Jump to content

Prosjekt "Vilje", oppussing/ombygging av Nimbus 4000


fernanda

Recommended Posts

Hei

 

Da har jeg omsider kommet så langt i prosessen at jeg følte det var på tide å lage en prosjekttråd, inspirert av alle dere andre her inne med fine prosjekt tråder, og kanskje aller mest prosjekt tråden til Nimba spesielt, siden det er lik båt...

 

Vi kjøpte Vilje, en Nimbus 4000 Fly, fra 1986, sommeren 2012 i kristiansand.

Hun er utstyrt med 2xVolvo penta KAMD 44EDC, som har gått rett i underkant av 1200timer nå.

 

Første sommeren var det egentlig bare en generell vask og oppussing vi rakk før ferien, mens det ble litt mer våren 2013.

 

* Generell service på motor med nye reimer, strammehjul, filtere, impellere osv på begge motorer...

* Ventiljustering begge motorer

* Dysene tatt ut, sjekket og overhalt på begge motorene

* Ny dynamo 100A SB motor

* Ny vannpumpe SB motor

* Styrbord motorfront glassblåst, primet og lakket opp, pga. lekkasje fra vannpumpe.

* Nye startbatterier Optima Blue Top

* Hele båten rubbet, syrevasket, polert og waxet

* Ny dekor på hele båten utvendig. Monterte nye striper etter 2000modellen. Laget på

bestilling hos lokal folie leverandør.

* Skiftet samtlige skroggjennomføringer, og kraner til TrueDesign kompositt

* Skiftet og bygd om hele sanitæranlegget, inn og ut fra tank, med vakuum tømming av tank

under fart, og mulighet for kvernpumpe som tillegg, (har fungert over all forventning med

vakuum)

+++

 

Nå står en større ombygging av hekken på startstreken, skal lage port i hekken og vil ikke ha så dyp terskel...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg lage port i hekken, mest mulig lik den originale på nyere utgaver.

 

Trodde først jeg bare kunne sage hull i hekk og innerliner og støpe igjen sidene, men det viser seg at hekken skrår utover og innerlineren skrår svakt innover og i tillegg har en liten hylle. Det resulterer i at dørken i hullet, (terskelen), blir ca. 66cm dyp...!!!

Det ønsket jeg ikke og fant da ut at jeg måtte fjerne hele dollbordet akter, samt den lille hylla på innerlineren.

 

Da sparer jeg ca.14cm på dollbord og ca 10-12cm på hylla, dvs. ca 25cm totalt, så jeg sitter igjen med en terskel på 41cm.

 

Det blir endel mer jobb, men jeg tror det skal bli bra til slutt.

 

Legger ved noen bilder som viser hvordan det ser ut nå...

 

 

bilde

Under demontering

bilde

før kuttingen startet

bilde

Bakveggen kuttet løs...

bilde

og ute av båten

bilde

med dette resultatet...

 

Nå er det bare å begynne å slipe ned skrå anleggskanter for støpingen, samt støpe fast ny brakett til ankerwinchen og støpe ny tau kasse...

 

Skal også støpe inn forsterkninger i akterspeilet for å ta kreftene når jeg lager hull til porten...

 

Dette vil jeg gjøre før jeg henger opp bakveggen igjen

 

forts følger.... :smiley:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har Fernanda, har alltid likt disse Nimbus båtene.

Godt å ha gjort disse tinga med motor, skifte av skroggjennomføringer og septikopplegg :thumbsup:

Ikke minst spennende med hekkport prosjektet. Lykke til videre, skal følge med på dette.

Ser også du har vært innom brygga ved Himmel og Hav i portør, fin plass.

Link to post
Share on other sites

Takk SoBo. Ja, vi også synes dette er en tidløs og fin båt, og vi er veldig fornøyde med båten etter to sesonger, en del jobb med eldre båt er det jo, men også en del av sjarmen etter min mening

 

Full kontroll vet jeg ikke helt, Ray, men har tenkt nøye igjennom dette, og funnet at det skal være gjennomførbart.

Er opprinnelig håndverker av yrke, og har holdt på med båt hele livet, men er definitivt ingen erfaren støper, så dette blir spennende.

Jeg har som alltid forventninger om et 100% strøkent resultat til slutt, så det blir nok mye blod, svette og tårer før jeg er der... :-)

 

Takk skal du ha Nimba. Jeg er jo inspirert av deg og dine prosjekter. Gleder meg til å se resultatet, når det er ferdig.

Du har gjort noen kjempebra prosjekter selv, som jeg tenkte å forsøke å kopiere etter hvert, bla. dashbord og plattform, men alt til sin tid...

 

Skal forsøke å oppdatere så ofte som mulig, kom gjerne med innspill og kommentarer

 

Ser forresten at jeg glemte å legge inn et par ting i oversikten i første innlegg, over det jeg allerede har gjort...

 

* Dieseltankene tømt, vasket/renset for dritt våren 2013.

* Monterte reléer på kompressorene sommeren 2013

 

 

Fernanda

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg har nå fått satt meg inn i detaljene rundt prosjektet ditt og vurdert litt fram og tilbake .

Jeg forstår så absolutt at du ikke ønsker det inntrinnet på 61 cm , luftrommet inni den hekken er jo enormt....

Så..å flytte innerliner aktover inklusivt å fjerne "hyllen" var ikke så dumt , det utvider jo uteplassen betydelig også .

 

Når jeg studerer nyere 4004 ser jeg de har samme løsningen på dollbord ute , så dette blir nok bra :smiley:fernada

Ellers...lurer jeg på om jeg ikke kan skimte en hekkport på det ene bildet ditt ? har du fått tak nåkke ? en orginal innsats til hekken ville jo også vært genialt og spart deg for mye arbeid ??

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger.

Hyggelig å høre at flere kan ha interresse av dette, og kanskje også innspill...

 

Jeg er absolutt ingen proff på dette, men ser muligheter og har masse pågangsmot, så da er det bare å gi på...

 

Har i helgen pusset ned til ren glassfiber og er nesten klar til å begynne med støpingen. Tenkte å lage meg et par plater med glassfiber som jeg kan tilpasse til kantene på portåpningen og som dørk.

Kjenner jeg gleder meg til å begynne å bygge opp igjen nå

 

Dessverre er det ingen port du ser Nimba, etter hva jeg har fått beskjed om på Nimbus verftet, så var ikke dette noe de laget lengre som løs del. Tidligere var det mulig å få dette som en kasset for ettermontering, og hadde gjort jobben veldig mye enklere.

 

Slik ser det ut nå...

bilde

Det var litt skader rundt de gamle hullene for davitene...

 

bilde

Isolasjonen skåret ut rundt der porten kommer

 

bilde

Klargjort ny plass til ankervinsjen. Tauet skal ut helt nede ved plattformen, på styrbord side. Planen er å felle ankeret ned så den går igjennom plattformen.

 

bilde

Her skal jeg lage kasse til ankertauet, senere kjetting tror jeg...

 

bilde

 

 

 

Fernanda

 

:flag:

 

 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg er absolutt ingen proff på dette, men ser muligheter og har masse pågangsmot, så da er det bare å gi på...

 

Har i helgen pusset ned til ren glassfiber og er nesten klar til å begynne med støpingen. Tenkte å lage meg et par plater med glassfiber som jeg kan tilpasse til kantene på portåpningen og som dørk.

 

 

Dessverre er det ingen port du ser Nimba, etter hva jeg har fått beskjed om på Nimbus verftet, så var ikke dette noe de laget lengre som løs del. Tidligere var det mulig å få dette som en kasset for ettermontering, og hadde gjort jobben veldig mye enklere.

 

 

 

 

 

Vel...vi er ikke proffer vi heller Fernada :smiley: og etter alt og dømme har vi fått det til likevel... sånn går det nok med deg og skal du se , med nok lyst og nok pågangsmot kan man flytte fjell vet du :smiley:

Tenker litt på de glassfiberplatene du skal lage , et lite tips kan være å bruke finèr eller polyuretan plater

disse er lett og skjære og forme til og evnt lime fast for så å støpe på begge sider etterpå , finish kan jo sparkles og lakkes i ettertid vet du , blir kansje litt vanskelig med gulvplaten da men i hulrommet på sidene kan vel det være mer aktuellt ?

 

Ps! synd med den kasetten , jeg så forresten etterpå at det var nok dørkplatene du hadde satt opp etter skyvedøren.

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er spennende og interessant :thumbsup: Er enig med nimba at å lage i polyuretanplater/divinycel for så å støpe på begge sider er en god

løsning. Fordelen med denne sandwich konstruksjonen er at den blir sterk og lett.

Mulig jeg ikke har lest nøye nok, men skal du bruke det du kutter ut i hekken som dør?

Link to post
Share on other sites

Hei Fernanda, du er jammen ikkje skvetten...!

Dette er et prosjekt som luktar slipestøv og glasfiber. :smiley:

 

Ser du nevner ny plassering av ankervinsj på babord side; det er vel der vinsjen vart plassert, iallefall på litt nyare modellar?

Men, er du sikker på at du vil ha gjennomføringa for ankertauet heilt nede ved platforma? Det vil gje ein veldig "negativ vinkel" på tauet, og pressa nedover ved belastning. Trur eg ville ha vurdert å ha gjennomføringa litt høgare oppe likevel, Viss du skøyter på platforma og vil behalda lukene, så er det naturleg at gjennomføringa til ankeret kjem bakom luka / dagens skråkant og då vil det ikkje vera dumt at tauet går gjennom hekken litt høgare enn platformdekket.

Men det har sjølvsagt sine fordelar også, eg ser den.

 

- Lykke til med jobben, det blir nok bra!

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok fremdeles litt usikker på hvordan porten skal lages, Nimbus har jo ikke brukt plata fra skroget som port, og utgangspunktet mitt er å få det hele til å ligne det som er originalt, men det kunne kanskje vært penere å bruke delen fra skroget... så har ikke bestem meg enda...

 

Er også usikker på om porten skal gå utover eller innover, går den ut kan jeg bruke plata fra skroget, men den vil ta mer plass på plattformen i åpen stilling. Lager jeg ny port kan den gå begge veier, men den vil ta minst plass hvis den går innover. Det siste er nok det peneste i åpen posisjon, mens lukket er det første alternativet penest. Uansett Nimbus svinger portene inn og utover, avhengig av båt modell, men ingen har så vidt meg bekjent benyttet skrogdelen som port originalt. På bla.4004, Carisma og Commander går den utover og stopper i en 90graders stilling, mens den på bla. 320 modellen går innover...

 

Heller nok mest til ny port som svinger innover. Da får jeg en løsning som ser mest mulig originalt ut, men også den som er penest i åpen stilling, og tar minst plass...

 

Men som flere andre har sagt her inne tidligere..., veien blir til mens jeg går...

 

Når det gjelder plasseringen av vinsjen og gjennomføringen så nær plattformen, har jeg tenkt at ankeret skal gå igjennom plattformen så nærme skroget som mulig. Dette vil jeg både av praktiske årsaker, og estetikk. Tror det blir penest om jeg kunne se så lite til vinsj, tau og dregg som mulig, samtidig som det blir mindre "feller" på plattformen.

Er enig at en bør tenke på vinkelen på tauet, og plassere vinsjen deretter, men jeg hadde håpet at vinkelen ved denne løsningen blir relativt grei...?

Og høyde fra vinsjen og ned til bunnen av kassa blir drøyt 60cm, målt fra senter kabular. Taukassa i bunn blir på 55x57 cm, så jeg tror det skal bli nok, også ved event. overgang til kjetting ved en senere anledning. Får event. benytte syrefast kjetting, den sklir lettere på plass, og i verste fall må jeg inn med en slik påle som kan settes i midten av kassa for å spre kjettingen rundt...

 

Noen som har erfaring med disse?

 

Det var en god ide å lage dørken i laminat, med tanke på styrke og vekt. Hadde egentlig tenkt å lage den som en tykk plate, som jeg skulle støpe inn senere, og event. legge til noen stivere under for å få det stabilt nok... Det var jo en ide i forhold til buen i akterskottet også..., det er jo bare å forme divinycellen til rett fasong... hm... her blir det en ny runde i tenkeboksen, takk for et knall godt forslag.

 

Synd Nimbus ikke vil lage kassetten for meg, hadde spart masse jobb, men slik er det bare. De kunne imidlertid lage ny plattform, lik den som er på Carisma og Commander. Dersom jeg hentet den på fabrikken, kunne jeg få den for 50.000,-, uten beslag, teak osv. Det var kun glassfiber delen. Jeg har slått denne fra meg, både fordi jeg ikke vil ha de kassene som er på denne plattformen, men ikke minst pga. prisen...

Dette blir neste års prosjekt.

 

Jeg har også planer om å bygge om dashbordet slik som du gjorde Nimba, dette ble knall bra, og det kan vel ikke sies at den søylen som rattet er montert på i dag er ikke akkurat noen designmessig perle...

Men alt til sin tid. Nå er det port og hekk...

 

Takk for alle innspill og lykke ønskinger, det er en omfattende jobb og jeg har ikke tiden på min side. Det er snart vår, så jeg må stå på videre.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Heller nok mest til ny port som svinger innover. Da får jeg en løsning som ser mest mulig originalt ut, men også den som er penest i åpen stilling, og tar minst plass...

 

Fernanda

 

:flag:

 

Hei

 

Jeg sjønner at du vil gå for å få et mest mulig "orginalt" utseende , når det er sagt KAN

alternative løsninger bli vel så flott , og kansje spare deg for både tid og arbeid , jeg tenker her på en løsning som du finner på nyere Nimbuser og mange andre båter , rørport !

En av dem som har komt bra ut med en slik løsning kan du lese om her

 

Her er vel den løsningen du helst heller til

 

 

bilde

 

 

 

 

Og her et mulig alternativ ?

 

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Eit lite innspel ang. port:

Viss du lar porten gå utover slik bildet over viser. så blir det veeldig trangt å passera på utsida med orginal platform.

Utvidar du platform går det greit, men viss ikkje så ville eg latt porten gå innover.

 

Trur også det er betre å laga nytt portblad enn å bruka den biten du tek ut frå skroget, den vil ta mykje plass og bli problematisk å hengsla opp pga. forma. Orginalporten også dobbel med hulrom inni.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å utvide platformen noe, men det blir neste vinters prosjekt.

Jeg er heller ikke sikker på hvor mye den skal utvides, så det er en del usikkerhets momenter rundt dette.

 

Jeg ser helt klart utfordringene med porten ut, spesielt når vi ligger med styrbordsiden longside mot land, og hele familien skal ombord. Topper vi dette med litt vind og regnvær, samt mye pikkpakk etter grillings på land, så blir dette bra... Porten må åpnes og lukkes for hver person, som alle streber etter å komme seg ombord og vekk fra været, og vil ende med at far står igjen på land med allt pikkpakket, våt som en katte... :nonod:

 

Nei tror nok porten må gå innover, så alle kan komme enkelt ut og inn, og når en ser at det mest sannsynlig blir penest også, spesielt ved åpen stilling, så heller jeg dit...

 

Bakdelen er vel at det blir litt mere styr for å få laget den så jeg unngår mye vann inn på dørken ved vind og regn inn i hekken og lukket port, men det er jo mulig å løse det og... :yesnod:

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...