Jump to content

Yamaha vs Evinrude e-tec HO? Nordkapp Enduro 605, erfaringer?


John_Kr

Recommended Posts

Hei vurderer å bytte ut min 10 år gammel YAMARIN 6210/Yamaha med en ny Nordkapp/Evinrude e-tec. Nå har vel Yamaha bedre rykte en Evinrude, men de nye motorene til Evinrude trur jeg er like bra. Dette er en ny 2-takter og skal fungere problemfritt. Jeg må ikke ha 4-takter...

 

Har dere noe efaring med Nordkapp Enduro 605?

Har dere noe erfaring med de NYE Evinrude e-tec HO motorene?

 

Takker for tilbakemeldinger...

 

John kr

 

Link to post
Share on other sites

Nordkapp ble best for de som liker å kjøre fort og effektivt (og den hadde jo noe større motor enn de andre).

Men Ryds ble beste allroundbåten, med mest praktiske løsninger, minst støynivå, bra førerposisjon, høyt fribord, lavest forbruk osv. (med Mercury F150 da).

Og dessuten meget bra fartspotensiale med alupropell (bare 1,8 knop etter Nordkapp som hadde flere hk og stålpropell).

Men det skyldes jo bl.a. lavest vekt og ikke så utpreget V-bunn som Nordkapp.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har hatt 2 stk Enduro 600 med 150hk HO motor. utrolig godt fornøyd, ingenting å utsette på hverken båt eller motor. Vil tro 605 er enda bedre på alle områder.

Motorene var også bra, bruker litt olje den første tiden så ha med en dunk olje til motoren er innkjørt.

 

lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takke for bra tilbakemeldinger...

 

Nå er jo Enduro 605 blitt kåret til årets "Power boat of the year 2014", så noe må jo være bra...

Når det gjelder motoren så er den jo laget av Bombardier konsernet, de er jo superseriøse ift flyindustri, snøskutere og ATV osv... Så noe bra må det jo være i denne ekviparsjen.

Link to post
Share on other sites

De NYE E-tec HO motorene ? Tenker du da på 90 HO og 135 HO ?

Noen av HO-motorene har vel et mere strømlinjeformet girhus men i det fleste tilfeller er det bare "lek" med tall og variasjoner ut fra de muligheter som finnes til å tune opp eller ned en annen effektutgave.

Evt. oppgi noe lavere effekt enn reellt slik som internasjonale forskrifter for effektangivelse tillater. Noe som kan være gunstig både avgifts og forsikringsmessig.

Slik sett er 90 HO i 100+ hk klassen effekt/momentmessig mens 135 HO er i 150 hk klassen i praktisk bruk.

 

E-tec fyller forøvrig 10 år i år. Det var jo en forbedret etterfølger til Ficht/RAM/DI motorene de hadde noen år tidligere. Bombardier fikk litt mere skikk på sakene da de overtok ja.

 

Vedr. Enduro 605 så er det vel kjøremaskinen framfor noen, men den fikk trekk for lite beinplass i styrekonsollen. Ingen mulighet for å strekke ut beina her.

Vet ikke hva som "er i veien" eller om det kan modifiseres/bygges om noe der. Veldig kjekt med god beinplass syns jeg da.

 

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tillegg: Lundins Marin i Sverige henter jo ut 185 hk på propellakslingen på E-tec 150 HO med sin software optimalisering. Og visstnok bortimot det samme på vanlig 150.

Hvis de kan gjøre det samme med 135 HO så er det jo spennende, for de fartsgale :giggle:

 

http://lundinsmarin.se/

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nå er jo Enduro 605 blitt kåret til årets "Power boat of the year 2014"... Når det gjelder motoren så er den jo laget av Bombardier konsernet....Så noe bra må det jo være i denne ekviparsjen.

En kan ikke konkludere med at noe er bra, bare fordi det kåret til "powerboat of the year" eller laget av Bombardier. Det er f.eks. mange biler som er kåret til "årets bil", som har vært ren møk.

 

Prøv båten selv, i litt sjø. Da vet du best om den er bra eller dårlig, for deg.

 

Jeg synes det ser ut som Nordkapp har brukt et eldgammelt skrog, og sparklet opp den øverste delen av baugen. Slik at den den er blitt mer rett i nosen, og ser mer moderne ut. Et simpelt knep, men båten kan selvsagt være bra for det.

 

Når det gjelder outboard, er det bare japansk som gjelder. Evinrude e-tec er den samme møka som ficht, bare navnet som er forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. det var da bastante påstander uten god rot i virkeligheten.

Sannheten er nok mere variert enn som så. E-tec er absolutt ikke samme møkka som Ficht. Det hadde ikke vært mulig å ha 10 års suksess med et (så) dårlig produkt.

 

Og nye Mercury F150 tar innersvingen på japsene i de fleste tester.

Sterkere, lettere, stillere, enklere vedlikehold, mindre forbruk osv. Ingenting galt med japsene men de har ikke monopol på å være best hele tiden :giggle:

 

Tror heller ikke at 605-skroget er noen direkte kopi av eldre former.

Ligger jo en del tester på nett der man kan gjøre seg opp sine meninger http://www.klikk.no/motor/baat/article846449.ece

 

"Med et helt nyutviklet skrog med moderne design og generelt et sporty og elegant design, strekker 605 begrepet ”skjærgårdsjeep” til nye dimensjoner."

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg jo Yamaha (HPDI 150) selv og må si at den har vært en bra motor, en motor å stole på, liker 2-takterens råskap. Vil nok fortsette med 2-takter og slik jeg forstår nå så er det kun Evinrude som satser denne veien. Må også si at Yamaha har ikke utviklet seg i de 10 siste årene med noe nytt, jo da de har finpusset på sine 4-taktere, men samme greia.

 

Jeg kommer til å kjøpe 150hk H.O. motoren i grafittgrå.

 

Det jeg satser på denne gangen er å ha en seriøs leverandør i nærheten, ikke noe halvseriøst langt unna som jeg har hatt frem til nå.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av 2-takt så har vi jo forøvrig Mercury Optimax (og Tohatsu TLDI i noen få størrelser).

Men E-tec har både utseende og støynivå (V6) med seg, selv om noen Optimax-modeller tilbyr mye ytelse pr. kg. F.eks. Optimax 125.

 

Yamaha har faktisk en ny og lettere F115 på markedet, det er jo nesten en sensasjon etter så mange år nærmest uendret.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

E-tec har vunnet sin klasse i JDPower som er en brukerundersøkelse i USA. Det kan bety at det ikke er mye feil på dem - det er generelt vanskelig for en produsent å vinne slike undersøkelser dersom det er feil på varene.

 

Om de best er veldig subjektivt. Jeg har hatt en E-tec 150 og vært strålende fornøyd. Spesielt motorens ytelse og respons. Med en mindre båt (23 fot) som en må kjøre i bølger for å komme mykere gjennom havet så er en 2takter med en kontant respons en fantastisk ting. At den også har meget god vekt/ytelse er også bra synes jeg.

 

Støy, forbruk, vedlikehold osv var ikke feil heller. Ingen spesielle kostnader under 6 års bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei, takker fortsatt for alle gode innspill.

 

Har saumfart nettet for å finne noe å sette fingeren på når det gjelder de nye e-tec motorene, finner faktisk mere stoff om tekniske problemer på min Yamaha motor. Har også funnet en del filmsnutter på e-tec'n, synes de går utrulig gjevnt og fint ift til min Yamaha.

 

Synes dette med elektronisk gas/gir system høres flott ut, da slipper man sammenbrudd (wirebrudd) i wiresystemet etter x-antall ganger bøying etter at du har kjørt motoren i full opp posisjon.

 

Nei, trur de nye e-tec motorene er bra jeg...

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her test av 150 hk motorer fra 2006, da var E-tec 150 ny http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

 

Den gangen var det kun Mercury som kunne tilby integrert hydraulisk styring samt elektronisk gass/gir kontroll.

Så amerikanerne representert med Evinrude og Mercury har ikke lagt noe etter japsene i utvikling de siste årene for å si det enkelt.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkelte er useriøse her.sånn er d bare. At e-tec er samme som ficht er jo bare en latterlig uttalelse. Ikke noe å bry seg om.

Jeg er mest spent på hva GEN 2 E-Tec som etter sigende skal komme i 2015 vil by på.

 

Helt latterlig er ikke sammenligningen med Ficht, for prinsippet er omtrent det samme selv om Evinrude prøver å distansere seg i fra denne designen.

Det er selvfølgelig mye som er forandret i fra Ficht til E- Tec, men vi skal huske på at Bombardier fikk Ficht motoren til å virke riktig så bra på slutten av denne perioden, (gjelder kun etter at Bombardier tok over OMC).

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt oppriktig talt, det er helt uforståelig for en annen en, at noen med interesse for båt og motor i fullt alvor kan gå hen og kjøpe en ny 2-takter fremfor japansk 4-takter. Jeg tenker på faktorer som drifts-sikkerhet, støy, miljø-vennlighet, levetid. Men nok om det foreløpig.

 

Her er en kar som er inntil ubetinget positiv til nordkapp 605 enduro:

 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/130618-nordkapp-605-enduro-clip?qid=1392

Link to post
Share on other sites

Helt oppriktig talt, det er helt uforståelig for en annen en, at noen med interesse for båt og motor i fullt alvor kan gå hen og kjøpe en ny 2-takter fremfor japansk 4-takter. Jeg tenker på faktorer som drifts-sikkerhet, støy, miljø-vennlighet, levetid. Men nok om det foreløpig.

 

Hehe det der tror jeg går inn i historien som årets uttalelse. Skal ikke kommentere det så veldig mye videre :saint:

Men er vel morsomt å piske opp debatten litt....

 

Har selv hatt E-tec og kjenner fordelene. Skulle gjerne hatt en igjen, helt V6 naturligvis.

Tilfeldigvis så tilfredstiller E-tec alle støy og forurensningskrav uten problem. Så det er kanskje noen som bør oppdatere seg på hva som har skjedd på 2000-tallet.

Jeg har nå tilfeldigvis japansk 4-takter, ingenting galt med det. Men ønsker meg heller AMERIKANSK 4-takter, best i test.

 

Forøvrig vedr. Enduro 605 så tror jeg faktisk at jeg ville ha vurdert Avant 605 isteden.. sånn ved nærmere eftertanke og etter å ha lest en test.

Hovedfordelen til Enduro 605 er egentlig god sitteplass for passasjeren.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, for hvem vil ha kontant effekt, enormt dreiemoment, høy driftsikkerhet, samme miljø klasse som4 takt (sjekk fakta! Finnmarking) og lavere vedlikeholdskostnader - som en moderne 2 takter gir i forhold til 4 takt.

 

Nei, gi meg en motor med flere bevegelige deler, flere er alltid bedre! Også litt skikkelig med vekt, mer vekt er alltid lurt i båt. Særlig der aller bakerst! På akterspeilet! Også så driftsikkert det er!

 

Og så må man ha noe med en masse reimer som surrer rundt. Reimer er jo flott da dere. Sånne i gummi som aldri morkner eller blir dårlige. Det går jo aldri galt! Og det at dette styrer ventilene. Det er sikkert lurt. Og definitivt en optimal løsning. Det kan ikke forbedres. Ever! Verken løpehjul eller reimer går i stykker. Neida. Også er de akkurat passe stramme, alltid. Uansett!

 

Jeg kjøpte en 23 fot båt designet og bygget i Sverige der båtprodusenten var svoren Yamaha motortilhenger. Det var det eneste han kunne levere til sine båter. Jeg holdt på mitt og ville ha en E-tec. Disse båtene kom med 150 hk som største motor. Denne er vesentlig tyngre fra Yamaha enn E-tec. Etter å ha oppnådd 60 knop med E-tec har denne båtprodusenten nå byttet fra Yamaha og gått over til E-tec. Han trodde ikke det var mulig med 58-60 knop fra en 150hk. Fordi det var aldri mulig med Yamaha. Han klarte 50-52 kn, men det stanset der. Og da var det ikke mulig med mer. For Yamaha er svaret uansett hva spørsmålet er. For enkelte som ikke har prøvd annet...

 

Rart at det skal være så vanskelig å ta til seg nye løsninger...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...