Jump to content

Hvordan "bytte"finér på akterspeilet på jolle?


k3nt_

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger litt hjelp, er helt grønn oghar søkt litt men finner ikke svar på akkurat dette. Bare på hvordan bytte hele greia.

 

 

Fineren på akterspeilet smuldret opp og jeg trenger å fikse det og trenger litt hjelp om hvordan.

 

Det er igjen de 4 blindnaglene som jeg trenger å få ut på en god måte. samt hvordan feste den nye plata. Skal den festet med nagler eller fungerer det med skruer? Bør plata på andresiden også byttes?

 

Er en 15" som skal bære en 8hk motor.

 

Om dere kan hjelpe meg med om jeg trenger motor med lang eller kort stamme er det også noe jeg lurer på :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

jeg ville begynt med skikkelig rengjøring og så boret ut de gamle naglene.

Så ville jeg ha festet en ny vannfast kryssfinerplate med Tec7 eller lignende og en syrefast skrue i hvert hjørne av plata.

Samtidig tetter du de gamle hullene etter naglene.

Hvis du legger en finerplate på innsiden kan du risikere at speilet blir for tykt og at du ikke får motoren på plass.

Det er vanlig med et metallbeslag på innsiden av speilet gjerne med en liten stoppekant for at ikke motoren skal falle av ved vibrasjoner etc.

Denne båten skal ha motor med kort stamme.

Lykke til. :smiley:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut Lalima.

Bare ett lite poeng: Inne i akterskottet sitter det gjerne noe forsterkning, og ofte ble det brukt finerplater der. Hvis det da har komment fukt inn -f.eks gjennom de gjennomgående boltene - vil denne fineren begynne å gå i oppløsning. Når du har fått ut boltene ville jeg prøvd å sjekke tilstanden på "fyllet" i akterenden.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Nero II :yesnod:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

ikke vanlig med gjennomgangsbolter på såpass små motorer, men vann finner jo veien inn der det måtte være. En måte å sjekke tilstand på er å bore rundt hullet med en liten hullsag for å ta en liten "kjerneprøve"

Hullet kan så sparkles igjen med glassfibersparkel eller epoxysparkel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Trenger litt hjelp.

 

 

Fineren på akterspeilet smuldret opp.

 

Det er igjen de 4 blindnaglene som jeg trenger å få ut på en god måte. samt hvordan feste den nye plata. Skal den festet med nagler eller fungerer det med skruer? Bør plata på andresiden også byttes?

 

Er en 15" som skal bære en 8hk motor.

 

 

Naglene borer du ut.

 

Fineren kan gjerne erstattes med en plastplate. Det er ikke like pent, men mer holdbart.

 

Se på tilsvarende nye båter, hvilke plater som er brukt på innsiden og utsiden, og hvordan de er festet. Da har du fasiten.

 

Husk å lese bruksanvisningen på Tec-7 grundig, før du tetter alle hull.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Et teit spm men hvordan borrer man enklest ut de gamle naglene?

 

Jeg her forsøkt å borre ut skruer på denne måten en gang tidligere med det ble ikke seende så pent ut når jeg var ferdig. Da var det mer greit etersom det var enklere å "fikse" og det kunne aldri komme tilskade for å ødelegge noe i ettertid som her.

 

 

Et annet spm- som dere ser trenger båten en god vask. jeg antar vanlig båtsåpe ikke funker. må sterkere lut til. Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

kan være vriene å bore ut om de bare går rundt i hullet. Men om det blir stykt så er det jo bare å sparkle igjen og så blir det jo skjult av den nye plata (som jeg ville skrudd fast)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...