Til Svaberget; Selvsagt er det ikke objektivt! Men: Hva er galt med å være subjektiv, spesielt når spørsmålet er stilt på en måte som gjør at det ikke er mulig å anvende kalde, vitenskapelige kriterier? I mitt daglige arbeid må jeg besvare spørsmål jeg får såkalt vitenskapelig, eller objektivt. Det gjør jeg ved å lete i bøker, lese regelverk osv osv. Ofte føler jeg med da som dommeren i "Smeden og Bageren": "Han bladdrer i sin Bog omhyggeligt, men finner intet der, hvorved forbuden er, for Smed at rette Bager, Han sin beslutning tager....."
Av og til må det være rett å slippe følelsene løs, og kåring av folkebåten vil være en følelsessak. Jeg gleder meg over at Saga 27 vant. Jeg har selv hatt en i mange år, og den brakte oss fra jollestadiet til båtstadiet. At i av ulike grunner (ikke minst en plutselig økning i antall (tvillinger) ikke lenger fikk plass i båten, førte til at vi gikk over til større båt. Fremdeles er det imidlertid slik at Saga 27 for oss var vendepunktet, og dermed på mange måter tidenes båt for oss. Så jeg slutter meg til kåringen, selv om Saga 27 pr i dag ikke er den båten som møter mine behov nå, så kan den like fullt stå som folkebåten!
Redigert av Laholm: 01.04.05 21:27