Jump to content

Oppgradering Joda 7500


Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei godt folk.

Eg synest altid det er kjekt å finne bilder og informasjon om andre sine prosjekter. Så da tenkte eg at det eg driver med kan være kjekt for andre også:)

 

Dette er skuta:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1290.jpg

 

Planen er å skifte instrument panel i første omgang. Det som står der i dag er ikkje så mye å skryte av. Dårlige knappar og det meste føles som der er brukt i over 20 år.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1651.jpg

 

Eg bestemte meg tidlig for at eg hadde lyst å kle eksisterende kasse med eik. Etter ein del leiting på nett og telefoner til forskjellige butikker endte det med at eg fikk kjøpe noe rester frå eit lokalt sagbruk.

 

Da var det bare å sette i gang med å sage for å lage seg noen plater.

Det vart noen timer med saga.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1653.jpg

 

Så er det å lime at sammen og håpe på at det holder.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1652.jpg

 

Så langt ser det bra ut. Egentlig ganske fornøyd:)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1677.jpg

 

Nå gjennstår det å høvle og pusse.

Fortsettelse følger

 

Link to post
Share on other sites

Da får eg prøve og fortsette. Som noen sikkert kommer til å skjønne har eg ikkje gjort alt arbeidet som eg legger ut i dag dei siste to dagen.

Har holdt på i noen uker.

 

Det som eg har fått gjort i dag er å bestille nye brytere. Det endte med Super Switch brytere fra Oceanshop.no

SuperSwitch horn

SuperSwitch instrument
SuperSwitch lanterner
SuperSwitch trykkvannsystem
SuperSwitch vindusvisker
Verktøy til SuperSwitch

Panel, ende
Panel, midt
SuperSwitch vifte
Dekkskontakt m/lokk 4 poler
SuperSwitch ankerlanterne

Skal sjå om eg klarer å legge bildene in på ein betre måte også denne gangen.

 

Å høvle var jo ikkje noe problem når eg hadde kjøpt meg elektrisk høvel for noen år siden.

Det eneste som var litt utfordring var å få det jevnt, men eg pusset til slutt så eg var fornøgd med resultatet.

 

bilde

 

Ferdig høvla:

 

bilde

 

Eg har laga to plater som dette, men har bare bilder av den eine.

 

Mellom øktene av liming og pussing fikk eg demontert det gamle instrumentpanelet.

 

Fra dette:

 

bilde

 

Til dette:

 

bilde

 

På lørdag som var informerte eg kona om at nå går eg ut og kommer ikkje inn før alle delene er skjært ut og passer. Og så vart det :smiley:

 

I utgangspunktet starta eg med plata som står på siden, men den hadde eg ikkje bilde av.

 

bilde

 

bilde

 

Nå var det klart for å lime på Søndagen. Eg har brukt noen mindre skruer på baksiden for å holde på plass.

 

bilde

 

Søndag var det tid for å lime. Dette tok ikkje så lang tid. Mener at det tok nesten 2 timer med klargjøring og sjølve jobben.

 

bilde

 

bilde

 

Da tar eg kveld.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blir fine plater dette. Spennende prosjekt.

Regner med at du er klar over dette med at åringer i treverket skal gå hver sin vei ved liming.

Dette for å motvirke vridning i treverket.

 

Slik:

 

bilde

Hei SoBo,

 

Skulle önska at eg kunne svare deg ja på det med åringene, men det viste eg ikkje.

Men eg må jo bare håpe på at det går bra siden det nå er limt på plass:)

Link to post
Share on other sites

Da er det vil tid for ein liten oppdatering. Har vært mange lange dager på jobb i det siste, så det er vanskelig å sette av tid til båten.

 

Eg har fått starta å lakke, i dag har eg fått på det 4 strøket. Planen er at eg skal ha 6-7 strøk.

 

bilde

bilde

 

Dette er bilde av det første strøket, så det er ein del mørkere nå. Sjøv så er eg egentlig ganske fornøgd.

Mellom lagene med lakk prøver eg å finne ut kordan eg kan få på plass instrument panelet som eg kjøpte for noen måneder siden.

 

bilde

 

Det som eg hadde var så slitent at eg tenkte at det måte da være en enkel sak å få på plass eit nytt. Der ser det ut som eg har lurt meg sjølv godt.

 

Turteller og timeteller mener eg at eg har OK kontroll på. Det samme går for temperatur på kjøle vatnet.

 

Det som eg nå synest er mest utfordrene er kva type oljetryks giver eg trenger og giver for turbotrykk.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg her.

 

Eg blir ikkje veldig trist om noen har tid til å sjå over gamelt og nytt for å komme med råd og tips.

 

Legger med tegning på det oppsettet som er i dag:

bilde

 

Og dette er oppsettet som eg skal over til (klarer ikkje å få bildet rett vei når eg legger det inn i forumet):

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det som eg nå synest er mest utfordrene er kva type oljetryks giver eg trenger og giver for turbotrykk.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg her.

 

Eg ser at det er beskrevet i Service Manualen at "Operating pressure" skal være 0.5+- 2kg/cm2 (1.9612 bar). Høres det normalt ut?

Når bør alarmen gå da. Under 1 bar eller under 0,6. Ser at det er ofte standar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det tid for en liten oppdatering

 

Det er hektiske dager med båte familie og Jobb, men eg rekker noen timer i uka i båten.

 

Siden sist har eg fått lakka til sammen 6 støk. Eg pusset mellom kvert strøk så det tok litt tid, men eg synest det ganske bra.

 

bilde

 

Før eg starta med å montere instrumnetene prøvde eg det ut på ei papp plate.

Etter litt prøving vart eg fornøgd med å ha det på denne måten.

bilde

 

 

Etter noen timer så var det meste på plass.

bilde

bilde

 

Nå starter jobben med å rydde opp i div ledninger og flytting av sikringer.

 

Bestemte meg for å lage eit sikringskap inni garderobe skapet.

 

Tanken vare å bruke delen som eg kutter ut av bak veggen som dør, men det vart ikkje veldig fint.

Det får bare være bra nok for denne gang siden det ikkje er noe som er synlig.

bilde

bilde

 

Utenom dette har eg fått tatt noen andre små ting.

Fått montert ekkolodd og en extra kabel gjennomføring for horn.

bilde

 

bilde

 

 

Det var oppdateringa for denne gang.

 

 

Er det noen som veit kor eg kan kjøpe denne typen fester (skruer som stikker opp) for vdo instrumenter:

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Instrumentbordet ble flott det :smiley:

Når det gjelder skruene/pinneboltene som stikker ut av instrumentet (har jeg forstått deg rett)

Kan du bruke gjengestenger og muttere som du f.eks kjøper på Biltema,

Som du kutter til i rett lengde ? http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Gjengestang/Gjengestang-rustfri/Gjengestang-rustfri-19336/

Link to post
Share on other sites

Instrumentbordet ble flott det :smiley:

Når det gjelder skruene/pinneboltene som stikker ut av instrumentet (har jeg forstått deg rett)

Kan du bruke gjengestenger og muttere som du f.eks kjøper på Biltema,

Som du kutter til i rett lengde ? http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Gjengestang/Gjengestang-rustfri/Gjengestang-rustfri-19336/

SoBo,

Det var veldig lurt. (håper eg)

Var å kjøpte meg gjengestang og mutere på biltema. Så da satser eg på at eg finner ei løsning på det.

Link to post
Share on other sites

Ser kjempebra ut dette Ruben, antar du er snart klar for sjøen ?

 

Takker så masse.

Eg har jo eit håp om å få den klar til sjøsetting tidlig Mai, men det er noe med disse pengene.

Det går noen kroner her og der:)

 

Har en plan om å skrape ned for å så grunne og ha to lag med selvpolerende bunnsmøring før eg tar den på sjøen også.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Fikk meg noen timer i båten i dag også, merker at eg kribler etter å få båten på sjøn.

 

Før eg kunne starte i dag måtte eg ha meg en tur på Bilteme. Skulle bare kjøpe noen kabel sko, men vips så kom eg heim med en hel del med greier :tongue:

 

Brukte denne flotte doningen på veg til byn ( Eg er litt over 16 :cool: )

 

bilde

 

Det går for det meste i ledninger fortiden. I dag fikk eg montert litt kanaler og starta så smått med å koble.

 

bilde

 

Under instrument panelet har eg også satt opp noen rekkeklemer som eg etter planen skal bruke mellom ledninger som kommer fra motor og til det nye instrument panelet.

bilde

bilde

Er redd for at eg kanskje må flytte litt på oppsette. Oppdaga at eg har ikkje så lange ledninger fra motor rommet som eg håpte på.

 

Når eg hadde jobbet med de eletriske noen timer var eg klar for litt variasjon.

 

Bestemte meg for å starte med å tømme diesel tanken for å gjøre den rein. Det ville være for domt å ikkje ta den når først båten står på land med nesten tom tank.

bilde

Denne pumpa fra Biltema var veldig ok for denne jobben. Da fikk eg litt trening også :thumbsup:

 

Nå var det endelig muligheter for å inspisere tanken. Det var ikkje vanskelig å sjå at her har eg blindpassasjerer ombord.

bilde

 

Da er det bare å få tanken ut og rengjøre etter beste evne.

 

God Kveld

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig prosjekt tråd og nydelig båt. Joda er kjempe merke;)

 

Vi har hatt ein rekke Joda båter oppgjennom åra og har fremdels Joda.

Joda 19 doplhin

Joda 7900

Joda 310 monacco

Joda 3300(konfirmasjon båten ;)

 

 

 

Ingen problem å flytte det Diselfilteret ditt høgere opp. Anbefaler at du bytter til eit bedre og grovere diselfilter. Disse filtrene er alt for "fin" til å vera grovfilter. Får mye fortere trøbbel med turtall om det er litt drit i disse filtrene. Anbefaler deg at du kjøper innsatsfilter da dette er veldig kjapt å bytte og det blir ingen søl. slepper også å lufte motoren på nytt. Dette er VELDIG kjekt om motoren plutselig stopper og du må bytte forfilter brennkvikt!

 

Her er eit bilde av hvilket filterbrakett eg meiner du bør bytte til

http://www.falmouthyachtbrokers.co.uk/unique/img/2/Shop/877762.jpg

 

Innsatsfilteret 861014 http://www.asap-supplies.com/web_images/Products/Products/large/301855.jpg

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig prosjekt tråd og nydelig båt. Joda er kjempe merke;)

 

Vi har hatt ein rekke Joda båter oppgjennom åra og har fremdels Joda.

Joda 19 doplhin

Joda 7900

Joda 310 monacco

Joda 3300(konfirmasjon båten ;)

 

 

 

Ingen problem å flytte det Diselfilteret ditt høgere opp. Anbefaler at du bytter til eit bedre og grovere diselfilter. Disse filtrene er alt for "fin" til å vera grovfilter. Får mye fortere trøbbel med turtall om det er litt drit i disse filtrene. Anbefaler deg at du kjøper innsatsfilter da dette er veldig kjapt å bytte og det blir ingen søl. slepper også å lufte motoren på nytt. Dette er VELDIG kjekt om motoren plutselig stopper og du må bytte forfilter brennkvikt!

 

Her er eit bilde av hvilket filterbrakett eg meiner du bør bytte til

http://www.falmouthyachtbrokers.co.uk/unique/img/2/Shop/877762.jpg

 

Innsatsfilteret 861014 http://www.asap-supplies.com/web_images/Products/Products/large/301855.jpg

 

Mvh Tom Erik

Takker Tom,

Eg kjøpte båten i fjor sommer etter å ha sett på den en stund. Så langt er eg veldig fornøgd. Det er jo sjølvsagt mange ting eg har lyst å gjøre, men rekker ikkje over alt før denne sesongen.

 

Men tilbake til filteret. Eg var så sikker på at det ikkje var eit filter. Trodde det var ein slags vannutskiller. Den ser ut som dette:

bilde

 

Stemmer ikkje det!?

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer, dette er ein rein vannutskiller, truddet det var denne typen : https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1065/filter.pn

 

Har du eit grovfilter utenom?

 

Anbefaler forsatt å bytte ut til det filteret eg posta i forgje innlegg(vist du har 1 grovfilter og 1 vannutskiller blir dette så og si bare tull og mye mer jobb)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer, dette er ein rein vannutskiller, truddet det var denne typen : https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1065/filter.pn

 

Har du eit grovfilter utenom?

 

Anbefaler forsatt å bytte ut til det filteret eg posta i forgje innlegg(vist du har 1 grovfilter og 1 vannutskiller blir dette så og si bare tull og mye mer jobb)

 

Mvh Tom Erik

Eg har bare denne pluss fin filter som står på maskinen.

 

Har du adresse til ei side som selger denne type filter?

 

Vill denne kunne gjøre jobben: http://www.boatparts.no/racor-filtre/diesel/komplette-racor-filtre/racor-diesel-filter-7527.html

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme filterkopp i min Joda 7500. Da satt det et filter inni metallkoppen som du har bilde av.

Får du ut dieseltanken? Jeg gjorde samme jobb i 2012. Kom til med armen gjennom inspeksjonsluka og fikk rengjort alt derfra. Lykke til!

Eg har fått ut tanken, men det var ein del arbeid. Eg kunne vaska den der den står, men eg hadde lyst å gjøre reint under tanken også.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er altid noen små problem på veien. Har fjernet den gammle olje føleren og skulle montere ny.

 

Det kunne jo ikkje være rett frem.

 

Eg har kjøpt meg føler med gjenger som heter 1/8" - 27NPTF men det viser seg at eg det er BSP 1/8 gjenger i motoren.

Noen som har noen ide om hvordan eg kan løse dette? Eg finner ikkje følere med BSP 1/8.

 

Dette er den gammle føleren:

bilde

Link to post
Share on other sites

Da tar du en tur til f.eks. Tess eller Hydroscand og får en overgang ifra 1/8" NPT til 1/8 BSP.

Ta gjerne med begge giverne så finner de løsningen.

Det tenkte eg ikkje på en gang. Tar me ein telefon til dei i morgen. Får håpe dei selger til privat kunder.

 

Eg tok å bestilte meg en overgang på E-bay også. Håper kanskje den kan passe.

http://www.ebay.com/itm/Brass-Adaptor-fitting-1-8-BSP-male-to-1-8-NPT-female-new-/131153681378?pt=Pneumatic_Hydraulic_Valves_Parts&hash=item1e895e5be2

Link to post
Share on other sites

Da er det tid for noen oppdateringer.

 

Fikk noen timer i båten denne helga også.

 

Eg fikk til slutt ut tanken på ein noko meir strevsom måte en det eg hadde håpa på.

 

Starta først med å få ut så mye som mulig av skite som var i tanken.

Etter det fylte eg noen liter med vann og store mengder zalo og starta med å skrubbe.

 

Så skylte eg tanken godt. Etter det fylte eg opp tanken helt med vann og blanda i godt med zalo og lot det stå over natta.

Søndag loteg tanken stå med rennende vann i noen timer før eg satte den i sola for å tørke.

 

Eg vaska også alle tank relaterte deler etter beste evne.

 

bilde

 

Når eg først hadde tanken ute vaska eg også der som tanken står.

Detter er kilden til det mange kaller "god båt lukt".

bilde

I kveld har eg nesten fått det meste på plass igjen.

bilde

 

Eg har også fått noen timer med det eletriske, men det får bli en oppdatering seinare.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...