Jump to content

Kan jeg koble ankervinsj på forbruksbank, eller må den på start ?


Worry II

Recommended Posts

Det er flere tråder om dette, men jeg lager en ny.

Jeg har kjøpt ny Engbo 12V 1000W fra Marex, og lurer på hva som er optimalt. Jeg har bare 65Amp start, men 2 x 115 på forbruk, begge Varta standard type. Kan jeg koble på forbruk, eller bør jeg kjøpe et større startbatteri å kjøre denne på ? Problemet mitt er plassen i batteribank-kassa. Om jeg alltid starter opp 10 min-et kvarter før vinsj skal kjøres, kan jeg da kjøre denne på forbruksbanken ?

Link to post
Share on other sites

Optimalt bør vinsj'n ha et eget batteri ikke lang unna som er parallell-koblet med startbatteriet. Antall Ah startbatteriet har er ikke vesentlig, men AAC (evnen til å levere mye strøm i korte øyeblikk) er det som teller. Selv har jeg et

Optima BlueTop batteri på 50Ah (CCA 800 amps) til startbatteri for å starte VP TAMD40B. På dette har jeg også koblet ankervinsj. Jeg vil tro at forbruksbatteriene vil ta kvelden ganske kjapt med så store påkjenninger som en ankervinsj. Jeg kjører heller ikke ankervinsj uten at motor går.

 

Et annet moment er at det er ganske kjipt å ha glemt å skru på forbruksbanken når du skal bruke ankeret, kan ofte bli litt hektisk i slike situasjoner og da er det greit at du ikke trenger å bekymre deg for om ankervinsjen virker eller ikke... Så min anbefaling er å kjøre vinsj på start batteriet.

Link to post
Share on other sites

Hulda har ankerwinch. Denne har eget batteri som den deler med baugpropellen. Dette batteriet kan jobbe sammen med enten/eller startbatteri og forbruksbank. Rent strømmessig ser jeg ingen problemer med å kjøre enten over startbatteri eller forbruksbank. Om jeg ikke hadde hatt dette batteriet i baugen, ville winch'en vært koblet til forbruksbank. Hos Hulda er startbatteriet 'siste skanse', dette batteriet ligger alltid fulladet for å sikre start. En annen ting er at Hulda har aggregat som kan lade hvilket som helst av batteriene med min. 50 A, men det var ikke greia i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Glemte å skrive at batteriet som trekker inn 50 meter 10 mm kjetting med 20 kg anker i enden uten at motoren lader med en 1000 W, 12 V winch er på 170 A. CCA spiller ingen rolle, alle batterier leverer nok til å fòre en slik winch. Hos meg er testen av batteriet foran i baugen at det i en krisesituasjon skal kunne trekke opp ankeret uten hjelp fra ladesystemet.

 

Hos deg er det vel ikke noe problem å kjøre winch'en på forbruk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I=P/U=1000W/12,8V=78A alså trekker vinsjen maks 78 amp ved fulladet batteri. et 65 amp batteri har vel min 500 cca så det skulle gå bra og bruke det du har

Det virker så enkel, atamund.. Jeg prøver med det jeg har. Vil ikke ødelegge forbruksbanken om et så lite batteri holder. .. Takk for svar !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil jeg klare meg om jeg skifter ut startbatteri til 115 Amp ?

 

Ikke heng deg for mye opp i kapasiteten på batteriet, som noen nevner over er det evnen til å gi strøm som teller (CCA verdi).

 

En enkel løsning er at du sammenkobler batteribankene dine med et 100 amperes rele som styres av dynamoen. Da er det et fett hvilket batteri du kobler inn på.

 

Filosofien med å alltid kjøre motoren 10 minutter før du kjører vinsjen liker jeg dårlig. Unødvendig motorkjøring i uthavn er en uting.

Link to post
Share on other sites

Vil påstå at det er null problem å kople denne vinsjen på startbatteriet. Forutsetter da at du har motor i gang ved bruk av vinsjen, bortsett fra små justeringer mens du ligger for anker. Dersom du kopler til forbruk har du potensielt kun en temmelig paddeflat forbruksbank til å trekke opp ankeret etter noen dager i uthavn. Et startbatteri på 65 Ah har trolig en CCA på rundt 350-500 A, som er i søkk og kav ift det vinsjen trekker.

 

Med Yanmarmotoren du angir i signatur skulle det vel heller ikke være noe problem med motorelektronikk og spenning. Hvis du har baugpropell som står på startbatteriet så trekker nok denne mye mer enn vinsjen.

 

Det eneste som er litt teit er hvis du skal ha fjernkontroll på vinsjen og planlegger å bruke denne til å trekke båten ut fra land når du forlater den. Da blir startbatteriet stående innkoplet og kan bli tappet. I så fall er det greit å kople vinsjen over en vender slik at du kan velge om den skal trekke fra start eller forbruk.

Link to post
Share on other sites

Filosofien med å alltid kjøre motoren 10 minutter før du kjører vinsjen liker jeg dårlig. Unødvendig motorkjøring i uthavn er en uting.

Jeg har til nå med stolthet kunne forlate uthavner helt stille - dratt opp ankeret for hånd og forlatt med seil. Det blir det nok slutt på nå, med en båt på tolv metriske tonn, tykk ankerkjetting og vinsjer både forran og bak ... :-/

 

Forøvrig kan ankervinsjing støye langt mer enn en moderne innenbords motor. Det er ganske imponerende med nybåten, man merker knapt at motoren er i gang, og selger anbefaler ti minutters motorgange mens man ligger i uthavn for å varme opp varmtvann ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...