Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Etter å ha lest en del prosjekttråder har jeg funnet ut at jeg foretrekker dette for min egen del også i stedet for blogg.

 

Mitt prosjekt er en Viking Conquest som jeg kjøpte i fjor sommer.

 

Slik så båten ut da jeg hentet den i Porsgrunn:

bilde

 

Det ble desverre 2014 før jeg kom i gang da huset trengte ressursene frem til da.

 

Viking Conquest er en båt jeg har hatt lyst på noen år, så har sittet og designet hvordan drømmeversjonen skulle bli. Tok til slutt et overbygg jeg hadde designet til en annen båt, og tilpasset dette til Conquest skroget. Første utkast av dette ble slik:

 

bilde

 

Endelige resultatet ble da slik:

 

bilde

 

Baugspydet er designet som en integrert del av dekk og skrog med fenderlist rundt også baugspydet, og ambisjonen var også å ha anker og vinsj helt skjult under dekket. Men ser at tiden går veldig fort, så har derfor bestemt meg for å senke ambisjonene i første omgang. Baugspydet blir derfor enklere enn opprinnelig planlagt, men blir samtidig boltet på slik at det vil bli enkelt å demontere det og modifisere det slik at det blir som opprinnelig planlagt. Men dette blir ikke før alt annet er ferdig om en minimum tre års tid... :-)

 

Status på baugspydet følger under:

 

Arbeidet med baugspydet startet i høst da jeg tok et avstøp av fremre del av dekket:


bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må litt motvillig si meg enig :-) Synes nemlig den blir veldig lik mye annet på markedet. Og nå ser jeg at takluke foran flybridge også kommer for fullt. Selv hentet jeg ideen fra en stor båt som Helge Duus sto bak. Husker ikke i farten hva den heter. Akkurat den luken regner jeg med blir en utfordring og at jeg nok må søke litt hjelp hos profesjonelle som produserer slikt med tanke på skinner/beslag.

Link to post
Share on other sites

Det er skinnesystemet og andre eventuelle mekaniske deler jeg ser på som utfordring ved takluken. Størrelsen i seg selv er ikke noe problem.

 

Forøvrig er frontruten allerede hevet noe sammenlignet med i dag, og jeg ønsker å holde tyngdepunktet så lavt som mulig. Dørken fra aktre del av overbygg og ut mot akterspeil vil derfor bli senket 20cm sammenlignet med i dag. Motorrommer er åpenbart dimensjonert for noen gigantiske diesler... :-), for fra dørk til topp av mine KAD300 motorer er det i dag 40cm. Og skulle jeg beholdt dagens dørkhøyde kunne jeg ikke gjort et design med flybridge. Det hadde blitt for høyt og ikke pent i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

gigantiske diesler ja... har et båtblad fra tidlig 80-tall , hvor det står at båten gjør over 50 knop med 2x 360hk diesel - mener det var Ford..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde vært morro med et par D6-400, og de er ikke stort større enn de jeg har :smiley: Men da må jeg vinne i lotto først. :smiley: For meg er 25 knop en fin cruisinghastighet uansett, så toppfarten er ikke veldig viktig. Men at den kommer til å få prøvd seg litt på fullt turtall også, når forholdene ligger til rette for det, er jo klart :smiley:

 

Hvis du har en artikkel som kan være av interesse, så er det bare å scanne og legge ut! :wink:

Link to post
Share on other sites

det var i en av de årlige katalogene , Nå Båtekstra, bare en liten notis. Bladet er litt langt unna ellers skulle jeg scannet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det som er fint er jo at slike båter er som et godstog i 25-30 knop, som er en mer naturlig masjhastighet!

Helt riktig! Og det var hovedårsaken til at jeg ønsket meg akkurat denne båten. Nærmeste du kommer av båter som lages i dag med samme bomuligheter kombinert med like gode sjøegenskaper er trolig Delta 40! Flott båt til 4 millioner... Min blir innenfor et litt annet budsjett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ligger en Conquest type prosjekt på Finn nå med 2x Cummins 450hk og vannjet til 390'000

Har sett den. Med så store motorer vil det ikke være mulig å senke dørken 20 cm slik jeg har planer om, og dermed ikke mulig å få de samme linjene med flybridge. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å senke dørken ville jeg gått for hardtop løsning.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering på baugspydet.

 

 

Lagt inn spalte for ankerbeslag. Skåret ut plater som er limt med limpistol. Bilde viser før jeg støpte fast delene med flere lag 600 grams matte.

 

bilde

 

Bestemte meg for at jeg allikevel ville ha fenderlist på baugspydet selv om jeg bare skal bolte fast baugspydet og støpe det inn som en integrert del av dekket, og la derfor til 3cm kant pluss flens nederst på spydet. Også veldig usikker på om det ville bli for kort avstand fra vinsj til rulle for å få plass til anker med koblinger :rolleyes: Har derfor lagt til en halvsirkel i bakkant med lukekant som luken vil ligge mot. Vinsjen vil så bli montert på halvsirkelen Luken vil ha samme vinkel som resten av dekket, så lukekanten hår fått en vinkel mot baugspydet slik at det vil passe med endring i vinkel mot eksisterende dekk.

 

bilde

 

Her ser dere hvordan jeg har bygd opp detaljene med smådeler kuttet ut av en plate støpt av to lag 600 grams matte. Disse er punktet sammen med limpistol. Støper først et lag på innsiden og lar dette herde før jeg støper tre lag til. Så pusses og sparkles utsiden. Når dette er ferdig begynner jeg forhåpentligvis å nærme meg siste finish for baugspydet sin del :smiley:

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da begynner baugspydet å bli ferdig. Pusset ned og lagt på et nytt lag med sprøyte. Fant ut at jeg gjorde et forsøk med lakksprøyta siden dysa er såpass stor som 1,5mm. Tynnet topcoaten godt ut. Brukte aceton selv om styren er det riktige. Går fint også med aceton, men blir mattere. Jeg skal uansett slipe og polere opp, så det spiller liten rolle.

 

Her er noen bilder ferdig pusset:

bilde

bilde

 

Pusset fremre del med abralon 2000 tørt (vått vil gi noe høyere glans) For å vise glans man får kun med pussing:

bilde

 

Planen er etterhvert å legge kebony (norsk produkt som erstatter teak) på baugspyd og fremre del av dekk, men det blir ikke før alle strukturelle deler er på plass. Det vil tidligst skje om 2-3 år, så derfor må antiskli på. Tynnet topcoat godt ut og tilsatte antiskli perler og rullet dette på med fin skumrulle.

 

Maskering på plass:

bilde

 

Antiskli påført:

bilde

 

Så må vi jo ha litt shine! :smiley:

 

Bruker Norpol R10 rubbing og ullpad. Dropper finrubbing da resten av båten er forferdelig matt og det er begrenset hvor mye tid jeg kommer til å bruke på å få glans i eksisterende overflater da alt skal lakkeres i løpet av de neste par årene. Litt appelsinhud her og der er det, men ikke verre enn at du må bøye deg frem for å se det. Ytterligere finish vil bli tatt når hele båten skal lakkeres.

 

bilde

bilde

Har vært i tenkepoksen på om jeg skulle lage en form, og har kommet frem til at jeg vil gjøre et forsøk. Min totalrenovering/ombygging vil jo koste mye penger, så kanskje det er noen kroner å tjene på å støpe et par baugspyd til... :smiley:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ord om rengjøring av verktøy:

 

For dere som har litt erfaring, så kommer jeg kanskje med selvfølgeligheter, men husker jeg selv ødela en del utstyr før jeg begynte å gjøre det på den måten jeg gjør det i dag.

 

Har to bøtter med aceton. En jeg gjør verktøyet rent i, og en hvor jeg oppbevarer verktøyet. På et tidspunkt vil acetonen i bøtten hvor verktøyet blir rengjort bli mettet og stivne. I stedet for å da ende opp med verktøy stående fast i en masse som ligner på hard gele, så er det bare å kaste ut den stive massen, helle over acetonen fra bøtta hvor verktøyet blir oppbevart, og fylle på ny aceton i bøtta for oppbevaring.

 

Da har du verktøy som vil fungere lenge før du trenger å plukke det fra hverandre for rengjøring, og rulla for påføring av polyester vil holde seg ren og fin helt til du skifter den ut fordi pelsen begynner å bli dårlig... :smiley:

 

Men husk å skrape rulla av på kanten av bøtta når du er ferdig å støpe. Hvis ikke går det ikke lange tiden før acetonen blir mettet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...