Jump to content

tips ved plutselig manglende sjøvannskjøling -6LYA-STP


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Litt pussig trøbbel. Kanskje nokon har vert borti liknande. På hurtigpåsketur til nermaste uthavn, etter 15min gange lavt turtall var temp 83, allt ok, så steg temp raskt over 100grader, sprang ut og såg det mangla vann i eksos, og stoppa straks. Toalett er koblet på samme skroggjennomføring med Y, så eg sjekka det, og der var ok. Starta maskin og då var det vann igjenn.

Kjørte rolig videre siste 15min til planlagt havn. Slo oss til ro med plastpose i sjøen.

Så hjem igjen i dag. Samme skjer. 83grader i 4-5 min, så rask økning i temp, bak og sjekka-tørr eksos. Stoppa. Starta igjenn, ingen vann, stoppa venta 2min og starta igjenn, allt ok. Kjørte rolig videre 1000 o/min.

Impeller var ny i fjor.

Har skrudd av slange fra bunnventil og sjekka. Fri flyt der. Skrudd av lokk på impeller, ser oki ut der mht skovler.

Kan impeller "slippe" vulkanisering på aksling slik at den av og til spinner ?

Link to post
Share on other sites

...................... Skrudd av lokk på impeller, ser oki ut der mht skovler.

Kan impeller "slippe" vulkanisering på aksling slik at den av og til spinner ?

 

Ja, absolutt !!!

 

Skjedde hos meg i en VP TAMD 60C motor!

Impeller så tilsynelatende helt OK, men impelleren hadde løsnet i vulkingen på impeller-aksel slik at den ikke ble med rundt!!!

 

:smiley:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Eg veit ikkje korleis det virker i praksis, det har vert sånn siden 80tallet, men motor vart bytta 2 år siden. Eg antar det er nokre klaffer rundt toalettpumpa (elektrisk toalett).

Det blir impellerbytte uansett no. Eg var litt hardhendt og reiv av eit hjørne på skovel i forsøk på å få den ut, men så våkna jr fra kvilen sin, og då måtte eg avslutte før eg fikk ut impeller og sjekka den betre.

Link to post
Share on other sites

Interresant at det kan være feil på en serie impellere.

 

For to år siden sjekket jeg sjøvannsfilteret (uten å åpne det) før vi dro fra Danmark.

Når vi økte farten syntes vi det kom litt mye hvit røyk fra motoren, men temperaturen på motoren var bra.

Når vi kom til Sverige slakket vi av og skulle øke hastigheten igjen. Da økte temperaturen og vi stoppet motoren. Kjørte vi i lavt turtall gikk alt bra, men så fort vi økte turtallet så gikk temperaturen opp.

Vi stoppet å renset sjøvannsfilteret som vi kun oppdaget at var en del urenheter i når vi tok det ut..

Impeller var helt fin og var vel bare ett år gml. trodde det var noe i inntaket osv, men ingenting hjalp.

Etter lang tids treeeg kjøring fikk vi lagt til på en gjestehavn og summet meg litt, men kom ikke på noe annet alternativ enn å bytte impellere. Da ble alt ok.

Tenkte at den kanskje var blitt litt tørr pga sjøvannsfilteret og har begynt å være meget nøye med å rense det mange ganger i løpet av sesongen.

 

Ser nå som Liberty beskriver at det kan ha vært en feil på en produksjonsserie.

Tok med den defekte når jeg skulle kjøpe ny for å spørre hva som kunne være feil på den, men på delelageret sa de at den så helt ok ut!

Har samme type motor.

Redigert av Sitrin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den motensen teknikk greia har for små klør og får ikke tak i impeller. Har en slik selv. Men det finnes lignende grovere typer å få tak i hvis det er plass å skru på. Gjengeløsningentror jeg har blitt ganske vanlig på vp sine originale (som ikke er spesielt dyre) - så da finnes det vel helt sikkert en variant til din motor også, enten med vp logo på eller fra den opprinnelige produsenten.

Link to post
Share on other sites

Eg trur eg har embalasje etter eg fikk levert impeller fra yanmarforhandler i fjor. Er dette noe som er såpass utbredt at yanmar har fått det med seg og er villig å ta reklamasjon, eller vil de flire av meg å påstå at eg har starta uten å åpne bunnventil ?

Finnes det jabsco impellere å få i stedet kanskje ?

 

Nokon tips om hvilke gjenger det er i enden på impeller ? Eg har den forrige liggende, så eg kan prøve å finne det ut, men det er ikkje "skikkelige" gjenger å måle i..

Link to post
Share on other sites

Ja trur eg skal finne fram skrueboksene og den forrige impelleren når eg kjem heim ;-) Hadde vert genialt å få til ein slik. Men tenger og skrujern blir det alltid skade på impeller, og sist bytte hadde eg vel 4 plaster på knokene og fingrane etterpå...

Link to post
Share on other sites

På ebay fann eg eit impellerverktøy som har oppgitt gjenger til 3/4-16.

Trekvart blir vel rørdeler av eit slag då, det er jo fordel då eg slipper å bore opp. Eg må sveise ein mutter oppå til å ha senterbolten i.

 

Nei, det der er nok 3/4" UNF (vanlige tomme fingjenger) ikke rørgjenger. 3/4" UN er 19 mm utvendig, og det ser riktig ut fra bildet (tippet egentlig rundt 20). Da må du i tilfelle finne en fingjenget tommeskrue, og det finnes jo, bore et hull i den og gjenge opp. Men såklart, da er du avhengig av dreiebenk. Et redskap enhver båtentusiast med respekt for seg selv bør ha i garasjen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Då har eg fått impeller ut. satte eit skaft inni hylsa og joda, gummi gikk lett rundt...

Så.. er der noen som veit om Yanmar er kjent med dette problemet? Vil neste impeller være trygg.... frister ikkje å kjøpe to "for sikkerhets skyld" dersom det er samme serie i hyllene ennå...

Lagde meg eit verktøy

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...