Jump to content

Trebåteiere, fersk båteier trenger et råd eller to.


larstiben

Recommended Posts

Hei alle trebåt erfarne. Jeg har kjøpt meg ei nydelig motor snekke. Ei Arendalsnekke på 21 fot med FM 8-12 hk . Har startet båtpussen idag og fikk vasket og tatt av presseningen og så at det var et litt større felt med gul farge på dekket. Hvis jeg da har forstått dette riktig så er det fuktighet under lakken? Båten er veldig pen i lakken ellers og jeg har tenkt å pusse lett og legge på etpar nye lakkstrøk. Men for å få bukt på dette gule så må jeg pusse helt ned til treverket eller? Har også sprukket litt ved list mot dollbord/yttersiden. Er dette bare å bruke epoxy og lime/tette igjen? Se vedlagt bilde.

Er takknemlig for alle svar og hjelp som kan gi en fersking litt hjelp på veien å få denne skjønnheten på vannet.

 

Mvh

Tiben

bilde

bilde

Redigert av larstiben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei tusen takk for svar, så det er bare å ta frem pusseklossen igjen idag og gå på da skjønner jeg :) Men hva er en luring Erikda? Jeg søkte her på forumet uten å få noen treff på hva det er for en teknikk/luretriks.

 

Men igjen bare for å ikke gjøre noe galt. Resten av båten som ser bra ut, trenger jeg bare å mattslipe og når jeg da har bart treverket som har blitt mettet / så må jeg lakke det området endel ekstra får å komme opp på "samme nivå" som resten av båten.... og lakken biter selv om det er oljet så mye?

Link to post
Share on other sites

Tror nok Erikda har lagt inn en luring her;) (eller mest sannsynlig en skrivefeil) D heter lusing og er å lime inn en trebit av samme type i "hullet" man bør ikke fylle store hull/glipper med massivt lim.

 

Går fint å lakke oppå, mett treet godt med olje, la det tørke, og bygg opp med lakk til det er i høyde med området rundt. avslutt

med et par strøk over det hele.

 

Du bør luse før du oljer!

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he, lusing skal det være! Jeg er tømrer og har laget lusinger til slike formål før. Du trenger en fres og et anlegg slik at fu får laget et skikkelig spor til lusingen. Hvis du googler temaet lusing/innfelling av trevirke får du garantert opp mange forslag med video om hvordan du gjør det. Gjør ordentlig arbeid! Det lønner seg.

 

Skal du fjerne mye lakk lønner det seg å leie en Speedheater (se på speedheater.com eller speedheater.se) Der du har den store sprekken på bilde nr. 1 bruker du sylskarp kniv og skjærer vekk natemassen (evt. Feinsag med natekniv som koster skjorta) og legg i ny natemasse.

 

Det finnes drøssevis av prosjekttråder her med trebåter, så du har plenty med læremulgheter! Stå på!

Link to post
Share on other sites

Bruk tangen (enden som sitter I skaftet) på ei fil, og dra rent sporet ved fenderlista. Eller noe annet skarpt, firkantet som kan fungere som "haukenebb". Vær forsiktig slik at det ikke flises opp.

Legg i ei bomullssnor som passer til sporet, og fyll med natemasse. Bomullssnora bør vel ligge 4-6mm under kanten slik at det blir litt tykkelse på natet. Beskrivelse av nating finnes på nettet.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt! Du får mange "råd" her, ikke alt er like lurt.... Lusing er bare tull, dette er en sprekk mellom fendelist og dollbord og skal freses opp før du fyller med simson fugemasse. Sika kan ikke brukes fordi den reagerer mot Owatrol. Denne sprekken skyldes en konstruksjonsfeil som går igjen på de fleste tre-båter. Skal du gjøre denne jobben skikkelig, må du ta dette til vinteren innendørs. Det første du skal gjøre er å skrape båten under og legge på et godt lag Arcanol. Dette burde vært gjort for over en måned siden.... Dette for å hindre sprekking. Det ville overasket meg om du har gjort dette! Du har mye å lære, så jeg anbefaler at du skaffer deg "Sjektboka" av Lars Solberg, Stavern. Denne kan bestilles av han, eller kjøpes på Stavern sport .bla og kan varmt anbefales.

Hilsen en som har hatt samme sjekte (1951Mod) siden 1989 og kan ses i sjektekanalen i Stavern.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hva arcanol er godt for på treverk? Hvordan forhindrer arcanol sprekking. Er det ikke bedre å sause med linolje.

Enig med at det beste er å frese opp sporet, men det er ganske tidkrevende og ikke helt enkelt hvis man er uvant.

Ikke bruk fugemasse, bruk natemasse. Sikaflex har en som heter 290DC som kan brukes, men Simson sin natemasse er veldig bra den også. Tror Simson sin kan brukes uten priming, men det bør sjekkes ut først.

Blir litt oppgitt over folk som sier hva man skal gjøre med båten sin.

Hva slags konstruksjonsfeil er det snakk om når det gjelder den sprekken?

Redigert av Woody (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viser til innlegget fra index.Du må bruke en god skrape først, helst av typen med utskiftbare blad.Bruker du sandpapir, vil dette fylle seg med gammel lakk, event. myk lakk dersom du bruker varmepisol, umiddelbart og blir ganske håpløst.

Bruk sandpapir til slutt, støvsug grundig og vask med rødsprit før oljing.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener overhodet ikke å være kritisk til Odd H
Jeg er bare nysgjerrig på hva arcanolen faktisk gjør kontra spesialpreparater laget til formålet.


Vet mange som bruker arcanol (eller alu primer, gjerne iblandet owatrol),
men mange av de gamle speiderknepene er ofte basert mer på økonomi enn
at de er så fantastiske. Da så mange har brukt det i så mange år tilsier det
jo at det fungerer men bekrefter ikke på noen måte at THIS IS IT!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill og entusiasmen. Jeg har mye å lære ja. Boka er bestiilt allerede , takk for tips Odd H.

Startet jobben med å skrape bunn idag, blir noen timer dette her.. det var også brukt endel silikon her og der.... dette har jeg nå dratt av og skraper og sliper etter beste evne.

Link to post
Share on other sites

Arcanol er kun en erstatning for nå utgåtte Fix blymønje og har som jobb å holde på fuktigheten i treverket og gi et godt feste for bunnstoffet. Dette treverket burde i en perfekt verden vært fylt med linolje/Owatrol D1 hele tiden, men noe vann kommer jo inn i treet.

Vi i Stavern har lært dette av nå avdøde Los Thor Thorsen (oldebarnet til Ulabrand) og det er lurt å høre på han med den flotteste sjekta (som han eide i 48 år)

om råd. Min sjekte sjøsettes alltid rundt 17 Mai og lekker under en liter første døgnet.

Alle må selvfølgelig gjøre som man vil, våre resultater i sjektekanalen i Stavern taler vel for seg selv... Beklager en kanskje litt arrogant tone, dette skyldes at man i mange år har mått høre "gode råd" av folk som gjerne er eldre enn deg (er selv bare 48), har hatt 5 trebåter, bestefaren hadde båt, etc... listen er lang. Til trådstarter: Smart trekk å kjøpe sjekteboka, der finner du og alle andre utrolig mange gode og VIKTIGE råd om båt og motor. denne anbefales varmt, og du kan jo skrive en linje om boka her etter at du har lest den. Fokus der er lagt på å gjøre de rette tingene slik at du får brukt båten mest mulig med et overkommelig arbeide, dvs det er ikke viktigst å ha den blankeste båten, mer moro om den blir 100 år... Så får du heller ta det som en bonus at båten til undertegnede "Pernille" utførlig er omtalt i boka! Det viktigste: Kos deg med sjekta di, dette blir sikkert bra!

Link to post
Share on other sites

Må bare si takk. Gleder meg til å lese boken. Man vet at man har kjøpt seg noe "rekti" som vi sier her i Østfold, når man våkner opp og det første man tenker når man ser det fine været at : dæven idag skulle man heller pussa båt enn å dra på "ærbe" skal holde dere oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Må bare si takk. Gleder meg til å lese boken. Man vet at man har kjøpt seg noe "rekti" som vi sier her i Østfold, når man våkner opp og det første man tenker når man ser det fine været at : dæven idag skulle man heller pussa båt enn å dra på "ærbe" skal holde dere oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Hei, gratulerer med fin trebåt. Den gule lakken er. som du har funnet ut, luft under lakken og gjerne litt vann i treverket under. Det eneste riktige er å skrape det bort og bygge opp ny beskyttelse. Da er det viktig med olje som underlag for lakken, og deretter tilstrekkelig med lakk, som beskrevet på boksen. På grunn av at dette partiet ligger vannrett, slår regnvann gjennom lakken dersom det ikke er tilstrekkelig mange lag, og dersom det ikke er olje som impregnering under lakken. Om du velger Owatrol eller andre remedier er opp til deg, men jeg vil sterkt fraråde benarolje og linolje med diesel som tynningsmiddel. Det er mange som sverger til benar, men jeg har ikke sett annet enn tragedier fra bruk av dette stoffet. Teorien er at benaren skal holde seg myk, men det er noe mystisk som gror under lakken i dette stoffet, og det er sjelden noen suksess. Den klassiske blandingen er halvblandet rå linolje og amerikansk terpentin, pluss 10% xylamon hvis det er å få tak i. Dette fungerer bra det, men det skjer ofte at det reagerer med lakken som du legger oppå. Med Owatrol 1 og 2 skjer ikke dette, men ulempen er at det er noe dyrere. Det er sant som en kar sier her i tråden, at mange gamle råd er mere fokusert på økonomi enn virkelig kvalitet. I dag er tiden så dyr at det er verdt å gjøre jobben så bra og bruke så bra produkter at jobben ikke må gjøres om igjen hvert år. Når du lærer hvordan du skal impregnere og lakke skikkelig, kan du vente at dekk og dollbord holder 8-12 år før det må skrapes igjen, skutesidene kan gå opptil 20 år. Det mest kritiske dersom båten ikke ligger med presenning er å holde treverket mettet og beskyttet innvendig, fordi ferskvann slår gjennom sprukken lakk og trekker ut under lakken på utsiden. Det er heller ikke noe sjakktrekk å la båten ligge ute til jul. 20. september er en veiledende dato for når været virkelig begynner å slite på båten. Opp tidlig, ut tidlig er den beste resepten for båglede med trebåt. 17. mai bør båten være på vannet.

 

Når det gjelder sprekk mellom dollbord og fenderlist, så er det et vanlig problem, og årsak til at øverste bordgang ofte er råtten på eldre båter. Da de ble bygget fantes ikke god natemasse, i hvert fall ble det ikke brukt, så her ble fenderlista skrudd rett til dollbordet, eventuelt med en tynn stripe fugemasse i mellom. Her vil det oppstå lekkasjer, det er ikke til å unngå, og vannet går ned i esing-bordet og starter råtehelvetet. Det aller beste vil være å få frest opp et godt spor innenfor fenderlista, slik at man kan nate med dertil egnet masse.

 

Arcanolen har til hensikt å stoppe uttørkingen av bunnen. Det er svært ugunstig å la bunnen tørke ut, blant annet vil kjølspikerne trekkes ut slik at båten lekker mer og mer for hvert år. Så det første man bør gjøre er å dra av løst bunnstoff og prime båten med Arcanol eller Primer. Det er ikke noe gift i Arcanolen, så den hjelper nok ikke mot råte, men den beskytter bra mot uttørking. Etter 7 - 8 måneder på land er bunnstoffet fra i fjor porøst og det hindrer ikke båten i å tørke ut. Primer gjør samme nytten. I gamle dager brukte man blymønje, men det er dessverre vrient å få tak i. Det er en misforståelse at det er forbudt, det er bare ikke politisk korrekt.

 

Sjekteboka inneholder ca 120 sider med råd direkte rettet mot åpne tresnekker/sjekter/kogger, pluss masse historier rundt disse båtene og motorene. Den er skrevet spesifikt for å gjøre båtpussen levelig slik at det skal gå an å kombinere gammel trebåt med familieliv. Hovedsaken er å stoppe forfallet og sørge for at en grundig innsats ikke er bortkastet fordi man tok en liten snarvei før lakkering, evt ikke tok seg råd til en ekstra treliter Owatrol 1 til dekket. Jeg har bare fått gode tilbakemeldinger på den, kun en frustrert benarfan med hage-yacht har uttrykt skuffelse over at hans synspunkter ikke er tilstrekkelig vektlagt, men jeg har valgt å beskrive prosedyrer som faktisk er testet også utenfor hagen. Boka er på 280 sider, med harde permer og masse fargebilder, og den kan bestilles på allsidiu@online.no.

Redigert av allsidius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Larstiben: Når du har vært så flink og skrapet båten under bør du prøve å få olje inn i treet før du primer med Arcanol el. Jeg kan varmt anbefale Owatrol D-1 som er dyrt men bra:) Jo mer olje du får inn, jo bedre. Det beste er å skrape inni under tiljene og så sause inn vått i vått med olje, men det er litt sent på året for det nå. Noe skal du jo ha å gjøre til neste vår! Merk deg da at det vil ta lenger tid før båten trutner, men det er helt naturlig, og det er bedre med olje enn vann i treet. Denne jobben er kanskje noe av det viktigste man gjør med båten men blir sjeldent gjort, kanskje fordi det er lettere å lakke dekk og skuteside og at det er mer synlig..... Gled deg til boka og ha en flott sesong!

Link to post
Share on other sites

Mange flotte råd her ang trebåtpleie.Men det eg ikkje heilt forstår er kvifor dykk kjøper desse dyre Owatrol produkta.Har sjølv fleire trebåtar,og reparerar og pussar opp for andre.

Mine erfaringar er å bruke tretjære (strekkfastolje)den kan dykk blande ut med så mykje terpentin dykk vil for bedre inntrekking i treverket.Nokon likar lyst treverk,andre mørkare.

Mange trur at tretjære aldri tørkar ordentlig,rein tretjære tørkar sakte,det er sant,men bruk terpentin i tretjæra,så får dykk ei flott overflate,og den størknar.Og så luktar det båt :wink:

Som forrige innlegg var inne på,ikkje bruk benar som siste strøk,den slepp treverket etter ei stund,og har ein tendens til å boble seg når det er varmt.Eg brukar ravilakk,x antall strøk som dykk ser nødvendig.

Og for guds skuld,lakk aldri utvendig skrog,og mal innvendig,det ser fint ut,men ikkje heldig fordi evnt.fugtigheit i treverket aldri slepp ut.Treverk må få puste.(Lakk utvendig/olje innvendig)

 

Håpar ikkje eg har tråkka alle owatrolbrukarar på føtene no da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på vestlandet og østlandet. Her er det ofte sol og mindre nedbør. sjekk ut kledningen på sort husvegg og hvit husvegg... Sort-tjærede båter er ikke smart her på østlandet, men enig at det lukter båt:) Den største slitasjen er jo innvendig i båten, det er jo her regnvannet står på! Våre båter er lakket med Owatrol D-2 på begge sider, ta gjerne en tur til Stavern så kan vi jo se på resultatet etter mangeårig behandling med dette. Noen ganger er "dyrt" det beste, det dyreste er å ikke gjøre skikkelig grunnarbeide! På min 21 fot åpne sjekte går det med ca 3 desiliter D-1 til flekking av bart tre og 1,5 liter D-2 til toppstrøk pr år. Dette skulle vel bli ca 250-300 kroner og jeg tror det skal gå greit uten å be om forskudd på feriepengene. Når jeg tar fullstendig nedskraping hvert 15 år går det ca 20 liter D-1 og ca 5 liter D-2.

Min erfaring er at det er lurt å holde seg til produkter du vet virker. Benar har jeg prøvd, det virker ikke! Det er heller ikke billigere....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...