Jump to content

Yamarin 4500 m/Tohatsu M70B mangler 1000-1500 omdr.


Joda3300

Recommended Posts

Hallo

 

Fekk på Torsdag sjøsatt båten min som eg kjøpte i fjor. Båt og motor er kjøpt seperat og rekner med at mest sansynlig propellvalget er feil. Synst også eg mangler ein god del fart da folk som har Yamarin 4610(samme skroget) og 50hk 4takt klare samme fart som meg (34knop)

 

Motoren starter brennkvikt og er veldig hissig og båten hopper i plan, men får ikkje mer enn 4300 omdr på fullgass med 1 mann ombord. ved 2 mann ombord får eg 4000 omdr.

Turtelleren er fra Faria og denne må "kalibrers" til antall sylindere, dette er gjort. Har ikkje målt turtallet manuelt men rekna med turtellern viser riktig?

 

Motoren er montert noe høgt da eg har planer om å montere stålpropell da eg vil ha mest mulig fart.

 

Vil tru denne båten burde gå nermare 40knop med riktig propell?

 

Har 2 propellere eg har prøvd med. den ene er 10 3/8 x 14 og den andre er 11x15, får mer fart med 11x15(1knop mer) men turtallet er da bare 4000 omdr med 1 mann ombord.Propellstrømmingen ser mye bedre ut med 10 3/8 x 14.

 

Skal ta å sjekke vekten på båten i morgen.

 

Noen her som har hatt lignende båt og veit sånn ca hvor stor propell eg burde ha? er det bare å gå ned i propell? eller burde denne 70hk`ern klare lett å dra rundt ein 11x15 propell og ha eit turtall på 5000-5500 omdr wot ?

 

Vist du noen lurte på hvordan skroget såg ut og evt hvor dyp "v" bund det var

bilde

 

Monteringshøgde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Propellvalg -> 4300 omdr 34.5 - 35knop 1mann ombord

bilde

 

Reserve propell SOLAS 11x15(trur dette er standardpropellen som var levert på tohatsuen)

bilde

 

Sånn at ingen lurer på det så er det montert på 4610 stripene men på skiltet står det 4500

 

bilde

 

Ja eg veit dette er litt for høgt montert for alupropell, men så snart eg veit hvilken propell eg skal ha så kjøper eg stål

Kan eg få mindre fart med å montere motoren for høgt?

Eg kan trimme motoren ganske langt ut før aluminumspropellen spinner og det går heilt fint å svinge å hoppe i bølger uten at den spinner.

Kan eg trimme mye mer ut motoren og få høgere turtall med stålpropell og forsatt større fart? med alupropelleren mister eg 7 knop når den spinner(veit at dette er normalt) men vil eg kanskje få 3-4 knop extra med stålpropellern ???

 

Skal sjekke dette i morgen:

Vekt på båt

Komptest på motoren

Evt måle hvor mange grader V-bunn båten har vist noen må vite det.

 

Håper det er noen der ute som evt har hatt akuratt samme oppsett som meg som har lyst å dele propellvalget sitt med meg:)

Har lest gjennom dei fleste trådene her inne, men kan ikkje finne noe pekpinne på denne båten

(Dette er vell dei kjedeligste trådene her inne, "hjelp til propellvalg" men håper forsatt noen gidder å hjelpe meg å tenke ;)

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke helt svaret ditt men.. Jeg har samme båt med Suzzuki 50hk 4 takt,, med litt liten propell fik jeg 29 knop og 200 omdreininger for mye,, med litt større fikk jeg 30 og 200 omdreininger under maks. begge alu.

har du mulighet for å finne ut hvilken propell de har som får 34 knop og hvor høyt de har montert?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill ahamm:) alt hjelper:) hvilken propellere har du ?

 

Driver å leiter på internett atm for å prøve å finne ut hvilken propell dem har :)

 

"Propellen er en Ballistic stålpropell 10 1/8 x 15 " med denne propellen fekk NSB båten sin opp i 34knop og eit turtall på heile 6100 omdr. det er ca 2000 omdr mer enn eg får??????? :/

 

Ser at han senere byttet til ein alupropell

 

"Kjøpte så en yamaha alu propell 11 1/8 x 13, for å prøve. Og du verden for ei forandring. Får 5700 o/min på fullt, og "bare 30" knop når jeg er alene. Men med flere ombord så kan vi kose-kjøre med grei planingsfart uten at en trenger å ha mer enn 4000 o/min"

 

Var i går 4 voksne i båten og 75L bensin og mye pikkpakk og drikke med. og då klarte eg forrsatt 30.7 knop

 

Fin marsjfart for motoren er rundt 3000 omdr. da går båten i "bare" 18-20 knop men motoren er ikkje så veldig tørst. så eg kan gå langt ned på turtall selv om eg har mange ombord. så det er jo ein forskjell på min 70hk 2takt og hans 50hk 4takt.

 

Men eg trudde virkelig eg skulle ha klart mer fart og mye mer turtall da eg vil tru denne båten går under "lettvekt" klassen for ein sånn motor?

 

Her er max turtall fra Tohatsu sine sider

Maximum operating range rpm 5150-5850

 

På ein annen side fant eg dette turtallet : 4900-5600

 

 

 

Her er ein liste over propeller som Tohatsu anbefaler til motoren:

M70A & M70B

(2-Stroke)

 

Light 10.9 x 17.6

10.7 x 16.4

11 x 15

 

Moderate 11.4 x 14

11.5 x 13

11.6 x 12

 

Heavy 11.5 x 11

11.5 x 10

12 x 9

 

Vil jo trur eg kan ligge fint på ein 11x15 eller den eg har på nå? 10 3/8" x 14

 

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du skal ikkje tro på alt hva folk røler om av fart. dog er farten liten til motorstørrelsen. Ville sjekket om turtelleren stemmer. En annen sak er at denne er vel laget for 40 hk? det er ikkje alle båter som gir uttelling for større motor. Den når sin maksfart på rundt 30 og stritter bare mer og mer imot når en prøver presse de. Om dette er en slik skal eg ikkje sei men just sayin'

Dette er jo fordi den skal være lettplanende og vil da overplane med høyere fart enn konstruert for

Link to post
Share on other sites

du skal ikkje tro på alt hva folk røler om av fart. dog er farten liten til motorstørrelsen. Ville sjekket om turtelleren stemmer. En annen sak er at denne er vel laget for 40 hk? det er ikkje alle båter som gir uttelling for større motor. Den når sin maksfart på rundt 30 og stritter bare mer og mer imot når en prøver presse de. Om dette er en slik skal eg ikkje sei men just sayin'

Dette er jo fordi den skal være lettplanende og vil da overplane med høyere fart enn konstruert for

 

Jepp, ser heilt hvor du vill henne, men båter som overplaner legger seg jo ned og "streker". Denne er veldig leken og ligger heilt oppå overflaten. er bare ca 30cm som er nedi. trimmer eg nokk opp og det er små bølger vobler den. Men uansett er vi enige om at turtallet er noe gale med.

 

Har tatt 34knop med ei klype salt, men ser forsatt for meg at eg skal vertfall klare 38-40 knop(er stor forskjell på ein illsint 70hk 2takt og ein mjuk og fin Yamaha 50 4takt eller er disse også veldig hissig? eg har vertfall ikkje inntrykk av det.

 

Fant ein anna test av båtmagsinet på denne båten

 

"32 knop med Yamaha 50AETL"

 

Vekten skal ligge på rundt 395kg så eg skal veie min båt i morgen å se at den ikkje veier "500 -550" kg

 

Kan få filme den fra siden når eg har fullgass så kan du se hvordan båten ligger i vannet og ikkje tegn til overplaning.

 

Har også ein film av hvordan hekksjøen ser ut ved fullgass

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant denne på nettet, står den går 35knop med Yamha 70hk 2takt 2005modell, men der er også motoren montert ein god del lavere enn min og eg tipper dette er bare "rett fram" kjøring uten noe særlig trimming opp av motoren.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=43438778&price_to=110000&class=3827&length_feet_to=19&length_feet_from=15

 

Men uansett så er det ikkje farten eg er så "skuffa" over, det er mer at turtallet mangler.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

sikker noen her som synes propelltråder er det artigste :) og du skal iallfall ha tommel opp for å fått med det aller meste av relevante opplysninger.

 

med det grepet det høres ut til at du har med aluprop så er det ikke for høyt nå iallefall. Og du kan sikkert heve enda et hull til med stål.

 

Høres ut til at turtallet er høyere enn turtelleren viser - om den bare hadde klart rett over 4000 så ville den nok slitt mer med å komme i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

"Propellen er en Ballistic stålpropell 10 1/8 x 15 " med denne propellen fekk NSB båten sin opp i 34knop og eit turtall på heile 6100 omdr. det er ca 2000 omdr mer enn eg får??????? :/

 

 

giringen er nok forskjellig på de 2 motorene - 4T er nok gearet lavere slik at du ikke kan sammenligne turtallet direkte

 

Og enig med plutonium, ikke alle fartsangivelser som er like realistiske - og ikke alle båter som responderer som forventet på større motor.

 

den propellen du har på 14" er muligens også litt liten i diameter , noe som kan gi mer slipp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

sikker noen her som synes propelltråder er det artigste :) og du skal iallfall ha tommel opp for å fått med det aller meste av relevante opplysninger.

 

med det grepet det høres ut til at du har med aluprop så er det ikke for høyt nå iallefall. Og du kan sikkert heve enda et hull til med stål.

 

Høres ut til at turtallet er høyere enn turtelleren viser - om den bare hadde klart rett over 4000 så ville den nok slitt mer med å komme i plan

 

Jepp var dette eg også synes var stusselig. Høres for meg også ut som den har høgere enn 4300 omdr.

 

Her er ein link til filmen eg filma av prøveturen i dag. (på denne filmen klarte eg 3900omdr med 2mann ombord og litt pikk og pakk)

 

https://www.youtube.com/watch?v=pKUJCIE_KQY&feature=youtu.be

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvilken propell jeg har og er 2 uker til jeg kommer hjem og får sjekket.

får 6300 av 6500 omdreininger, men marsjfarten gikk fra 21 til 24 knop ved 5000 omdreininger når jeg gikk opp i str.

spinner om jeg trimmer mer enn 75 prosent ut og synes ikke jeg klarer å løfte den helt ut av vannet.. halve båtlengden er nedi virker det som. men går veldig fint i sjøen da.

neste propell blir mindre, for dorgefarten ble litt høy.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

 

giringen er nok forskjellig på de 2 motorene - 4T er nok gearet lavere slik at du ikke kan sammenligne turtallet direkte

 

Og enig med plutonium, ikke alle fartsangivelser som er like realistiske - og ikke alle båter som responderer som forventet på større motor.

 

den propellen du har på 14" er muligens også litt liten i diameter , noe som kan gi mer slipp

 

 

Sjekket opp i dette med utvekslingen og dem har faktisk akuratt samme utveksling. 2.33:1

 

Hva mente du forresten med den siste setningen? har eg kanskej skrevet feil? trudde det var 10 3/8" som var diameteren? og x 14 var pitchen? eller?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

sikker noen her som synes propelltråder er det artigste :) og du skal iallfall ha tommel opp for å fått med det aller meste av relevante opplysninger.

 

med det grepet det høres ut til at du har med aluprop så er det ikke for høyt nå iallefall. Og du kan sikkert heve enda et hull til med stål.

 

Høres ut til at turtallet er høyere enn turtelleren viser - om den bare hadde klart rett over 4000 så ville den nok slitt mer med å komme i plan

 

Ja eg har lest eit par propelltråder selv, og fant ut vist eg skulle "tørre" å legge ut ein sånn tråd så måtte eg ha alt av data først.

 

Skal få sjekket turtallet i morgen med manuell turteller.

 

Ja grepet er ganske bra men når turtallet nermer seg 4800 omdr med "litt" høg trim er det ingen tak, det er her eg lurte på om stålpropell vil forsatt ha tak og gje også noen extra knop pga eg kan ha den trimmen og får da også nermere riktig turtall.Vil ikkje løfte den mer opp da eg då må mest sansynlig til med waterpicup eller noscone ?? Eller kan eg løfte den mye opp før eg må montere dette?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

 

Hva mente du forresten med den siste setningen? har eg kanskej skrevet feil? trudde det var 10 3/8" som var diameteren? og x 14 var pitchen? eller?

 

neida du har skrevet rett, det jeg tenkte på var at Tohatsu anbefaler propell med 11.4" diameter i 14" stigning, mens du har ca 10,4"

 

Du kan nok løfte enda mer før du må begynne å tenke på water pickup osv. Men beste måten å ha full kontroll på det er å montere en vanntrykksmåler

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hey.

 

Har i dag fått målt vekten på båten. 510kg med 50L bensin ombord, rekner med dette er godkjent da eg såg flere plasser at den var oppgitt til 450kg ??

 

Fekk også testet turtallet og som kanskje antatt så viser tutellern feil og den viser mer og mer feil jo mer pådrag. Prøvde forskjellige turtall innkoblet.

 

Turtellern i båten viste 1000omdr og den "håndholdte" turtellern viste 1250 omdr. Ved 1500omdr viser den håndholdte 1850omdr og på 2000 omdr viser den 2780omdr. blei ikkje klok på dette.

 

Noen som veit hva feilen er? er det sensorene under svinghjulet`? disse blei reingjort da eg har hatt av svinghjulet for overhaling av statoren.

 

Instrumente er stilt inn på 3sylindre.

 

Vist eg skal ta eit blind skudd så trur eg at eg er ganske nerme riktig turtall med den propellen eg har nå.(skal måle dette i morgen, hadde ikkje noen som kunne vera med meg å måle turtalle manuelt)

 

Prøvde 2 andre propellere i dag uten noe lykke i leiting etter noen knop

 

Prøvd 1 propell som var 12 1/4 x 15 båten plana greit,men mangla ein god del turtall. var også forferdelig å svinge med da den bare spant. farten blei ikkje mer enn 33.1knop :thumbsdown:

 

Propell test nr 2 var ein 11 3/8 x 14 og det samme var med denne, gjekk ikkje an å svinge uten å spinne med motoren litt opptilta. Rettfram kjøring var noe lunde greit, men farten var ikkje noe særlig, 33.4 på det meste. :thumbsdown:

 

Monterte tilbake til 10 3/8 x 14 og fekk da 34.7 knop. kunne tenkt meg 3-4 knop til før eg er fornøygd. Noen tips til gode propeller eg kan teste med? kunne ikkje finne flere propellere på jobben som passa.

 

Når eg får målt turtallet i morgen er det vell litt lettere å få ein pekepinne på hvor stor propell eg bør ha. Planen er å gå for ein stålpropell av eit eller annet merke. Noen som har noen meininger om hvorfor eg _ikkje_ burde velge stål ?

 

Noen stålpropellere eg ikkje bør satse på ? Hørt at solas ikkje er noe særlig?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

du kan gå utifra at det håndholdte instrumentet er det riktige. Der er heller ingen giver til turtelleren. Signalet turtelleren leser er bare hentet ut fra statoren og det er antall poler som bestemmer hva turtelleren skal settes på ikkje antall syllindre. Om du ikkje veit hva det da skal være kan du bare prøve deg frem med den håndholdte som referanse.

 

Ellers når båten går så høgt i vannet så sku du heller senka motoren til 'normal' høyde fremfor å heve så lenge du kjører aluprop. Som du nå ser så nytter det ikkje å kjøre høgt med alu. Du får bedre nytte av powertrimmen med propellen skikkelig nedi vannet.

Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar ;) :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Skal prøve meg litt frem i morgen med "skiva" på baksiden av turtellern å se om eg kan komme meg så nermt som mulig.

 

Videre blir det litt prøving og feiling av propellere, evt som du seier senke motoren 1 hakk . da er kavitasjonsplata flush med bunnen så den er ikkje "så" mye hevet:)

 

Har jo uansett "bestemt" meg for stålpropell vist det er ingen som har noe negativt å sei om den avgjørelsen ?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Fekk i dag prøvekjørt båten igjen og justert turtellern så den blei riktig. har nå 6100 omdr med ein 10 3/8 x 14 propell så har altså litt turtall å gå på

 

Hva anbefaler expertene? prøve med større diameter og litt mer i stigning? eller prøve med samme diameter men mye mer stigning. Prøvde som sagt i går med ein 12 1/4 x 15 . turtallet var nokk da rundt ca 5500 omdr men bare 33 knop , Prøvde også ein 11 3/8 x 15 turtallet var kanskje 100 omdr mer men farten var det samme.

 

Ut i fra hva eg har testet ser det ut som motoren og båten liker seg best med 10 3/8 dia men kanskje se om eg finner ein propell som feks er 10/38 x 17 da eg har 500 - 1000 omdr for mye med den propellen eg har nå ?

 

ved prøvetur i dag og 2 voksne og 50 L bensin fekk eg 33.2knop

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

 

 

Her er max turtall fra Tohatsu sine sider

Maximum operating range rpm 5150-5850

 

vil anbefale å legge deg i øvre skikt av anbefalt rpm, og da er du ikke så veldig mye over på turtallet. En god stålprop i ca 11 x 15" burde funke

17" tror jeg ikke vil funke så bra...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Ivar

 

Har ein 11 x 15 alu propell som var den eg fekk mest fart med også. skal teste denne i morgen å se på hvilket turtall eg får da. vist den legg seg da på rundt 5600 omdr vil eg vil tru at dette er eit bra valg med tanke på at eg kan trimme motoren lenger ut med stål og på denne måten får turtallet opp i rundt 5800 og forsatt ha grep

 

Noen forslag til hvilken type stål propell? har sett på diverse merker som: Mirage, Vengeance, Turbo,ballistic, Viper og Solas

 

Noen av disse propellmerkene over som er bare til å utelukke?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

neppe alle de merkene som er tilgjengelig i den størrelsen. Turbo eller Powertech har jeg trua på, du kan jo evt ta en tlf til Winrace og høre hva de har inne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hey igjen. Har brukt båten mye i sommer og motor og båt fungere som ein drøm, Tohatsuen e ein tørst j*vel men den putre og går og drar båten i plan veldig lett selv med 6-7 personer ombord

 

Aleine i båten drar motoren 6300 omdr. Har ikkje fått prøvd med flere propellere men vudere veldig å prøve eit "blind skudd" å satse på ein 10 3/8 x 17 stålpropell.

 

Skal egentlig bare ned 500 omdr, så eg burde vell valgt ein 11x16 vist det finnes? Men ser for meg at eg kan hente 2-300 omdr ved å kunne tilte motoren lenger ut med stål og forsatt få mer fart selv om den "spinner" ? eller er det eg som roter? vil eg kanskje bare få mer løft og miste farten så snart den "spinner"

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Da har eg bestilt 2 nye propellere

 

1stk 11 3/4 x 17 denne er sikkert alt for stor, men er jo lov å prøve seg :giggle:

 

1 stk 10,5 x 16 mulig denne kan passse ? :pray:

 

Unasett så blir det spennende å se hvordan båt og motor oppføre seg med disse propellene

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Yes, då må eg vekke denne tråden til liv igjen. Som skrever over så skar faenskapet seg i fjor, men nå er det vinter og tid for å sjå på Tohatsu`en

Mulig den er boss, men om det er snakk om å bytte noen lagre og stempel + ringer, litt honings så fixer eg den nå i vinter

 

Spørsmålet mitt til dere er. veit dere hvor eg kan skaffe noen deler på nettet til ein Tohatsu M70B ? Har sjekka litt på ebay, men føler ikkje eg får noe særlig treff på denne motoren. Noen som har erfaring med å handle tohatsu deler på nettet?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...