Jump to content

Viksund 900 Futura, erfaringer?


olpi

Recommended Posts

Har lett litt på forumet for å finne noe mer info om denne båttypen uten å lykkes helt. Er bare nevnt enkelte steder i en bisetning.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å besvare noen spørsmpål?

 

Har registeret at båten ikke er særlig pen. Den ser dog ut til å være ganske romslig og brukbart praktisk.

Liker ikke helt ror og propell i "løse lufta", men man må vel bare være ekstra forsiktig på grunne områder.

 

Er denne båten bygget i sanwich i hele skroget (også bunn)??

Tenker på osmose, delamering m.m.

 

Er den stabil i sjøen i fart?

 

Bra sjøbåt?

 

Svahkheter?

 

PÅ forhånd takk!

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI.

 

Skal prøve og besvare Deg på noen av dine spørsmål. Hadde selv samme båt i ca 3 år før jeg solgte den og gir mine erfaringer ut i fra dette.

 

Har registeret at båten ikke er særlig pen. Dette er det jo du som mener, men da jeg kjøpte den synes jeg linjene på dama var fin. Alle har jo sine meninger og derfor har vi et utall av forskjellige båter.

 

Er den stabil i sjøen i fart? Skal prøve og uttrykke meg så godt jeg kan her, mestedelen av skroget ligger i sjøen og båten skjærer derfor en del når du får bølgene inn akterut tverrs. Får du derimot eksempelvis bølgene forrut / forrut tverrs er båten meget god i sjøen. Viksund "pløyer" igjennom bølgene når de kommer forrut mens derimot hvisse andre båter som eksempelvis Scand Baltic i samme klasse ligger mere oppe på sjøen og slår mere inn i bølgene når de kommer forrut. Dette er erfart da vi skulle ta disse 2 båtene i vinteropplag og Balticen kunne ikke opprettholde samme marsjfarten som Futuraen.

 

Bra sjøbåt? Ut i fra mine erfaringer er det en bra sjøbåt. Virker meget solid bygget. Var 130 hk motor i den jeg hadde, marsjet på 12-13 knop samme om den var ferielastet eller ei. Har sett andre med 165 hk og da med marsj fart 16 knop. Ut i fra det jeg har sett av stoff om båten "stopper" marsj farten rundt 18 knop selv med motor på 200 hk.

 

Forkabinen med 4 ligge plasser fungerte fint. Voksne oppe og 2 barn nede. Plassen i nedre køyer ble litt for liten for 2 voksne. Meget bra med 4 faste køplasser og at en slipper og re opp i salong.

 

Byssen nede i kabinen fungerte fint og hadde "god" skap plass. Noen liker ikke byssen nede men det fungerte meget fint for oss (smaksak).

 

U-salongen nede i kabinen brukte vi ikke så ofte men da det regnet på det meste trakk vi oss tilbake ned i den lune salongen og koste oss der. Salongen kan res om til dobbe køy. Innredningen går i lyst tre noe som gjør kabinen innvendig lys og trivelig.

 

På toalett var det full ståhøyde men dette kunne kanskje vært litt større.

 

Jeg tror samtlige 900 Futura kommer med hardtop. Den vi hadde var det montert inn 2 takluker i steden for presenning i hardtoppen. Fungerte meget fint da vi bor på vestlandet med en del regn. Videre var båten åpen med kallesje videre akterut. Akter var en stooor U-sofa som tok 8 personer når en la litt godvilje til. Båtene kommer både lukket og med akterkabin noe som selvsagt da går utover uteplassen.

 

 

Svahkheter? Det må da være at den skjærer litt i sjøen når bølgene kommer ugunstig inn aktenfor tverrs, ellers så har jeg ingenting og utsette på båten.

 

Skulle jeg kjøpt en lignende båt i dag fra midten av 80 tallet hadde jeg kanskje gått for en Scand Baltic med henblikk på løsning innvendig i båten. Akter kabin og 2 stikk køyer samt byssen oppe (dette varmet nokk Baltic tilhengerene). Men som sagt vi er alle forskjellige og det var ingenting galt med 900 Futura men en følte det var "rommligere" i Balticen.

 

Håper dette har gitt deg et lite innblikk på båten. :sailing:

 

 

RLWI.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei OLPI,

 

Her kommer min subjektive mening om båten.

 

Ikke pen?

 

Bilde

 

Mulig men tøff synes jeg den er!

 

Ikke noe sørlands youghurtbeger med 6-mannstelt!

 

Jeg kjøpte en Viksund 900 Futura i fjor sommer og ”elsker” båten.

Har nå bak meg 5-600 arbeidstimer med div. oppgraderinger i båten og kjenner den nærmest inn og ut. Har og vært flere ganger i kontakt med Rune Viksund som i dag leder Viksund Boats AS.

 

Det er bygget ca. 150 slike i perioden fra 1984 – 1987. De fleste er levert med lys innredning (bøk) men enkelte også i teak. (Mørkt og dystert som alle synes og ville ha?!) Båten er stabilitetstestet av DNV og er bygget i henhold til Nordisk Båtstandard.

 

De fleste av dem er solgt til Vest/Nordvestlandet og NordNorge. En del av dem blitt benyttet som skyssbåter. Min har fartet rundt i Lofoten sommer og vinter (natt og dag) i ca. 10år med en dyrlege til rors. Har snakket med ham og han gir båten det beste skussmål. Som ha sa: Det er ikke alltid godt vær i lofoten og det ble mang en kamp for å komme frem.

 

Løst hengende ror og propell: Jo det er jo utsatt hvis du går på. Min har vært skadet 2 ganger etter ”touch” hvor båten gikk klar. Med over 5 tonn båt skal du jammen meg ha litt av et flyndrejern hvis det skal redde alt fra skader. 5.5 tonn 17 knop og bølger, tenk på de kreftene!.

 

Pest: Min båt har ligget i sjøen i 11 år sammenhengende før den ble tatt opp og skrapt ned. Ingen tegn til pest men nå fikk båten epoxyprimer. Har ligget på land i vinter men det skal bli 3-4 år til neste gang.

 

Skroget har Sandwich i de delene hvor det ikke er gjennomføringer og har innerliner som sørger for ekstra luft mellom deg og vannet. M.o.a. en vinterbåt. Skrogsidene er temmelig tykke (typisk 10-12mm) og veier nok en del mer en mer moderne båter. At vekten er litt høy synes jeg gjør båten mer komfortabel.

 

Prismessig er den båten rimeligere og litt større en for eksempel Scand Baltic som går for over 600.000,- for over 20 år gamle båter. Den har ikke akterkabin og får derfor færre køyeplasser men herlig uteplass. Akterdekket kan du også ha helt åpent bare med 2 fiskekummer hvor alt er selvlensene.

 

Sjøegenskaper: Den får litt kritikk i medsjø (låring) men det gjør jo de fleste halvplanene båter. I motsjø derimot tror jeg den er bedre enn tradisjonelle skrog (nå blir jeg vel skutt…).

Den er som et lokmotiv i motsjø.

 

Dette ble mye og blir jo litt subjektivt da dette er min nye ”hobby”.

 

Men andre med erfaringer er jo velkomne til å si sine meninger.

 

 

Hilsen Harald L

Link to post
Share on other sites

Denne kunne jeg tenkt meg:

 

Viksund

 

Jeg synes dette er riktig fine og tøffe båter.

<{POST_SNAPBACK}>

 

:wink:

 

Det var den jeg tenkte å titte nærmere på. BLe bare litt i stuss om det med Sanwich i bunnen, og fare for delaminering m.m. Det kan bli dyrt! Det stemmer altså at det er sanwich i hele skroget bortsett fra ved gjennomføringer??

 

Vil nok montere inn baugthruster ved kjøp av en slik. Den driver vel av ganske lett??

 

Vil takke for god informasjon fra flere her... .

 

 

 

PS!

 

Baltic er OK, men vil da ha byssa nede. Må da ha nyere Baltic. Når det gjelder robusthet kjenner jeg ikke Viksund, men den virker robust? Scand har forøvrig ALDRI vært robust. Mulig de er blitt bedre i de siste årene? Frem til midt på 90-tallet er de alt annet enn robust.

:lol: Får vel kjeft nå. Noen vil vel forsvare sitt.... .

Når det er sagt. De holder jo!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Liker ikke helt ror og propell i "løse lufta", men man må vel bare være ekstra forsiktig på grunne områder.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Merkelig, har sett 2 slike båter i havna hos oss, og begge har flyndrejern. Ser riktignok ikke så veldig solid ut, da. Ekstrautstyr??

Løst hengende ror og propell: Jo det er jo utsatt hvis du går på. Min har vært skadet 2 ganger etter ”touch” hvor båten gikk klar. Med over 5 tonn båt skal du jammen meg ha litt av et flyndrejern hvis det skal redde alt fra skader. 5.5 tonn 17 knop og bølger, tenk på de kreftene!.

Hilsen Harald L

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke sikkert at det hjelper ved en grunnstøting, nei. Men det kan kanskje ta av for en liten dult om ikke annet.

Ellers kjenner jeg lite til båten jeg også. Men det virker som den er ganske populær.

Link to post
Share on other sites

:wink:

 

Det var den jeg tenkte å titte nærmere på. BLe bare litt i stuss om det med Sanwich i bunnen, og fare for delaminering m.m. Det kan bli dyrt! Det stemmer altså at det er sanwich i hele skroget bortsett fra ved gjennomføringer??

 

Vil nok montere inn baugthruster ved kjøp av en slik. Den driver vel av ganske lett??

 

Vil takke for god informasjon fra flere her... .

PS!

 

Baltic er OK, men vil da ha byssa nede. Må da ha nyere Baltic. Når det gjelder robusthet kjenner jeg ikke Viksund, men den virker robust? Scand har forøvrig ALDRI vært robust. Mulig de er blitt bedre i de siste årene? Frem til midt på 90-tallet er de alt annet enn robust.

:lol:  Får vel kjeft nå. Noen vil vel forsvare sitt.... .

Når det er sagt. De holder jo!

 

:sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:smiley:

 

Det er ikke Sandwich i hele bunnen! Det er kun innstøpte divinycell(?) plater i de åpne flatene i bunnen for forsterkning. Mot kjøl og braketter samt alle steder det går gjennomføringer er det enkelt. At dette delaminerer uten videre tviler jeg sterkt på. Har borret hull et par steder i min og det ser tørt og fint ut. Skrogsidene er ikke sandwich.

 

Se på dette bildet: (beklager rotet !). Se godt bak ventilene så ser du en kant som er bygget opp i bunnen. Dette er de innstøpte platene som sansynligvis er benyttet som forsterkninger.

Bilde

 

Hilsen Harald L

Link to post
Share on other sites

For å leve litt opp til nick'et mitt.

 

En merkelig båt. Skjønner ikke helt hva tankegangen har vært.

Den har en slags bulb som jo skal bedre strømningen rundt båten og gi lenger vannlinje og dermed bedre fart. Men, i det øyeblikk bulben skal tre i effekt, løftes den ut av vannet godt hjulpet av propelltunellen som hjelper til med å trekke hekken ned. Dette igjen krever trimplan for å løfte hekken, som gir mer fart som øker ned-kraften fra tunellen og til slutt bruker man enorme krefter på å sette opp diger sjø.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ingen fare for vanninntrenging dersom dette er orntli' gjort. Det vill si rett materiale og rett fremgangsmåte. Ved bruk av Divinycell og korrekt priming og laminering blir dette hel ved.

Jeg har deltatt i utprøving av skrogprøver fra et større fartøy hvor Divinycellen revnet uten at den slapp fra laminatet når vi utsatte prøven for store skjærkrefter.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei folkens,

 

Båten har ikke sandwich i hele bunnen. Den har innstøpte sandwich plater i motorommet for å forenkle montering av utstyr. Skroget trenger ikke dette for styrkens skyld. Dette fikk jeg bekrefet fra Rune Viksund i dag.

 

Skrogkonstruksjonen blir ofte omtalt som bulb men den har ingenting med en tradisjonell skipsbulb å gjøre. Jeg må igjen referere til Rune Viksund som sier at tanken var å gjøre forskipet større med mer bæreevne. Dette motvikrker at baugen "stuker" ned i sjøene ved litt kraftig sjø. Dette gjør at den kan holde større fart. Han sier videre at båten skulle kunne klare å holde god fart med mindre motorer en tradisjonelle skrog. I dag har Viksund kun sin 31 foter igjen med en moderert utgave og denne baugen. Dette fordi den er litt mer sårbar i medsjø. Krever balanse i vekten og trimflaps må opp. Når dette er ok synes jeg den er helt grei også i medsjø.

 

Stor hekksjø? I 15 knops fart synes jeg sjøen er ganske moderat...

 

Vinkel på propellaksel er vel 8 grader og helt standard bestemt av gearet(?).

 

Hilsen Harald L

Link to post
Share on other sites

Er den stabil i sjøen i fart?

Selv har jeg ingen erfaring med båten, men en kjenning som er losbåtfører kjøpte en slik for å bruke den som pendlerbåt mellom Utsira og Tananger for noen år siden.

 

Det jeg husker best er hans kommentar til retningsstabiliteten: "Båten vil alltid him igjen: Eg kan'kje rudla meg ein røyk, uten at båten snur seg rundt og vil him igjen - eg kan'kje eingong tenna meg ein røyk, uten at båten snur og vil him igjen....!"

 

Om løsningen ble å selge båten, eller slutte å røke - det er en helt annen sak :wink::wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Båten vil alltid him igjen: Eg kan'kje rudla meg ein røyk, uten at båten snur seg rundt og vil him igjen  -  eg kan'kje eingong tenna meg ein røyk, uten at båten snur og vil him igjen....!"

<{POST_SNAPBACK}>

Min Viksund 925 Alfa har ei moderert utgåve av "bulp-baugen". Det gjer båten svært god i motsjø. Veit ikkje kva slags skrog det er på 900 Futura, men min er heilplanande. Retningsstabiliteten er bra og ikkje noko verre enn tilvarande båtar eg kjenner til, heller ikkje i medsjø. Men eg pleier ikkje røyka ombord... :wink:

Link to post
Share on other sites

Båten ble solgt før jeg fikk kikket på den.

 

Sendte desverre mail til feil adressat som jeg oppdaget senere. Da var det allerede kjøper på båten so ga prisforlangende.

 

Båten er nok ganske populær. Sikkert også pga mye uteplass og "inne"-plass.

 

Likte ikke propell- og rorløsningen som sagt, men det er jo til å leve med.

 

Prisen var nok grei siden motor var mye nyere, og båten så ut til å være pen og godt vedlikholdt-

 

Forsetter jakten... . Har begynt å bli litt for kresen kanskje :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Tar frem denne gamle tråden, skal inn med ett ekkolodd i en Futura 800, hullet er drillet men der var det salvsagt sandwitch.

Hva nå, må en støpe noe mellom de to lagene med glassfiber? Kanskje avslutte med noen matter som dekker den innvendige glassfiberen?

I tillegg var det endel fuktighet i sandwitchen, er disse platene i ett lag eller delt i "soner"? Finnes det noe oversikt over hvor disse sandvich områdene er? Hvordan kan man best få ut fuktigheten? Det siste blir neppe noe prosjekt i sommer, men kan være noe å tenke på i vinter.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En løsning kan være at du skjærer et større hull i det innerste laminatet og fjerner divinycellen under. Deretter sparkler du opp en pen radius mellom divinycellen og det ytterste laminatet. Til slutt støper du med polyester og duk over slik at du overlapper, da kan du montere svingeren slik du hadde tenkt (tog du han...)

 

Dette under forutsetning at du ikke bryr deg om fukten mellom laminatene, da tror jeg du må skjære av hele det innerste laminatet og divinycellen for å være sikker på å komme det til livs :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja det var noe slikt jeg tenkte å montere svingeren, er vel best å først støpe opp med glassfiber og tilslutt støpe fast glassfiberen til det innerste laget.

 

Når det gjelder fuktigheten i divinycellen (eller hva det er for noe) hadde det vert fint om noen visste hvilket område det dekker og en beskrivelse på hvordan man får ut fuktigheten. Kan foreksempel legge båten på skrå neste år og suge opp fuktighet fra nederste parti, men så må jo sprekken finnes da, hvordan gjør jeg det? Setter litt trykk på og ser etter fuktighet som kommer ut?

Link to post
Share on other sites

Det er den riktige måten som blir beskrevet ovenfor.

Slip ned til ytterste laminat i en 15 cm sirkel, slip gode radiuser og laminer over.

 

Undres hva som er brukt som kjernemateriale. Det er ikke Divinycell. Den har lukkede porer og trekker ikke vann.

Håper for din skyld at det ikke er balsa. Den slipper laminatet ved den minste fuktighet.

Link to post
Share on other sites

Materialet ligner divinycell, ett eller annet svampaktig plastmateriale. Trekker vann gjør det iallefall. Nå er ikke dette min båt da men problemet må jo tas likevel.

Monteringen av svingeren tror jeg at vi fikser, spørsmålet nå er hvordan vi fjerner fuktigheten permanent, jeg har ikke inntrykk av at materiale som er fuktig lider noe nød, det er fortsatt hardt og fint og er heftet godt i glassfiberen.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Nytt prosjekt skal bli morsomt å følge! Denne er nok ikke særlig egnet for veldig stor motor. Den har rett og slett ikke noe fartsskrog. Avhengig av hvor tungt den blir, men jeg tipper den blir ubehagelig å kjøre over 20 knop. Jo lettere den blir jo høyere vil den ligge i vannet, da vil den legge seg over på siden pga kjølen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
On 4/7/2005 at 12:56 PM, Trude III said:

:smiley:

 

Hei OLPI,

 

Her kommer min subjektive mening om båten.

 

Ikke pen?

 

Bilde

 

Mulig men tøff synes jeg den er!

 

Prismessig er den båten rimeligere og litt større en for eksempel Scand Baltic som går for over 600.000,- for over 20 år gamle båter. Den har ikke akterkabin og får derfor færre køyeplasser men herlig uteplass. Akterdekket kan du også ha helt åpent bare med 2 fiskekummer hvor alt er selvlensene.

 

 

 

Hilsen Harald L

 

16 år siden dette innlegget, men likevel:-) Jeg har levd i den troen at noen av disse kom med akterkabin, og andre ikke. Jeg har en romslig akterkabin på min Futura, med to sengeplasser og vask. Det er da fair å anta at dette er utført av en av de tidligere eierne?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...