Jeg har en Webasto Top Z i min bil og har planer om å ta den ut og sette den i båten om sommeren. Jeg vil gjerne unngå enda et hull i skroget, og lurer på om noen har erfaring med å koble eksosen fra Webasto, eller tilsvarende, direkte på motor eksosen ?
Eksosen har jeg forestilt meg koblet inn på motorens eksos etter potta i bunnen av eksosslangen, før svanehalsen. Elektrisk blir det kun en bryter, kanskje med en temperaturføler, via litt hjemmelaget styringselektronikk, tilkoblet relé. Sirkulasjon blir omdirigert utenom motor med 3-veis kuleventil(er) og sirkulasjon ved hjelp av en eller annen elektrisk pumpe (må ha ca.500 l/t (8 l/m) ifølge Webasto).
Argumentene for og imot er enkle, så vidt jeg kan se :
Imot :
- Ved kjøring av motor vil det kanskje bli mottrykk inn i eksosen til Webasto ? Tåler den dette ?
- Det vil vel også kanskje være noe mottrykk fra Webasto inn i eksosen, da denne er vannfylt mellom motor og svanehals (den er vel det ?) ?
- Muligens vil saltvann bli presset inn i Webasto, da den er montert omtrent i høyde med topp av svanehals (kanskje dette kan unngås med en svanehals lignende krøll på Webasto-eksosrøret ?)
For :
- Slipper hull i skroget, og forenklet montering mht. varme mot glassfiber skroget.
- Kun en liten rørbit påsveiset rør-adapter til Webasto eksosrør, montert et sted mellom potte og svanehals.
Håper noen kan belyse dette, eller har erfaringer.
Mvh,
Are