Lasse, på 01.04.05 22:57, skrev:
Ligger ikke teak i ca 10 år eller deromkring før den taes i bruk?
Ja, men derfor er det desto viktigere å starte med bevisstgjøringen så fort som mulig, så redder vi litt regnskog om 10 år og eventuelle klimaødeleggelser deretter!
For min egen helt private del er jeg faktisk ganske lei av å pusse, avfette og olje / lakke teakdørkene på båten min hvert eneste år, ørten strøk om igjen og om igjen, og ser faktisk med litt misunnelse på moderne båter med vedlikeholdsfrie og slitesterke teak-imitasjoner...
Personlig synes også jeg at "ekte" tre er det aller peneste, men hvis det faktisk er slik at vi alle etter hvert må ofre noe for å redde miljøet på denne overbelasta kloden vår, så er kanskje den ekte teaken i båten et veldig lite offer når det kommer til stykket. "Fake" teak kontra ekte teak vil i alle fall ikke berøve meg frihetsfølelsen og lykken på fjorden, men kan jeg få bedre samvittighet attpå, så er det jo bare et pluss!
Min neste båt skal i alle fall på utvendig dekk og badeplattform ha enten kun materialet båten er bygget av, eller tre-imitasjon. Innvendig er en annen sak, "møblementet" må være av ekte tre, men der har man mange flere alternativer å velge blant, også miljøvennlige tresorter.