Hei OLPI,
Her kommer min subjektive mening om båten.
Ikke pen?
Mulig men tøff synes jeg den er!
Ikke noe sørlands youghurtbeger med 6-mannstelt!
Jeg kjøpte en Viksund 900 Futura i fjor sommer og ”elsker” båten.
Har nå bak meg 5-600 arbeidstimer med div. oppgraderinger i båten og kjenner den nærmest inn og ut. Har og vært flere ganger i kontakt med Rune Viksund som i dag leder Viksund Boats AS.
Det er bygget ca. 150 slike i perioden fra 1984 – 1987. De fleste er levert med lys innredning (bøk) men enkelte også i teak. (Mørkt og dystert som alle synes og ville ha?!) Båten er stabilitetstestet av DNV og er bygget i henhold til Nordisk Båtstandard.
De fleste av dem er solgt til Vest/Nordvestlandet og NordNorge. En del av dem blitt benyttet som skyssbåter. Min har fartet rundt i Lofoten sommer og vinter (natt og dag) i ca. 10år med en dyrlege til rors. Har snakket med ham og han gir båten det beste skussmål. Som ha sa: Det er ikke alltid godt vær i lofoten og det ble mang en kamp for å komme frem.
Løst hengende ror og propell: Jo det er jo utsatt hvis du går på. Min har vært skadet 2 ganger etter ”touch” hvor båten gikk klar. Med over 5 tonn båt skal du jammen meg ha litt av et flyndrejern hvis det skal redde alt fra skader. 5.5 tonn 17 knop og bølger, tenk på de kreftene!.
Pest: Min båt har ligget i sjøen i 11 år sammenhengende før den ble tatt opp og skrapt ned. Ingen tegn til pest men nå fikk båten epoxyprimer. Har ligget på land i vinter men det skal bli 3-4 år til neste gang.
Skroget har Sandwich i de delene hvor det ikke er gjennomføringer og har innerliner som sørger for ekstra luft mellom deg og vannet. M.o.a. en vinterbåt. Skrogsidene er temmelig tykke (typisk 10-12mm) og veier nok en del mer en mer moderne båter. At vekten er litt høy synes jeg gjør båten mer komfortabel.
Prismessig er den båten rimeligere og litt større en for eksempel Scand Baltic som går for over 600.000,- for over 20 år gamle båter. Den har ikke akterkabin og får derfor færre køyeplasser men herlig uteplass. Akterdekket kan du også ha helt åpent bare med 2 fiskekummer hvor alt er selvlensene.
Sjøegenskaper: Den får litt kritikk i medsjø (låring) men det gjør jo de fleste halvplanene båter. I motsjø derimot tror jeg den er bedre enn tradisjonelle skrog (nå blir jeg vel skutt…).
Den er som et lokmotiv i motsjø.
Dette ble mye og blir jo litt subjektivt da dette er min nye ”hobby”.
Men andre med erfaringer er jo velkomne til å si sine meninger.
Hilsen Harald L