Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Hallo Båtfolk ;)

 

 

Tenkte å dele prosjekte mitt med andre flinke båtfolk her inne og kanskje få noen tips og triks underveis.

Har startet på prosjekte for noen år siden men har ikkje tatt så mye bilder underveis før noen månder tilbake.

 

 

Eit par små ting som er utført/påbegynt

 

Utmontering av alle puter og stoler før vinteren 2011

Rydding av båt, tømt alt av skap og skuffer

Ut med skap og tak i frontcabin for tetting av lekasje på takluke

Bytte av teakplate i frontcabin pga fuktskade

Bytte av skai i taket rundt takluke

Bytte ut sika under alle tankpåfyllinger + +++ pga lekasje

Innkjøp og montering av ny kalesje(mørk blå Helly Hansen)

Innkjøpt og montering av nytt presenning stativ og presenning

Demontering av alle teakrekker ute for pussing og lakking

Demontering av alle teakplater som er mulig å demontere for pussing og lakking

Utmontere alle batterier for lading/batteritest/bytting

Utmontering av gammel motor og tilbehør (Kad 44 248hk DP-E)

Fullstendig service på motor + rep av lekasjer for klargjøring av salg (kad 44 )

Bytte av alle slitedeler + tetninger på drev og sliping av kon (DP-E)

Innkjøp av ny motor (D6-350 DPH-A 2005mod)

Omstøping av hekken

Tilpassing av nytt motorfundament

Tilpassing av motorromet

Trekking av nye kabler og styreslanger

Montering av nye ladekabler og skillediode

Male motorrommet

Fikse skader på badeplattform(spring på båten rauk i storm og badeplattformen kom under brygga og knakk av biter av badeplattformen

Ovherhaling av skjold (TSK DPH-B)

Overhaling av drev(DPH-A 1.63)

Overhaling av motor (D6-350)

Montere skjold

Montere motor

Montere drev

Ombygging av dashbord til 2010->2014 utsene

Ombygging av EVC system fra 2005->2010(EVC B2 -> EVC C2(ikkje C3 da denne har vært mere problemer med og er mye mer kompleks enn C2)

 

Fekk med eit par småting som er påbegynt /ferdig.

 

Har mest sansynlig glemt 1000 andre ting som er gjort også men dei fleste "store" prosjekta er tatt med her

 

Har stått på land nå i 3 år og e veldig sugen på få den på sjøen i år:)

 

Båten er mine foreldre sin men pga min far fikk hjertestans som medførte til hjerneskade og delvis lam har han ikkje mulighet til å gjøre noe med båten da han e pleitrengde 24/7

 

Båten har altså stått seg i hel og sikaflexen har blitt morken pga grønnska og uregelmessig vaskin så derfor så mye lekasjer alle veier.

 

Håper prosjekte blir bra når eg e ferdig og håper kanskje på noen tips og triks da eg forsatt e ung og dum og har mye å lære for gamlegutta

 

Beklager for skriveleifer

 

PS. Har komt godt i gang men er forsatt 1000 ting som gjenstår så eg står på kvar dag etter jobb for å bli ferdig til 17.mai som er målet

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra når eg begynte å ta bilder for muligens prosjektråd (desember 2013)

 

 

Presenning nr 1 av

 

 

bilde

 

 

Presenning nr 2 på vei av

bilde

 

Presenning nr 2 av og båten får endelig litt vinterduft på seg etter 2 år under presenning

 

bilde

 

Båten på vei ned på vogn og inn i hus :) Eg gleda meg som ein unge da dette var min store bursdagpresang! Få jobbe i heile julen med båten innendørs

 

bilde

 

Båten landa på vogn og på vei inn i blåhallen :D julen nerma seg :) dette trur eg var 19 Desember 2013

 

bilde

 

Glemte jo selvfølgelig å ta bilder fra dagene før hvordan motorromet var med den gamle motoren i. Rett før den går inn blir motoren heiset ut da alt var løsnet noen dager før presenningen gjekk av

 

Båten komt i hus og Snø og regnbyger kan bare komme, Dieselvarmeren i "blåhallen" er komt på og holder rundt 15*c dag og natt, skrudde den opp til 20*c når eg jobba og ned til 12*c når eg gjekk heim

 

bilde

 

 

Ser eg ikkje er noe god på å ta bilder underveis. Stopper med bildeserien for i dag, har forsatt ca 450 bilder liggende på pcen av forsettelsen.

 

Få gjerne ein tilbakemelding om postene mine ser rotete ut og ting eg bør gjøre anderledes her inne på forumet

 

Eit siste bilde av motoren da eg begynte på den(den nye brukte motoren)

 

bilde

 

 

Kommer med ny oppdatering i morgen vist det blir tid etter jobb.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Etter ein liten dialog med hyggelige folk i fra joda meinte dei denne båten burde gå 42-43 knop med D6-370 da den lett gjorde 40 knop med D6-310 men eg vil no se

 

Eg blir meget fornøyd om den går 38 knop på max.;)

 

Motoren er ein D6-350 men eg skal bygge den om til D6-350 med ny software, Injectorer blir også shimmet om så dem ligger i sitt øvre spec. Det er veldig stor forskjell på injectorene om dei ligger i nedre spec

 

Hyggelige med tilbakemeldingere allerede, Skal bli kjekt å laste opp bilder for dere, Håper kanskje vi snakkes på sjøen i 2014 :)

 

Å få støtte her i fra forumet er ein stor motivasjon til å forsette frem til sommern. Hadde det ikkje vært for alle andre som deler prosjektene sine hadde eg mest sansynlig ikkje hatt motivasjon til å bli ferdig i år:)

 

Ein anna motivasjon er jo å kanskje bli kjent med båtfolka her på forumet også på sjøen.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du kan regne med 39 knop :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41392690

 

Evt. her står det 40 knop med D6-330 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3319

 

Men kan dette stemme da ? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-310-monaco

 

34 knop med en "slapp" KAD42 på 216 hk ? Det finner jeg høyst usannsynlig... men men.

 

Denne er nok litt mere troverdig, 33 knop med D4-260 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46687331

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du kan regne med 39 knop :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41392690

 

Evt. her står det 40 knop med D6-330 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3319

 

Men kan dette stemme da ? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-310-monaco

 

34 knop med en "slapp" KAD42 på 216 hk ? Det finner jeg høyst usannsynlig... men men.

 

Denne er nok litt mere troverdig, 33 knop med D4-260 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46687331

 

 

 

Har lest på båtmagasinet sine tester og forstår ikkje korleis dem har klart det med kad 42. Eg klarte akuratt 30.5knop med kad 44 heilt tom båt.

 

D6en er råsterk og som nevnt tideligere blir den tunet opp til 370 og kanskje litt mer:)

 

Har akuratt komt heim fra jobb, legger ut eit par bilder i dag før det kommer flere bilder i morgen.

 

Prosjekte er godt i gang og eg gleder meg til å legge ut bildene av nye motoren ;)

 

Mvh Tom Erik

 

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjoldet utmontert sammen med gamle komponenter som tilhører den gamle motoren lagt i palle

 

Alt av kabler er merket med røde merkelapper hva dei går til, så det blir lettere for kjøper å koble det opp igjen da Kad44 - 300 er virkelig spagettiklyser med kabler som går fram og tilbake og alle veier.Her var det viktig å holde hodet kaldt før eg tok av instrumenter og andre komponenter.

 

OBS! Eg raser litt fort gjennom prosjekte med demontering av den gamle motoren da alle kan demontere ting. Det er når ting skal på plass igjen ting begynner å bli interisangt, Eg er jo komnet mye lengre enn bildene eg legger ut nå sier.

 

Eg synst det er litt greit å få litt framgang på prosjektråden så dere kan følge med på hva eg driver på med disse dager eller hva mener dere? Som nevnt tideligere er det første "prosjekt" tråden eg lager så dere må bare gje beskjed underveis eller spørre spørsmål ut i fra bilder så tar eg meg tid til å endre/svare på alt dere lure på ang prosjektet mitt

 

PS. Beklagere litt uoversiktlige(close up) bilder da eg bare har tatt dem litt i farten før eg hadde bestemt meg for å lage prosjektråd.

 

Her kommer noen bilder ved utmontering av skjold, instrumenter og kabler

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Begynner å bli litt ryddigare i motorromet

bilde

 

 

 

bilde

 

Hekken før støping og utkjæring

bilde

 

 

bilde

 

Spagetti 1

bilde

 

Spagetti 2

bilde

 

Spagetti 3

bilde

 

 

bilde

 

 

Bilde over dashbordet før demontering.

bilde

 

Litt Lørdagskos må vera lov i juletider;)

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Det var alt eg rakk å legge inn i dag, Strax opp igjen på jobb og nye 12-13-14-15 timers arbeidsdag venter. 8 timer jobb og resten er jobbing på prosjektet

 

I morgen kommer det bilder av: Utmåling av x-mål

Utkjæring og støping av hekken

Overhaling av skjold

Maling av motorrromet

Måling av plasering av motorlabber og høgde på motorlabber

Montering av skjold.

 

Noen små spørsmål til dere som har laga store oppussingtråder:

 

Er det noen mulighet for å legge inn flere bilder samtidigt i posten????
Er det mulig å redigere bildene etter eg har lasta dei opp på baatplassen eller må dette fikses før eg laster dem opp?

Er det mulig å minske bildene etter eg har lagt dei inn i posten. feks bilder som ikkje er så viktige og ikkje trenger så stor oppmerksomhet men er greie å ha med i tråden?

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utmåling av x-mål :smiley:

Dette var den viktigeste jobben for den nye instalasjonen så her var vi 3 mann med tunga beint i munnen for å vera heilt sikra på at vi var i senter før vi satt Bajonettsagen i hekken.

vi målte hekken til 12* med digital gradskive, Innstalasjonsboken seier hva x-målet er ved dei forskjellige gradene.

Den optimale vinkelen på hekken er 13* og x målet er da 348mm, men i mitt tilfellet på 12* hekk var det 345mm.

Joda meinte det var 13* hekk på disse båtene, noe vi ikkje fikk til å stemme, så vi stolte på våres målinger.

 

For å oppnå mest mulig fart la vi oss mellom 13 og 12* hekk så da blei X - målet på min båt 347mm så får vi krysse fingrene på at dette går bra;)

 

Første vi måtte gjøre var å finne senter i båten, dette blei målt nøye flere ganger med ein stor "heimelaget" passer for å slå 2 buer i fra hver side, Med denne måten får du 2 punkter/kryss 100% i senter og det er bare til å dra ein senterlinje mellom dei 2 punktene, Neste steg var utmåling av x-målet. har desverre ikkje så mye bilder av denne prosessen men legger ut det eg har:

 

X målet er målt ut, og det var bare til å montere borrejiggen å borre nye hull og skjære ut etter oppstrekingen som blei gjort. Ein liten tabbe vi gjorde var å bygge opp med sparkel i fra bunnen av hullet da DPH skjoldet er breier men noe kortere enn DP-E skjoldet og eg var sikker på at skjoldet skulle stå mye høgere. :headbang:

Det enda med at vi måtte kappa vekk igjen all sparkelen i bunn og måtte heller sparkle i toppen av hullet. :lipseal:

 

Sliping for å få heftelse med grov sparkel

 

bilde

 

Grovsparkling for å kunne skjære ut 1 stykke og ikkje legge i mer etter vi har skjært ut etter malen.

bilde

 

Utkjæring med bajonettsag/tigersag

bilde

 

 

Prøvemontering av skjold og jigg for utmåling av plasering av motorlabber

bilde

 

 

Jigg sett fra innsiden

bilde

 

Målinger blei tatt og mellomlegg i syrefast stål blei bestilt fra bedrift som vannskjærte platene, gjenget opp 12mm hull og borret 4 stk 6,5mm hull i hjørnene

Prøveskjold og jigg blei utmontert og vinkelsliper,sparkel,glassfiberduk og polyester blei funnet frem.

 

Sliping fra innsiden og utsiden

 

bilde

 

 

 

Duking fra utsiden og inn

 

bilde

 

Ferdig duket fra utsiden og inn

bilde

 

Duking fra innsiden og ut

bilde

 

 

Ferdig duket fra begge sider

bilde

 

bilde

 

Finsparkling fra utsiden og innsiden for å få ein jevn og fin flate

bilde

 

 

Etter dette blei det plansliping og malt med topcoat, trudde eg hadde bilder av det men desverre.

 

Ein liten pust i bakken før det kommer ein ny oppdatering med overhaling av skjold, her også har eg jo selvfølgelig glemt å ta bilde av hvordan skjoldet såg ut før det blei slaktet. Men _ALT_ var bunnsmørt svart så det såg ganske gammelt og trist ut

 

 

 

PS! forferdelig bale å legge til bilder i innlegget, vertfall når eg poster linken i tektsen heile tiden og glemmer å snu bilder før eg laster dem opp så eg må endre navn på bildene og laste dem opp på nytt. Er det ikkje mulig å slette bildene eg laster opp? evt hvordan? hjelp! :P

 

Brukt 1,5 time bare for å lage dette innlegget, og eg som trudde eg var god med data :lol:

 

Spørsmål til lesere:

 

Blir innleggene for lange,eller for lite innholdsrike må dere gje beskjed da det er første gang eg lager ein prosjekttråd, har lest mange, men setter meg fast hver gang eg skal lage eit innlegg.

Jo flere tilbakemeldinger jo bedre blir innleggene mine fremmover.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Da var eg tilbake etter ein liten tøying av fingrene :rolleyes:

 

Her kommer neste oppdatering som er overhaling av skjoldet

 

Atter ein gang glemte eg å ta både bilder før demontering av komponenter og etter glassblåsing selve skjoldet

 

Klarte heldigvis å stoppe meg før eg var ferdig med første strøk med grunning og fekk knipset noen bilde av korleis skjoldet såg ut når eg hadde glassblåst det(beklager dårlig bilde)

 

Skjold og lakk blei varma opp til ca 25*c før påføring

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Første strøk med grunning er ferdig

bilde

 

Strøk nr 3 med grunning

bilde

 

Blei 4 strøk men kunne ikkje se forskjell på bildene så orka ikkje å lasta strøk nummer 4 opp.

 

Nedmatting av grunning blei gjort med fin ulleduk og etterpå avfettet med bremserens

bilde

 

Første strøk med lakk er på vei på

bilde

 

Første strøk ferdig

bilde

 

Andre strøk ferdig

bilde

 

Tredje strøk ferdig

bilde

 

 

Lakken blei heilt pulver aktig etter 10 min, lakken skulle brukes sammen med klarlakk for å få metallik flakes i lakken, veldig stilig da eg har aldri lakket med sånn type lakk før

 

Klarlakken skulle lakkes vått i vått og før lakken hadde tørket heilt inn, var veldig lett å se hvor det var brukt for lite klarlakk da det blei heilt ru overflate.

 

1.lag med klarlakk(beklager dårlig vinkling av bildet)

bilde

 

3.lag med klarlakk påført

bilde

 

Ble litt småflikking med klarlakken i spesielle kroker som var vanskelig å komme til, resultate blei greit, men eg skulle brukt enda mer klarlakk, men det får eg huske på når eg skal lakke drevet. Det blei veldig glatt og fint utvendig, men var noen plasser innvendig som var ørlite ru, men det var på plasser du ikkje kunne se pga komponenter kom over.

 

Så var det powertrim sylinderene sin tur til å få gå igjennom glassblåseren, tok å surra mye ducktape rundt støvtetningene for å forhindre disse å bli ødelagt.

Oljekanalene blei også plugga med orginale plastikplugger fra volvo

 

Her er ENDELIG :giggle: eit før/etter bilde

bilde

PS: skjoldet var i lik stand som PT.sylinderen øverst på bildet

 

Begge glassblåst

bilde

 

Begge sylindere avfettet,maskert og klar for lakking

bilde

 

 

Burde kanskje har grunnet disse også, men eg var litt snar og litt på hugget til å få det ferdig denne dagen så det blei heller mange mange tynne lag med Quick silver Phantom black (mercury påhengs lakk)

Resultatet blei slik :

bilde

 

Så kommer monteringen

 

Mye nytt, men også mye er pusset,gnikket og stelt med ulleduk og stålbørste på drill

 

BB PT.sylinder montert

bilde

 

STB. PT.sylnder montert

bilde

 

Oljerør mellom PT.sylindere montert(foringer til begge opphengsboltene til ptsylinderene blei også byttet)

bilde

 

Ny Eksosbelg montert

bilde

 

Nye typen PT.slanger montert

bilde

 

 

Slanger for gjennomføring av girwire og autopilotwire montert med nye o-ringer + Hydralikkventilen for styringen blei montert med ny- o-ring

bilde

 

 

Montert ny type "disk" som styreslangene er montert i og deretter blir disken og styreslangene montert i skjoldet

Montert nye type styreslanger

Montert nye type styresylindere

Montert ny sjøvannslange(sjøvannsinntaket)

Montert ny zink

Montert alle jordingskabler

bilde

 

 

Nermere bilde av blanke deler :eek::crazy:

 

bilde

 

Eit siste bilde blei tatt for å prøve å få fram metallflakene i lakken men mobilbildet fanget det ikkje opp :nonod:

bilde

 

Det var alt eg hadde for i dag:) nå er det natta og ny oppdatering kommer i morgen med nye spennende bilder :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Bra arbeid :thumbsup:

Bilder sier ihvertfall mer enn tusen ord,

så vi tar imot mange flere :smiley:

 

 

Jepp bilder er viktig, men hadde desverre ikkje flere bilder under arbeidet som blei gjort med støpingen,(dette arbeidet er heller ikkje eg som har gjort, Har ein flink tysk kollega som har drevet med polyester og teak arbeid heile livet sitt så han kan sine saker, Han tar seg også av all teak arbeidet i båten, bilder av dette kommer også

 

Men eg lover mange nye bilder i morgen ;)

 

Takker for posetiv tilbakemelding

Link to post
Share on other sites

Hei.

Flott tråd du har, Eg følger med på utviklinga. Angående bilder, så kan du opprette konto på www.photobucket.com og så bruker du bildelinken til dei bildene du vil ha derifra og inn hit. Dette er mykje enklare og raskare enn å laste bildene opp på BP. I tilleg, så bruker du ikkje serverplass her på BP.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt photobucket i mange år, men det er nok enklere å laste bildene opp på BP filserver, iallefall om bildene er relativt små slik som her.

Hvis man da ikke ønsker en mulighet til og ordne bildene i mapper osv. for senere bruk også utenom BP, da er jo photobucket grei.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt photobucket i mange år, men det er nok enklere å laste bildene opp på BP filserver, iallefall om bildene er relativt små slik som her.

Hvis man da ikke ønsker en mulighet til og ordne bildene i mapper osv. for senere bruk også utenom BP, da er jo photobucket grei.

 

Det gjekk mye bedre da eg soterte bildene i mapper feks "ombygging av hekk, overhaling skjold , overhaling motor" så gjekk eg heller gjennom alle bildene og plukka meg ut hvilken som var best å lasta disse opp på BP. Da var det bare å skrive tekst å lime inn bildene etterhvert i fra BP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...