Sinus_nor, på 03.04.05 00:31, skrev:
Mercury 90hk - 4-takt eller Optimax?
De koster omtrent det samme.
Toppfarten er vel omtrent lik.
Litt bedre aks. på Optimaxen.
Optimaxen er lettere.
Men hva skal jeg velg på min nye båt? Og hvorfor?
(Uttern D55 Exclusive 2005, 720kg)
Jeg hadde samme båt som deg for et par "Bitteliten" siden. Kjøpte den for 4 år siden om jeg husker rett. Jeg hadde 4 takt 75 hk Mariner på båten. Samme blokk/motor som Mercyry 4 takt 90 hk. Jeg var veldig godt fornøyd med motoren og båten. Lavt støynivå, lavt bensinforbruk og bra dreimoment (som er viktig for å få båten opp i plan) Jeg ville valgt 4 takt av samme grunn som Bella sier her - lettere å selge igjen, mindre støy på lavere fart. Og er prisen omtrent den samme ville jeg valgt 4 takt pga lettere å selge. Jeg tror at 2 takterne trenger noen år på å få bort alle "fordommer" i bruktmarkedet, oghar du planer om å bytte deg opp i lpet av et par år tror jeg 4 takt er enklere å selge
Merk også at motorvalg bør avhenge av båten. Uttern D55 har et svært lettplanende skrog pga "pontonger" bygd ut på hver side av motorbrønnen som gir ekstra bæring i akterskipet (du ser det på bildet ditt der badestigen er).

Med 75 hk opplevde vi overhode ikke noe nøling for å få i plan. Med 90 hk vil du nok merke at du har nok krefter. I litt småsjø trives Uttern D55 best i rundt 20-25 knop er min erfaring, og du må nok regne med å dra den ut av plan om du møter større sjø - for den er ikke så god på å lande mykt om du hopper på bølgene (båten er ganske lett og har litt flat bunn for å være lettdrevet)
Om jeg skulle hatt større motor på 150 hk eller mer - ref. John_Kr kommentar - da hadde jeg nok seriøst vurdert 2 takter - for da får man 6 syl motor (Mervur/Mariner 135 hk optimax og oppover er 6 syl). Da får man en motor med mer harmonisk gange enn en 4 sylindret motor.
Redigert av Bitteliten: 03.04.05 10:49