Hei!
Har en rustfri kjøleboks på rundt 90-100 liter. Har opprinnelig vært isboks, tidligere eier har montert Supercool. Dette funker ikke pga stor boks med dårlig isolering. Jeg har demontert Supercoolen og kjøpt komressor men ser meg nødt til å isolere boksen for at det skal fungere med et akseptabelt strømforbruk.
Boksen har i dag noe utvendig isolering (ca 2-3 ca løs isolasjon med aluminiumsfolie utenpå), men på langt nær godt nok etter dagens standard.
Tidligere eier hadde kuttet til dobbelt liggeunderlag som ble lagt innvendig i boksen, men dette er håpløst da kondens i kjøleboksen gjorde at det ble fuktig og dermed luktet ekstremt etter noe bruk. Jeg har 3 alternativer:
1) Demontere boksen og isolere den skikkelig utvendig med plater- dette krever imidler tid at store deler av byssa må demonteres og benkeplata må byttes da jeg neppe får dette fra hverandre.
2) Isolere boksen utvendig der jeg kommer til og skumme resten av plassene med noe form for bygningsskum. Dette kan la seg gjøre ved å bore noen hull som vil bli skjult med spørsmålet er om det trekker vann?
3) Isolere boksen innvendig med egnede plater (hva er best?) og deretter kle dette med f.eks glassfiber? eller lignende og male boksen innvendig. Det er et stort poeng at det ikke setter seg lukt eller smak slik at vi kan bruke boksen i løpet av kort tid. De platene med liggeunderlag som er brukt virker enkle å tilpasse og isolerer vel brukbart, men tåler de lim og eller epoxy?
Er det noen som har noen råd? Det nærmer seg sesong!!!!
MVH Tore