

 

Jeg er på utkikk etter en egnet holder, for plassering av brettet på en egnet plass i forbindelse med styreposisjonen og en ledning lagt opp for vedlikeholdslading.

 

Det holdt nemlig i ca 7 timer med full drift av GPS, track-markering og max lysstyrke på skjermen kontinuerlig, da jeg hadde det med i bilen for å teste dette ut den dagen jeg installerte denne appen.

 

NB!

Det sier meg at jeg må få tak i f.eks.en 12 v USB-lader (sigarett-tenner typen?) og at den må være av typen som gir minst 2 A ladestrøm, - for å holde tritt med både max strømtrekk i bruk samt at laderen også skal greie å lade opp til 100% mens brettet er i bruk!

 

:seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jo prøvd pc en stund nå, men fant aldri en egnet rimlig skjerm, minste jeg fikk tak i er 16 tommer.

Jeg vil gjerne ha 10 tommer, så nettbrett er veldig fristende. Jeg vurderte en stund og bruke nettbrett som skjerm da dette lar seg gjøre, men det kan feile.

 

Så nå blir nok løsningen og røske vekk pc opplegget og gå for nettbrett.

Kan også nevne at nvverlag har app og kart for android

 

Multicom har usblader for sigarettuttak

 

Jeg har kikket på holdere for nettbrett, men der må man kanskje modifisere ett produkt selv for og feste til en egnet plass.

De fleste bilholdere har jo sugekopp feste f.eks

 

Jeg kommer nok til og skru fast en holder i det feste som dataskjermen henger i nå

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med et par av folkene i Italia, som driver med utvikling av bl.a. Navionics Boating HD appen for bruk på nettbrett!

 

Det er en del nytt og kjekke ting på tapetet, spesielt for denne HD appen, og jeg fikk anledning til å fremme noen raske små ønsker på forskjellige områder..........og det var goodwill å spore fra disse folkene!

 

Siden det er stor forskjell på disse sjøkartappene som har vært tidligere og da egentlig mest beregnet for smarttelefoner, så da blir det et hakk opp i seriøsitet, kvalitet og brukervennlighet når man får løftet de opp på nettbrettnivå og HD-utgave.

 

Dermed oppfatter jeg uttalelsene deres som om at det først og fremst blir HD-appen, dagens version 3.0.0, som vil oppgraderes til å få funksjonen "Course Up" i den nærmeste tiden, samt videreutvikling av funksjonene ellers i appen, og også i f t "kvaliteten" på visningen av Hd-kartene........!

 

Sitat fra en av svarmailene:

 

"Dear Mr xxxxx,

Thank you for contacting Navionics.

We expect new features as Course Up will be available on HD apps.

At this time we cannot provide a precise date.

Follow us on Twitter and Facebook and check our website for news concerning app features: http://www.navionics.com/mobile-pc-app


Your feedback, reviews and ratings are very important to our continuous improvement. Thank you.

Best regards,
xxxxx
Navionics Customer Service

**IMPORTANT: Please reply directly from this email message in order to associate your response to your Navionics case number and to keep all correspondence together. DO NOT START A NEW EMAIL."

 

 

TVI -TVI :-) :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er noen forskjell på navionics marine europe hd og boating hd?

Hei cosmo!

Du finner mye info omkring dette på hjemmesiden til Navionics. (se lenken over her i det inn-kopierte svaret fra Navionics)

 

Slik jeg oppfatter det, så laget de tidligere apper med en fast pakke kart, slik som f.eks. "marine europe hd", som kjøpes med en fast kartpakken for europa. (kan ikke utvides med nye kartområder....!)

 

Den nye "Boating HD" lastes ned uten kart, og har innbygd bl.a. kart-kiosk der man velger kartpakkene man ønsker......., og det fine her er jo at man kan legge til nye kartpakker for andre områder som da lastes ned til maskinen og vises sømløst sammen med de andre pakkene som måtte være nedlastet på maskinen fra tidligere kjøp gjennom "Boating HD- appen"

 

Ellers så tror jeg ikke det er så store forskjeller på virkemåten på selve HD-appene, så når de sier i svarmailen følgende:

 

We expect new features as Course Up will be available on HD apps.

At this time we cannot provide a precise date.

 

så regner jeg med at de, som det står, vil gjøre nye funksjoner, som bl.a. "Kurs opp" tilgjengelig på sine HD-apps!

 

 

Jeg legger vekk andre spekulasjoner og forholder meg til de svar jeg har fått på mitt anliggende, så får vi bare se hva de gjør fremover på alle de forskjellige tidligere appene sine på forskjellige nivå.....!

 

Det ser i hvert fall ut som dagens "Boating HD" - app er veien de vil gå fremover, så det skal bli kjekt å se hvordan bl.a. "Lepsøy-revet" og mange av de andre kjente "flaskehalsene" nedover mot Bergen (..og opp igjen etter noen dager...) vil ta seg ut på nettbrettet, med nøyaktigheten av slepestrekene på denne kartpakken som distribueres sammen med "Boating HD" - appen.

 

Kommer til å lagre de mest interessante slepestrekene (tracks) for senere tester, bl.a. med å konvertere til andre populære formater, - som f.eks bruk i OpenCPN o.l.

 

Delefunksjonen av tracks, rutene og W.P., som er innebygd i Boating HD - appen fungerer jo meget bra, og det var artig å f.eks.sende en lenke til kjentfolk, som da ved å trykke på lenken får opp "ferden" på Google Earth på sitt nettbrett eller sin pc :-)

 

Ship o'hoi :sailing::seeya::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

.............se hvordan bl.a. "Lepsøy-revet" og mange av de andre kjente "flaskehalsene" nedover mot Bergen (..og opp igjen etter noen dager...) vil ta seg ut på nettbrettet, med nøyaktigheten av slepestrekene på denne kartpakken som distribueres sammen med "Boating HD" - appen.

 

 

 

En kort begeistret kommentar:

 

Denne appen og det HD-kartgrunnlaget som er med, er jeg meget fornøyd med, det er virkelig "spot on" på en del faste referanse-/holdepunkter jeg har på denne sjøreisen.

 

Generell funksjon og stabilitet i drift med tracking på er bare helt topp!

 

Venter nå bare på at utviklerne i nærmeste fremtid skal komme med en oppdatering som bl.a. vil gi appen "Kurs opp" modus!

 

NB!

Så snart den er klar og testet så vil jeg opplyse om det her. :thumbsup::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Nå har Navionics kommet med en oppdatering av nettbrett/tablet appen Boating HD.

 

Versjon 3.1.1 kom nå 18. april og inneholder som det står "Bug fixing and optimizations", og jeg kan bekrefte at det nå fungerer slik det skal på noen punkter som jeg tidligere har raportert til deres support-mail!

 

MERK:

Funksjonen "Kurs opp" når det gjelder kartvisningen var ikke med i denne oppdateringen, og de kunne heller fortsatt ikke gi en mer eksakt dato for når bl.a. denne funksjon vil komme til Boating HD - appen.

 

 

NB!

Navionics har en funksjon i de fleste av sine apper, der brukeren kan legge inn viktige "markeringer" som skjær, nye staker og bøyer o.l............, som enda ikke er kommet med i de offisielle kartene!

 

De har en kampanje sammen med KARTVERKET om å få alle som vet om eller oppdager uregelmessigheter og ting som mangler på kartene i f t virkeligheten, - om å bruke tilbakemeldingsfunksjonen til å få det markert "umiddelbart" i bl.a. Boating HD.

Etter hva jeg forstår så vil alt det rapporterte bli sjekket og dobbelsjekket......., for så å bli tatt med i de offisielle kartdatabasene og f.eks. også papirkart utgivelsene fra Kartverket

 

Som det står på denne kampanje -websiden, så er KARTVERKET klar over og regner med at det er over 35.000 skjær / rocks som ennå ikke er rapportert og merket i de offisielle kartene!

 

Kanskje vi alle kan bidra til raskere å få disse skjærene, stakene, grunnene, bøyene og annet viktig for sikkerheten med på kartene.....?

 

Her er linken til kampanjen fra Kartverket/Navionics http://www.navionics.com/en/chart-rock-campaign-navionics-and-karteverket

 

 

Lykke til alle sammen og ha en fortsatt fin båtsesong!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har både Navionics HD og iSailor på min iPad.

Personlig foretrekker jeg iSailor. Lett å bruke og oppdateres jevnlig.

To store svakheter på Navionics etter min mening:

1. Du har ikke Course Up (har blitt etterspurt lenge)

2. Du kan ikke dele ruter med andre (slik du kan på iSailor)

Link to post
Share on other sites

Hei Nagel

 

Veldig bra at det er valgfrihet..........!

 

Jeg har valgt ut ifra at jeg liker Android bedre enn iPad-verdenen......., så da er ikke iSailor noe alternativ på et Galaxy Tab2 -brett.

 

Jeg har appen Navionics Boating HD, - og det er denne appen det dreier seg om i denne tråden.

 

Korreksjon av dine statement:

 

1. "Kurs opp" funksjonen er på skriftlig henvendelse lovet å bli implementert i alle Navionics HD apper i den aller nærmeste tid!

 

2. Se denne linken vedr. bl.a. funksjonen Sharing i Boating- appen, http://www.navionics.com/en/marine-lakes-tablet

 

Jeg sender og mottar WP, ruter og tracks til/fra alle andre med denne appen, likedan bilder fra ferden o.l. faciliteter, og det virker helt topp!

 

NB!

En del nyttige opplysniger i denne omtalen (testen) av div. apper fra en sesong eller to tilbake i tid, http://www.batmagasinet.no/artikkel/isailor-navigasjonsappen-du-skal-velge

 

 

Ha en fin sesong på "Bøljan blå" :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seastar,

 

Enig at det er bra med valgfrihet, og ulike preferanser gir ulike valg.

Også full respekt for at tråden dreide (dreier) seg om Navionics-appen. Poenget mitt var vel bare så enkelt som dette: For de som vurderer en tablet-app for navigasjon, er det flere gode alternativer og det kan jo være greit å vite før man laster ned en app til mange hundre kroner?

Jeg holder forøvrig fast ved at sharingfunksjonen ikke er bra i Navionics- mulig du kan dele noe på facebook etc (er ikke medlem der, så vet ikke hvordan det funker) men jeg mener at det å kunne dele et track eller en rute med en venn er bra- har du strukket en rute fra f.eks Oslo til Koster, er det jo greit å kunne dele den (mao: kunne importere den i egen plotter) på en enkel måte?

 

Ha en fin sesong på sjøen du også!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Hei Torsen67

 

Det er ganske rett frem og ukomplisert....., last ned til ditt nettbrett appen Navionics Boating HD, som er laget for nettbrett spesielt, og ikke beregnet for event. smarttelefon.

Selve appen er gratis, og kartene kjøpes eventuelt fra appen, det er ikke noe mindre pakke enn "Norway" som dekker hele landet for kr. 420,-!

 

Sjekk de andre mulige kartpakkene og om de dekker den delen av Oslo/Oslofjorden du er ute etter og ellers i hovedsak dekning "sydover" fra Oslo........!

 

Lykke til :-)

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei og fortsatt god sommer....... :sailing:

 

Siden siste innlegg så har jeg mottatt mange oppdateringer av min nettbrett app Navionics Boating HD, der de for det meste har rettet "Bugs"

 

De har foreløpig ikke kommet med den forespeilede nye funksjonen " Kurs opp", så jeg har idag purret på dette ved en ny epost henvendelse!

 

Oppfordret også andre som savner dette om å sende de en epost med ettlysning av funksjonen........!

 

 

Det positive er at app'en fungerer ellers aldeles glimrende, så langt som jeg har fått testet den og prøvd den i praktisk bruk.

 

 

OBS!

Mandag 4. august kom det opp på skjermen at det var en ny oppdatering / tilbud, - hvis jeg var interessert i en oppgradering av kartene!

 

Helt vederlagsfritt fikk jeg oppgradert til kartpakken Navionics +, samt at jeg fikk gratis fortløpende kartoppdateringer for ett år.

Dette innebærer også valget om å kunne bruke også de nye Sonarkartene, der bl.a fiskeplassene og bunnforholdene kommer enda bedre frem ved behov.

 

Alt i alt meget positivt........, og kartene er enda bedre detaljert enn tidligere, og det er kommet masse "bruker"- innrapporterte ting på kartene som virkelig er nyttige.

 

Versjonsnr. per dato på min Nettbrett-app Boating HD er 4.1.1

 

Håper bare at de også snart leverer funksjonen "Kurs opp" når det gjelder kartvisningen, slik at det ikke bare blir med lovnader og fint prat! :yesnod::thumbsup:

 

ship o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...