Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

For 4 år siden lå det nærmere 8000 båter til salgs på Finn.

Er det "stille før stormen", eller er det blitt færre båter som omsettes?

 

Jeg tenkte dette kunne være en ny tråd for de som er interessert i å utveksle tanker om hvordan tilbud/etterspørsel utvikler seg.

 

Mitt inntrykk er at det er en høyere andel kostbare objekter som tilbys nå enn før, og gjerne fra forhandlere.

 

Kanskje folk generelt er mer fornøyd med den båten de har nå, så antallet omsatte bruktbåter særlig i lavere prisklasser er på vei nedover, både for tilbud- og etterspørselsiden?

 

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

brukt båtmarkedet er vel enda nede i en bølgedal skal man høre på bransjen.

Etter å ha snakket med flere i båtbransjen viser de til at folk ikke blir kvitt sine egne båter, og vil da gjerne bruke sinn i innbytte til priser langt over markedspris. De jeg har snakket med er positiv, og mener at de store og seriøse kommer til å greie å seile igjennom den tøffe stormen, de useriøse og mindre går gjerne ned midt i .

 

Etter å ha fulgt med på finn i langtid Ser jeg også en trend at de båtene som er priset riktig blir solgt relativt raskt, dette egentlig i de fleste prisklasser, mens de som gjerne priser feil til å begynne med blir sittende på båten selvom de går ned i pris.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel slik det var i fjor vil jeg tro. De mest populære båtene som ligger i 150-300t klassen er det lite tap. Mens de litt mer utradisjonelle båtene kommer nok til å slite litt i år. Folk er nok noe mer forsiktige med tanke på økonomien og en noe usikker vekst i markedet generelt.

Link to post
Share on other sites

Vi får vel vente å se....bare februar ennå. Jeg tror vi kommer til å se prisjustering for 80-tallsbåtene som har vært overpriset og ikke solgt på flere år. Her tror jeg det vil komme mange godbiter utover våren, for den som ser etter 25-30 år gml båt. 90-tallsbåtene begynner jo også nå å nærme seg 15-20 år. Skal tro om vi får se et prisras her? Og båter mellom 600 og 1 mill. Kanskje blir det gode priser på disse noe tungsolgte båtene. Av en eller annen grunn er dette segmentet tungt og har vært det lenge.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

For 4 år siden lå det nærmere 8000 båter til salgs på Finn.

Er det "stille før stormen", eller er det blitt færre båter som omsettes?

 

Februar for 4 år siden? Rekner med trådstarter vet at toppene er mai-juni og rett etter sesongen og da 3 dobbler det seg med båter på finn i forhold til om vinteren... Bikker nok 15.000 båter i slutten på Mai i år og...

 

Hva synest folket om 90 talls båter med nye motorer, øker det verdien mye?

Link to post
Share on other sites

brukt båtmarkedet er vel enda nede i en bølgedal skal man høre på bransjen.

 

Det har jeg liten tro på. Så lenge det er alt for mange båter i markedet tror jeg ikke vi er i en bølgedal, bare i en fase der prisen tilpasses det nivået som er normalt.

 

 

Hva synest folket om 90 talls båter med nye motorer, øker det verdien mye?

 

Det kan virke som om det øker prisen en del, men på langt nær det det kostet å oppgradere.

 

Derimot har jeg et inntrykk av at slike båter kan være et veldig godt kjøp i forhold til de som er like gamle med orginal motor. Man har sikkerheten i en nyere motor, slipper å ta alle de kostnadene som kommer med gamle motorer, og slipper å stå med rørleggersprekken i været halve sesongen :giggle: Snakker av erfaring. Vi har nemlig prøvd begge deler :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo fulgt med en stund, som så mange andre. Kjøpte"ny" bruktbåt i 2006. Kan ikke si at det var et "sjakktrekk" i forhold til investering! Når det er sagt, så har jeg hatt en flott båt i syv sesonger! Jeg har råd til å beholde båten, og vil ikke merke tapet før den dagen den eventuelt selges! Jeg vil ikke selge, for å kjøpe en "voldsomt dyr" ny båt, som muligens ikke har de kvaliteter jeg etterlyser, og ønsker!

 

Så kommer jeg, omsider, til poenget. Jeg har vanskelig for å tro at gapet mellom en ny og en bruktbåt av annerkjent merke kan bli for stort! Heri ligger poenget!

 

Hvis nybåtene må bli billigutgaver der alt spares på, og lages av "håndtverkere" i f. eks. tidligere Øst-Europa (sikkert flinke folk) og vi selv priser ut oss ut, og tømmer ut all kompetansen "med badevannet" så tror jeg at vi kommer i en situasjon som båtfolket ikke ønsker!

 

Biler skal være sikre og tåle en kræsj-test! Overført til båter: De skal tåle litt ruskevær! Hvis den vanlige "båtmann"/"båtdame" ikke setter slike krav til fartøyet, så kan det hende vi sliter! Jeg tror altså, muligens feilaktig, at velholdte bruktbåter har sine kvaliteter, som også holder en uværsdag! (Et eksempel her er nye båter, nesten uten akterspeil! Fint å gå rett på på badeplattingen!?)

 

At vi samtidig opprettholder de "sinnsyke" prisene på reparasjon/service gjør jo at dette regnestykket ikke holder!

 

Bare noen tanker!

 

Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg var nok litt tidlig ute med denne tråden, ja. Den tråden jeg viste til, som spurte om 8000 båter på Finn betydde priskrakk, ble startet 23. mars 2011. Så det er for tre år siden, ikke fire som jeg sa.

 

Og nå er vi ikke på samme dato ennå (se dato for dette innlegget). Vi nærmer oss 7000 båter på Finn innen den datoen tenker jeg.

Nå er det jo også mange andre forhold enn antall båter på Finn som er indikator på pris utover våren. Jeg tenker for eksempel at folks investeringslyst er mindre, med tanke på at fremtiden kanskje ikke ser like lys og spennende ut rent økonomisk.

 

Min tanke er at det er færre som kjøper seg ny båt for tiden.

Derfor har vi færre av de eldste bruktbåtene på markedet nå.

Men jeg mener bestemt at antallet relativt store båter har fått en større andel enn før. Dette er jo i tråd med utviklingen av folks ønsker også.

 

Det er nok fremdeles svært få som går ned i størrelse når de kjøper/bytter inn båt.

 

Men er det bare meg, eller er det faktisk færre seilbåter under 33-34 fot på markedet nå?

-Og mitt inntrykk forøvrig, er at "alt" av seilbåt under 26-27 fot begyner å få "gi-bort-pris"?

Tidligere år har de "grisebillige" seilbåtene stort sett vært under 22-24 fot, slik jeg husker og opplever dette.

Nå legges det ut 26 fotere til 30 000,- rett som det er. Og de selges ganske fort også.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det begynner vel å bli et reelt brytningspunkt for hvor lenge en sjøvannskjølt motor fra 70 og tidlig 80tallet kan leve uansett vedlikehold. En seilbåt med defekt innenbords motor faller som en sten i pris. Jeg tenker også at når motor skranter, så skranter det også på annet vedlikehold og investeringer... Seil blir stående på over vinteren, vannlekkasje mm. Da faller også prisen på seilbåter opp til 30 fot. Derimot, har den en nyere motor, så er prisene og betalingsviljen god.

Husk at en nyere 30foter koster 400 til 600 tusen. En fra tidlig 80tall med nyere motor ligger mellom 120 til 200tusen. %vis er det mye penger og forskjellen mellom det å ikke ha råd til å kjøpe båt til det å ganske lett kan skrape sammen penger til en eldre båt, gjør at jeg tror eldre, greit vedlikeholdte båter med nyere motor vil holde seg i pris.

 

30tusen for en 26 til 29 fots båt med defekt innenbords motor er faktisk en reell pris da samme båt med nyere motor koster rundt 130tusen. Ny motor koster jo fort 60 til 100tusen.

 

26-29 fots seilbåt er vel det største du kan montere en utenbordsmotor på. Mao inngangen til en billig løsning er lav og de omsettes raskt.

 

Samtidig registrerer jeg en større interesse for eldre og middels store seilbåter, rundt 30 fot, her på forumet nå i år enn foregående år.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel litt tidlig å se på ant. båter til salgs nå. Etter påske begynner rushet. Toppen er vel i juli-august engang.

 

Er forsåvidt med på den - bortsett fra at toppen i fjor forsvant fordi folk var ute i det gode været i juli-august. De godee prisene i fjor var i mai-juni, og mange til salgs.

 

Men det er jo moro å diskutere litt hvordan man tror utviklingen blir i år, uansett når man gidder å mene noe om hva antallet på Finn kan bety. Jeg følger med på dette hele året, jeg!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Snakka med en i båtbransjen, som også eksporterer båter til utlandet, og han mente at prisene var forsiktig på vei opp. Han mente at det fremdeles er lave priser, men at de beste kjøpene var i fjor.

 

Nå har vel nybåtsalget vært ganske labert de siste årene. Dermed er det kanskje igjen færre bruktbåter til salgs. Blir spennende å se.....

Link to post
Share on other sites

Tviler på at interessen er mindre. Tenk på sommeren i sørnorge 2013. Hvor mange vil ikke gjenta den båtopplevelsen? Og så er det de som stod på land og ikke hadde båt den sommeren, men har hørt om alle andre som var på tur. Kanskje flere vurderer bruktbåt fordi det faktisk er dyrt med helt ny båt.

Så, sist men ikke minst: når messa var så som så i 2013, man gikk hjem skuffet, og troen på at messa ikke blir bedre i 2014, hvorfor skal man da gå på messa i år? Samtidig som utstillerene blir færre, så øker jo ikke besøkstallet.

 

Det meste er tilgjengelig på nettet, bilder av alle varer og beskrivelse. I diverse forum, slik som dette, kan man søke brukererfaring om både utstyr og båter. Terskelen for å få kunnskap om båtlivet har vel neppe vært lavere. Man må ikke lenger gå på messe. Alle båter ligger på finn.no, helt gratis, og du kan i ro og mak studere utstyrsliste og båters beskaffenhet. Ikke blir du "diskriminert" heller for at du ikke har på riktig klær...

Link to post
Share on other sites

Snakka med en i båtbransjen, som også eksporterer båter til utlandet, og han mente at prisene var forsiktig på vei opp. Han mente at det fremdeles er lave priser, men at de beste kjøpene var i fjor.

 

Nå har vel nybåtsalget vært ganske labert de siste årene. Dermed er det kanskje igjen færre bruktbåter til salgs. Blir spennende å se.....

 

Jeg har en sterk følelse av at det er et "hull" i seilbåtmarkedet mellom 29-34 fot. I dette segmentet var det skstremt godt utbud i fjor, nå i år er det få som dukker opp. Jeg har gjort følgende resonnement:

 

Vi er så rike her på berget, at kjøpsinteressen for nyere seilbåter er der, så lenge kjøperen klarer å bli kvitt sin gamle 30-31-32-33 foter til en for ham "god" pris. Forhandleren vil de sikkert (?) heller ta den gamle i innbytte, gi en god offisiell innbyttepris som del av nybåtkjøpet, og dermed levere en rabatt på nybåtsalget, forkledd som "god pris" for innbyttebåten.

 

Hvis ikke dette er ehlt feil tenkt, går spekulasjonene videre: Det er kanskje lettere å selge en 29 til 34 fots seilbåt til utlandet. Rett og slett eksportere den til et marked der disse båtstørrelsene 29-34 fot er mindre utsatt for hard prutting - utenfor Norges grenser?

 

Dermed fjernes jo også en rekke billigbåter fra det norske markedet, hvis dette gjøres i stor stil.

 

-Kan dette være forklaring på redusert utbud (i hvertfall hittil i år) i segmentet 29-34 fot, tro?

 

Jeg har sett noen hevde at prisen er enda lavere i utlandet enn i Norge. Men det har ikke jeg sett noe til. Heller omvendt, så jeg ville ikke bli overrasket om bruktbåter selges for høyere pris utenfor Norge.

 

EDIT: Og.. ja, det glemte jeg nesten i farten: Finnmarken, jeg siterte deg - for kanskje kunne du spørre din forhandler om denne problemstilingen hvis du har lyst?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har gitt opp å selge min 31' Sirius. Det var umulig uten å nærmest gi den bort. Så jeg har heller tatt en kost og renovert den. Siden den har skikkelig motor (grå) så så ikke verftet noen grunn til å bytte den. Og Yanmark Norge sa en gang til meg at steller du den godt kan den bli 100år. Det er det selvsagt ingen kjøpere som tror på så derfor seiler jeg Sirius fremdeles.

 

Før drømte jeg om ny bår, men hadde ikke penger, nå har jeg penger, men får ikke solgt.

 

På den annen side er nye båter fryktelig dyre, selv om HR31 ikke er avskrekkende så ønsker jeg meg noe større.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt godt med på omsetningen av eldre Maxi, Albin og Hallberg Rassy det siste årene.

 

Generelle betraktninger: en Maxibåt en tendens til å bli solgt en del ganger og har mange eiere på baken - fordi de er rimelige og dermed har vært innstegsbåter. Ofte gjør hver eier litt utbedring - og tar sin del av tapet - og dermed finner du riktig så mange Maxier som er oppgradert på markedet. Av en eller annen grunn så ser det ut som om Albinbåter har en tendens til å bli værende lengre hos hver eier - og dermed ikke får så mye oppgraderinger. Eldre Hallberg Rassy har sitt eget dilemma - mange av disse har vært mange år, kanskje hele livet i samme eie, og mange er godt holdt, men er blitt gjort lite med. Eldre HR har tradisjonelt ligget høyt i pris uansett stand, og nå skal de ned. Da må også de båtene som har fått nytt teakdekk og ny motor noe ned - og dette faller nok selger tungt for brystet.

 

Utrolig nok så solgte første generasjons Maxi godt i 2013, veldig mange båter til salgs, men spesielt 68, 77 og 95 solgte bra, de gode 95 -ene solgte godt i juni, og så ble en del båter solgt sent på høsten. Noen båter ble ikke solgt. Alle 108 ble solgt (inkl. vår), men spesielt en ble liggende lenge (2 år), og måtte langt ned i pris (den som Muddyman kjøpte). Maxi 84 ble det ikke solgt så mange av - overraskende siden dette egentlig er gode båter - og disse sank kraftig i pris fra 2012- 2013. I 2014 blir disse råbillig. Ny motor er bra, men ikke et "must" for salg, vi solgte vår 95 med eldre, opprinnelig sjøvannskjølt Volvo til utropspris.

 

Viktig er det at annonsen er bra, prisen virker fornuftig, og at det fremstår at båten er godt tatt vare på og kontinuerlig utbedret/ modernisert. Båt som er i "original" stand bør være lavt priset, likeså båter som virker sliten, men har malplassert utstyr/ er rotete/ eller er geografisk plassert i huttaheiti.

 

Man kan gjerne se gjerne for seg en målgruppe når man utformer argumentasjonen i annonsen. Førstegangskjøpere/ familie som har seilt litt med venner eller vært på seilkurs? Ungdommer? Bildene i annonsen er uansett alfa/ omega - de må være av god kvalitet, vise de rette tingene, og båten må fremstå slik at folk får lyst til å se flere ganger på bildene og tenker...hmmmm, dette så bra ut, det kunne være noe for oss :wink:

Link to post
Share on other sites

 

 

EDIT: Og.. ja, det glemte jeg nesten i farten: Finnmarken, jeg siterte deg - for kanskje kunne du spørre din forhandler om denne problemstilingen hvis du har lyst?

Han jeg snakka med er produksjonssjef for/av et "premium merke" av norske motorbåter. Han har i år fått flere bestillinger i utlandet enn de senere årene, og mener at markedet er i en forsiktig oppgang. Disse er nok en av få produsenter i Norge som utvikler nye modeller. Tror neppe de eksporterer bruktbåter.

Link to post
Share on other sites

Ser at markedet synker i pris ennå, ihf. På seilbåter. Har trålt markedet i 4 år og ser nedgang i pris hvert år. Nå er eldre kvalitets seilere rekord lav i pris og så har jo vi enkelte som tror de får allverden for det de sitter med. Bavaria/hanse osv mellom 36 og 44 fot er latterlig billige. Tror faktisk jeg skal klare og få en 38 foter ca 2007 modell til under 700 båtpenger. Syntes synd på dem med store masseproduserte båter som skal selge nå for og bli kvitt gjeld. Som sakt håper jeg på oppgang i markedet som det var før år 2008

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

9000 båter nå

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...