Jump to content

Selco 18,går enten i dorgefart eller plan


ipo

Recommended Posts

Hei igjenn!

Blirr litt mas fra en førstegangs båteiger! ;-)

Jeg har fått i stand båten sjøsatt den og alt er vellstand uten om ett par ukjenne episoder som bla hjemme snekkret kjølevanns system som følgte med motoren! Blei raskt bytta ut til orginalt som jeg hadde liggendes. For å si det slik så er det utrulig mye vaten som rekker å komme i båten før en legger merke til det.

Etter mer testing og mer avslapping så legger jeg meg merke i noen ting, for det første så når jeg går med 5knt så vingler båten helt hinnsides vekselvis høye-venstre. Dette forsvinner ved plan, noe som igjenn fører til mer hode bry, den marsjer ca med 20knt et turtall på 4000 , da klarer motoren å få båten i plan, er behageligt å gå med 4500 Men alt mellom 2000 og 4000rpm er på en måte ikke i bruk der bråker rister litt men skjer ilke meget mer enn att jeg har baugen høyt i været. Motoren på flatafjøla klarer ca 5200rpm (så sant telleren viser rett, er av typen som er kobla på coilen) aå mitt spm er , er dette greit? Jeg tenker kan det være propellen som er feil? Motoren er ikke så tipptopp som jeg kan tenke meg, men er greit nok, den greier altso 5200rpm gps viser da 27-28kn. Det aller vørste er vell den sjagingen att og fram, samt att en ikke får kjørt med annet enn "av-på" knapp ;-) håper på konstruktive svar for jeg er bare førstegangs båteiger ;-) nesten så jeg vurderer å selge allt sol har med agregat å gjøre no ;-)

Link to post
Share on other sites

Noen planenede båter er lite retning stabile i sakte fart. Og en må da hele tiden korrigere med rattet. Mindre planenede båter har ett typisk område fra ca.8-15,16,17 knop der båten reiser baugen før den bikker i plan. Dette området er nokså ugunstig å kjøre i da en tar ut mye effekt av motor i forhold til farten en oppnår. Med planened båt blir det da ofte slik at en går i snekke fart. Eller i plan.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har trimflaps:

Kjør disse helt ut, også i dorgefart. Disse vil nok bedre retningsstabiliteten.

Ha disse ute til du kommer i plan, dette vil da skje en del tidligere enn ellers.

Hvis du ikke har trimflaps: Skaff deg dette, du vil oppleve det som en ny båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg med 17' skjærgårdsjeep får 5,6-5,8 knop ved ca 2000 o/min, da begynner den å grave og heve baugen over dette. I ca 3500 o/min har jeg ca 13-13,5 knop, som er laveste fart jeg klarer uten å falle ut av plan. Så jeg har dødområde på 2000-3500, så ditt høres helt normalt ut.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Se her ja! Var kommet en del svar ;-) kjempe greier, det virker da noe normalt her hos meg da, takker for hjelpen, jeg skal kartlegge bensinforbruket på diverse turtallsområdene! Noe trimflaps har jeg ikke, om det ikke er for dyrt så skal jeg annskaffe meg det så ser jeg ;-) takker for svar folkens

Link to post
Share on other sites

farta høres også ut til å være innenfor det normale med en velbrukt Volvo B20 i motorrommet.

 

At slike båter med v-bunn som ligger litt dypt nedi med hekken pendler fra side til side er helt normalt , det dannes stømhvirvler som drar hekken fra side til side. Men mest merkbart når man kjører helt nedslakket, med litt mer gass så blir effekten mindre merkbar syns jeg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette høres veldig likt min båt når trimplanene var defekte noen uker i fjor (24 fot planende skrog). Var utrolig vanskelig å få båten over ca 8-9 knop, den bare stakk baugen i været og jeg måtte gi nesten bånn pinne for å få den i plan.

 

Trimplan gjør underverker, det vil jeg absolutt anbefale.

 

Det første jeg gjør når jeg legger i vei er å kjøre trimplanene helt ut (helt ned) slik at baugen presses ned, da blir båten mer retningsstabil og det går relativt greit å kjøre i "mellomhastighetene" også. Så trimmer jeg tilbake etterhvert som hastigheten øker.

 

Jeg har ikke kartlagt drivstoffforbruket på forskjellige hastigheter (mangler instrument for det) men magefølelsen tilsier at jeg enten bør kjøre i 5-6 knop eller i 22-23 knop (28.7 knop er det raskeste jeg har fått den til å gå, målt med gps). I de hastighetene jobber motoren mest uanstrengt.

Link to post
Share on other sites

Vi har da samme mgefølelse! Keg vil tro med flaps så vil den plane noe tidligere, samt løftes enda mer i hekken ved marsjing, hva kan noe slilt koste? Jeg fant ikke noe på finn.no, er ikke så higen på å handle noe nytt som er 1/2 verdien sv båten i utgangspunktet om dere skjønner, ved evnt salg så skal prisen gjennspeile båten ;-) hehehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...