Jump to content

Hastehentetur av ny båt til påske!


GEHU

Recommended Posts

Her er en liten forsinket oppdatering ang hentetur av nye båten min.

Avtale inngått om kjøp av båt i Trondheim.Det ble avtalt at gamle eier skulle gå

til Ålesund og så skulle jeg overta og ta siste etappe til Bergen.Båten ble lagt i ålesund palmehelgen, men været tilsa at det ikke var vits for meg og reise opp dit da.Fikk etter litt søken lånt en båtplass på valderøya av en meget velvillig kar

Som også tok i mot nøkler til båt og lovet og holde tilsyn med den til jeg kom meg oppover.

Nileste værmeldinger og bølgevarsler i dagesvis,dette gikk nesten på nervene løs.Så øynet jeg en sjanse på skjærtorsdag,da jeg fikk ordnet haik til Ålebyen

Med et chartret privatfly.(kjekt med kontakter og takk til Bergen Air transport).

Ankom båthavnen og ble låst inn og takket og bukket for hjelpen ang båtpass.

Vi gikk igjennom båten og gjorde oss klar til tur.Fyllte tanken og la kursen mot Fosnavåg i 15 tiden.hadde sett oss ut fosnavåg eller sandshamn som havn for natten.Valgte og passere Fosnavåg og gå til sandshamn etter en liten tur ut mot stad da vi fikk kjenne litt på været.

Det var meldt fint vær og tilnærmet vindstille Langfredag så vi satset på tidlig avgang.Det blåste desverre kraftig nesten hele kvelden/ natten og i kombinasjon

Med at vi lå rett ved siden av en seilbåt som pistret og ulte halve natten,ble det

Heller lite søvn på oss.

Vi sto opp kl 06 og la fra kai kl 0715, Det var knallvær med lite/ingen vind og blå himmel :) og vi hadde friskt mot.

Det viste seg ganske snart at det ble en tøff etappe rundt stad i 8 knop og stor gammel sjø.Vi gikk et godt stykke ut før vi vendte innover i sildegapet.

Rundet skongenes og putret inn mot måløysundet ca kl 1125 .

Spiste et par skiver, og siden vi hadde oppdaget litt sent at det ikke var gass på

Noen av flaskene ombord bestemte vi oss for og bare frese videre.

Dro båten opp i marsj 25-28 og bare avbrutt av sakte fart områder,passerte vi frøysjøen,florø,askvoll,sognesjøen,skjerjehamn og alverstraumen i en fei!

Vi ankom hjemmehavn i Bergen ca kl 16.

Rett hjem og i horisontalen den kvelden.Pakket fruen og ungene i båten på Lørdagen og reiste på påsketur!

 

Dette skulle egentlig være en planlagt hentetråd,men endte som en hastehentetur. :)

Link to post
Share on other sites

Ser at det står Zaffiro 34 oppgitt som båttype. Hvis det er den du hentet, må jeg få tipse deg om at den trives godt i god fart i heftig sjø for eller bakfra. Jeg gikk endel i rufsete sjø med sakte fart og gynget mye. Så tok jeg motet til meg og dro opp fart og merket at det gikk mye bedre. Jeg har faktisk hatt luft under hele båten slik at propellene pisket luft og landet silkemykt etterpå. Det er helst når jeg får rufsete sjø skrått forfra det humper litt...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...