Jump to content

Frykter oljepumpehavari VP 41


nimba

Recommended Posts

Hei

 

Var på tur i går og nøt det fantastiske påskeværet :smiley: , gleden ble brått brutt etter en times gange....alt

virket ok inntil jeg droppet motorene fra 3500 til ca 1500 omdr. eller der omkring , planen var og sige litt på tomgang langs land og ville derfor ned i fart .

Akkurat i det jeg droppet fikk jeg alarm på oljetrykket og et kjappt blikk bort på måleren konstaterte 0 bar !

Motoren ble så øyeblikkelig stoppet.

Etter å ha fått summet meg litt...peilet jeg oljen og fant ut at nivået var helt normalt , startet så opp igjen noen sekunder for å sjekke den mekaniske måleren ,på dette tidspunkted følte jeg motor ikke gikk skikkelig ? måleren viste også null så da ble motoren stoppet for godt , og turen forsatte dermed på en motor .

 

Vel hjemme igjen har jeg prøvd og finne en mulig teoretisk årsak , som feks. tett oljefilter , dette er riktignok helt nytt

så det tenker jeg er en dårlig teori , dessuten , selv om jeg ikke leser det slik i verkstedsmanualen sies det at ved tett filter har den en bypass , for meg ser det ut til at denne står rett etter pumpen og skal returnere til sump ved for høyt trykk , det virker ikke logisk men tegningen gir meg den forklaringen ?

 

bilde

 

 

 

 

 

Som skissen viser går oljen fra pumpen til Sikkerhetsventilen 3

 

Säkerhetsventil
Reducerventilen (3) fungerar som sprängskydd för
pump och oljekylare vid onormalt höga oljetryck.
Ventilen öppnar vid för högt smörjoljetryck och släpper
tillbaka olja till oljesumpen. Öppningstrycket kan uppnås
vid kall motor (trögflytande olja) eller vid höga motorvarvtal.
Öppningstryck 750 kPa.

 

 

Videre rett gjennom kjøleren , at den er tett er utelukket siden kjøleren nettopp er rengjort , oljen går deretter til filter og til en reduksjonsventil 6 , den har som funksjon og justere oljetrykket til riktig nivå

 

Reducerventil
Reducerventilen (6) reglerar motorns smörjoljetryck.
Ventilen håller oljetrycket på rätt nivå. Överskottet
leds tillbaka till oljesumpen
Denne ventilen er ny og teorien om feilmontering betenkes , selv om jeg har montert den ihht. tegning samt at oljetrykket var normalt etter skifte så er jeg selvsagt i tvil nå....?
Det verserer 2 utgaver av oljedistributionshus til denne motoren , hvilke av dem jeg har er jeg usikker på men forskjellen er
at på den gamle utgaven går stempelsmøringen(kjøling) direkte og ikke via filter
Etter at oljen har passert filter går den går den ut til stamoljeledningen på blokken , dvs. trykkbryter , trykkføler og smørekanaler.
Kjølingen til stemplene justeres i en ventil på samme måte som oljetrykket til motoren, denne er også ny og montert ihht. tegning , VISS det i det hele tatt var mulig og bytte disse om ville jeg ikke hatt oljetrykk på tomgang , fordi denne ventilen stenger på tomgang da det blir unødvendig kjøling på stemplene.
Nei.. det er en dårlig teori , trykket var normalt på motor før havari , dessuten har volvo lagd ventilene slik at de kun passer på rett plass !
Så ?? tenker det første jeg må finne ut er om pumpen gir trykk til filteret , men hvordan skal jeg få det til , viss jeg kobler fra dyser og smører sylindre kan jeg vel kansje kjøre motor på starter , dieselpumpen har stopp funksjon så den må betjenes samtidig.
Vil jeg da få olje ut røret til filter ??
En helt annen terori jeg kunne ønsket var tilfelle er noe jeg har lest om er at røret i sumpen suger luft ifbm. hekkesjø og at båten løfter seg når en stopper brått , oljen kastes i sumpen og gir da mulighet til luft i systemet , men når ting har roet seg burde det vel komme kjappt opp igjen ?

 

Det jeg også vet kan ha skjedd er at røret i bunnpannen er tett , men siden jeg nylig var i bunnpannen og kikket har jeg liten tro på den ?

 

Nei , nå trenger jeg noen innspill utenifra , kan du hjelpe meg ?

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tviler på at det er oljepumpa, virker som du har en feil på sugesiden. sprekk i sugerør eller defekte o-ringer på sugerøret. en enkel test er vel å demontere oljevakta og så kjøre motor på starter,det skal da umiddelbart komme olje ut av blokka.ventilen ut fra oljepumpa er for å beskytte pumpa, når den åpner går olja rett i bunnpanna, det er den fremste ventilen i oljefilterhuset som regulerer oljetrykket, disse skal det godt gjøres å montere feil hvis du har hatt de ute, hvis du vil unngå at motoren starter når du kinner på selvstarteren, så tar du en ledning fra magnetventilen på dieselpumpa og setter spenning på den, ventilen stenger når den får 12v, da starter ikke motoren

Redigert av fabia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kan få lånt en manuell oljetrykksmåler kan du sette på denne og få målt trykket. Giveren kan du teste på motor 2.

Det har skjedd 1 gang på min 41 motor etter hard gange i høy sjø. Kom inn Hankøsundet og gikk på tilnærmet tomgang da alamen begynte og hyle.

Stoppet motor og startet etter å ha peilet olje. Alt ok.

Ikke start før du får sjekket at den pumper oljen rundt.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en tråd med samme problem i fjor. Klarer ikke å finne den igjen (merkelig at man ikke kan søke på tråder man har startet eller noe lettvint slik).

 

poenget hos meg var at jeg tullet rundt i uker med dette problemet. Hos meg skyldtes det elektrisk feil, kjøleledningen til turboen sprakk, og 50% glykol ble sprutet over det elektriske. Jeg fant aldri ut hvor ledning sviktet, men det tørket ut over sikt.

 

Start med å se om du har oljetrykk, jeg kjøpte en biltema sak og plugget inn. Vips der var det trykk, da blir videre søken mye lettere. Trakk så ledninger direkte fra giver til instrument, og jammen virket ikke det med da. Pratet med marinemekaniker, som antydet at hadde jeg ikke trykk, var det nok en av de to ventilene i oljekjøleren som hadde blitt ødelagt. Dette skjedde på en av de siste turene i fjor, skikkelig nedtur og en helg til Oscarsborg ødelagt, ble så sur at jeg returnerte hjem på en motor da dette skjedde. 5 minutter før ankomst Oscarsborg.

 

Lykke til, og ikke la det irritere for mye, du er på sporet tror jeg.

Link to post
Share on other sites

tviler på at det er oljepumpa, virker som du har en feil på sugesiden. sprekk i sugerør eller defekte o-ringer på sugerøret. en enkel test er vel å demontere oljevakta og så kjøre motor på starter,det skal da umiddelbart komme olje ut av blokka.ventilen ut fra oljepumpa er for å beskytte pumpa, når den åpner går olja rett i bunnpanna, det er den fremste ventilen i oljefilterhuset som regulerer oljetrykket, disse skal det godt gjøres å montere feil hvis du har hatt de ute, hvis du vil unngå at motoren starter når du kinner på selvstarteren, så tar du en ledning fra magnetventilen på dieselpumpa og setter spenning på den, ventilen stenger når den får 12v, da starter ikke motoren

 

Sugerøret ? det er vel røret fra panna til pumpen ? den testen er jo enkel men tviler på at det kommer olje , jeg har fatmontert oljetrykksmåler på blokka og den viser 0 , dette er jo etter filteret , så visst kjøleren eller filteret et tett kommer det heller ikke noe ut her ! Vedr. ventilene er jeg 99.9% sikker på riktig montering , likevel skulle det vel komme olje uansett tilstand på ventil ?

 

 

Hvis du kan få lånt en manuell oljetrykksmåler kan du sette på denne og få målt trykket. Giveren kan du teste på motor 2.

Det har skjedd 1 gang på min 41 motor etter hard gange i høy sjø. Kom inn Hankøsundet og gikk på tilnærmet tomgang da alamen begynte og hyle.

Stoppet motor og startet etter å ha peilet olje. Alt ok.

Ikke start før du får sjekket at den pumper oljen rundt.

 

Det er vel en slik du mener ....

 

bilde

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

skru manometeret av slangen, det er vel det kjappeste på den insatallasjonen, sett 12v på magnetventilen i dieselpumpa, da starter ikke motoren mens du kinner, om det er null trykk og det ikke kommer olje ut av slangen så tar ikke motoren skade dette. oljevakta, der du har montert manometer slangen din står nok foran filteret, trykkrøret fra oljepumpa går inn i blokka i den vertikale kanalen som du kan se utvendig på blokka, tror fremdeles problemet ligger på sugesiden, har du forresten demontert oljepumpa i det siste? mener bestemt at det sitter en kile på akslingen til drevet

Redigert av fabia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trist! Jag hade samma problem på min 31A motor (samma som din fast 4 cyl). På min motor var sugröret (oljesilen) av vid infästningen. Den hade vibrerat av tillsammans med skvalpplåten. Silen och skvalpplåten har fått nytt utförande på de senare modellerna (-B och nyare tror jag) om det är för att avhjälpa detta problem vet jag inte.

Jag skulle inte köra motorn utan tryck, inte ens med startmotorn. Att trycket dimper till noll så plötsligt skvallrar om att något liknande som skedde mig också hänt på din motor. Tror du kommer behöva lyfta motorn och gå igenom ordentligt.

Link to post
Share on other sites

Ikke bra når du ikke har trykk. Tror jeg hadde tatt av oljekjøleren og gått over den inklusive reduksjonsventilen (selv om den er ny) før motor blir løftet ut. Er vel nesten det eneste du kan få gjort med motor på plass? Kommer vel ikke til oljepumpen uten at motor løftes ut?

Link to post
Share on other sites

stemmer det larban, sugerøret på 31 motoren er en svakhet, men 41 motoren har ikke vært særlig plaget med dette. enig i at motoren må ut for nærmere kontroll, men å kjøre starteren i 5 sek. uten oljetrykk, det er ikke noe værre enn en vanlig start. Når oljetrykket forsvinner momentant, da er det høyst sannsynlig feil på sugesiden, eller at noe har skjedd med pumpa. oljekjøleren nok heller ingen innvirkning på dette, og selv om reduksjonsventilen har en eller annen feil, så mister du ikke oljetrykket totalt av den grunn

Redigert av fabia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde inte att en välskött motor kunde tappa oljetrycket, men min tidigare Audi A6 2,0 (2005) diesel hade plötsligt inget oljetryck en morgon.

120 000 km bekväm landsvägskörning, alla servicar gjorda på märkesverkstad, oljenivån vid övre strecket... vad är problemet???

 

Visade sig att oljepumpen drevs av en liten sexkantig axel (såg ut ganska exakt som en halv gammaldags blyertspenna) och denna hade (pga härdfel?) tappat sexkanten i ena änden och då stannade oljepumpen!!!

 

Skandalfel tyckte jag, men det tyckte inte Audi - så nu kör jag annat märke...

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

skru manometeret av slangen, det er vel det kjappeste på den insatallasjonen, sett 12v på magnetventilen i dieselpumpa, da starter ikke motoren mens du kinner, om det er null trykk og det ikke kommer olje ut av slangen så tar ikke motoren skade dette. oljevakta, der du har montert manometer slangen din står nok foran filteret, trykkrøret fra oljepumpa går inn i blokka i den vertikale kanalen som du kan se utvendig på blokka, tror fremdeles problemet ligger på sugesiden, har du forresten demontert oljepumpa i det siste? mener bestemt at det sitter en kile på akslingen til drevet

 

På tegningen og forklaringer fra Volvo ligger stamledningen for smøring etter filter , visst dette uttaket ligger før , ligger det også før reguleringsventilen , da vil en vel lese trykket rett fra pumpa ? , ellers har jeg hverken rørt pumpa eller drevet så det burde være utelukket. 12 V på solenoiden er greit men pumpa har også stopp"spjeld" som gjør samme jobben .

Trist! Jag hade samma problem på min 31A motor (samma som din fast 4 cyl). På min motor var sugröret (oljesilen) av vid infästningen. Den hade vibrerat av tillsammans med skvalpplåten. Silen och skvalpplåten har fått nytt utförande på de senare modellerna (-B och nyare tror jag) om det är för att avhjälpa detta problem vet jag inte.

Jag skulle inte köra motorn utan tryck, inte ens med startmotorn. Att trycket dimper till noll så plötsligt skvallrar om att något liknande som skedde mig också hänt på din motor. Tror du kommer behöva lyfta motorn och gå igenom ordentligt.

 

huff og huff dette høres ikke bra ut , sjekket tegningen og det ser ut som røret er festet med lange bolter , forhåpentligvis en bedre løsning en på din , men en skal ikke se bort fra teorien din ,med problemer på sugesiden....

 

bilde

Ikke bra når du ikke har trykk. Tror jeg hadde tatt av oljekjøleren og gått over den inklusive reduksjonsventilen (selv om den er ny) før motor blir løftet ut. Er vel nesten det eneste du kan få gjort med motor på plass? Kommer vel ikke til oljepumpen uten at motor løftes ut?

 

Tja , det er jo enkelt og ta av den , det jeg lurer på for å utlukke feil på pumpa er om jeg kan få trykk opp til filter etc siden dette er første hindring på veien ?

Motor må løftes betydelig for å få av bunnpanna , den subber nesten nedi nå.

 

stemmer det larban, sugerøret på 31 motoren er en svakhet, men 41 motoren har ikke vært særlig plaget med dette. enig i at motoren må ut for nærmere kontroll, men å kjøre starteren i 5 sek. uten oljetrykk, det er ikke noe værre enn en vanlig start. Når oljetrykket forsvinner momentant, da er det høyst sannsynlig feil på sugesiden, eller at noe har skjedd med pumpa

 

hmmm.... :sad:

Link to post
Share on other sites

Hallo Nimba.

Jeg fikk nøyaktig samme problemet i fjor påske med den ene av mine AQAD41A. Lå på 3500 omdreininger da oljetrykket falt til 0 bar. Håpet først på elektrisk feil, men manometeret på blokka viste også 0 bar. (Har manometeret montert på samme uttak som trykk vakta.)

Tok ut motor etter påske og demonterte pumpa. Her var en tann brukket av (tannhjuls pumpe) og forårsaket problemet. Monterte inn ny pumpe og problemet var løst.

Sjekket samtidig samtlige ramme og veiv lagre for eventuelle skader. Her var heldigvis både veivaksel og lagre helt fine.

Link to post
Share on other sites

det er ett fett hvor i motoren du måler oljetrykket, det likt hele veien. Det som i praksis lager trykket er lagerklaringer, altså når olja møter motstand i veiv og rådelager,har du slitte lager så klarer heller ikke pump å opprettholde trykket

Høres fornuftig ut ,motoren har betydelig lavere trykk enn stb. antagelig fordi stb. er overhalt . Merker også at denne har mye større friksjon på akslingen.

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hallo Nimba.

Jeg fikk nøyaktig samme problemet i fjor påske med den ene av mine AQAD41A. Lå på 3500 omdreininger da oljetrykket falt til 0 bar. Håpet først på elektrisk feil, men manometeret på blokka viste også 0 bar. (Har manometeret montert på samme uttak som trykk vakta.)

Tok ut motor etter påske og demonterte pumpa. Her var en tann brukket av (tannhjuls pumpe) og forårsaket problemet. Monterte inn ny pumpe og problemet var løst.

Sjekket samtidig samtlige ramme og veiv lagre for eventuelle skader. Her var heldigvis både veivaksel og lagre helt fine.

 

Same same altså , ikkje bra ! håper jeg kommer til pumpen ved å løfte opp motor om det skulle bli nødvendig...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Trodde inte att en välskött motor kunde tappa oljetrycket, men min tidigare Audi A6 2,0 (2005) diesel hade plötsligt inget oljetryck en morgon.

120 000 km bekväm landsvägskörning, alla servicar gjorda på märkesverkstad, oljenivån vid övre strecket... vad är problemet???

 

Visade sig att oljepumpen drevs av en liten sexkantig axel (såg ut ganska exakt som en halv gammaldags blyertspenna) och denna hade (pga härdfel?) tappat sexkanten i ena änden och då stannade oljepumpen!!!

 

Skandalfel tyckte jag, men det tyckte inte Audi - så nu kör jag annat märke...

 

:fishing:

 

Håper det inte hender min Audi :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har oljetrykk, og dette er verifisert med et manometer på blokken.. Så er det nok ikke noen vei utenom skikkelig feilsøking. Da er det greit å gå systematisk til verks. Start der oljen finnes, som er i bunnpannen og forsett feilsøking langs ruten oljen skal gå.. Så vil du nok finne synderen til slutt.. Det å hoppe frem og tilbake der du har lett tilkomst er som å lete etter nålen i høystakken..

 

Sjekker du inn på oljekjøler og har olje der når du vrir på starteren, så vet du at oljepumpen med sugerør er "intakt".. Har du ikke olje inn på kjøleren, vel da er det nok bare å ta den tunge jobben og feilsøke mot oljepumpen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du koma med ei rask oppsummering på kva som er gjort med motoren i det siste? ( etter forrige sesong )

Kanskje det er lettare å koma på sporet då...

Oljekjøler har vært av , demontert og rengjort , alle pakninger , gummiringer og trykkreg.ventiler er nye samt ny olje og nytt filter , motoren har etter dette gått et par tre timer etter dette,med normal temperatur og normalt oljetrykk. En skal selvfølgelig ikke se vekk fra at det har oppstått noe i denne forbindelse .

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har oljetrykk, og dette er verifisert med et manometer på blokken.. Så er det nok ikke noen vei utenom skikkelig feilsøking. Da er det greit å gå systematisk til verks. Start der oljen finnes, som er i bunnpannen og forsett feilsøking langs ruten oljen skal gå.. Så vil du nok finne synderen til slutt.. Det å hoppe frem og tilbake der du har lett tilkomst er som å lete etter nålen i høystakken..

 

Sjekker du inn på oljekjøler og har olje der når du vrir på starteren, så vet du at oljepumpen med sugerør er "intakt".. Har du ikke olje inn på kjøleren, vel da er det nok bare å ta den tunge jobben og feilsøke mot oljepumpen

Ja , dette er nok veien å gå Sydvesten, som jeg skrev i første innlegg :

 

Så ?? tenker det første jeg må finne ut er om pumpen gir trykk til filteret , men hvordan skal jeg få det til , viss jeg kobler fra dyser og smører sylindre kan jeg vel kansje kjøre motor på starter , dieselpumpen har stopp funksjon så den må betjenes samtidig.
Vil jeg da få olje ut røret til filter ??
Skal jeg utelukke kjøleren som står som første hindring må den av , noe som fører til mye griseri , tenkte derfor å ta av filter først , kommer det ikke olje ut her vet jeg hindringen er før . det jeg vet nå er at det skal komme olje ut her ved "kinning"
Det jeg ikke liker helt er å kinne uten å være sikker på at det ikke er tørt i sylindrene , derfor kunne jeg tenkt meg og ta ut dysene og olje direkte i sylinder , da slipper jeg også kompresjon og starter går mye lettere , tapper selvsagt ned noe liter kjølevæske i tilfelle kobberforingen løsner , men siden dysene "nylig" har vært ute og smurt godt med kobberpasta tror jeg de løsner lett .
Jeg kan også koble på en vakumsuger på filtepinnen og prøve å suge olje gjennom oljepumpen , men er ikke sikker på om dettte går siden det er en tannhjulspumpe , visst ikke pumpen er en hindring vet jeg dermed hva som er feil visst den suger luft , da ligger feilen mest trolig på sugesiden ??
:smiley::smiley:
Link to post
Share on other sites

som sagt før, det enkleste er å skru manometeret av slangen, steng dieselpumpa og kjør motor noen sek. på starter, dette er ikke verre for motoren enn en vanlig start,Det er ikke uvanlig at disse motorene bruker noen sek. på å bygge opp oljetrykk. da ser du fort om pumpa leverer olje. Får du ikke olje her så er det ut med motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...