Jump to content

Nidelv 300 med KAD 300 vil ikke opp i plan etter service


JonnyF

Recommended Posts

Har en Nidelv 300 sport med en KAD 300, båten har ligget ute i vinter med fulle diesel tanker. Kjørte båten til VP verksted for full service på motor og drev ca 1 times kjøring, båten ble og rengjort og bundsmørt. Etter service hentet eg båten og skulle ut på tur men da fikk eg ikke båten opp i plan, turtallet stoppet på 26-2700 og rundt 11 knop. Tok kontakt med verksted da eg trodde turboen ikke virket.

 

Har nå hatt mekaniker i båten i flere dager uten at dem kan finne feilen, diesel filter byttet 2 ganger, ingen groms, turbo/trykk sjekket,alt ser ut til og vere i orden. Dem har og vert ute og kjørt båten og fått den opp i plan til slutt, men da med mye jobbing med drev/flaps, noe eg aldri før har måtte brukt for og få båten i plan. Siden båten til slutt kommer opp, så tror eg kansje det kan være dyse/diesel pumpe som ikke er helt ok?,? men har ikke lyst til og bytte dette før evt billigere løsninger er prøvd ut ! ( Har blød båt penger i det siste )

 

Ble og nevt at propellen kan ha fått skade, men det trodde eg ville merkes ?

 

Ikke kjekt og få båten tilbake fra service i slik tilstand......lurer på hvor rekningen havner ?? :confused:

 

Er det noen her inne som har peiling / tips på hva som kan være galt ?

 

 

Redigert av N300 (see edit history)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Muligens defekt materpumpe til dieselsystemet. Denne koster ikkje allverden (trur den koster rundt 600-700 kr + pakning.

Armen som står på pumpen kan knekke og derfor ikkje gjir nokk diesel frem til dieselpumpa. denne blir drevet av kammen og det er denne man bruker for å pumpe frem diesel med.

 

Hvilket turtall fekk dem på båten ved prøvekjøring når dem endelig fekk den i plan?

 

Kobler kompressoren inn?

 

Bør også taes ein vacumtest på dieselsystemet for å se om den får nokk fuel fra tanken. kan vera dieseldyr i tanken som gjer at den ikkje får nokk diesel,.(noen ganger er "dieseldyrene" så store at dem ikkje går opp til filtrene) kan også vera kolaps i dieselslanger.

 

Det enkleste er kanskje å bare koble ein ekstern dieseltank rett på motoren (utenom grovfilteret) for å eleminere vekk tank/slanger

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Den kom opp i 3800 og alt virket perfekt da den først kom opp.

 

Kompresoren kobler inn, denne er og sjekket ut som evnt feil.

 

Viss det er diesel dyr, burde ikke noe kommet i filter ? det er og blåst luft fra filter og tilbake i tank.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Njaa, normalt sett gjør de det. men har vært ute for før at når dieseldyrene får ligge i ro gjennom vinteren fester dem seg som "geleklumper" og er rett og slett for stor til å gå gjennom stigerøret.

 

Det er vertfall smart å prøve med eksterntank, dette koster ingenting.

 

Kan vera materpumpen da når den evt kom opp i turtall når dem endelig fekk den i plan klarte dieselpumpen å suge dieselen frem selv..

 

Noe røyk bak båten? som regel vist turboen er defekt står svartrøyken

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Ja, mekanikerene som har holdt på i båten har friskmeldt turboen... men det med materpumpe kan høres ut som en ide og sjekke/bytte.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

"Har nå hatt mekaniker i båten i flere dager uten at dem kan finne feilen, diesel filter byttet 2 ganger, ingen groms"

 

Siden du nevner at den har vært på service og byttet dieselfilteret 2 ganger anbefaler eg på det sterkaste at kobbarskiven som ligger på lufteskruen på dieselfilterbraketten byttes, mye mulig at den suger luft her.. Har vært ute for det MANGE ganger på D3. Skruen(vist dem har den på lager) bør byttes også da den av og til blir morken og knekker med årene.

 

Vist Forfilteret har vært demontert for reingjøring kan også kula som ligger som ein "tilbakeslagsventil" i filteret lage trøbbel. Denne kulen er egentlig bare eit mareritt og bør egentlig bare fjernes.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hehe, dette er nok ikkje mitt sterkeste punkt så er bare å hjelpe :)

 

Mvh Tom Erik

Hehe. Da drister jeg meg til å sjekke noe helt gratis :smiley: Min bror hadde liknende problem, men med Mercruiser. Båten måtte tvingen i plan med drev, flaps, sola i ryggen og sterk gjenlengsel. Alt ble sjekket på hele motor, unntatt de løse batteripolene. :smiley: Etter ny batterier og polene festet skikkelig, virket alt og båten "smatt" i plan... Høres kanskje rart ut, men jeg var med på det :smiley:

Lurer faktisk på dette den dag i dag, men dette var det eneste vi gjorde den dagen....

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal høre med dem om denne er sjekket/byttet den, men ville tro at erfarne mekaniker sjekker slikt, er jo en grunn for eg betaler i dyre dommer for service!

 

Batteri teorien høres spesiel ut !:) men kan jo sjekkes!:)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Hei

 

(Har ikke lest hele tråden, men symptomet er kjent, derfor et kort svar:

Sjekk

- vannutskiller

- Grovfilter, Diesel

- Finfilter, Diesel

- Luftfilter

 

Likevel, jeg tror det er vakuum-sensor som også noen kaller røykbegrenser.

Det går et rør fra kompressor til turbo. Like før turbo er det en belg som tar opp bevegelser i motor. Denne belgen MÅ være godt montert på begge sider, det sitter en slangeklemme på hver side.

Dersom denne ikke er tett, trekker motoren falsk luft der, og dermed får den ikke det undertrykket den skal ha i overgangen mellom kompressor og turbo.

Kort fortalt er det slik at dersom den trekker falsk luft, vil ikke fødepumpa (som gir diesel til motoren) gi maks trykk, og den får ikke nok diesel.

 

se gjerne denne tråden i Windy-klubben:

http://www.windyklubben.com/forum/topic921.html

 

Det er godt mulig at du skal sjekke disse to slangeklemmene og sørge for at de ligger tett rundt hele (på min var det en liten glippe midt under)

 

mvh

Didrik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, poster denne her i tilfelle man ikke får lest på Windyklubben:

 

Termostater:
Dersom temperaturen ikke kommer opp i arbeidstemperatur ved rolig kjøring, (man må kanskje opp i ca 1000rpm) så er det sannsynligvis termostatene som er problemet. Disse sitter i en firkantet boks (termostathuset) rett under det svarte dekselet på motorene. Det er enkelt å komme til. Hver motor benytter seg av to stk termostater, disse er montert i en brakett som igjen er montert i termostathuset. Man kjøper to stk termostater, demonterer braketten, tar ut de gamle, setter inn de nye og lukker termostathuset igjen. Det vil renne ut litt kjølevæske, men ikke mye. Motoren bør kjøres passe varm mens lokket på ekspansjonstanken er av for lufting, fyll på kjølevæske etter behov, men husk at nivået er lavere når motoren er kald, så vent med å toppe opp til motor er varm.

Motor drar ikke godt nok / kommer ikke opp i turtall:
En dag vi var på tur var plutselig den ene motoren motvillig til å komme opp i turtall. Typisk følger motorene hverandre slavisk, men nå ville ikke den ene motoren dra. Ved lav belastning, typisk på kosekjøring opp til 1500rpm var det ikke noe problem, men når motoren ble skikkelig belastet og skulle dra båten opp i plan, ville ikke den ene motoren være med. Når båten så er i plan, kommer den etter. Likeledes ville ikke samme motor være med til toppfart 3800rpm, men ga seg rundt 3400 rpm.

Dette kan være mange ting, men her følger mitt resonnement og løsningsforslag.
Sjekk aller først at der er nok olje på motor og ikke minst på kompressor.
Siden motorene fungerer greit under normal, lett belastning, både under kompressor og under turbo (kompressor virker fra 1600rpm og opp til ca 2800 rpm, da slår turbo inn og overtar), eliminerte vi de som hovedmistenkte.

Men det var klart at motoren ikke får alt den trenger. Første syndebukk er da drivstofflinja. Bytte grovfilter og fin-filter og test igjen. Mange har løst problemet på denne måten, og er en av de enkleste og vanligste problemstillingene på KAD 300.
Dessverre for meg, så var ikke dette løsningen.
Neste sjekk er luftfilter og boks. Her var også alt i orden.

KAD300_01.JPG
Vi begynte å mistenke turbo, men den drar jo til ca 3500rpm, det vil den sannsynligvis ikke gjøre hvis turbo er defekt. Det var heller ingen ulyder fra motoren, og ingen synlige lekkasjer noe sted.

Logisk sett var vi klare på at her er det tilførsel av drivstoff og / eller luft som er problemet, men hva? Etter litt lesing om KAD300, finner jeg ut at denne motoren har noe som de kaller røkbegrenser. Det er en fiffig innretning som begrenser mengden diesel fødepumpa kan gi. Denne styres av vakuum fra turboen. Dette kunne jo stemme med teorien om at den får for lite drivstoff. Dersom undertrykket foran turbo ikke er riktig, så vil ikke fødepumpa gi nok diesel. Før man begynner å ta fra hverandre turbo, intercooler etc, så bør man sjekke noen slanger. Fødepumpa styres etter sigende gjennom en vakumslange fra luftinntaket. Jeg har ikke funnet denne, men den er der i følge andre. Derimot fant jeg en liten slange-bit som forbinder luftfilterboksen og kompressoren med turbo, dette ligger lett synlig på toppen av motoren. Slangebiten er festet med to fine slangeklemmer, en på hver side. Når jeg undersøkte disse, viste det seg at på den ene siden var slangen litt utenfor slangeklemma, og dermed trakk den falsk luft der. Dette medfører at det ikke blir riktig undertrykk, og voila: fødepumpa gir mindre diesel. Korrekt montering av denne slangebiten løste problemet.

bilde

Link to post
Share on other sites

Opplevde akkurat det samme på min 41P motor igår som Cosmic beskriver. Luftfilteret var under 1 år gammelt. Da jeg tok ut det var problemet løst. Heldigvis var luftfilteret det først sjekket.. Regner med verkstedet har byttet luftfilter..

Luftfilter ble byttet på servicen ja.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Slange til røykbegrenser er ein tynn plastslange som går fra innsugmanifoild til EDC kontrollbox ved diselfilter.Giveren til røykbegrenser ligger i denne boksen.

Har du et dele nr på denne ? klarer ikke og finne den.....

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7738870.aspx

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...