Jump to content

Endelig seilbåt -(prosjekt)


tombok

Recommended Posts

Takker og bukker :clap:

Da skal jeg sjekke den ut når jeg drar tilbake til Stavanger igjen og hvis det ser greit ut å fikse den med tilgjengelige deler så vil jeg nok det, en fetter som har kokt på sånne skrøt veldig av den. Men hvis det mangler noe jeg ikke får kjøpt eller kan lage selv så sier jeg fra tenker jeg. Kan jo være at du som har delemaskin kunne få noe ut av den i såfall :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kokeapparat av denne enkle typen koster ikke så mye nytt.

Hm ... referanser?

 

Optimus la ned båtprimusproduksjonen da gass ble populært, og svjv finnes det ingen nye, billige, enkle kokeapparater der ute som går på parafin/lampeolje. Alternativet er brennere basert på små gassflasker (veldig OK for å kjapt varme opp noe, men veldig uøkonomisk for tyngre matlaging) eller stormkjøkken (rødsprit).

Link to post
Share on other sites

Kanskje unødvendig å nevne, men smådeler havner fort i sjøen hvis man ikke passer på.... :giggle:

Jeg fikk hjelp av en kompis her om dagen - han tok av vinsjtoppen på en stor vinsj med to store kulelager, det ene kulelageret ble med vinsjtoppen opp og datt ned utenfor cockpitkarmen. Heldigvis er båten fortsatt på land - men det var jo høyt ned, så det ble en liten brekkasje.

Link to post
Share on other sites

Tobixen, jeg tenkte på Origo som rimelig alternativ. Angående Primus, så har jeg ikke brukt disse i båt, men om det er samme prinsippet og virkemåte som Primus Optimus som ble brukt i Forsvaret, så koker de bra , men kan ha sine feil. Husker jeg ikke helt galt så kan de sote kraftig ved manglende trykk og det kan oppstå høy flamme.... -men igjen, de koker bra.

 

Jeg mistet en liten plastdel på sjøen, fra vinsjen, og da ble det et reppsett til 500kr.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har en vinsj av den typen liggende i garasjen. Om du skal forbi Oslo i/før helgen, og kan ta med en eske på vei ned til grimstad, er den din om du ønsker den (og jeg finner den).

Vinsjen kommer fra en Alo28 :)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har en vinsj av den typen liggende i garasjen. Om du skal forbi Oslo i/før helgen, og kan ta med en eske på vei ned til grimstad, er den din om du ønsker den (og jeg finner den).

Vinsjen kommer fra en Alo28 :)

Du verden finnarne, det var jo fenomenalt! Kan jo gjerne ta en tur innom Oslo for et slikt bytte :)

Sender deg et PM med mitt tlfnr.

Link to post
Share on other sites

Tobixen, jeg tenkte på Origo som rimelig alternativ.

Rødspritbrenner - jeg lurer på hvor godt de fungerer? Jeg har et stormkjøkken fra Biltema, men det soter veldig og er vanskelig å justere - jeg kan ikke helt huske at det var noe problem da jeg var liten og vi brukte stormkjøkken i speideren - husker til og med at vi en gang brukte en leverposteiboks e.l. som brenner. Er det jeg som gjør noe galt, eller burde jeg kjøpt stormkjøkkenet et annet sted enn fra Biltema mon tro?

 

Jeg finner bare nedfellbart sett fra Seatronic i farta - men generelt, origo er kanskje noe jeg bør vurdere i min båt. Optimusen har nok sett sine bedre dager, og resten av familien er ikke helt fortrolig med primuskonseptet.

 

Angående Primus, så har jeg ikke brukt disse i båt, men om det er samme prinsippet og virkemåte som Primus Optimus som ble brukt i Forsvaret,

Akkurat samme, bortsett fra at disse båtprimusene er litt mer designet for bruk i båt. Vi brukte slike primuser mye i speideren også. Forsvaret bruker vel fremdeles slike primuser? Jeg lurer på hva som skjedde med min orginale primus - jeg har i allefall ikke sett den på mange herrens år. Fruen gav meg en slik nymotens sak med separat flaske for drivstoff m/ trykkpumpe, og utbyttbar dyse slik at man kan bruke både bensin, parafin og gass. But I digress ...

 

så koker de bra , men kan ha sine feil. Husker jeg ikke helt galt så kan de sote kraftig ved manglende trykk og det kan oppstå høy flamme.... -men igjen, de koker bra.

Primuser kan være ganske så skumle, ja - det er en del risikoer med dem dersom man ikke vet hvordan de skal håndteres, eller evt er litt uforsiktig. Høye gule flammer skyldes at de ikke er blitt tilstrekkelig forvarmet.

 

Dersom primusen er varm, men ikke varm nok, så må man bare vente med å lage mat. Å helle mer rødsprit på er ikke noen god idé, det erfarte jeg selv i min ungdomstid (rett etter at grensene mot Russland ble åpnet var det gatetorg hvor man kunne kjøpe russiske ting for slikk og ingenting - jeg kjøpte da en primus som åpenbart var beregnet for bensin. Jeg brukte parafin på den, fikk bare gule flammer av den, og tenkte at jeg ikke hadde forvarmet den godt nok, så da helte jeg på mer rødsprit fra en full flaske. Rødspriten fordampet, selvantente i en stor ildkule. Jeg skvatt, og sølte litt rødsprit, og plutselig hadde jeg brennende rødsprit over hendene, samt en rødspritflaske i hendene som det brant av. Sjokkert som jeg var ... slapp jeg rødspritsflaska, og plutselig hadde jeg rødspritsbrann over hele gulvet. Jeg lekte med denne primusen på badet siden jeg hadde ventilasjonsvifte der, og burde selvfølgelig brukt dusjen for å få slukket, men så smart var ikke jeg - jeg sprang etter pulverapparatet. Ikke var jeg smart nok til å lukke baderomsdøra heller - og vips var det pulver over hele huset. Jeg bodde hjemme hos min mor, som satt i stua i andre etasje - hun ble selvfølgelig ikke helt glad da pulverskyen plutselig kom opp trappa ... but I digress, again ...)

 

Jeg mistet en liten plastdel på sjøen, fra vinsjen, og da ble det et reppsett til 500kr.

Jeg lurte litt på hvordan mulighetene var med å få kjøpt reservedeler til en winch som sikkert er fra 1978 ... men gadd ikke undersøke engang, jeg bare limte sammen det som var knekt. Det fungerer selvfølgelig ikke like bra når tingen har falt i sjøen ;-)

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker :clap:

Da skal jeg sjekke den ut når jeg drar tilbake til Stavanger igjen og hvis det ser greit ut å fikse den med tilgjengelige deler så vil jeg nok det, en fetter som har kokt på sånne skrøt veldig av den. Men hvis det mangler noe jeg ikke får kjøpt eller kan lage selv så sier jeg fra tenker jeg. Kan jo være at du som har delemaskin kunne få noe ut av den i såfall :smiley:

 

Da ser du hva du får til... siden du er i Stavanger, kan vi kanskje gjøre det sammen :yesnod:

Bare gi lyd... jeg er ikke langt unna og båtfolk hjelper hverandre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rødspritbrenner - jeg lurer på hvor godt de fungerer?

 

Vi har byttet vekk Optimus i alle våre båter, nettopp fordi brennstoffet står under trykk.

 

Origo fungerer supert - men bruk Fin Fyr/ Origonol - ikke rødsprit! da slipper du lukt og soting.

Link to post
Share on other sites

Får håpe du får en fin tur i slutten av april/begynnelsen av mai.

 

Skal kikke gjennom vinsj-lageret mitt i løpet av uken.

 

En ting som er verdt å merke seg i forbindelse med henteturen, er at vi går litt senere med 28 fots seilbåt, enn med båter som (halv)planer.

 

Kikket litt på strekninger i OpenCPN,

Dusavika til Tananger er en fin kveldstur på 2½ time.

 

Tananger til Egersund er en rolig dagsetappe på 8½ time. Det betyr at det går greit å Dusavika - Egersund også på en dag, men jeg synes det er greit å ta en første tur litt rolig. La motor og ting få godt seg inn før filter og ny aksling finne takten sammen. Greit å sjekke etter 2-3 timer, istedet for å finne ut at det ikke er helt på stell etter 5. Det er kanskje greitå få med selger også på en tur til Dusavika. Får du selger med helt til Egersund er det konge. Jeg gikk med selger fra Haugesund til Bokn med Tabita.

 

Egersund - Lindesnes er ca 10 timer, helt inn til Mandal er det ca 13 timer. Er du heldig har du medvind, medstrøm og bølgene med deg nedover Jæren og ned til Lista, men der snur strømmen ofte, sånn at du får motstrøm.

 

Jeg planlegger ut ifra en fart på 5 knop, du finner selv ut hvordan fart du vil få med båten din. Med Tafatt hadde vi 5 knop med en 5-hester fra Risør til Grimstad. Det var uansett om vi kjørte på 100% eller om vi kjørte på 80%.

 

Med Tabita som har en 18 hesters diesel planla jeg også 5 knop, og det stemte vel omtrent når vi gikk fra Bokn til Egersund, tror vi lå på 5,3 knop. Fra Egersund og hjem til Grimstad hadde jeg snittfart på 5,8 og 6,3 knop. Det var for seil og motor.

 

Tror du får en fin tur jeg. Fra Lindesnes/Mandal og hjem er det nok av passende havner som du sikkert også kan legge båten igjen noen dager om det skulle knipe på fridager.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Takk for rutetips finnarne. Har god tro på at det blir en fin tur, men tenkte meg å prøve båten litt i lokale farvann første dagen og ligge en natt i Stavanger før jeg starter på Den Store Reisen.

 

Det var mye engasjement rundt kokeapparat. Jeg kommer til å se om jeg kan overhale primusen før jeg satser på spritkjøkken. Har god erfaring med forskjellige primuser på renset parafin fra før og setter pris på varmeeffekten i disse. En spritbrenner føles liksom litt slappere?

Link to post
Share on other sites

Skal ned til båten en tur i helga, og det slo meg at nå som masten ligger nede bør jeg vel for sikkerhetskyld bytte lanternepære®. Og helt sikkert smøre opp blokkene i mastetoppen vil jeg tro. -Men hva er greit å bruke til smøring av disse? Vil molybdenfettet fra Biltema som jeg skal bruke i vinsjene være et ok alternativ?

Link to post
Share on other sites

Og helt sikkert smøre opp blokkene i mastetoppen vil jeg tro. -Men hva er greit å bruke til smøring av disse? Vil molybdenfettet fra Biltema som jeg skal bruke i vinsjene være et ok alternativ?

Jeg kan ikke bidra med annet enn synsing på dét ("skulle tro det").

 

Noen (andre enn meg) har skrevet på Båtwiki: "Trinser på masta kan trenge noe smøring fra tid til annen, avhengig av utforming. Trinser blir også til sist så slitt at fall kan hoppe ut og kile seg fast, hvilket kan være uheldig når man ønsker å ta ned seil" - så sjekk om trinsene er modne for utbytting mens du først er i gang. :-)

 

Båtwiki: Rutinemessig vedlikehold av rigg på seilbåt

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke dumt med LED i lanternene nei. Men det får bli på neste års budsjett, satser på at pærebytte holder i år. Har jo funket med vanlig lys i mange år fra før så jeg får være litt gammeldags enn så lenge :)

 

Ang. trinsene i mastetoppen så virket de greie ved overfladisk sjekk, kan ikke si jeg kjente noe spill i dem og de gikk lett rundt. Så jeg tror de er i orden, men det var rimelig tørt der.

Link to post
Share on other sites

Gå over masten grundig nå når den først er nede. Om du skal ha båten på vannet hele året, så kan det fort bli en stund til neste gang. se etter korrosjon ved alle festepunkter ved vant og stag. Se på kordelene, wire, at de er hele. Se til at salingene er pene. Er det ankerlanterne eller bare motorlanterne? Du vil ha nytte av hundrelappene det koster for ledpære. Viktigste grunnen er at du reduserer strømforbruket drastisk. Se også over kablene og koblingene som går inn i lanterna.

Er det tau hele veien til fallene? -eller kombinert tau og wire? - trinser i mastetoppen er ulike for disse to typer fall, men det er ikke alltid det blir byttet til riktig type når man konverterer til tau hele veien.

Ikke smør trinser med fett. På CO har de en helt grei spray til dette formålet, 70 kr. Husker ikke hva den heter, men ligger i båthyllene. Vask, skyll, tørk, spray på.

 

Hva er det i mastetoppen? Givere for vindinstrumenter eller kun vindviser? -windex. Se til at den er bein. Om det ikke er noen vindviser, kjøp og monter, 350 kr ca.

 

Ja selvfølgelig, se over fall at de er hele, uten slitasje. Om du er ivrig, trekker du ut alt tau og vasker det. Husk å lage trekkeliner, flaggline, når du trekker ut fallene.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går sikkert bra med teflon. Greia er vel at det ikke skal være noe oljete greier som greas, olje eller oljespray som wd40. Da vil partikler og rusk samle seg i middelet samt sverte over på tau. -og det vil vi jo ikke.

Husk at jeg er temmelig fersk og opplistinga er hva jeg ville gjort, for jeg har faktisk ikke hatt nede masta eller vært oppe i den. Kun lest og tenkt mye.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips Eureka! Det ser jo både velfundert og logisk ut. Skal ta en grundig sjekk av sakene og bruke noe annet enn fett på trinsene.

Båten kommer til å komme opp hver høst, siden kan bli mye is om vinteren der den skal ligge, så for neste sesong er planen bla og pusse ned skroget under vannlinjen og sparkle evt ugjenheter samt ha på noen lag med epoxyprimer så det blir "glatt" skrog før bunnstoffet kommer på. Har egentlig lyst til å ta kjølen et tak på samme vis når den tid kommer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...