Jump to content

Ødelagt Septikpumpe og full septiktank


Erling67

Recommended Posts

Tok litt hardt i den manuelle pumpa (en RM69) og da røk festet til membranen. Tanken er full (selvfølgelig). Nå må jeg få reparert pumpa eller få tak i ny men må få tømt tanken først.

Det finnes ikke noe lokk og innløpet som er det eneste som ligger i toppen av tanken ligger vanskelig tilgjengelig i tilfelle jeg ville demontere slangen å prøve å få inn en sugeslange.

Tanken er syrefast og jeg vurderer å bore en passelig hull i den (40 -50mm) og sette inn en gjennomføring med skrulokk. Gjennomføring/ lokk må ha lav byggehøyde og være potte tett. Noe i gummi/ plast....Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt ..evt andre tips til å få tømt tanken / reparert pumpa.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare la tanken være full til du har fått reparert eller kjøpt ny pumpe?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gummihansker, klesklype på nesen og en treplugg til gummislangen. Denne pumpen er så enkel å reparere at ved å tåle litt søl akkurat når slangen demonteres/monteres er du ferdig med hele jobben før du har greid å bore hull i tanken.

Har gjort dette selv en gang, drittjobb men absolutt overkommelig med litt planlegging.

Link to post
Share on other sites

Må demontere slanger for å få den ut og da kommer innholdet ut i båten. Ingen ventiler.

 

Skjedde akkurat sånn da jeg overtok båten i 2006, og innholdet sto under trykk pga. tett utløp og tett lufting. Og det var ikke min drit heller! Men overlevde, og båten ble luktfri etter div. vask.

Link to post
Share on other sites

Ha en stor god golvklut godt oppvridd i vann klar og hold den under slangestussen når du løsner den fra pumpen. Er du da rask med å dytte inn en konisk plugg, får du samlet opp eventuelt søl i kluten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At det er så forferdelig å jobbe litt med septiksystemet, synes jeg er overdrevet. Jeg har et mannhull på ca. 15cm til tanken, og etter 25 års bruk av systemet, kunne jeg kikke nedi og se at innsiden av septiktanken trengte en rengjøring. Og helt tom ble den aldri da tømmerøret ikke går helt ned til bunnen. Så da ble det først å øse tanken tom med en blikkboks, for så å skrubbe den ren.

 

Og det ble jo et par lekre bilder med kameraet holdt nede i tanken!

bilde

 

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Liker at du poster slike superekle og skremmende bilder Lars :lol:

 

Nei, når det gjelder problemer med septiken er det noe man dessverre bare må bite tennene sammen (blant annet for å unngå å få septik i munnen) og få gjort, uansett om det er så ekkelt at man holder på å spy. Får håpe ikke luftinga har tettet seg, er den i orden skal det nok gå greit å få plugget slangen i en fei. Gjerne når tanken er tom er tiden for å vurdere å sette inn en ekstra ventil? Får du til å skru en ventil fast i tanken vil framtidige byttinger av septikslange og servicer på pumpa bli lettere, ikke minst mindre avskrekkende :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er i sånne tilfeller en luring her på BP mente at det burde monteres stengeventil mellom tank og pumpe før noe skjedde. Da kunne man stenge den samt utløp til sjø og bytte slanger og pumpe uten søl...

 

Har jeg det selv? Nei....men jeg er sikkert veldig etterpåklok hvis noe skulle skje... Kanskje jeg setter det opp på gjøremålslisten til vinteren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...