Jump to content

Prosjekt: Silver Viking 14 fot


Teresa

Recommended Posts

Etter å ha irritert meg over bildefremvisningen til Tapatalk, valgte jeg å lage en ny tråd.

Som tittelen sier: Silver Viking 14 fot. Er vel en 1985 modell eller lignende..

 

Det som skal gjøres med båten, er:

- Skrape bort gammel maling, da det tidligere har blitt gjort en dårlig jobb, og malingen har begynt å flasse.

- Vaske, impregnere, og kanskje få reparert kalesjen.

- Shine opp kalesjestengene.

- Fjerne og bytte diverse lenseplugger.

- Fjerne kjøljern, og tette skruehullene.

- Forsterke kjøl med polyester.

- Skru fast noe under toften som har sprekt, og lappe med polyester.

- Sparkle diverse hull på båten, og lappe sprekker.

- Prime og lakkere båten hvit + nytt bunnstoff.

- Montere beslag og annet som puller, halegatt, åregafler, kapellknapp osv..

- Støpe to sittekasser foran, da den fremste toften ble kappet av forrige eier.

- ++

 

Til slutt skal det stå en Mercury 9,9 hk på båten.

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moro å se igjen disse båtene. Jeg startet båtlivet med en Silver Viking 14fot med Yamha 25hk, 1982 modell. Den hadde vindskjerm som var orange, med sort antiskli, skroget ellers var gult, og med brun kalesje. Litt av et farvevalg på 80tallet :) Vi hadde styrekonsoll som var skrudd i skrogsiden, og sidemontert fjernkontroll.

Fadern og jeg lakket skroget utvendig i bers, men det lakken datt av med store flak, heheh.

Skal bli moro å følge tåden din :)

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jørn: Var det samme båt som denne, eller var det den med sidevinduer også? Fargene du nevner er nok originalfargene for denne båten, men det er mange strøk siden for å si det sånn... Under skrape og pusseprossesen har jeg sett alt fra grå til blå maling!

 

Det blir som oftest oppdatering hver helg, da det er da jeg tid til å jobbe på båten.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg et spørsmål:

Fjernet en ødelagt lenseplugg som var festet dette hullet. Har denne noen annen hensikt enn å lense vann i båten (kondens etc)? Ellers så syntes jeg vel egentlig at det holder med den bak båten.

Vurderer å kile en trebit som passer eller lignende + epoxy + polyester og glassfiber.. Eller er det en bedre måte å gjøre det på? :rolleyes:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Så moro å se dette. Midt i blinken for oss som har kjøpt en gammel tilsvarende båt. Spesielt det med lenseplugg er interessant. Jeg har ikke mye greie på båt, men ser at det er div plugger innvendig i skråget. Det kom vann ut av disse da jeg åpnet dem, betyr det kanskje at det er lenge siden den er drenert? Den ene som leder ut av båten (bunnpluggen?) er ikke mulig å åpne. Dvs når jeg forsøker å åpne den er jeg redd hele festet ryker. Den må byttes. Men er det rett frem? Bare å kjøpe ny og sette inn? Tenker at det er mulighet for at selve skroget er svekket der skruene er festet. Takknemlig for innspill!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...