Ip.Content

Logo

Kjøp av båt med teak-alternativer.

• Logg inn for svare
42 svar på dette emnet

Meningsmåling: Ville du kjøpt/kjøpe din båt uten ekte teak?

Ville du kjøpt/kjøpe din båt uten ekte teak?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#41 Jens_P Ikke pålogget Postet 08.04.05 22:31

• Medlem
Finner litt hos Foreningen Norske Lauvtrebruk

Bjørk er et middels tungt treslag med veldig gode styrkeegenskaper. Veden er sterk, og tåler store belastninger og slitasje.
Veden krymper relativt mye sammenlignet med andre lauvtreslag, og vrir og slår seg om den ikke belastes under tørkeprosessen.
Ubehandlet bjørkevirke er lite varig under vekslende fuktighetsforhold

og i kontakt med jord (mindre enn 5 år).

Dette er nok årsaken til at bjerk ikke blir brukt til båt (eller hus).

#42 Hallaron Ikke pålogget Postet 09.04.05 10:14

• Fokkeslask
  • Medlem

jonkare, på 08.04.05 22:09, skrev:

Som dekksplank a 5mm tykkelse limt ned med epoxy og overflatebehandlet med en skikkelig lakk gjerne tokomponent skulle ikke dette være noe problem. Et dekk på en lystbåt får jo ikke akkurat "juling"

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du nok helt rett i. Jeg tenkte mer på egenskapene til treverket i seg selv, om du kapsler det inn i epoxy og lakk vil jo denne (forhåpentligvis) hindre kontakt med vannet. Det hadde vært morro å se om noen gjorde det, etter min mening er Bjørk veldig pent trevirke..

#43 Baracuda Ikke pålogget Postet 09.04.05 19:06

• Medlem
Hjemme i båtbyggeriet vårt som det er blitt bygd trebåter fre midten av 1800 tallet så var det brukt en god del bjørk som spant og som kjøl i enrors og torors trebåter ( robåter på 12 til 16 fot ) Samt til årer. men det er veldig viktig at det er skikkelig tørt og har ligget under press.
De robåtene ble smurt inn i 50 -50 med linolje og terpentin samt en del antiparasit i de senere årene. Båtbyggeriet er no lagt ned men den siste båten som min far lagde den henger på stas under taket og vil aldri komme på vannet..
Så jeg tror nok bjørk kan brukes også i dagens båter..