Jump to content

15 åring kjøre over 10 knop


Ottomannen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er 15 år og har lyst til å kjøpe en båt jeg kan kjøre litt rundt med, og har funnet noen jeg synes er fine. Problemet er at de fleste disse går fortere enn 10 knop, og da jeg selv tenker at om jeg kun kan kjøre 10 knop, er det ikke noe vits i å ha båten.. Faren min vil ikke la meg kjøpe en som har mulighet til å gå over 10 knop, og lurer derfor på:

Er det stor sjangs for å bli stoppet om jeg kan kjøre noen knop for fort?

ER det noen argumenter jeg kan bruke for å få lov til å kjøpe en båt som går litt for fort, men fortsatt under 9,9hk og 8meter? :L

 

Og jeg lurer også på om man kan sette inn en liten sperre i motoren slik at den ikke går så fort, men som kan fjernes slik at far kan kjøre båten fortere.

 

Tusen takk fort svar!

 

Mvh. Meg.

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen inn til oss.

 

Du har ikke lov til å føre båt som kan gå over 10 knop, har over 10hk eller er over 8 meter lang når du er 15 år. At grensen går ved 16 år føles kanskje litt urettferdig, men 16 år er en magisk grense for forskjellige ting i Norge. Når blir du 16? Når du er 16 kan du ikke føre båter som er lengre enn 8 meter, men du kan ha 25hk på hekken i stedet for 10. Du kan også kjøre så fort du vil.

 

Sjansen for å bli stoppet vet jeg ikke, det varierer vel med hvor du bor. Etter hva jeg forstår er politiet betraktelig mer aktive på sjøen på sør- og østlandet enn andre steder i landet. Du bor jo i Moss, og det er vel inne i rødsonen.

 

Blir du derimot tatt, så kan du få bot på opptil 5000kr (og den er din, ikke din fars!) og bli nektet å føre båt i ett år. Så det er ikke verdt å ta sjansen...

 

Min anbefaling er at du tar båtførerprøven nå (du kan ta den fra du er 14 år, men ikke "bruke" den før du er 16), for den må du ha uansett. Du lærer også enormt mye nyttig kunnskap om det å være på sjøen, hvordan lese lanterner og hva du skal gjøre hvis ulykken er ute.

 

For å svare spørsmålene dine direkte:

- Sjansen for å bli tatt betyr ingenting - straffen når du blir tatt kan svi voldsomt.

- Det er ingen vei rundt loven, sorry.

- Sperre er nok litt vanskelig, men å hemme f.eks. bensintilførselen er neppe nok til å slippe bot.

 

Men frykt ikke! Det er massevis av voksne menn her inne med seilbåter som bare drømmer om å klare 10 knop! :giggle:

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorstørrelsen <10hk og <8m lengde må du nok se som absolutt og noe du ikke kan snike deg rundt. Maks 10 knop er litt annerledes, da det er mange forhold som påvirker toppfart på en båt. Ekstra ballast, "feil" propell eller fysisk sperre på gasspådrag vil nok alle være innenfor så lenge toppfart med deg ombord er mindre enn 10 knop og tiltaket ikke kan fjernes på 5 sek.

 

Edit: har vært noen tråder om akkurat det samme tema her inne før, f.eks denne gamle: https://baatplassen.no/i/topic/13225-aa-trimme-ned-paahengsmotor/. Se om du finner noen fler av de med ett søk.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting man skjelden nevner i disse vurderingene, og som kanskje din far tenker på er forsikringsansvaret. Hvis du som 15 åring skulle lage kjøttdeig av en svømmer med en båt som er for sterk og rask, kan du ende opp med regress fra forsikringsselskap. Dvs at det selskapet som utbetaler forsikringsbeløp til den skadde, vil kreve deg for pengene fordi skaden oppstod mens du gjorde noe ulovlig... Dette ville jeg fryktet mer enn muligheten for bot og ett års føreforbud for båt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler! Bøter kan man alltid leve med, men hvis du skader noen og må dekke erstatningen kan du slite for livet..

 

Når det gjelder gassperre er det på de fleste motorer muligheter for å kunne skru på en sperre man lager selv på selve gassakslingen. For eksempel ei slangeklemme med en kloss under og litt gummi slik at den ikke sklir når du gir gass. Skrus bare fast slik at den stopper i en kant eller noe inni gasshåndtaket når tilstrekkelig fart er oppnådd. Da står den der og man oppnår ikke større fart før den fjernes. Satte på en slik selv på en gammel 15-hester Yamaha jeg hadde da jeg lot noen småunger få leke seg litt (under oppsyn så klart). Båten gikk da ikke mer enn 3-4 knop og jeg slapp å kjøpe inn en ekstra motor til formålet :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe snekke i steden? Du kan ha minst like stort stereoanlegg, du får med deg mange flere damer(eventuelt kamarater også) på tur, dere kan dra lenger og overnatte hele helgen istedenfor å rase rundt i nærområdet med ei jolle. Topp å fiske fra når makrellen kommer.

Eller seilbåt som noen andre nevnte.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser til min store glede at dette er noe som ser ut til å gripe om seg!
En snekke oppunder grensen på 8 meter kan være virkelig innholdsrik og gi helt andre muligheter enn man får ved å rase (ulovlig) rundt i en jolle med påhengs, bare tenk på det - og tenk litt på hvor mange flere båttimer du får for de samme drivstoffkronene :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Regler er regler men skal 10 kn grensen holdes så må 98% av aøøe mellom 12-16 år som kjører jolle parkere.

Det er bedre å bli påkjørt av en liten ribb i 15 kn en av en 8 meter tresnekke på 2 tonn i 7 kn fart.

 

Disse reglene henger ikke helt på greip.

 

Min sønn ble tatt med 20 hk i Kragerø sommeren for snart 2 år siden da han var 15.

Jeg fikk en bot på kr 1500,- og beskjed om å holde junior unna jolla til neste sessong eller bytte motor som han sa.

 

Når noen spør så gjelder det å være sakelig, langt fra 5000 som noen anntyder til den 1500,- jeg fikk i bot.

 

Politi og kystvakt den gangen var ene og alene opptatt av HK i hekken, denn politimannen jeg snakket med sa det var umulig å håndheve at disse fartøy går under 10 kn. DeriMot er de meget opptatt av at man holder 5 kn grensen der det skal gjøres uansett alder og fartøy.

 

Håper du får overtalt din far til å kjøpe båt selv om den går noen kn over 10 for det er vedrifull erfaring du kan ta med deg, jo før du kan starte å kjøre jo bedre.

Link to post
Share on other sites

....

Håper du får overtalt din far til å kjøpe båt selv om den går noen kn over 10 for det er vedrifull erfaring du kan ta med deg, jo før du kan starte å kjøre jo bedre.

 

Det er mulig at jeg misforstår, men slik som jeg leser dette sier det omtrent: "Håper du får overtalt din far til å gjøre både deg og seg selv til lovbryter ....!"

 

Hørte jeg noe om ".. eplet og stammen .." eller kanskje var det " .. eksemplets makt ..."

 

Som far til tre sønner som ferdes mer i båter enn de fleste, er jeg forskrekket over denne holdningen - og nå var jeg meget forsiktig med valget av ord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Utrolig mye gode forslag i de siste innleggene her nå, men jeg vil litt tilbake til jussen.

 

Må takke trådstarter for spørsmålet, for det gav meg en anledning til å kikke litt på endringene i lovverket etter at kravet til båtførerbevis ble innført.

 

For det første ser det ut til at man nå har gått vekk fra 8 meters bestemmelsen i forbindelse med minstealder: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-03-03-259?q=minstealder. Se §5, hvor det nå kun står oppgitt 10 HK og 10 knop. 8 meter (og 25 HK) gjelder ved krav til Båtførerprøven, §7. Såvidt jeg forstår dette kan en 14-åring da ta Båtførerprøven og lovlig føre f.eks. min gamle Maxi Fenix (28 fot, 7,5 HK og 6 knop). Men direkte merkelig blir jo den bestemmelsen når en 13-åring også vil ha lov til å føre samme båt, bortsett fra at han ikke har lov til å ta Båtførerprøven som er pålagt kompetansebevis...

 

Jeg leser også §7 slik at man har fått et (muligens utilsiktet) bortfall av kompetansekrav for mindre båter. Tidligere var det krav til "nødvendig kompetanse" for å føre enhver fritidsbåt, selv om det ikke var sertifikatkrav. Nå er det kun sertifikatkrav over 8 meter og 25 HK, og det må jo leses slik at enhver gæring som aldri har sett en båt kan sette seg ned i en jolle med 20 HK og dure avgårde. Eller tar jeg feil?

 

Når det gjelder bøtesatser ser det ut til at forskriften fra 2001 (med oppdatering i 2012) fremdeles er gjeldende: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-06-15-634. Denne fastsetter 500 kroner i bot for fører under lovlig alder, og 1500 kroner i bot for eier som lar fører under lovlig alder disponere båten. Hvordan dette forholder seg når eier ikke er pappa, men er 15 år og dermed ikke lovlig kan føre båten selv vet jeg ikke.

 

Ok, dette ble kanskje litt tyngre juss enn trådstarter ønsket seg, så jeg får avslutte med mine råd til deg. Og dette blir kanskje en oppsummering av hva som allerede er sagt også. Du har egentlig 3 alternativ:

1. Du kan gjøre som så mange andre, og ta sjansen. Dette er ikke å anbefale, av grunner som andre har nevnt. I tillegg til at du har en fornuftig pappa som setter ned foten :)

2. Du kan kjøpe en rask båt, og sørge for å strupe farten. Jeg deler den oppfatning andre har, nemlig at ethvert tiltak som begrenser toppfarten til under 10 knop og som ikke enkelt kan fjernes vil være lovlig.

3. Du kan kjøpe deg en større snekke eller seilbåt med masse plass til drikkev... eh, cola, stereo, damer, kompiser eller hva du nå skulle ønske å ta med. Og hvis det ikke var tydelig nok, det er det jeg selv ville valgt. Og hils pappa og si at dette er en så godt investering i sønnens båtinteresse og kompetanseheving at han bør bidra litt økonomisk med kjøpet. Lykke til!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

4_Vinder;

 

§5 må sees i forhold til §7 (Krav til båtførerbevis mv.), hvor det står følgende:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

Hvilket betyr at ingen født etter 1980.01.01 kan føre båt over 8 meter, uansett alder, uten båtførerprøven. Siden trådstarter er 15, så faller han under kategorien som de som ikke har båtførerprøven.

 

Når det gjelder bøtesatsene så er det kanskje jeg som har tatt feil når jeg har sagt 5000. Jeg har fått dette oppgitt fra ulike kilder, men da i sammenheng med Båtførerprøven - ikke i forhold til minstealder. Redningsselskapet har informasjon, men ung.no har litt mer "ungdomsvennlige" tekster: http://www.ung.no/aldersgrenser/1808_Aldergrenser_%E2%80%93_b%C3%A5t.html

 

En kommentar under kan jo antyde at det også er 5000kr som er bøtegrensen for en 15-åring?

Det er helt idioti at man skal tillate 10hester men nedia får den jævli boten fordi det er en 10hester. Da spurte jeg snuten om han kunne reglene jaja det kunne han sa han en bot på 5000kr 10hester er jo tillat men 10knopp da det og er idioti den boten slapp jeg å betale etter en llllaaaannnnnggggg diskusjon med snuten og retten

(ganske fargerikt språk også, men det er altså et direkte sitat :giggle: )

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mon tro hva reglene sier om en seiljolle (feks en RS Feva) som kan gå i 30 knop om det blåser nok.

Den har ikke motor og er under 8 meter, men kan seile veldig fort.

 

Kite og Seilbrett har vel heller ikke krav om alder eller båtførerbevis.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Fri fart med seilbåter som ikke går over 10 knop for motor med andre ord, selv om de kan seile vesentlig fortere.

 

5-knops-begrensingen blir daglig brutt av seilbåter 50-100.150 meter fra land (avhengig av kommune) og jeg har enda ikke hørt om noen som er blitt stoppet og bøtelagt under en "Tirsdagsregatta" når man slår tett inntil land i mer enn 5 knop, men dette ble veldig OffTopic....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det står faktisk ganske enkelt forklart i de paragrafene vi har pratet om nå.

 

Sitat

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW.

 

Da har vi jo en fantastisk løsning på trådstarters ønske om å oppnå større fart enn 10 knop, kjøp en planende seiljolle :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

4_Vinder;

 

§5 må sees i forhold til §7 (Krav til båtførerbevis mv.), hvor det står følgende:

 

Hvilket betyr at ingen født etter 1980.01.01 kan føre båt over 8 meter, uansett alder, uten båtførerprøven. Siden trådstarter er 15, så faller han under kategorien som de som ikke har båtførerprøven.

 

Når det gjelder bøtesatsene så er det kanskje jeg som har tatt feil når jeg har sagt 5000. Jeg har fått dette oppgitt fra ulike kilder, men da i sammenheng med Båtførerprøven - ikke i forhold til minstealder. Redningsselskapet har informasjon, men ung.no har litt mer "ungdomsvennlige" tekster: http://www.ung.no/aldersgrenser/1808_Aldergrenser_%E2%80%93_b%C3%A5t.html

 

En kommentar under kan jo antyde at det også er 5000kr som er bøtegrensen for en 15-åring?

(ganske fargerikt språk også, men det er altså et direkte sitat :giggle: )

 

Hei Superman, gøy å få en liten juss diskusjon her, lenge siden sist jeg var involver i det.

 

Jeg kan ikke se at det er noen sammenheng mellom §§ 5 og 7, de står adskilt. Men ved nærmere gjennomlesning fant jeg at §11 besvarer spørsmålet, man kan ta Båtførerprøven som 14-åring, men får sertifikatet utstedt først ved fylte 16. Som gammel sensor på Båtførerprøven burde jeg jo husket det... Så da er det fremdeles 16-års grense også for båter over 8 meter:

§ 11.Utstedelse av båtførerbevis

Båtførerbevis utstedes av Sjøfartsdirektoratet eller den det bemyndiger. Båtførerbevis utstedes til personer som har fylt 16 år og som oppfyller kravene i § 10.

 

 

 

 

Jeg antar misforståelsen angående bøtestørrelsen kan komme av av kroner 5000 er høyeste sum det kan utstedes forenklet forelegg for (se §2 i andre link i mitt opprinnelige innlegg). Dersom man bøtelegges for flere forhold kan det gis fellesbot opptil kroner 5000. For forhold alvorligere enn det vil man da i utgangspunktet bli anmeldt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

5-knops-begrensingen blir daglig brutt av seilbåter 50-100.150 meter fra land (avhengig av kommune) og jeg har enda ikke hørt om noen som er blitt stoppet og bøtelagt under en "Tirsdagsregatta" når man slår tett inntil land i mer enn 5 knop, men dette ble veldig OffTopic....

 

RSL

 

Å jo da!

 

http://www.seilmagasinet.no/id/18582.0

 

Det samme klarte visst Frostad med sin trimaran for noen år siden.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Å jo da!

 

http://www.seilmagasinet.no/id/18582.0

 

Det samme klarte visst Frostad med sin trimaran for noen år siden.

 

Var med og seilte ombord på den båten som hadde fått fartsbot dagen etter at de hadde fått boten. De hadde logget 26 knop da de ble tatt, og var synlig fornøyd med å ha fått fartsbot. Vi touchet "bare" 20 knop inne i Oslos havnebasseng (Aker Brygge - Fornebulandet - Nesodden - Malmøya sånn omtrent). Rå båt (og dagens trimaraner er enda råere)!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvis en 15 åring skal kjøre lovelig med en jolle på 3,3 meter så må motoren begrenses til maks 5 hk for med større motor går den garantert over 10 kn.

 

Ellers så blir det seilbåt som blir løsningen.

 

De aller fleste joller i dette land må parkeres.

 

Mulig min holdning sjokerer noen men jeg kaller meg selv realist, hva er normalt? Normalen er ikke 5 hk på småjoller i de havner jeg ferdes, det er nok trimmede 9,9 hk til 15 hk.

 

Nå skal det også sies at jeg stort sett holder til i Sverige og der er det ikke aldersbegrensning og det er grunnen til at jeg ikke tenkte den tanken når jeg kom til Kragerø og junior ble tatt sommeren for to år siden.

 

Forøvrig håndterte junior på den tiden 40 fots motorbåt med 2 stk 300 hk i hekken (selvsagt ikke alene men dog).

 

Men selvsagt regler er regler og skal respekteres selv om det i dette i dette tilfelle er vanskelig.

 

I verste fall får du fortsette å spare til neste sommer så står du rimelig mye friere og tar du båtførerbevis i tillegg så har du mange muligheter. Lykke till uansett hva du ender opp med.

Link to post
Share on other sites

Aner jeg at seilefolk synes det er tøft om man klarer å bryte fartsgrenser?

Ikke for min del. Da hadde jeg ikke seilet... Ei heller kjørt Caravelle.. :wink:

 

Men jeg kjørt jolle over 10 knop lenge før jeg var 15 år, og det er jo blitt folk av meg også.. tror jeg..

Var faktisk lei av fart, og kjøpte seilbåt da jeg var 15 år.. Men nå er jeg blitt akkurat så voksen, kjedelig og dannet at jeg ikke vil anbefale en 15 åring å bryte fartsgrensen.. :thumbsup: Seiling derimot. Nydelig :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...