Jump to content

Hvorfor er båtlivet mindre "harry" enn campinglivet?


Adland

Recommended Posts

Fikk spørsmål fra min kjære når vi var på båttur i påsken om hvorfor båt regnes som mindre harry enn camping??

 

Ingen av oss er campingmennesker og for meg har det vært båt mer eller mindre hele mitt voksne liv, men eg må innrømme at g hadde ingen gode svar!

 

Men de pleier jo komme fort her på BP når sånne såre tema kommer opp!

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Uten et snev av personlig erfaring med campingliv utover førstegangstjeneste i infanteriet og fisketurer: Dette er ikke rettferdig.

Det posørbehovet og det "støynivået" båtfolket til tider medbringer har jeg aldri opplevd fra campingfolket. Har f.eks ennå til gode å se at campingfolket fullstendig overtar og utriveliggjør uteserveringer ved brygger.

 

Men dette har noe med status og geografisk tyngde å gjøre.

Hvorfor er russens oppførsel, fyll og støynivå omgitt av høy kulhetsfaktor?

Hvorfor er rånerne som inntar Strømstad skjærtorsdag ansett som harry og fullstendig "ute"?

de gjør jo det samme: Vaser rundt i dritfylla på offentlige steder, er utkledt og fiser rundt i merkelige og mer eller mindre lovlig ombygde kjøretøyer.

 

Kommer det av at hovedtyngden av høyprofilert russefeiring har en geografisk tilhørighet i de "bedre" og mer velbemidlige strøk, imens rånerne er fra et annet sosialt lag?

 

Det som berger båtfolket fra harrybetegnelsen er nok at folk med kostbare seilerjakker og genser over skuldrene fortsatt føler de får luftet markeringsbehovet på kjøl. Men bare pass på: Golfen gikk jo til hundene da bunnen gikk ut av et oppblåst marked og Hvermannsen plutselig kom traskende på greenen i joggesko og T-skjorte.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et klipp fra Wikipedia på hva "Harry" er, ut i fra det kan vi jo filosofere litt over hva som er mest Harry.

 

«Harry» brukes på norsk som en nedsettende karakteristikk, avledet av det engelske fornavnet Harry. I følge Norsk ordbok betyr harry «smakløs» eller «vulgær».[1] Bokmålsordboka definerer begrepet som «preget av dårlig smak» eller som «preget av mote som er passé».[2] Store Norske Leksikon definerer harry som «preget av dårlig smak, udannet, provinsiell, usofistikert», men også som «ujålete, folkelig, jordnær».[3]

 

Svært ofte vil harry bli brukt for å betegne folkelig populærkultur eller ikke-urban kultur. En person som er harry, oppfattes ofte av andre som usofistikert, vulgær eller med dårlig smak. Utslag av dårlig smak karakteriseres også med adjektivet, for eksempel «en harry klesstil», «et harry platecover». Begrepet ble tatt i bruk tidlig på 1900-tallet i urbane og borgerlige miljøer og brukt om arbeiderklassekultur, og har etterhvert blitt en del av allmennspråket og fått flere nye mer spesifikke betydninger, eksempelvis harryhandel og harrytur. Sammensetninger som harryfaktor og harrystempel brukes også.[4][5]

 

Harry kan også oppfattes som noe i retning av macho. En feminin parallell til harry er doris.

Link to post
Share on other sites

Som sakt så finnes det både harry båtfolk og harry campingfolk.. Selv har jeg aldrig skjøndt det med campingvogn.. har ligget i både gamle og moderne 9 metringer..Materialkvalitet og soliditet er langt unna en båt, men det har jo sin grunn i at det skal være lettest mulig samt at prisen er 1/3 i forhold til en båt i samme størrelse. skal man dra rundt på camping så synes jeg bobil er mye mer interessant, men da bor jeg heller på hotell. man får en del hotelovernattinger for prisen av en sikkelig bobil.

når det gjelder fast camping så synes jeg det er lite sjarmerende med campingvogner med spikertelt strødd hulter til bulter på poppulære plasser.. Da trives jeg mye bedre på hytta mi ved sjøen der man slipper å sitte på naboens veranda eller se og bli sett hele tiden. men også her er prisen voldsomt mye mer. Her på Trøndelagskysten og Nord Møre er vi heldigvis forskånet mot båtfolk som kommer å lager bråk på brygger/serveringssteder ol. Har til gode å se noe særlig harry båtfolk, selv om enkelte bærer lit preg av å være lit landkrabbe.

 

For meg er det båtliv som gjelder og jeg kommer aldrig til å forlate det til fordel for campingliv!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er et godt spørgsmål!

 

For otte år siden havde vi en mindre båd, hvor der ikke var plads til fire. Så konen og jeg sejlede alene til Vindön hvor vi lejede en campinghytte, og så kom børnene op. Det var noget af en skuffelse. Selv om campingpladsen lå smukt og vejret var forrygende, så var stemningen på pladsen så fjernt fra det, vi holder af, at vi i kor sagde "aldrig mere camping!"

 

Men hvorfor det er sådan, ved jeg ikke, for der er bestemt både urolige og kedelige personer blandt begge segmenter. Og idioter er der rigelig af i alle indkomstklasser.

 

For mig er campingpladser lig med mange larmende børn og pensionister. Mens havnene lidt mere i dag er for modne par og enkelte unge mennesker. Der er for mig lidt mere individualitet i bådlivet end i campingliver og jeg holder ikke af påtvunget fællesskab.

 

Men ellers er det som sagt et godt spørgsmål. Jeg har ikke svaret.

Link to post
Share on other sites

Lars Monsen camper i telt.

 

 

 

Friluftsliv (Monsen) og campingliv (harry) er to forskjellige ting. ;-)

 

Apropos båter uten motor. Kjente ei jente på 80-tallet hvis foreldre hadde en diger Princess som ikke hadde motor. De ble tauet fra havn til havn på natta slik at ingen/færrest mulig skulle avsløre dette. På dagtid var det høy champagneføring på flybridgen og tilsynelatende flust med penger.

Redigert av Swan371 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har både båt og campingvogn, opplever begge miljøene svært like.

Man søker de med felles interesse og har denne leiren som primærbase, så treffer man andre og omgåes disse...

 

Diskusjoner om trebåt/plastbåt/seilbåt/havner og campingplasser/spikertelt/trekkbil/nordiske vogner er egentlig ganske like...

 

Du møter kongen av campingplassen og hekksjøgeneraler :-)

 

Til ettertanke at i denne tråden opphever båtfolket seg selv til "ikke Harry", til tross at begge leire består av et tverrsnitt av Norges befolkning.

 

Det er vel bare innbarka regattaseilere som kan heve seg over oss andre, de driver tross alt samme sport som hans majestet kong Harald :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Har merket at campingfolket går i tresko. Det er Harry,.

 

Jeg har litt sansen for camping.. Ved sjøen.. Med båten nedenfor så man kan ta seg en båttur og kose seg. Men da blir det vel nesten som en båttur..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tidligere formann i IQ-klubben Mensa er camper på campingplass med fast vogn - så god som noen.

Går Harry-faktoren opp eller ned da?

 

Hvor har du vært, Major Andy?

Alle campingplasser jeg har besøkt (ca 30?) har det vært dempede og fredelige aftener og barna var holdt godt "i tømme" i Norge, som i Sverige.

 

Men unger skråler litt på stranden om dagen, heldigvis. Da vet vi hvor de er...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel bare innbarka regattaseilere som kan heve seg over oss andre, de driver tross alt samme sport som hans majestet kong Harald :-)

 

Og de gjør de da også ettertrykkelig med egen kleskode, emblemer og flagg som ser ut som kongens eget. Maken til selvhøytidelige fjolls skal man lete lenge etter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Motorbåt er like harry som camping. Seiling derimot er mye mer stilfullt.

Det er vel egentlig motsatt siden seilbåter er både billigere å kjøpe og drifte så minner de mere om campingvogner.. :)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Og de gjør de da også ettertrykkelig med egen kleskode, emblemer og flagg som ser ut som kongens eget. Maken til selvhøytidelige fjolls skal man lete lenge etter

 

Du kunne bare ikke dy deg denne gangen heller? Joda, mye harry båtfolk, særlig i motorbåt, det er i alle fall sikkert! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, det handler vel ofte mye om å rettferdiggjøre egne valg under prinsippet om at de "andre er dumme"? Jeg har erfaringer med både båter, campingvogner, hytter, og "Lars Monsen"-ting. Felles for alle miljøene er at det har en lei tendens til å bruke utrolig mye tid på å rakke ned på andre. Trebåteiere snakker om youghurtbegre, plastbåtfolk snakker om st.hansbål, for å ikke komme inn på den store bensinsluker/pinnebåtdiskusjonen. Det samme finner man i campingvogn/bobil/telt-folket, for å ikke snakke om hytte med og uten strøm, fjellet/sjøen etc. Personlig føler jeg meg ganske rar fordi jeg syntes alt dette har sin sjarme; selv om tilfeldigheter har gjort at det er trebåt med motor som er feriehjemmet.

 

Harry folk finnes i alle leire.

Link to post
Share on other sites

Har merket at campingfolket går i tresko. Det er Harry,.

 

 

Da er jeg Harry. Har ikke Campingvogn, men bruker "tresko". I " " fordi det er dårlig med tresko, nå er det gummi.

Veldig greit å kjippe på seg om man må en liten tur på land.

Desverre nå vanskelig å få tak I med lys såle. Stort sett kun med sort

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...