Herold Startet 9.April.2014 Del på Facebook Startet 9.April.2014 Har en AQ271 (med 290 DP drev) som begynner å fuske straks den blir varm. Den "smeller", antagelig av uforbrent bensin og går ikke på fullt turtall, og blir vanskelig å starte.Når den er blitt kald igjen er den lettstartet og grei. Noe spesielt jeg bør gå over/sjekke/bytte? Har uansett kjøpt nye originale plugger; Tips om hvordan jeg enklest bytter disse er velkomne (trangt!) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Muligens kondensatoren i fordeleren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Du bør sjekke coilen og bytt tennplugger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herold Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Hei, takk for raske og gode svar. Jeg bytter: Plugger, coil, kondensator. Er det noen sjans for at en type automat-choke henger på og fører til for fet blanding når motoren er blitt varm? Er det evt en mekanisme som trenger overhaling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleepy84 Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 jeg hadde en AQ171 for en tid tilbake som hadde lignende symptom. Det viste seg at det ene ventilsetet på innsugsiden var slitt, slik at når den ventilen ble varm og utvidet seg, så ble rett og slett ventilen for lang til at den tettet mot ventilsetet. Den hydrauliske ventiløfteren skal i utgangspunktet justere ventilklaringen automatisk, men ikke vist setet er for slitt. Resultatet var at når motoren ble varm så antente blandingen som lå i innsuget... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herold Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Takk, høres også ut som en mulig forklaring og er et spor å følge. Kan man finne hvilket ventilsete som evt er slitt ved å gjøre feks en kompresjonstest av alle sylindrene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Aq171 er 4syl med to overliggende kammaksler. Aq 271 er v8. Så det er to ganske forskjellige motorer. Du bør sjekke coilen din høres ut som det er der problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Begynn med enkleste og billigste først? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herold Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Starter med det enkleste og billigste og krysser fingrene for at det ligger der:-) Da har jeg noe å fylle påskedagene med. Skal gi tilbakemelding når jeg forhåpentligvis snart finner svaret. Takker for gode innspill og ønsker dere en god påske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleepy84 Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 (redigert) Vet at AQ271 er v8, poenget mitt var og informere litt om en mulig feil som ikke er så vanlig eller lett å finne.Kompresjonstesten viste ikke noe på min motor. Jeg måtte ta av toppen og inspissere ventiler før jeg fant ut av hvilken det var. Men helt enig med at du bør begynne med det billigste først.. Redigert 10.April.2014 av Sleepy84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand7100 Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Smeller kun med for mager blanding. For fet blanding blir det ingen lyd. Garantert... Fysikkens lover det..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Sjekk at choke spjeldene på forgasseren åpner når motoren blir varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herold Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Har forsøk å få tak på en original VP coil (855706 evt replacement 857409) men det virker omtrent umulig å oppdrive. La-Sa viser til Sarpsborg motor, de foreslår denne; http://www.summitracing.com/int/parts/maa-9-29716/overview/ Har forsøkt å bestille original VP coil Ifra USA. Frankrike og Sverige men ingen er spesielt interessert i å sende til Norge, det er vel en for billig del til å lage for mye papirarbeid for. Hvis jeg først skal bruke en uorginal coil, kan jeg da like godt benytte en ifra Biltema? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53400/ Den ser mekanisk helt lik ut den originale. Med den prisen kan jeg heller bytte en gang i året dersom det kun skulle være kvaliteten det sto på. Men det er kanskje andre parametre som burde bekymre? Hvor ellers kan jeg henvende meg for å finne en original coil? Til info: For å få byttet plugger som lå usedvanlig trangt til bak riserne måtte jeg kjøpe åpent skrallesett ifra Biltema: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipenokkelsett-apent-40-deler-10133/ fungerte perfekt på de 2 trangeste pluggene (toppen av pluggen stikker ut gjennom pipa og skralla). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Du kan jo prøve Pony Parts også. De selger alt fra summit og har det meste til yankee-motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Det er ikke noe spesielt med Volvo sin coil, kjøp en hvem som helst coil som passer til en GM350. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aq 28 Ht Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Kjøp denne på Biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53403/ Monterte denne på en Penta V8, med supert resultat. Jevn tomgang og høyere maxturtall en noen gang før. Dette var en problem motor med dårilg tomgang, startvansker og fusking. Billig er den også, så det koster ikke mye å prøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Noen alternativer. Defekt Coil og eller kondensator. Feil justerte ventiler (lukker for tidlig) Falsk luft rundt forgasser. Forgasser blir for varm og bensin koker (manglende avstandsplate mellom innsug og forgasser) Overslag i Fordelerlokk og eller pluggledninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hvordan gikk det her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.