Jump to content

Alo 28 som prosjekt og førstebåt


tombok

Recommended Posts

Hei,

Jeg står i "kø" for å kjøpe en Alo 28. Det vil i såfall bli min første seilbåt og vil også bli litt av et prfosjekt siden den nok er mest for et skall og regne slik den nå står. Prisen er da også relativt symbolsk. Båten er uten innredning, men en yanmar 8hk og rigg følger med. Jeg tror det også var et storseil og fokk, men er usikker på tilstanden til disse.

Jeg har ingen erfaring med seiling, men har lekt med tanken i mange år og etter å ha søkt litt rundt på nettet har jeg kommet til at Aloen bør være en grei båt å begynne med.

Er det noen der ute som har noen god grunn til at jeg ikke bør velge denne båten, eller har gode tips rundt innsatsen som kreves så tar jeg imot med takk...

Link to post
Share on other sites

Om du skal kjøpe din første seilbåt så vil jeg heller anbefale deg å kjøpe noe som er i seilbar stand i løpet av kort tid uten at du ruineres og gang på gang finner store feil og mangler. Er det en orginal sjøvannskjølt motor, så begynner nok denne å nærme seg slutten. Ny innenbords koster 50tusen. Et storseil rundt 10tusen...

 

Et medlem her kjøpte seg en Alo28 i høst/vinter. Der var det råte i dekket ved mastestestøtten.

 

Det er viktig å tenke over om du vil kjøpe deg arbeid eller om du har lyst til å kose deg med vind i seilene til st.hans.

 

"Symbolsk sum" kan være så mangt, hva snakker vi om her? -det er jo snakk om et skall.

 

Sett opp et budsjett over hva ting koster, legg på en del % og pluss på den symbolske summen. Får du en tilnærmet bruksklar båt med ok seil for samme sum? Ut ifra bruksområde kan du klare deg med påhengsmotor på akterspeilet på en 28foter. Men det koster 10tusen det også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Alo28 som er ett skal, og som er et prosjekt. kikket også på en annen.

Jeg hadde valget mellom en som hadde sliten innredning med motor som fungerte, men hvor det kom inn endel vann når det regnet

eller en som var helt tom, dvs uten innredning, ingen motor, ingen vinduer eller luker. Kall meg gal, men jeg valgte den siste. Dvs, jeg la inn bud på den første også, men selger aksepterte ikke budet. La inn et _meget_ lavt bud på den andre, og der ble vi etterhvert enige. Ifjor ble den brukt med påhenger på, så får vi se om det blir innenbordsmotor på den i år.

 

tilføyd: Men den ble mest brukt med seil. Det hadde jeg divers ekstra av, og etterhvert fant vi noen som passet. Har kjøpt ett nytt brukt storseil i år, som jeg håper passer.

 

Enig med Eureka at det kan være lurt å velge en seilklar båt, med mindre du har en klar plan med din båthandel. Det har jeg, en 5årsplan. Da tror jeg også riggen er byttet ut.

Redigert av finnarne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en "ribbet" Alo28 med saltvannskjølt motor hadde jeg ikke gitt mer enn 1,-

Tenk på alle utgiftene det vil føre med seg å innrede en slik båt. Motor og seil er allerede nevnt i tråden. Om du slipper unna for under 50.000,- i omkostnader (pluss arbeid!) er du heldig. Da er det kanskje bedre å vurdere en "hel" båt i samme prisklasse som du slipper å slite deg ut på :smiley:

Markedet for små 70-tallsbåter er etter hvert ganske smalt. Og det hjelper ikke at båten er et megaprosjekt.

 

Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46971439

Pris kan diskuteres. Tipper du får den for 45.000,- om du er flink å prute og har pengene klar. Om motor og seil er OK har du en ferdig båt som du slipper å slite deg ut på.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Prisen på båten er 3000. Og jeg ser at totalen innen den er ok igjen godt kan overskride prisen for en som er seilklar og i orden i utgangspunktet.

Et poeng med tanken om å sette i stand en sliten gammel båt var forsåvidt å la kostnadene krype litt sånn stille og ubemerket innpå :) -Og å ta det som et prosjekt over tid uten å gå så langt som til å bygge fra grunnen av.

Vi får se hva det ender opp med...

Link to post
Share on other sites

For 3000 ville jeg sjekket om glassfiberen var ok, ellers er det ikke noe å si på prisen, spesielt om det er en motor/rigg og seil som kan leve ett år eller to.

Var redd for at den andre jeg bydde på ifjor, og at evt ny selger skulle ha igjen det samme som han hadde gitt for den, evt litt mere.

Link to post
Share on other sites

Et poeng med tanken om å sette i stand en sliten gammel båt var forsåvidt å la kostnadene krype litt sånn stille og ubemerket innpå :)

 

 

har tenkt samme tanke selv mange ganger, men det skjærer seg alltid. Utgiftene kommer gjerne i (store) rykk og napp, pluss at man i beste fall får med seg halvparten når man budsjetterer. Så det ender opp med flere års arbeid med en båt som gjerne ikke kan brukes i mellomtiden, mange dyre ting som man ikke har råd til og pauser på grunn av dette, og man ender opp med en båt som gjerne ikke er 100% på grunn av manglende kunnskap, erfaring etc.

 

Kontra kjøp av en strøken båt som kan tas i bruk samme dag, hvor man i stedet betaler en fast pris på lånet hver måned i stedet for alle disse uforutsette sjokkene. Greit at det er gøy å ha et prosjekt på gang, men lurt er det langt fra alltid.

 

Et eksempel: Jeg kjøpte et gammelt, billig hus for over 20 år siden og har drevet med oppgraderinger siden. En kompis bygde nytt hus like etterpå, alt fiks ferdig. Jeg tipper at våre månedlige utgifter har vært sånn noenlunde like, men han har hatt mye mer fritid tilgjengelig til andre ting i alle disse årene. Pluss at han sitter med et 20 år gammelt hus som tross alt er mer attraktivt enn mitt på 60 og sikkert er mer verdt. På plussiden for min del er fleksibiliteten, og at jeg har lært mye og holdt meg i aktivitet. Så husk på å ta med alle elementer i regnestykket, det er ikke sikkert at ting ender slik man skulle tro;-)

Link to post
Share on other sites

Dette er bra, ikke bare blir det lærerikt men også gøy, men sjekk glassfiberen ikke gir etter rundt mastefeste osv. Tips: få båten i en hall eller lignende da ksn du jobbe med den hele året og det er mye mer trivligere. Ps kjøpte eldre seilbåt selv det var ikke et prosjekt, men etter litt ble oppgraderinger dyre og mye ble skiftet ut, tenker det er en del her inne som ikke tør tenke på hvor mye de har brukt av både tid og penger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En Alo 28 som er seilbar men uten innredning og innenbordsmotor. Da hadde jeg stilt på LYS seilas med en gang :-)

 

Vil jo tro at den seiler svært godt opp mot sitt lystall om rigg/seil er sånn noenlunde ok. Vektfordelen er jo formidabel om båten er helt ribba.

Link to post
Share on other sites

der var det ja. :) ikke storseil mao...

 

Jeg leitet forgjeves etter nye forseil til meg selv. Så da får jeg bare vente på bedre tider..

 

Det var ikke meningen å ta fra TS lysten og pågangsmotet i mitt tidlige innlegg. For det er klart, dersom ambisjonene ikke er å ha seilklar båt med fasiliteter i løpet av kort tid, så er det bare å gå løs på prosjektet. Ting tar tid om man ikke er fagmann og har tilgang på alt man trenger av supert verktøy og redskap. Det jeg mener er at det er ikke gjort i en håndvending å restaurere og bygge opp igjen en båt. Men om man har tid, lyst og pågangsmot så er det bare å sette i gang. Om du presenterer prosjektet her på forumet, så kan jeg garantere at du skal få mye tips, hjelp og innspill. Det er slik jeg begynte. Det er utrolig mye læring i det hele. Om det går skikkelig dårlig, så kan du selge vinsjer og deler hver for seg og du vil dekke tapet og kostnadene ved å avhende båten.

Link to post
Share on other sites

En Alo 28 er en perfekt "begynnerbåt". Jeg har selv hatt gleden av å eie en Alo 28 i flere år,som har bragt meg trygt fram over hav uansett værforhold, og som turbåt/langturbåt fungerer den ypperlig! (Hvis du ikke har de høyeste forventningene om komfort som flere og flere av en eller annen merkelig grunn begynner å få) Den tilgir feil under seiling og manøvrering uten diskusjon, og gir mye seilglede. Det er nevnt noe om at du skal være obs på at dekket ikke gir etter ved mastefeste, det er en kraftig trebjelke under dekk ved mastefeste i innredningen (går tverrskips) som er med på å bære denne vekta. Dekket i seg selv bærer nokså lite her og er enkeltlaminat som ikke råtner/delaminerer. Ellers er båtens skrog og dekk av "den gamle" sorten, altså enkeltlaminat uten noen mulighet for delaminering. Ta en titt under dørken, der ser du kjølboltene, de er heller ikke festet i noen bunnstokker som kan råtne, så det problemet er også "ute av verden". Vinduene er på de eldre typene med gummilist, her kan det fort bli litt lekkasjer, de nyere modellene har aluminiumslister som er noe enklere å få tettet hvis det lekker. For tre tusen kroner får du antagelig et godt emne å jobbe med, men for 50000 får du kanskje et enda bedre utgangspunkt, med innredning som kanskje bare trenger å pusses og oljes eller lakkes for å få det tipp topp. Puter etc. kan du jo bare trekke om på sikt. Når det gjelder motoren ville jeg i grunn sett bort i fra at den stod der pga av alderen, og bare tatt det som en bonus så lenge den virket. Er det en nyere utgave kan den ha seildrev og ikke fast aksling, da bør du vurdere tilstanden til belgen rundt seildrevet, den kan fort være moden for utskiftning, og tro meg, går den i stykker kommer det inn mye vann -fort. Kostnaden med å bytte belgen overskrider verdien på en så gammel motor, så da bør du vurdere å bytte motoren i samme slengen. Har den derimot aksling blir det lettere å evt bytte tetting der, hvis det skulle lekke. (Når det gjelder motor: utenbordsmotor er noe skikkelig herk i forhold til innenbordsmotor, så gjør alt for å unngå å måtte kjøpe/bruke påhenger)

Har du arbeidslyst og pågangsmot vil du lære utrolig mye ved å kjøpe deg et skall å bygge det opp fra "bunnen" av. Mange av Aloene ble levert som halvfabrikat, så du får den sikkert like fin om ikke finere enn mange andre. En fordel men en såpass "liten" båt er at dimensjoner på tau og annet utstyr er relativt beskjedent, så det er billigere å kjøpe nytt i forhold til større farkoster.

Som det også er nevnt, blir du lei av hele aloen er ikke tre tusen kroner det største tapet, og du blir sikkert kvit noen deler fra den om du ikke får solgt den videre til nestemann med like stort pågangsmot som deg selv ;)

Link to post
Share on other sites

Artig med prosjekt etter samme lest som mitt:

 

Takk for gode svar. Prisen på båten er 3000. Og jeg ser at totalen innen den er ok igjen godt kan overskride prisen for en som er seilklar og i orden i utgangspunktet.

Et poeng med tanken om å sette i stand en sliten gammel båt var forsåvidt å la kostnadene krype litt sånn stille og ubemerket innpå :) -Og å ta det som et prosjekt over tid uten å gå så langt som til å bygge fra grunnen av.

 

 

Hvis tiden er på din side, du har et bra sted å stå om vinteren, og du kan bruke båten grovt sett som den er om sommeren så kan man finne mye artig rundtomkring i garasjer og naust. Jeg startet på innkjøpspris 10000.- Så langt har jeg i tillegg kjøpt/ solgt masse ved hjelp av FINN og baatplassen.no, alt i løpet av en vinter, bl.a:

 

Solgt kokeapparat Origo til Erlend Sand/ kjøpt nytt innfellbart kokeapparat Origo

Kjøpt tre forseil fra Sail69 her på baatplassen

Kjøpt storseil fra via FINN

Får kjøpe eldre VHF fra ArneO

Skal se på div. småsnacks fra Ask

Fått gammel bærbar VHF fra brodern

Kjøpt mahognylister via FINN - her kan jeg selge videre til deg for jeg får ikke brukt alle!

Kjøpt belg ny til seildrev

Kjøpt klemring til belg brukt

+ en masse jeg ikke husker i forbifarten

 

Masse materiale som maling, epoksy, annet forbruksmateriale

Påkostet 14 dager i hall + kaileie

 

For å si det sånn: det har ikke blitt mye penger til klær og sånn denne vinteren....

Men artig er det, og anbefales. De galne har det best!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg kjøpt min først seilbåt en Alo 28 i 2002.

 

Båten bli kjøpt i Sandnes og seilt hjem til Nordfjord. Samme år gikk turen til Bronnøysund og hjem igjen.Siden ha jeg vart på Shetland med båten,ellers opp og ned kysten av Vestlandet

Båtens tilstand med kjøpet var brukendes og midt på treat uttseandes.

 

Jeg ha brukt mye tid og penge på ommbygning av innredning og samt fornye det elektrisk og

instrumentering. Heldigvis er jeg i besittelse av bra verktoy bådde maskine og hand verktøy

 

Det ha vart mye arbeid.men hvis man like sann arbeid er det morsomt, du for båten som du ville ha det.

 

Men-økonomisk er det en dyrt prosjekt og ikke regnings messig fornuftige,eg kunne sikkert ha kjøpt ein nyere og finere båt for det penge jeg ha brukt, men eg er tullete og kanskje ville ha begynt å bygge den om og..

 

Eg er godt fornøyd med båten.og komme ikke å skifte utt Aloen.

 

I år bli det tur til Lofoten.

 

.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ojsann! Her var det plutselig blitt mye fine innlegg.

Jeg tror Aloen er solgt for han har ikke kontaktet meg igjen.

Men så igår en Junker 22 på finn for rett under 15000 med motor og storseil/forseil som ihvertfall så fin og klar ut på bildene. Skal se på den i helga om den ikke blir solgt til en kar som skulle se i morgen.

Er den fortsatt til salgs når det blir min tur så tror jeg nesten det blir kjøp. Det følger ikke med noe nevneverdig utstyr, men båten så ut til å være seilklar. Så kan jeg bruke den i år for å finne ut om jeg er like glad i seiling som jeg tror. Det var for ordens skyld bøkene til Ragnar Kvam Jr. som fikk meg interessert for rundt 20 år siden, men jeg har bare ikke fått somlet meg til å prøve. Tror derfor at om jeg får tilslag på den lille Junkeren så tar jeg den som førstebåt selv om den er noen fot mindre enn jeg helst ville hatt...

Link to post
Share on other sites

Junker 22 er en herlig første båt om man kan klare seg med plassen, Den er fin å seile solo med, velbygd og stabil. Har seilet mye i en slik en da jeg nærmest vokste opp i og lærte og seile i denne.

 

Var rundt overalt i Telemark og Vestfolds fjorden samt seileturer over til Sverige i nær sagt all slags vær og vind, og følte meg aldri utrygg i denne, til 22 fot å være så er det faktisk også utrolig godt med plass, tenke seg til at vi en familie på 5 bodde ombord og sov i denne hele sommeren hvert eneste år.

 

Var også i noen 26 og 28 fots seilebåter, men vet ikke om det har med langkjølen og gjøre, men Junkeren hadde mye finere seilføring enn de større seilbåtene jeg har vært i.

 

Vi hadde en gammel sliten 6 hester Evinrude på våres, denne holdt i massevis for oss, så fort muligheten var tilstede så gikk vi bare for seil.

Redigert av celzeron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å høre at Junkeren er en god båt!

Da er det bare å krysse fingrene for at den ikke blir snappet opp av han som har en avtale der i morgen.... -blir spennende dette. Er jo bare to seil med og ikke noe utstyr å snakke om ellers, men synes jeg så etpar bøyler på et av bildene fra innsiden så jeg håper det er sprayhood med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...