Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16


Nordkapp16

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Da gyver jeg i gang med mitt første båtoppussingsprosjekt! Båten er en Nordkapp 16 - 1973 modell. Jeg kjøpte båten i fjor, og hadde den på vannet stort sett hele sommeren. Dette var en fin måte å bli kjent med båten på og det var mange planer som ble endret underveis i sommer, etter at jeg så hvordan båten oppførte seg.

 

Jeg har ikke fastsatt noe budsjett. Ja, jeg vet det er dumt, men budsjettet vil settet seg når alle planene er lagt.

 

Her er utgangspunkt, før og etter vask å fjerning av løse benker :

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Denne båten, som jeg fant på en nordkapp tråd her inne, er en god inspirasjon. Jeg har ikke noe mål om at den skal bli lik men interiørløsningen ønsker jeg å kopiere. Ellers har jeg ikke helt bestemt meg, er åpen for forslag og ideer på det meste. x antall hjerner tenker bedre enn 1 :smiley:

 

 

bilde

 

Av andre Nordkapp tråder jeg har lest her, forstår jeg mange skjærer opp for å komme til skummet som ligger i bunn. Noen som har en formening om det er nødvendig på min båt? Når jeg dunker hører jeg bare en hul lyd, så høres ikke ut som det er mye innafor, uten at jeg kan si det med sikkerhet. Kanskje jeg bør borre et inspeksjonshull? Jeg synes ikke den virker tung, og den gjør 30 knop med to personer.

Alt virker veldig orginalt, og jeg må si den holder seg bra til å være en 73 modell. Likevel må innredningen byttes. Som dere ser er den ene benken fjernet, da denne var helt løs og ikke brukbar i plan denne sesongen. Jeg har som sagt bestemt meg for at det blir sofa bak og bøtteseter foran. Jeg har to like bøtteseter men mangler to like føtter, så hvis noen har noen gamle stygge som de ikke trenger lenger, så skrik ut. Jeg skal finne dimensjonen på dem neste gang jeg er i båten.

Ellers ønsker jeg å høre hva dere tror en kalesje til dette vil koste? Det er fester på båten fortsatt, men det fulgte verken med stenger eller kalesje. Er det mulig å lage en slags hjemmemekket løsning?


Dette blir alt for i dag, men det kommer mer fremover.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt :)

 

For meg høres det ikke ut som det er vann I dørken på den,er den rask opp I plan?

Jeg synes farten høres riktig ut med 70hk.

 

Bøtteseter foran og benk bak vil passe bra. Blir fort trangt med de benkene på langs synes jeg.

 

Ny kalesje er dyrt,har vel sett folk her på forumet har betalt 6000-8000 for kalesje til Nordkapp.

Du kan jo følge med litt på Finn,mye mulig du kan finne en fra annen type daycruiser som kan passe ganske greit?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

.. og takk for svar.

 

Den går veldig lett opp i plan, så da tror jeg ikke jeg gjør noe med det.

 

Da trenger jeg tips til hvordan jeg kan få festet to sittestoler. Jeg vil ha de så lavt som mulig, da jeg må bøye meg litt ned for å ikke å få vinden rett i øynene med dagens sitteløsning, og jeg er ikke mer enn 1.75 .. Derfor kan det ikke bygges spesielt mye opp. Bør jeg bruke glassfiber, å "støpe" inn en plate som jeg kan skru stolsøylen i? Eller er det en dårlig løsning?

 

Hva bør jeg bruke for å "sparkle" skader som dette?

bilde

 

 

Noen innspill om hva jeg bør bruke under båten? Det som er blitt brukt tidligere ser ikke ut til å fungere spesielt bra ... Ser nesten ikke ut til at det har vært bunnstoff på båten i det hele tatt! Bør jeg bruke noe grunning før bunnstoff?

 

bilde

 

Stoler har jeg, men jeg må bygge sofan bak. Det var svære 2x8" osv som var brukt tidligere, så det var ganske mye ekstra vekt bak. Jeg har ikke budsjett til de dyreste plastplatene med livstidsgaranti mot fukt, men finnes det en smart mellomting?

 

 

 

Det er fint å fikse båt med været vi har nå om dagen :)

 

 

 

 

 


Redigert av Nordkapp16 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å feste stolunderstellet er som du sier å støpe fast en plate en bra løsning. Da slipper du skruehull i bunnen som fører til at vann trekker ned i bunnen.

Kan vel se ut som du bør skjære til noen plater som følger sidenene i båten for å få setet så langt ned som mulig?

 

Vær obs på å pusse helt ned til glassfiberen der du skal legge på ny,ellers vil dette slippe igjen.

 

Hvis de skruehullene ikke er spesielt store ville jeg pusset vekk gelcoaten og lagt på glassfibersparkel.

Er det større hull er det glassfibermatte og polyester som er tingen.

 

Under båten bør du også pusse ned til glassfiberen og legge på glassfibermatte og polyester for å fylle opp der det er hakkete og stygge sår. Kanskje det skjuler seg noen spekker under den sparkelen der?

Så har du på epoxygrunning for å sikre at dette blir tett.

 

Har selv en Nordkapp 17,der var det også et rakleverk av en sofa i 2x4" bak. Jeg reiv ut alt sammen og har ikke savnet det.

Du kunne kanskje laget ny benk av baderomsplater? Disse er ganske stive og tåler endel vann før de råtner.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det tok bare et års tid før jeg skulle komme i gang ... 

 

Så nå har jeg noen spørsmål igjen

Skroget mitt er ganske pent, spesielt til å være orginalt fra 72. Jeg har tenkt til å lakkere med sprøyte og Biltemas 2k polyuertanakryl. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-36532/ 
Noen som vil foreslå en primer til denne? Eller har andre bedre alternativer, i samme prisklasse? 
Jeg bruker gelcoat filler på de små ripene og marine filler på de større skadene. Under vannlinjen bruker jeg marine epoxy. Hvordan slipepapir bør jeg bruke? Våtslipe med 800 på alle andre steder enn skadene?


 

 

 

bilde

 

 

Dere kan se at jeg har skjært ut for luker bak ved motoren på begge sider. Jeg vil forsterke rundt kantene med restene av utskjæringene dynket i et par lag med ny glassfiber, evt epoxy. Jeg har brukt feil slipeverktøy (båndsliper) for formålet her, og slipt ned alt for mye. Jeg sparkler det så godt det lar seg gjøre. Det vil uansett bli skjult av toppen av sofan, med en tynn stripe. Jeg vurderer å lage litt rundere hjørner når jeg skal lage en sofa løsning. Jeg har lest at noen av de som har bygd sofa har fått problemer med at den er baktung. Jeg  vil kompensere det med å flytte bensintankene fremover i båten.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Alltid gøy med ny oppussingstråd, og ekstra gøy når du har brukt mitt gamle prosjekt som litt inspirasjon! Den prosjekttråden til min Nordkapp 17, ble aldri ferdig, men det ble båten(heldigvis)?

 

Om du lurer på noe underveis så er det bare å spørre, kanskje jeg kan hjelpe deg - og vil du ha bilder fra da jeg holdt på, så bare si ifra!

 

Til det du allerede spør om: Hvordan motor har du? Om du får den opp i 30 knop med to pers ombord, tviler jeg på at skummet ditt er fullt av vann.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Fint å se du er igang igjen :)

 

Du kan jo sjekke undersiden av skroget,at ikke noe ser skeivt ut i forhold til lengderetningen.

 

Men det er normalt at at båten drar til høyre pga rotasjonen i motoren.

Du kan kompansere litt for det ved å justere på den lille finnen som sitter bak\over propellen.

Du må da tenke deg litt om før du vrir,slik at du vrir riktig vei ;)

Link to post
Share on other sites

Som Lars K sier, helt normalt at den drar litt mot høyre. Vri finnen mot høyre sett bakfra, det vil dreie motoren mot venstre.    Er det powertrim på motoren forresten?   Hvordan propellmomentet påvirker båten vil avhenge av hvor mye trim man har. 

 

Jeg liker også innredningsløsningen med bøtteseter og tverrbenk best.   Langsgående benker tar mye plass i en såpass liten båt, samt at sideveis vektfordeling blir et vel så stort problem som at båten blir baktung.  (Baktung båt kan kompenseres med f.eks Smart tabs) 

 

 

Noen innspill om hva jeg bør bruke under båten? Det som er blitt brukt tidligere ser ikke ut til å fungere spesielt bra ...

 

Ser ut som at det bare er klattet på med sparkel uten å slipe ned skikkelig først.  Da blir gjerne resultatet så som så.  Men skikkelig grunnarbeid og avfetting så bør det bli straks bedre.  Jeg har brukt marine epoxysparkel eller glassfibersparkel til slike reparasjoner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...