Jump to content

Kjøpt Motiva 43 i Portugal - hva nå...


BØstrøm

Recommended Posts

Har etter 2 turer til Portugal kjøpt meg en Motiva 43 fots stål seilbåt. Båten har vært i dårlig vær, og trenger endel rep. av rigg og seil. Dessuten ønsker jeg å organiserer bort klargjøring med bytte av dieselfilter, gjennomgang av elektrisk, eventuell rensing av dieseltanker mm. Her er jeg litt redd for å bli lurt, og har endel erfaring med det fra Polen. Kanskje noen andre på forumet har fått hjelp i nærheten av Lisboa og kan anbefale eller advare meg mot verksteder eller fagfolk.

 

Er jeg heldig seiler jeg nordover rundt påsketider. Leser mange steder at det er viktig å komme seg over Biscaya før det er for sent på sommeren/året. Men hvor tidlig kan man dra. Hva er vanlige vindretninger og styrker for April,Mai,Juni.

 

Alle råd og tips mottaes med takk.

Link to post
Share on other sites

God morgen Bøstrøm.

Vi hentet båt i Nederland i fjor . Det var konstant sør og sørøstlig sterk vind fra mitt i januar til 16 juli , fra portugal og helt til Norge.

Dette er veldig sjeldent , på vinter og vår.

Denne vinteren er helt lik, med mye sterk vind fra sør / sørøst.

Lå værfast på nordeny i flere dager, med flere båter på vei fra sør europa.

De båtene hadde vært mye værfast på turen nordover . De og vi hadde på 6 uker sett sola i ca 16 timer. Dvs ,regn og mye vind fra Portugal tilogmed Norge i 6 uker.

Det jeg fikk høre senere var at vind og vær hadde bedret seg i området Biscaia og nord til Danmark først mitt i juni.

Vi tok fra kiel 17 juni med tur over til Faaborg. Dette var vår første dag med sol og svakere vind på 6 uker. Fra 15 til 17 juni kom sommeren for alvor, langs hele kysten.

Dessverre har vi mye av det samme været nå i år.

Vi startet vår tur for tidlig. Tror det kan være lurt av deg å seile nordover senere på våren.

Har tidligere seilet fra Frankrike og sørengland opp til Norge i mai/ juni måned flere ganger. Da med stabil vær og vind.

De siste to årene har vinden vært sterk fra sør og sørøst med mengder av regn. Dette er uvanlig langs vestkysten av Europa på vinter og vår .

Dette ble litt dobbelt ! :smiley:

Dere har en veldig flott kyst på denne turen. Er litt misunnelig ja.

Gratulerer med båt, og en flott tur opp til Norge !

Link to post
Share on other sites

De vindrosene skjønte jeg ikke helt, Hva er dager, og er vindstyrken i m/s eller Baufort? Skjønte at det var en del nordavind i Juni, og det er antakelig tradewinds,som jeg har hørt om.

 

Ellers så ligger båten i Porto del Alcantra, nesten under "San Fransisco broen". Den blir flyttet til "Tagus Yacht Senter" førstkommende lørdag, hvor jeg skal hente inn en del priser. Prøvde meg på litt cruising i bukta etter å ha gått igjennom båten i den grad jeg trodde det var tilstrekkelig. Kjøpte inn ett havnekart med passende målestokk, men ble forfjamset da jeg skulle orientere meg etter kompasset. Det fant jeg ikke!!!? Føltes som å sette seg i bil, og oppdage etter noen kilometer, at bilen manglet ratt. Så var det rett inn i marinaen igjen, med halen mellom bena. Trenger tid i fred og ro om bord for å sette meg inn i sakene ja. Nå hastet det egentlig litt, for det var meningen jeg skulle finne den ene bøyerekka som ledet frem til verkstedet, og det på stigende tidevann. Den slags stress anbefales herved ikke på ukjent båt.

 

Takker for alle inspill sålangt. Foreløpig er dette en ventetråd, men det kan jo være jeg kan gi greie tips etter hvert, og konvertere den til hentetråd.

Link to post
Share on other sites

Nåja, du burde vel kanskje ta rede på- og oppdatere kunnskapene litt før du gir deg avgårde. Målingene er gjennomsnitt over mange år, utformet i det vi kan kalle et diagram. Dette er altså statistikk. Om du noen gang skulle oppleve over 12 Baufort, så befinner du deg sannsynligvis en annen plass enn planeten Tellus. Her er verdiene i m/s. Tradewinds tror jeg ikke du finner på de breddene du skal ferdes, så lenge du styrer i hovedsak nordover :-) Lykke til!

Link to post
Share on other sites

He he, ved nærmere ettertanke ser jeg jo at 16baufort er litt i overkant. Men nå har vi jo hørt så mange historier om at seilere nettopp har følt Biscaya som noe annet en en del av Tellus.

 

Men på Scandinavian Bluewaters sider leser jeg da (en engelsk meterolog) om navigering på Portugals kyst om sommeren, hvor nordavinden kan bli sterk tider på døgnet, og at dette der kalles for "tradewinds).

 

Men jeg er uhyre glad for dine innspill, og de settes inn i puslespillet med havnebeskrivelser,pilotbøker,motormanualer,strømtabeller,kjølevannstabeller,ståltråder fra baatplassen og andre opplevelser underveis(både med og uten en tråd).

 

Til Flammingokid: Bare hyggelig om du fikk nytte av gassflaskene, men selv takk. De ble jo kjøpt og betalt, og endte ikke opp i havet av kjekt å ha materiell, anskaffet og lagret for påkommende tilfeller langt inn på 3000 tallet

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe hokus pokus å gå opp kysten langs portugal. Mye motvind, så regn med noe høyt dieselforbruk. Hvis du skal gå om natta anbefaler jeg å gå langt fra kysten. For alle odder og nes er pepret med fiskeutstyr. Det står tettere enn i hummerfiskesesongen i østfold.

 

Og så kan du jo vente i la coruna til vinden er gunstig for kryssing av biscaya. Hvis du har god tid, kan du jo gå langs kysten. Mange fine steder der. Men fiks båten teknisk i lisboa. Dyktige folk der. Litt utenfor den store broen er det et bra motorverksted, seilmaker og en god båtutstyrsbutikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev engang at det fine med seiling var at man hele tiden kunne søke, og presse seg selv, opp mot eget inkompetansenivå. I går kjøpte jeg Reeds nautical almanac from the tip of Denmark to Gibraltar (på båtmessa). Nå er jeg til en viss grad navigasjonsutdannet(dekksoffiser kl5), og kunne den gang sertifikatet var gyldig, føre fartøyer på 300brt i bankefiske i Nordsjøen. Fra undervisningen og oppgavene frem til eksamen, husker jeg vi balet med tidevannstabeller i Dover, og drev fiktiv radiopeiling etter grønne og røde buer i sjøkartene. Men denne almanakken putter du ikke i baklomma, for å si det sånn. At alt er på engelsk gjør det ikke noe lettere. Her må jeg studere og forberede meg før hver etappe. 1039 sider med mikroskrift, strømtabeller, kartutsnitt og kommentarer, som i hvert fall kommer til å bringe meg til brilledoktoren påny. Egentlig lei av å miste 6000 kroners briller i heftige seilmanøvre, men her får +2,5brillene fra Svinesund strykkarakter. Det som bekymrer meg mest er all denne jævla strømmen rundt England. Ikke rart seilere fra England,tyskland, benelux og Frankrike er dyktige navigatører. Tror jeg skal friske opp med noen privattimer hos en dyktig navigatør. Noen som føler seg kallet?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg føler ikke kallet. Men jeg utdanner meg nå i Svenska Kryssarklubben til "Utsjöskeppare". Denne utdanningen går spesifikt på navigering i de farvannene som omhandles av din utgave av Reeds. En av de sakene som jeg anbefaler deg å investere i er spesifikke strømkart for den ruten du skal seile. De utsnittene som står i Reeds er noe grove. Dessuten anbefales det på det sterkeste å lese og forstå Reeds 'Passage Information'. I tillegg til blekka fra Reeds, så er det en liten, hendig bok som heter 'Skippers Handbook'. Men alt som står i denne finnes også i Reeds.

Som grunnutdanning kan det se ut som vi har samme bakgrunnen. Jeg fikk min skippereksamen overført til D5LA.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal gå til innkjøp av ett nettbrett til å hjelpe meg på turen. Med kart fra Navionics ser jeg at jeg får strømsetting og annen info med ett tastetrykk. Da kan jeg leke litt med brettet mens jeg leser i Reeds. Altså sitte med fasiten hele tiden. Blir vel litt feil rekkefølge for gamle papirkartørner. På den annen side er ikke alltid papirkart det sikreste, for eksempel i mørket med 20m/s, og hele mannskapet har sjøsyke.

Link to post
Share on other sites

Fornuftig. Papirkart er backup og avleggs, men de skal være der. Vi lærer å navigere etter gammelmåten, kun for å få forståelse av hva som skjer. Så er det å holde styr på vannstanden når du får opp til 10 meter høyvann. Og ta med VHF og mobiltelefon, havner skal kontaktes før du anløper. Men alt dette finner du ut av.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal gå til innkjøp av ett nettbrett til å hjelpe meg på turen. Med kart fra Navionics ser jeg at jeg får strømsetting og annen info med ett tastetrykk.

God ide'! På tur nordover langs kysten i fjor traff vi mange utenlandske seilere. Tyskere i særdeleshet. Felles for dem alle var at de sverget til Ipad.

Samtlige hadde i likhet med oss plotter både på pidestallen og ved kartbordet, men det var Ipad med Navionics og Isailor som var tingen, og hovedverktøyet for planlegging og navigasjon.

På veg sydover igjen hadde vi lagt oss til den samme vanen.

Link to post
Share on other sites

Interessant dette. Hevdet i en diskusjon for ett par år siden at papirkart var "fossil kunnskap" og avlegs, uten helt å tro på det selv. Motargumentet er jo hele tiden at strømmen kan bli borte, eller at det blir krig, og USA skrur av satelittene. I det siste scenarioet ville jeg ergret meg fælt pga manglende GPS signaler. Det har aldri skjedd meg, men mer enn ett papirkart har blåst på sjøen. I bacup har man en plotter/android eller Ipad til. I dag har jeg i tillegg bestilt Powerstation PRO fra Onlineorders@mophie.com, og tar med ekstra ladekabel. I båten jeg har i Norge har jeg ikke mindre enn 3 plottere fastmontert. Savner slett ikke blyantstreker og våte kart pakket i plastlommer fulle av vann.

 

Da erklærer jeg tidligere spådommer for fullbyrdet, og papirkartene delvis begravet og avlegs.

Link to post
Share on other sites

Du kan si dette om papirkartene. Men får du en kontroll i Frankrike/Belgia/Holland/UK eller Tyskland, så kommer du ikke videre før du har oppdaterte papirkart. Dessuten blir du belønnet med en bot. Og når disse bandittene først har funnet noe å henge seg opp i, så slipper du ikke videre før de har sjekket båten i hht. hver eneste paragraf i reglementet. Og eventuelle tilleggsparagrafer som de måtte finne på under veis.

Link to post
Share on other sites

Du kan si dette om papirkartene. Men får du en kontroll i Frankrike/Belgia/Holland/UK eller Tyskland, så kommer du ikke videre før du har oppdaterte papirkart. Dessuten blir du belønnet med en bot. Og når disse bandittene først har funnet noe å henge seg opp i, så slipper du ikke videre før de har sjekket båten i hht. hver eneste paragraf i reglementet. Og eventuelle tilleggsparagrafer som de måtte finne på under veis.

Hvor har du dette fra ? har du opplevd dette ?

Jeg har vært med egen båt både utenfor Nederland Frankrike og Tyskland. Har hatt myndighets personer om bord en del ganger, de er opptatt av at en har VHF sertifikat om en har VHF om bord, ellers er det forsikring, eierforhold, pass.. osv. Aldri spurt om papirkart eller ikke...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...