Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Hei.

 

Savner denne tråden for båter fra Marex som jeg opplever som meget gode båter og med en modellserie som gjør at de kommer til og overleve lenge :-).

Jeg har selv nå et blikk på brukt Marex 280 holiday.

Har noen erfaringer med disse båtene og kan dele med andre ?

Link to post
Share on other sites

Ja, det har manglet en Marex-tråd her inne.

Jeg har siden 2006 drømt om å få meg en 280 Holiday, og i fjor kom muligheten. Hadde 770 tidligere.

Det jeg liker med båten er at jeg synes den er akkurat passe stor til å "leve med". Man kan gjøre alt av vedlikehold selv, til en fornuftig kostnad. Aksling og gode maskiner, både fra Yanmar og Volvo Penta.

Det er en halvplaner som går godt i sjøen, men som ikke krever større motor enn 4-syl. Det er fordi den er relativt lett, samt ganske slank (280 er bredden, derav navnet faktisk). Det holder også drivstoffkostnadene nede. Ikke dumt i tiden som kommer det heller. Den har godt dollboard, så trygg for unga å bevege seg rundt på. Det som var for lite og knotete på 770 Holiday ble kraftig forbedret på 280. For oss aktercabin-likere er Baltic og Nidelv 28 to gode alternativer. Flotte båter det også, helt klart ! Balticen er større, tyngre og krever 6-er, så den er dyrere i drift. Nidelven har lysere og triveligere forcabin, men mindre toalett, men denne krever også at det er en 6-er for å få den i halvplan, si over 13 knop.. 280'en koser seg i 17 knop på 2850 omdr på min Yanmar 4LHA på 184hk. Den går billig ! Kjøkken og stue oppe og ute, der ting skjer. Forcabin å trekke ned i for tv-titting når man vil være alene, eller når de minste skal legge seg der. Eget soverom bak, adskild hvor far og mor/samboer/elskerinne eller andre alternativer, kan kose seg. Så har du toalettet midt i båten, så man slipper å vekke noen når nøden melder seg.

Det er noen mindre bra ting med båten, som at man bør ta vekk pute når man skal inn og ut av båten, så ikke puta slites ut nå den må tråkkes i. Man kan ikke stå oppreist i aktercabin, men nesten. Sikkert mere, men kommer ikke på mer i farten. En ting jeg vet, da... Denne båten kommer jeg til å ha i mange år !

Marex lanserte den i 1996. Til og med i fjor ble de laget i Norge, men ikke om du bestiller en ny i dag. Synd i grunn :-(

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig info,har også lagt merke til dette med at man må gå nedi båten der det ligger ei pute, skal se på en båt imorgen med Volvo 144 Hk, selger sier den gjør 22 knop på maks nystoffet på våren uten feriebaggasje, det vil vel si at den bør kunne marsje greit på 16-17 knop selv med denne motoren ?

 

Håper det også blir utvekslet erfaringer her med de nyere utrolig flotte 37 og 32 Aftcabin og 350... :-)

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok dårlig Magne. Ferielaster du båten, fyller tankene og har litt folk ombord vil du neppe marsje mer enn 13, maks 14 knop på sommeren. Altså såvidt i halvplan.

Så en del på flere slike båter i fjor, prøvekjørte og pratet med eiere.

Prøvde ikke med 165 og 184 hk Yanmar, men tipper du da16-18 knop marsjfart stemmer mer på ferielastet båt.

Worry II kan sikkert bekrefte det vil jeg tro.

Fart på tom båt med nesten tomme tanker er uinteressant for de aller fleste.

Hatt både Scand og NB som hadde toppfart over 20 knop tomme på våren, men hvor marsjfart var rundt 13 knop ferielastet. Med jolle og påhenger bak på båten må man gjerne presse på enda mer for å klare 13 knop marsjfart.

Et råd fra meg er å ha realistiske forventninger til marsjfart. Kjøp ikke for liten motor hvis du ønsker høy marsjfart. Større motor/nok hk gir også alltid bedre egenskaper i stor sjø.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer nok dårlig Magne. Ferielaster du båten, fyller tankene og har litt folk ombord vil du neppe marsje mer enn 13, maks 14 knop på sommeren. Altså såvidt i halvplan.

Så en del på flere slike båter i fjor, prøvekjørte og pratet med eiere.

Prøvde ikke med 165 og 184 hk Yanmar, men tipper du da16-18 knop marsjfart stemmer mer på ferielastet båt.

Worry II kan sikkert bekrefte det vil jeg tro.

Fart på tom båt med nesten tomme tanker er uinteressant for de aller fleste.

Hatt både Scand og NB som hadde toppfart over 20 knop tomme på våren, men hvor marsjfart var rundt 13 knop ferielastet. Med jolle og påhenger bak på båten må man gjerne presse på enda mer for å klare 13 knop marsjfart.

Et råd fra meg er å ha realistiske forventninger til marsjfart. Kjøp ikke for liten motor hvis du ønsker høy marsjfart. Større motor/nok hk gir også alltid bedre egenskaper i stor sjø.

Ikke nødvendigvis så farlig med selve farten, men går den da med nesa i været og lager mye sjø i 14 knop ?

(synes f.eks Scand Baltic er flotte båter ,men de er definitivt ikke flotte i 13 knop .... :diving: )

 

Ser nå Worry postet før meg. Måtte ta tabletter før jeg fullførte innlegget og fikk postet det. :-)

 

Har kanskje prøvd båten Magne skal se på? Er innredet av eier isåfall.

Skal se på den uten HT, er det denne ?

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg masjer ferielastet, fulle tanker, med jolle i daviter, på 17knop. Da kan du tvinge ned nesa med flapsene, og bølgene bortimot halveres fra når fart er 13. Jeg visste godt at 184 og 192 hesteren var optimal for båten og satte det som krav. Men..., jeg kjenner folk som var lykkelige med 139-hesteren også. Men da blir man hekkbølgegeneral.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har idag sett på Marex 280 og må jo si at mer praktisk båt kan en vel ikke få i denne størrelsen, fikk bare mer sansen for denne,,, :-)

(Så også på en annen 32 fots båt som jeg skrinlegger. vil ikke bruke denne tråden til negativitet om andre båter..)

 

Worry .: er det vrient og bytte impeller på Yanmar 184 Hk, alle servicepunkter var veldig greit tilgjengelige på Volvo 144Hk....

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Worry .: er det vrient og bytte impeller på Yanmar 184 Hk, alle servicepunkter var veldig greit tilgjengelige på Volvo 144Hk....

Det er helt andre intervaller på impellerbytte på Yanmar contra VP, som vel bør byttes hvert år. Enkel å bytte på VP 31, men 4LH(A) byttes etter 750 timer. Da demonteres hele pumpehuset, for så å bytte impeller. Om man vil forsøke å bytte impeller uten å demontere pumpehuset, er det problematisk, ja ! Men det gjør man ikke, så det er et "ikke tema" ! Ikke la det motargumentet veie stort imot å velge 4LH(A). Men, jeg har ingen negative ting å si imot VP 31 ! Kjempemaskin, så det står ikke på det. Den har bare 40 hk for lite for båten :-( Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Worry ll. Det er ikke så mye ekstra for båt med "riktig motor" . Så slipper du også angre. Særlig når du er ute i litt sjø er det stor forskjell på ha for lite, eller nok hk. Prisdifferansen blir ikke borte om du har båten en del år.

Jeg ville jo også valgt med HT, men det er en annen diskusjon.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knall at noen ønsker seg en tråd om, og rundt Marex.

Dette er utrolig gode båter. De bygger kvalitet, og har etter min mening gjort det i alle år - de fyller 40 år i disse dager.

 

Har selv en Marex 77 Consul, som er bygg nr 2 i den serien. Den er fra 1988 og ser nesten ut som om den er ny.

Må jo også være en av markedes største 25 fotere.

 

Er kjempefornøyd, og Marex vil helt sikkert stå høyt på listen når det skal byttes igjen, men det tror jeg det blir lenge til.

 

Har lagd en Marexklubb på Facebook, vi er ikke mange der, men hadde ett håp om å få til ett fora der for å dele glede og informasjon om våre Marex?r.

 

Søk Marexklubben.

Link to post
Share on other sites

Finnkode 43150583 gikk ut på dato en gang i høst. Ring å hør om den er solgt :wink: (Vennesla) 490`med jolle/ 8hk

 

Har snakket med karen og han hadde ikke solgt, skulle vurdere om den skulle selges og gi meg beskjed, dette kan jo vise seg og bli et knalltips Worry, :thumbsup::thumbsup::thumbsup::yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du pakket ut båten Worry, så det lå en med burkaen av ved butikken.

 

Det var ikke min, den hadde ikke hardtop, men så den. Tror den er på service hos Per :wink: Jeg ligger uten burka nede på parkeringen. Ferdig stoffet og polert opp til fenderlist, klar for vannet neste fredag. Maskin-rutine til lørdag, så er jeg klar ! Du ligger vel utpå, kjenner jeg deg rett ?

Link to post
Share on other sites

 

Det var ikke min, den hadde ikke hardtop, men så den. Tror den er på service hos Per :wink: Jeg ligger uten burka nede på parkeringen. Ferdig stoffet og polert opp til fenderlist, klar for vannet neste fredag. Maskin-rutine til lørdag, så er jeg klar ! Du ligger vel utpå, kjenner jeg deg rett ?

 

Japp, selvsagt. Første turen med middag ombord på mandag. Så langt i år har det ikke blitt for mange turer, men ar logget noe over 100nm til nå. Stort sett mellom Moss, Larkollen, og ett par turer til Mølen.

Søndag er det meldt drømmevær, så da får jeg med meg mor på tur også.

Link to post
Share on other sites

Magne A. Denne kom ut i dag. Jeg synes utgangsprisen på 525 er grei, si 510, så er det er godt kjøp ? Fin pakke det her, med 4LHA-DTE,184 HK: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47447847&searchclickthrough=true

Hei Worry.

Jeg har også sett denne og vil se på den hvis det ikke blir noe av et annet prosjekt med Volvo, og det skal nok gå fint, det er lenge siden jeg har vært over 7-8 knop og liker meg igrunn i den farten, vet mer ila helgen, det er snakk om å bruke snekka mi som innbytte og det er jo en veldig behagelig måte å bytte båt på.....

Hørte desverre ikke mer fra han i Vennesla....men den ankerdrammen kan vi sikkert få til :yesnod: Det nærmer seg Marex 280, det er ganske sikkert :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...