hallaron, på 07.04.05 09:39, skrev:
Oversikten man får på papirkart kan ikke sammenliknes med bildet på kartplotteren.
Ville heller sagt det motsatt. Oversikten jeg har på min 15" skjerm har papirkertene ikke nubbesjans til å matche. Det er enkelt å zoome inn og ut og jeg vet nøyaktig hvor jeg er. Zooming blir det dessuten lite av med en slik stor skjerm. Man har god innzomming i trange farvann innaskjærs og liten innzooming utaskjærs i større fart.
Papirkart har jeg, men det er for en eventuell nødsituasjon.
Nye elektroniske kartsystemer er godkjent som eneste karthjelpemiddel i yrkesflåten. Disse systemene er ikke så veldig utbredt ennå, men vokser for hver dag som går.
Ellers er det også slik at de aller fleste av oss med fritidsbåt kun bruker den på dagtid og stort sett innaskjærs. Da er problemstillingen litt annerledes. Man vet uansett sånn omtrent hvor man er. Utfordringen blir å ikke kjøre på en grunne. Detter kartplotter og radar ut, er det ikke verdens undergang. Veldig mange har jo ingen av delene i utgangspunktet. Og hvis man skulle ha en GPS, så hjelper den lite hvis man ikke har noe å referere posisjonsangivelsen til. Men de fleste har vel papirkart.
Problemet i artikkelen er ikke noe problem hvis man da ikke som forfatteren er utaskjærs midt på natta.
Lotus