Jump to content

Prosjekt Saga 24 1979


rockmoen

Recommended Posts

Har startet med mitt prosjekt Saga 24 som har hjemmehavn i Notodden.

bilde

 

Litt av smørbrødlisten som er tenkt gjort etter hvert:

  • Fjerne lakk fra treverk (jobben er på begynt)
  • Olje og lakke treverket (jobben er på begynt)
  • Fjerne bunnstoff
  • Nytt bunnstoff/grunning
  • Nye gjennomføringer
  • Reparasjon av gelcoat skade
  • Montere ny ekspansjons tank
  • Montere luftfilter på motor
  • Rense dieseltanker
  • Rydde opp i det elektriske samt montere nye instrumenter (jobben er på begynt)
  • Montere nye kontrollkabler og ny kontrollboks
  • Montere VHF antenne og VHF
  • Vask og rens
  • Skifte skottbekledning
  • Nye puter og madrasser
  • Lys
  • TV antenne og tv utakk

Sikkert mer som kommer til underveis. Men jeg har ikke satt noe grense når dette skal komme i mål. En del må jeg ta nå fremover, så båten blir klar til sjøsetting :smiley:

Håper noen av interesse av å lese om prosjektet underveis :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

I helgen har jeg skrapet alt av treverk jeg til nå har demontert og tatt med hjem i garasjen.

Her er litt bilder av jobben:

bilde

 

Varmluftpistol og sikling var en god metode til å skrape vekk den gamle lakken. Etterpå pusset jeg over med 120 papir. Så ble det oljet mellom 6-8 strøk.

Har oljet med Owatrol D1. Nå skal det få tørke i 3-4 dager før det blir lakket med Owatrol D2.

Men har mye treverk igjen å olje de neste dagene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde en økt i garasjen i dag og begynte med Owatrol D2 på en del av treverket som tidligere har blitt skrapt og oljet med Owatrol D1.

Synes resultatet ser bra ut. Noen strøk gjenstår, men skal taes de neste dagene :smiley:

 

bilde

 

Har også jobbet med å tegne nytt instrumentpanel i Solide Edge 2D. Sendte ut tegningen i kveld for å få tilbud på skjæring og knekking, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet å håpe på gode priser for jobben. :wink:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg startet på dekksluken, i tillegg til å ha lakket et strøk med Owatrol D2 på listene til dørkarmen.

 

Se denne tråden for jobben med dekksluken: https://baatplassen.no/i/topic/108159-hvordan-utfoere-glassfiberarbeid-paa-en-dekksluke/

 

Til helgen kommer pappaen min og skal hjelpe meg med båtpussen utvendig. Så skuta blir klar til sjøsetting lørdag 3 mai :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering er på tide.

Dette prosjektet går ikke akkurat på skinner, men nå er det endelig fremgang å spore og ser frem i horisonten at båten kan komme på vannet om kort tid.

Siden sist har jeg fått kalkblåst skroget og fått fjernet en mengde dritt. Meningen var å sodablåse båten etter at diverse kjemiske behandlinger var forsøkt uten hell.. Utstyr og soda ble innkjøpt. Leide så en industrikompressor og var klar som et egg til å blåse båten. Men den gang ei. Båten ble pakket inn å utstyret ble klargjort. Å joda, her skulle det blåses med livets lyst. Men hva skjedde? Det hele startet ganske greit å jeg fikk liv i utstyret, men etter kort tid var det bom stopp. Det kom ikke mer soda. Etter litt undersøkelser, viste det seg at det var fuktighet i tanken. Vannutstilleren på blåsetanken ble for liten for den store industrikompressoren. Etter litt rådgiving med utleieselskapet hostet de opp en gedigen vann utskiller til dagen etter. Tanken ble tømt for soda, demonterte ventiler, slanger osv. og tørket opp til dagen etter. Så var det klart for nytt forsøk dagen etter. Koplet opp utstyret og forøkte igjen. Men det gikk som sist. Sodaen stoppet opp på et minutt og ville ikke mer. Vi forøkte forskjellige løsninger på blandekammeret og ventilene, men samme resultat. Til slutt var det bare en ting og gjøre. Gi opp prosjektet! :headbang: (nå er blande kammeret sendt i retur for test)

 

Så ble gode råd dyre. Måtte jo gjøre noe, så enden på visa var å få tak i noen som kunne blåse båten. Men her i området var det vist ikke mange som kunne ta på seg en slik jobb. Etter å sett her på forumet, så jeg at en hadde brukt Pers Service og Sandblåser. Jeg sendte han en mail og fikk en pris.

Ettersom ingen andre svarte på forespørsler, ble avtalen inngått.

Per dukket opp og blåste skroget. Forresten var han en skikkelig trivelig kar, med lang erfaring med blåsing. Båten ble kalkblåst og det ble funnet mye luftlommer og en tidligere skade som var utbedret på babord side.Men alt var tørt å fint. Styrbord side var jo kjempebra i forhold. Et skår i glede av å få av gammel møkk var at den støpte flapsen var gått i oppløsning. Så denne må skiftes. Mer arbeid, så klart!

Primeren var vist ganske sær. Per hadde ikke vært borti lignende. Den var seig og minte mer om tectyl og var ikke så god å få av, men den måtte gi tapt.

 

Her er resultattet:

bilde

 

Så var det å gå videre. Satte i gang med å bore opp en del av hullene for å komme til med sparkel.

Når det var gjort var det bare å sparkle, sparkle, sparkle og atter sparkle.

Fikk hjelp av fattern litt da han var på besøk. Så slipte jeg over det som var sparklet og gikk på en gang til. Her var det mye som var utelatt i farten. Man ser seg jo blind på hullene til slutt. Men med blå epoxysparkel, ble den kontrast. Slik at det ble enklere å finne hullene.

Så i går hadde jeg sparklet over den babord side som var aller værst.

 

Resultatet ser slik ut:

bilde

 

Så etter pinse setter jeg igang med slipe siden, slik at den er klar for å males med primer og bunnstoff.

Da står styrbord side for tur også. Denne ser ut til at man skal klare på kort tid, for den ser mye mye bedre ut en babord side.

Så skal jeg fjerne flapsen og støpe nye. Bytter skroggjennomføringen i samme slengen. Så blir båten forhåpentligvis klar for sjøsetting i løpet en 1,5 uke :flag:

 

Da skal ankerdamen nytes med det fulle, selv om mer arbeid gjenstår. Men sjøsetting er en milepæl.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

TTT er vel ikke å komme unna akuratt. Altså, ting tar tid!

Med variert vær en periode har ikke fremgangen vær som ønsket og skuta står fremdeles landfast. Håper med denne finværsperioden at jeg skal få grunnet ferdig og lagt bunnstoff. For så å montere nye gjennomføringer.

 

Har tatt en strøk med grunning under, men måtte sparkle litt mer og har pønsket lenge på hva jeg skal gjøre med flapsen bak som hadde gått i oppløsning pga. dårlig arbeid. Men nå har jeg konkludert at det ikke blir støpt ny. I stede har jeg fått bestillt rorflaps i fra Saga som skal monteres på roret.

Derfor skal jeg sparkle en del der den gamle flapsen stod. Den er nå historie.....

I dag fikk jeg hjelp av en kompis til å montere ny kontrollboks og nye kontrollkabler. Vi slet en del og fikk ikke gjort oss helt ferdige. Men ny kontrollboks er i hvertfall på plass. Det var en varm fornøyelse under preseningen, da ute tempraturen var 30 grader.

 

bilde

 

Som dere ser så er ikke instrumentpanelet montert. Her må jeg lage meg en form og få støpt litt. Panelet ligger klart for montering :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har blitt gjort lite på en god stund nå, men de siste dagen har jeg puslet litt.

Har montert nye gjennomføringer, ny eksosgjennomføring for dieselvarmer, og vært på jakt etter diesellekasje.

I tillegg har jeg testet tidligere støping rund instrumentpanelet med det nye panelet. Det har jeg tegnet selv, fått det vannskjært og knekt.

 

bilde

Litt finpuss igjen her så, tror jeg det skal bli bra.

Bare en stor jobb med å rydde opp i kablene etterpå.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å følge med på alle prosjekttrådene, men jeg gjør så godt jeg kan - uten å nødvendigvis legge igjen en kommentar.

 

Men du fortjener helt klart oppmerksomhet og en :clap: for godt arbeid :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er vel på tide med en ny oppdatering her.

Jeg fikk hjelp av en kompis til å kople nye gas/gir-wire til motoren. Vi måte ha nye braketter for å få dette på plass etter at vi skiftet spake. Men nå er det på plass.

 

Har også startet på prosjektet med å montere ny dieselvarmer. Det har ikke gått helt smertefritt, men det går fremover.

Måtte bestille ny eksosslange, da den medfølgende ble for kor. Men da jeg pakket opp den nye hadde de klart å sende 30 mm i stede for 22 mm. Så da måtte jeg vente noen dager til. Det viste seg også at klemmene som fulgte med ikke klarte å klemme fast eksosslangen, så bestilte kraftige fra England. Kommer nok snart i Posten.

Har støpt inn en kloss under benken i frempiggen og fikk montert braketten til varmeren. Har nå fått trekt de elektriske kablene og dieseltilførselen. Så nå nærmer det seg oppstart. Men skal rydde opp i det elektriske kaoset i båten samtidig, så litt arbeid gjenstår.

Måtte lodde kabelen til kontrollboksen. Den var alt for lang og derfor tilpasset jeg den til en mer fornuftig lengde.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er dieselvarmeren montert å kommet i drift. Den varmer godt :smiley:

Har endelig fått ordnet ekspansjons-tanken til kjølesløyfen. Har også støpt i rundt kjølerørene innvendig i motor rommet. De var bare festet med noe fugemasse på innsiden som var bløt. Tror dette ble en bedre løsning. Fikk også på plass nytt rør mellom styrbord og babord tank, med nye stengekraner.

Har også fått byttet skroggjennomføringene.

Nå står reparasjon av batterikassen for tur. I tillegg til gelcoat skal legges og slipes i området jeg har støpt rundt nytt instrumentpanel.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått lappet sammen batterirommet etter mishandlingen som tidligere eiere har utført. Det var skjært hull her og der. Støpte en lapping og sparklet opp litt.

I dag ble det malt. Så nå er det bare å vente på at det blir tørt. Så er det klart for å begynne på det elektriske anlegget.

Har i tillegg tatt ut vinduene på hardtoppen. Skal legge ny skrogkledning og bytte til nye pakninger rundt vinduene. Da de gamle er knallhard.

Pusser og sparkler på rammen rundt instrumentpanelet. Så nå er det snart klart for å montere det nye instrumentpanelt.

Skrider ting fremover etter planen så kan det hende motoren kan startes igjen neste uke. Det er nok en milepæl i prosjektet :clap:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er jeg lei av å være skogskipper!

Skuta ble levert i bakgården for to år siden og har siden stått med litt sporadisk arbeid innimellom. Har tidvis vær syk og når jeg endelig skulle begynne i sommer med båten, klarte jeg kunststykket og knekke ankelen. Men nå har jeg startet på igjen.

På bildet under har jeg begynt å støpe bakparten på kjølen. Hadde en skadde her og måtte kappe ut en god bit, så nå er gjenoppbyggingen i gang.

Motoren er tatt ut og måtte pigge ut alt av ballast under for å få ut gjennomtrekt betong. Dårlig reparasjon av kjølesvinet hadde ført til vann, olje og diesel hadde trukket godt inn i betongen. under motorrommet. Alt er ute og nå skal alt gjenoppbygges.

Håper å få en grei skute til sommeren 2017 og gå fra å være skogskiper til å bli ordentlig skipper igjen :-)

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...